صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۲۸
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۱

امروز: ۲۸ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 16

عناوین صفحه

 

 

هگمتانه- گروه خبر همدان: رئیس شورای اسلامی شهر همدان معتقد است: باید تمامی شرایط و بستر لازم در حوزه پیشبرد فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم شود تا نتیجه عملیاتی داشته باشیم.

به گزارش هگمتانه، سید مسعود عسگریان در پنجاهمین جلسه صحن شورا با حضور نمایندگان قرارگاه شهید هاشمی، گفت: با توجه به اینکه ماهیت و حوزه فعالیت قرارگاه شهید حمید هاشمی با محوریت پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی است؛ منفعت عمومی اقدامات آن به جامعه می‌رسد؛ از این‌رو به طور قطع بر اساس ظرفیت‌های شهری تمامی مباحث این مؤسسه مردمی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: انتظار می‌رود درخواست‌های مورد نظر این مجموعه فرهنگی بر اساس اولویت‌بندی به صورت مکتوب به شورای شهر و مدیریت‌شهری ارائه شود.

عسگریان با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های پیشگیرانه مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مشارکت همگانی است؛ اظهار کرد: ترویج فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکتی ضروری است؛ از این رو مدیریت شهری همواره تلاش دارد تا نسبت به رفع معضلات اجتماعی شهر پیش‌قدم باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مبحث آموزش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: مخاطرات مختلف به‌ویژه اعتیاد، سلامت روانی و اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند.

رئیس شورای شهر همدان همچنین در پایان با بیان اینکه نوجوان بزرگمرد شهید هاشمی به‌عنوان یک نیروی انقلابی و سرشار از استعدادهای خدادادی بود؛ اظهار کرد: روحیه ایثار، ازخودگذشتگی و شهادت‌طلبی این شهید مثال‌زدنی و برگرفته از نهضت عاشورایی است که انتظار می‌رود راه و منش شهید هاشمی ادامه یابد.

 مولوی: پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ قرارگاه شهید هاشمی برای بهره‌گیری از فرهنگسراها

نایب رئیس و سخنگوی شورای شهر همدان نیز با اشاره به درخواست قرارگاه شهید هاشمی مبنی بر مکان مناسب برای اشتغال‌زایی بهبودیافتگان این مؤسسه فرهنگی، گفت: بر اساس مصوبه سال چهارم، عوارض غرفه‌های موجود واقع در بلوار فلسطین، مقابل مجتمع عین‌القضات همدانی برای بهزیستی به‌منظور تبدیل ساختمان مسکونی به تجاری رایگان شد تا محصولات تولیدی بهبودیافتگان در معرض نمایش برای فروش قرار گیرد.

ابراهیم مولوی افزود: تعدادی از این غرفه‌ها بلااستفاده باقی مانده که می‌تواند مورد استفاده قرارگاه شهید هاشمی در حوزه ایجاد اشتغال‌زایی برای بهبودیافتگان این مجموعه، قرار گیرد.

 سلماسی: تدوین سازوکار برای ارتقای سلامت اجتماعی در شورای اجتماعی محلات

عضو شورای شهر همدان هم در ادامه این جلسه گفت: اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان‌سوزی است که به طور جدی جامعه را تهدید می‌کند؛ به گونه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این معضل اجتماعی درگیر هستند.

رضوان سلماسی خطاب به صوفی، شهردار همدان، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشارکت مردمی می‌تواند عاملی برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی باشد و نابودی معضل اعتیاد هم زمان‌بر است؛ انتظار می‌رود سازوکار جدی برای ارتقای سلامت اجتماعی در حوزه شورای اجتماعی محلات تدوین و برنامه‌ریزی شود.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت برقراری ارتباط مجموعه فرهنگی و اجتماعی قرارگاه شهید هاشمی با فرهنگسرای کسب‌وکار شهرداری در راستای انتقال تجربیات این مجموعه علمی، از شهردار همدان خواست: بنا به مکاتبات صورت گرفته با شهرداری به‌منظور اعلام فضاهای موجود که امکان واگذاری برای فعالیت فرهنگی و اجتماعی با تشکل‌های مردمی، ارگان‌ها و نهادهای متقاضی به صورت مشارکتی وجود دارد، انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این فضاهای تعریف شده به شورای شهر به‌منظور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر، اعلام شود.

 فتحی: ایجاد غرفه‌ مناسب برای بهبودیافتگان در پیاده‌راه اکباتان

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان هم در ادامه با تأکید بر اینکه باید مکان ثابت و مناسبی برای عرضه محصولات تولید شده توسط بهبودیافتگان قرارگاه شهید هاشمی در نظر گرفت؛ پیشنهاد داد: غرفه‌های مناسبی در انتهای پیاده‌راه اکباتان ایجاد شود، زیرا در صورت ثابت بودن مکان مورد نظر همراه با تبلیغات مناسب که قطعاً نیت خیر به دنبال دارد، شاهد مراجعه و استقبال هر چه بیشتر شهروندان خواهیم بود.

علی فتحی با اشاره به درخواست قرارگاه شهید هاشمی مبنی بر اختصاص مکان ثابت برای استقرار قرارگاه در مناطق محروم، گفت: با توجه به اینکه این مؤسسه مردمی دارای تأییدیه بهزیستی است، قرارگاه شهید هاشمی می‌تواند اماکن مورد نظر خود را شناسایی و اجاره کند تا مبلغ مورد نظر از محل اعتبارات ماده ۱۷ پرداخت شود.

 کاوسی‌امید: مردم دستورالعمل بهداشتی کرونا را رعایت کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان نیز در ادامه این جلسه ضمن قدردانی از کادر درمانی استان همدان به‌ويژه نیروهای بیمارستان‌های سینا و شهید بهشتی برای مقابله با بیماری کرونا، از مردم دانای همدان درخواست کرد دستورالعمل‌های بهداشتی به‌صورت جدی‌تر رعایت شود.

علی‌اکبر کاوسی‌امید همچنین ضمن قدردانی از تلاش مخلصانه قرارگاه شهید هاشمی در حوزه رفع معضلات اجتماعی جامعه، معتقد است: افراد متخصص و دغدغه‌مند در این مؤسسه فرهنگی و انقلابی کنار همدیگر جمع شده‎اند تا آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه معضل اعتیاد را برطرف کنند و این هنر بزرگی است.

نوراله‌زاده: تأکید بر ارائه طرح برای عرضه تولیدات بهبودیافتگان در شهرداری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز در صحن شورا، معتقد است: زمانی که مردم وارد کار اجرایی می‌شوند، شاهد اثربخشی بیشتر امور هستیم؛ همچنین مطلوبیت کار مردم بر اساس همدلی موجود، بسیار فراتر از ارگان‌های دولتی است که موظف به رسیدگی به امور مردم هستند.

نرگس نوراله‌زاده با بیان اینکه قرارگاه شهید هاشمی در حوزه‌های اشتغال‌زایی و رفع آسیب‌های اجتماعی ورود جدی دارد، گفت: با توجه به اینکه شاید مراودات این مؤسسه فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم برخودار شهر است، از این‌رو ماهیت فرهنگسرای کسب‌وکار شهرداری می‌تواند برای اشتغال‌زایی بهبودیافتگان از معضل اجتماعی اعتیاد مورد توجه قرار گیرد و فضای مناسبی برای استقرار و بهره‌برداری این قرارگاه پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به ماده ۱۶ قانون حمایت از کسب‌و‌کار خانگی، پیشنهاد داد: برای عرضه مستقیم تولیدات بهبودیافتگان می‌توانیم از پارکینگ‌های طبقاتی که در روزهای جمعه بلااستفاده هستند، بهره‌مند شویم.

نوراله‌زاده تأکید کرد: انتظار می‌رود شهرداری همدان طرح مناسبی برای عرضه مستقیم محصولات تولیدی بهبودیافتگان ارائه دهد.

 شهردار: در حد اختیارات قانونی، پشتیبان حوزه فرهنگی هستیم

شهردار همدان نیز با تأکید بر اینکه سیاست مجموعه شورای شهر و شهرداری همدان بر این است که در حوزه فرهنگی به سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی کمک کند؛ افزود: این مجموعه‌های اثرگذار موجب بالارفتن فرهنگی عمومی خواهند شد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک‌حال مدیریت‌شهری خواهد بود.

عباس صوفی با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت‎شهری در حدود اختیارات قانونی و بضاعت خود پشتیبان حوزه فرهنگی است؛ افزود: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، در صورتی که خارج از قاعده وظایف قانونی خود عمل کنیم، بسیار دشوار است؛ اما تلاش خواهیم کرد هر آنچه که در حوزه فرهنگی شهر ضروری است، پررنگ‌تر دیده شود.

وی با توجه به اینکه تقاضاهای فراوانی در شهر برای اختصاص فضای مناسب در حوزه فرهنگی به شهرداری ارسال می‎شود، خطاب به مسؤولان قرارگاه شهید هاشمی درخواست کرد با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی در حوزه اجرایی شهر وجود دارد، ضمن ارسال درخواست‌های مجموعه خود، بضاعت شهرداری را هم در نظر گیرند.

 مسؤول قرارگاه شهید هاشمی: برای رضای خدا آمده‌ایم

مسؤول قرارگاه شهید حمید هاشمی هم با اشاره به توانمندی‌ها و عملکرد این مجموعه فرهنگی، گفت: این قرارگاه در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد فعالیت دارد.

صادق نظری با بیان اینکه قرارگاه مردمی شهید هاشمی با شعار «برای رضای خدا آمده‌ایم» شکل گرفته است، اظهار کرد: این شعار نشأت گرفته از صحبت شهید هاشمی است که اگر رضای خدا در کار باشد، حتماً کارها، بهتر پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه معتادان نیاز به حمایت دارند تا از این آسیب نجات پیدا کنند، افزود: اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی جامعه محسوب می‎شود که امروز با توجه به گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی، سن مصرف به زیر سن بلوغ رسیده و این مهم، زنگ خطر جدی است.

نظری معتقد است: راهبرد سلامت با مشارکت مردمی امکان‌پذیر خواهد بود.

مسؤول قرارگاه شهید هاشمی؛ بیکاری را نخستین آسیب اجتماعی ناشی از اعتیاد برشمرد و گفت: مبارزه با اعتیاد تنها با رویکرد مردمی و ورود مردم حل‌شدنی است که امروز این قرارگاه مردمی با راه‌اندازی ۸ کارگاه تولیدی برای بسیاری از بهبودیافتگان، شغل ایجاد کرده است.

نظری با توجه به اینکه مبحث شهرداری با مفهوم شهروندی سروکار دارد؛ افزود: برای آنکه بتوانیم شهردار شهروند باشیم، توجه به نیازهای اجتماعی جامعه شهری، ضروری است.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از بهبودیافتگان به دلیل مشکلات اقتصادی، فاقد مسکن هستند که امیدواریم مسؤولان امر در این مسیر ما را یاری دهند تا راهکار مناسبی برای ساخت مسکن این افراد با کمترین هزینه، در نظر بگیریم.

مسؤول قرارگاه شهید هاشمی در پایان درخواست کرد مکان‌های مناسبی برای استقرار ثابت قرارگاه و اشتغال‌زایی بهبودیافتگان به‌منظور ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف مورد نظر از سوی شهرداری در اختیار آنان قرار گیرد.

به نقل از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ در پایان شرح وضعیت نرم‌افزار حسیب به‌عنوان سامانه جامع مدیریت برنامه و بودجه شهرداری همدان (مدیریت کلان برنامه و بودجه) با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار همدان در صحن شورا ارائه شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: