صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲
آبان
۱۴۰۳

شماره
۵۷۳۹

امروز: ۲ (آبان) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Oct) 23

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: شهروندان همدانی از طولانی شدن پروژه "فاضلاب بلوار ٩ دی" گلایه‌مند هستند و با توجه به مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده، خواستار انجام سریع‌تر این پروژه هستند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، ١٨ اردیبهشت‌ ماه امسال اجرای کلکتور اصلی فاضلاب در بلوار ٩ دی شهر همدان با هدف رفع مشکل پس‌زدگی فاضلاب و نشست زمین در کوچه‌های منشعب به این بلوار آغاز شد و طبق قول فرهاد بختیاری‌فر؛ مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان قرار بود یک‌ماهه انجام شود و کار به اتمام برسد.
امروز دو ماه از اجرای این پروژه گذشته و هنوز تکمیل نشده است و شهروندان و ساکنین منطقه با صحبتی که با روزنامه هگمتانه داشتند، از طولانی شدن اجرای این پروژه به شدت گلایه‌مند و خواستار تسریع کار از سوی شرکت آب و فاضلاب هستند.
یکی از اهالی بلوار 9 دی در گفت‌وگو با هگمتانه اظهار کرد: دو ماهی است که وضعیت خوبی را نداریم، شرکت آب‌وفاضلاب گفته بود که یک ماهه کار را انجام می‌دهد اما تقریبا 70 روز گذشته و هنوز کار انجام نشده است.
آقای نیکوخوی با اشاره به اینکه باید فاضلاب را از جای دیگری هدایت می‌کردند که بوی آن باعث آزار و اذیت مردم نشود ادامه داد: همه فاضلاب را به جوی کنار خیابان هدایت کردند که پس‌زدگی آن باعث اذیت ما شده است.
وی با بیان اینکه اگر می‌خواستند از ابتدا تا انتهای بلوار را بکنند باید این خیابان را می‌بستند و اجازه ورود خودروها را نمی‌دادند افزود: رفت‌و‌آمد خودروها و گرد‌و‌خاک‌هایی که بلند می‌شود، باعث مشکلات تنفسی برای اهالی شده است؛ همه این اقدامات بدون اصول کار باعث آلودگی شده است.
این شهروند همدانی با بیان اینکه کندن این بلوار از ابتدا تا انتها و عدم تحویل به موقع کار باعث شد که کسب‌و‌کار خیلی از مغازه‌داران این بلوار افت کند افزود: درآمد ما روزی به 200 یا 300 هزار تومان رسیده در حالی که قبلا 2 یا 3 میلیون تومان بود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدا می‌دانستند که این کار طولانی خواهد بود و باید اطلاع می‌دادند اما آنچه شنیدم،گویا مسؤولان گفته‌اند که کار را انجام دهیم و بعد طولانی بودن آن را کم‌کم به مردم اطلاع دهیم گفت: باید با مردم روراست بود و شفاف همه چیز را گفت، اگر می‌خواستند چند‌ماهه کار را انجام دهند حداقل اطلاع می‌دادند تا مغازه‌هایی بابت اجاره بدهی نمی‌آوردند.
آقای مستوفی دیگر اهالی بلوار 9 دی نیز با بیان اینکه با باز کردن راه فاضلاب باعث شدند موش‌ها سطح منطقه را پر کند و مردم با مشکلات بهداشتی و آلودگی مواجه شوند گفت: آب فاضلاب نیز به جوی کنار خیابان هدایت شد درحالی که نباید اینطور می‌شد و تمام اینها راهکار داشت تا مشکلاتی برای مردم ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه می‌توانستند از بالا آب فاضلاب را بیرون بکشند و دوباره به داخل لوله‌ای که جانمایی می‌کنند هدایت کنند و نه اینکه، از ابتدا تا انتها به خیابان هدایت کنند افزود: این کار نه تنها باعث شد بوی فاضلاب مدت‌ها مردم و اهالی را اذیت کند بلکه آلودگی تمام شهر را گرفت‌.
این شهروند همدانی با تأکید به اینکه در بلوار 9 دی کار می‌شد اصولی پیش رود افزود: با بیل مکانیکی 5 متر می‌کنند در حالی که می‌توانستند دستگاهی که مثل مته است و از زیر می‌کند را به کار گیرند تا هیچ مشکلی پیش نیاید.
وی ادامه داد: حال شاید بگویند هزینه بالا می‌رود اما واقعا الان هزینه آن بالاتر رفته است و کاش همان کار را از ابتدا انجام می‌دادند؛ پنج متر سنگ را به سختی کندن می‌توانست با یک دستگاه به راحتی پیش رود.
خانم مالمیر که محل کارش در بلوار 9 دی بود نیز به خاطر آلرژی و ناراحتی تنفسی به سختی صحبت می‌کرد و به شدت گلایه داشت که چرا باید مسؤولان کار را به موقع تحویل ندهند.
وی با بیان اینکه کم‌کاری‌ها باعث شده مشکلاتی برای ما پیش آید افزود: من حی و حاضر به شما می‌گویم به دلیل مشکلات اینجا چند روز پیش دکتر بودم و ناراحتی تنفسی به خاطر گرد‌و‌خاک‌هایی که اینجا بلند می‌شود، پیدا کردم.
این شهروند همدانی خاطرنشان کرد: بوی فاضلاب هم خیلی اذیت می‌کرد که تقریبا دو هفته آب فاضلاب با شدت زیادی از این جوی کنار خیابان می‌گذشت و به نوعی رها شده بود و ما صبح تا شب با گرد‌و‌خاک و بوی بد فاضلاب و... مواجه بودیم که واقعا آزار‌دهنده بود.
وی با نشان دادن داروهایی که مصرف می‌کرد ادامه داد: آلودگی هوای اینجا باعث شده مشکل ریه پیدا کنم و اینم
هم قرص‌ها و داروهایی است که مصرف می‌کنم، گفته بودند یک‌ماهه انجام می‌دهند در حالی که بیشتر از دو ماه طول کشیده است و امیدوارم مسؤولان فکری به حال ما کنند.
آقای صیفعلی یکی دیگر از مغازه‌داران بلوار 9 دی با بیان اینکه مسدود شدن راه باعث ایجاد مشکلاتی شده است اظهار کرد: گرد‌و‌خاک خودروها هم از دیگر مشکلات است که باعث ناراحتی تنفسی اهالی شده است.
وی با اشاره به اینکه به هم ریختگی این بلوار همه ما مغازه‌داران را از کار و کاسبی انداخته است گفت: خیلی از ما اینجا اجاره می‌دهیم و درواقع به هم ریختگی خیابان و نبود مشتری باعث شده درآمدی نداشته باشیم و در این چندماه ضرر بدهیم.
وی با اشاره به اینکه گویا سازمانی که مسؤول این کار است پول پیمانکار را نمی‌دهد و پیمانکار کار را طولانی کرده تا به حقش برسد گفت: خیلی از مردم هم با این وضعیت به هم ریختگی خیابان باید مسافت طولانی را طی کنند تا به مقصد برسند، یعنی کسی که بخواهد به رسالت برود باید بالاتر برود و از شهرک امیرکبیر دور بزند و بعد از نایب‌احمد به رسالت برسد و یا پیشگاهی برود که آنجا هم همین طور ترافیک دارد و در واقع ترافیک منطقه‌ای را هم افزایش دادیم.
این شهروند همدانی با بیان اینکه مشکل تننفسی با این گرد‌و‌خاک‌ها جدی است و مردم ناراحت سلامتی خود هستند افزود: روزی یک یا دوبار ما باید گردوخاک نشسته بر مغازه را پاک کنیم حال فرض کنید همان خاک مسیر تنفس ما را بگیرد که امیدوارم مسؤولان زودتر کار را به اتمام برسانند و فکری به حال این مشکلات کنند‌.
آقای سلیمانی دیگر کاسب این محله با بیان اینکه کار من تاسیساتی است و لوله‌فروشی دارم و درواقع از کار لوله‌کشی سردر می‌آورم اظهار کرد: مسؤولان کار فاضلاب انجام ندادند؛ دو کارشناس بیاید و بگوید این لوله فاضلاب آیا اصولی جانمایی شده است یا خیر؛ با این حال که باید منهول انجام می‌دادند دریچه بازدید ایجاد کردند و نباید اینطور پیش می‌رفت.
وی با اشاره به اینکه خیلی از مغازه‌های این بلوار کار‌و‌کاسبی خود را جمع کردند چون نتوانستند اجاره مغازه خود را بدهند گفت: بالای این خیابان یک تهیه غذا نتوانست دوام بیاورد و جمع کرد و رفت، ما هم مستاجریم و به زور ماندیم و یکی‌یکی می‌رویم.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه 90 درصد کاسبان این محل مستاجر هستند و واقعا به خاطر شرایط این بلوار از کار‌و‌کاسبی افتادند گفت: خیلی جاها مشکلات خود را فریاد زدیم، با صفحه‌های پربازدید فضای مجازی ارتباط گرفتیم و مشکلات را گفتیم اما گوش ندادند و آنها همان بگویند فلان مدیر محترم چه کاری انجام داد و تعریف و تمجید از آنها را داشته باشند!
وی با اشاره به اینکه نهایت کار این خیابان دو هفته بود و نه اینکه دو ماه مردم را معطل کنند افزود: بیایید مغازه‌های ما را ببینید، همه‌جا یک متر خاک نشسته و چرا باید اینطور باشد و چرا نباید مسؤولان به قول‌های خود عمل کنند.
آقای سلیمانی با اشاره به اینکه ابتدای کار آمدند و بنر زدند که این کار یک ماهه انجام می‌شود اما دو ماه گذشته و هنوز هم کار دارد گفت: این تشکر کردن از مدیران کار را درست نمی‌کند، دلم به حال مغازه‌دارانی می‌سوزد که کار‌وکاسبی خود را جمع می‌کنند و درآمدی ندارند.
وی با اشاره به اینکه در این منطقه در یک مجتمع تقریبا 20 نفر از معلولان هستند و برنامه‌هایی را دارند که چند روز پیش یکی از خانم‌های معلول افتاد و زمین خورد و به خاطر شرایط خیابان و کنده‌کاری‌ها نمی‌توانست بلند شود گفت: این‌ها را که می‌بینیم ناراحت می‌شویم، کاش مسؤولان قولی را که می‌دهند عمل کنند و اینطور برای مردم مشکلاتی را به وجود نیاورند.
یکی دیگر از اهالی منطقه 9 دی با بیان اینکه این پروژه خیلی طولانی شده است و لااقل می‌توانستند کم‌کم کار را پیش ببرند و مسیرهایی را آزاد بگذارند گفت: این گرد‌و‌خاک‌ها واقعا آزار‌دهنده است و ما هر روز با این مشکلات مواجه هستیم و دچار مشکلات تنفسی شدیم.
وی با بیان اینکه برای عبور از این مسیر باید تمام کوچه پس‌کوچه‌ها را دور بزنیم و دست‌انداز هم خطرناک است و هر‌لحظه ممکن است از داخل هر کوچه یک بچه بیرون بیاید و به ماشین برخورد کند گفت: خودروها در بلوار راحت رفت‌و‌آمد دارند و مشکلات تصادف کمتر است و امیدواریم کار این بلوار سریع‌تر انجام شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: