صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۵
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۸

امروز: ۶ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 25

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان از وجود 24 هزار سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری در این استان خبر داد و گفت: یک میلیون هکتار همدان مستعد اجرای طرح آبخیزداری است.
به گزارش هگمتانه، محمدمهدی آرتیمانی اظهار کرد: این تعداد سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری برای مهار سیلاب‌ها و حفظ منابع حیاتی آب و خاک در استان ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد اجرای طرح آبخیزداری است، افزود: از این میزان اراضی تاکنون در 700 هزار هکتار از اراضی طرح مطالعه آبخیزداری انجام گرفته و از 700 هزار هکتار اراضی مورد مطالعه واقع شده در 350 هزار هکتار طرح آبخیزداری به اجرا رسیده است.
آرتیمانی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل طرح‌ آبخیزداری در اراضی مستعد استان را اعتباری افزون بر 1500 میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر 15 طرح آبخیزداری در استان همدان در دست اجرا بوده که از این تعداد، دو تا سه طرح به اتمام رسیده و اجرای مابقی نیز در دست اجراست.
وی با بیان اینکه مبلغ قرارداد این طرح‌ها جمعا 32 میلیارد تومان بوده، تصریح کرد: بیشترین میزان اعتبار طرح‌های آبخیزداری در حال اجرا به شهرستان‌های رزن و کبودراهنگ اختصاص دارد.
آرتیمانی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورتی که میزان بارش‌های استان مناسب باشد و در سال 10 بار روان‌آب ایجاد شود با طرح‌های آبخیزداری موجود حدود 90 میلیون مترمکعب کنترل آب انجام گرفته و 27 میلیون مترمکعب استحصال آب انجام می‌دهیم.
وی در ادامه با اشاره به کم هزینه و مثمر بودن عملیات آبخیزداری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در عملیات آبخیزداری خیران آبخیزداری هم وارد عمل شده‌اند به طوری که سال گذشته در ملایر افراد متمول 300 میلیون تومان برای ساخت سیل بند هزینه کرده‌اند و در تویسرکان و نهاوند هم مردم با هزینه‌های خود نسبت به ایجاد سیل بند اقدام کردند.
آرتیمانی همچنین بیان کرد: در سال‌جاری اعتبارات خوبی برای عملیات آبخیزداری درنظر گرفته شده است به طوری که تاکنون 57 میلیارد تومان به صورت علی الحساب به استان داده شده که پیش‌بینی می‌کنیم این مبلغ به 100میلیارد تومان برسد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: