صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲
آبان
۱۴۰۳

شماره
۵۷۳۹

امروز: ۲ (آبان) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Oct) 23

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: شهردار همدان بر آمادگی کامل شهرداری برای میزبانی از مجمع شهرداران آسیایی تأکید کرد و گفت: همدان یک‌بار دیگر در صدر اخبار بین‌المللی قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، شهریور ماه امسال مجمع شهرداران آسیایی در شهر همدان با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف برگزار خواهد شد که در جهت منافع شهر و شهروندان همدانی یک رویداد مهم تلقی می‌شود.
همدان با داشتن ظرفیت‌های متعدد تاریخی و گردشگری به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2024 انتخاب شده و به دنبال آن مجمع شهرداران آسیایی را هم برگزار خواهد کرد تا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه معرفی این شهر رقم بخورد.
مجمع شهرداران آسیایی به عنوان یک شبکه و تشکل همکاری‌های تخصصی بین شهری در سال 2008 میلادی با پیشنهاد و ابتکار شهرداری تهران تشکیل شد.
پیشنهاد دهنده و مبتکر ایده ایجاد این تشکل بین‌المللی شهرداری تهران بود، با این هدف که شبکه‌ای پایه گذاری شود و در قالب آن شهرداران و مدیران شهری و نیز کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت شهری در ابعاد گوناگون و حوزه‌های مختلف بتوانند اقدام به تبادل نظرات، دیدگاه‌ها و اطلاعات و دانش تخصصی و تجارب خود کنند.
همچنین شهرداری تهران با این هدف، پیشنهاد راه‌اندازی مجمع شهرداران آسیایی را ارائه کرد که بتواند خود مبتکر تاسیس و راهبری یک شبکه همکاری تخصصی در دنیا باشد که ایجاد این تشکل برای کشور دستاوردهای خوبی داشته و به لحاظ فنی به ارتقای کیفیت مدیریت و ارتقا زیرساخت‌های شهری کمک کرده است.

 حسینی: معرفی همدان به عنوان شهر تأثیرگذار در فرهنگ و تمدن جهان
شهردار همدان در خصوص برگزاری مجمع شهرداران آسیایی در همدان که موکول به اواخر شهریور شده است، اظهار کرد: همدان با داشتن ظرفیت‌های متعدد تاریخی و گردشگری شایسته عنوان پایتخت گردشگری آسیا بوده و امیدواریم با میزبانی این مجمع اتفاقات خوبی در حوزه معرفی این شهر رخ دهد.
سید مسعود حسینی ظرفیت‌های موجود در شهر همدان و تعامل با شهرداران آسیایی را از مهم‌ترین اهداف این میزبانی عنوان کرد و گفت: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، بستر مناسبی برای توسعه روابط با شهرهای آسیایی دارد.
وی با اشاره به قرار گرفتن همدان در مسیر جاده ابریشم و ضرورت تعامل بیشتر با شهرهایی که از گذشته در این مسیر قرار داشتند عنوان کرد: شهرداری همدان در سال‌های گذشته در راستای توسعه گردشگری میزبان نشست‌های جهانی راه ابریشم بوده و اکنون نیز میزبان شهرداران آسیایی خواهد بود.
شهردار همدان به اقدامات قابل توجه شهرداری همدان در حوزه ثبت جهانی «همگتانه و مرکز تاریخی همدان» اشاره کرد و افزود: امیدواریم با به نتیجه رسیدن این پرونده در یونسکو در آینده نزدیک، شاهد معرفی هر چه بیشتر شهر همدان به عنوان یکی از شهرهای تأثیرگذار در فرهنگ و تمدن جهان باشیم.
وی گفت: شهرداری همدان آمادگی کامل برای میزبانی از مجمع شهرداران آسیایی را دارد و دبیرخانه پایتخت گردشگری آسیا از همان روزهای نخستین سال 2024 در شهرداری فعال شده و تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است.

  محمدی: همدان را یک بار دیگر در صدر اخبار بین‌المللی قرار می‌دهیم
مشاور عالی شهردار و دبیر ستاد گردشگری شهرداری همدان نیز در خصوص برگزاری این رویداد اظهار کرد: همدان از سال 93 به دنبال وظیفه دیپلماسی شهری در کنار سایر وظایف خود بوده و در مجامع بین‌المللی مانند مجمع شهرداران آسیایی، مجمع شهرداران جاده ابریشم و مجمع شهرهای اسلامی حضور فعال داشته است.
حسن محمدی با تأکید بر اینکه همدان در چندین نوبت همکاری مشترکی با مجامع بین‌المللی داشته است گفت: به دنبال رویکری که شورای اسلامی شهر همدان داشت و مصوبات کمیسیون گردشگری این شورا و با تأکیدات شهردار همدان قرار شد، با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری 2024 شهرهای آسیایی، یک رویداد را برای این مقطع پیش‌بینی کنیم که رویدادی فاخر باشد و لذا پیشنهاد برگزاری هیأت عمومی مجمع شهرداران آسیایی را در همدان به دبیرکل و کمیته گردشگری این مجمع دادیم و خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت.
وی گفت: قرار است روز اول این همایش گردهمایی هیأت عمومی مجمع را داشته باشیم که جلسه‌ای با شیوه‌نامه خاصی خواهد بود و به شکل رسمی و با حضور شهرداران شهرهای آسیایی عضو مجمع برگزار می‌شود که برنامه‌‌ریزی آتی مجمع نیز در آن اتفاق می‌افتد.
دبیرستاد گردشگری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: صبح روز دوم تا ظهر آن روز کمیته گردشگری مجمع با حضور اعضا برگزار می‌شود و بعد از ظهر نیز گشت شهری و بازدید از شهر همدان در برنامه است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم با بازگرداندن رویدادهای مهم بین‌المللی به همدان در جهت توسعه گردشگری قدم برداریم گفت: شهرداری همدان به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری جز عمل به وظایف ذاتی خود، به دنبال آن است در حوزه‌هایی مختلفی طبق توان موجود ورود کرده و به نحو مناسبی ارائه خدمت کند.
محمدی با اشاره به اینکه ما امیدواریم مانند سال 98 که رویداد 2018 و راه ابریشم در همدان برگزار شد و توانست تحول بزرگی در گردشگری ایجاد کند همچنان شاهد تحولاتی در شهر همدان باشیم ادامه داد: البته متأسفانه بعد از این رویدادها با برخورد به ایام کرونا کمی دچار خلأ شدیم اما درصددیم بار دیگر با برگزاری رویدادها و در کنار آن فراهم کردن زیرساخت‌ها اتفاقات خوبی را در شهر همدان رقم بزنیم و همدان یک بار دیگر در صدر اخبار بین‌المللی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در این رویدادهایی که برگزار می‌شود نمایندگان کشورهایی در همدان حضور پیدا می‌کنند و اخبار مربوط به این شهر و استان را در سامانه خود به اشکال مختلف منعکس خواهند کرد گفت: از طرفی در صدر اخبار بین‌المللی حضور این اعضا در همدان و برگزاری مجمع در شهر همدان که یک جایگاه بین‌المللی تثبیت شده است، می‌تواند بسیار اثرگذار برای شهر همدان باشد.
دبیرستاد گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه در این مجمع موضوعات عمدتا چالش‌های مدیریت شهری و توسعه دیپلماسی است افزود: هرآنچه که امروز شهرداری‌های کشور به عنوان معضلات و مشکلات اساسی و چالش‌های مشترک پیش رو مطرح می‌کنند، موضوعاتی مجمع خواهد بود.
وی یادآور شد: در این جلسات در کمیته‌های مختلف موضوعات مطرح و هیأت عمومی نیز در همدان برگزار می‌شود که درواقع برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در خصوص چالش‌های مدیریت شهری است که تصمیم‌گیری‌هایی خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه سایر ارکان مجمع کمیته‌های مختلفی هستند که مسؤولیت هر بخش را مانند کمیته حمل و نقل، خدمات شهری و گردشگری زیرمجموعه‌ مجمع است گفت: در این کمیته‌ها به موضوع برنامه‌ریزی شهری پرداخته می‌شود.
وی تصریح کرد: هیأت عمومی مجمع برنامه‌ریزی کلان سال آینده تمام ارکان مجمع را تعریف و وظیفه دبیرخانه مجمع را برای یک سال آینده مشخص می‌کند و محل برگزاری مجمع در سال آتی نیز تعیین خواهد شد.

  همدان سومین شهر برگزار کننده رویداد مجمع شهرداران آسیا
مشاور عالی شهردار همدان خاطرنشان کرد: مجمع شهرداران آسیایی در ایران تنها در تهران و قزوین برگزار شده و همدان به عنوان سومین شهر برگزار کننده این رویداد مهم خواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه همدان چه ظرفیتی داشت که به عنوان میزبان این رویداد انتخاب شد گفت: با توجه به مجموعه اطلاعاتی که در مجمع ارائه شده بود، همدان انتخاب شد.
محمدی با تأکید بر اینکه امسال مجمع شهرداران آسیایی یک رویکرد با عنوان «ایده‌های نو برای شهرهای برتر» داشت که سه پایتخت گردشگری، فرهنگی و زیست محیطی انتخاب کند و در این راستا فرم‌هایی ارسال و سؤالاتی مطرح شده بود افزود: بر اساس فرم‌هایی که ارسال شد ما به قابلیت‌های شهر همدان، نظیر ویژگی زیست محیطی، جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، تمدنی و موضوع ثبت جهانی اشاره و سعی کردیم به عنوان برجسته‌ترین نکات قابل طرح در مجمع ارائه دهیم.

 همدان از بین 81 شهر، پایتخت گردشگری آسیا شد
وی با بیان اینکه از بین شهرهای مجمع که نامزد بودند و تقریبا 81 شهر می‌شد، همدان به عنوان پایتخت گردشگری، شیراز به عنوان پایتخت زیست محیطی و شهر غبیری لبنان به عنوان پایتخت فرهنگی آسیا انتخاب شد افزود: موضوعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی شد، پیشنهاد دادیم که میزبان رویداد مجمع شهرداران آسیایی باشیم و بتوانیم برای سال‌های آتی و صاحب کرسی شدن برنامه‌ریزی کنیم.
دبیرستاد گردشگری شهرداری همدان با اشاره به اینکه در این راستا همدان با میزبانی مجمع به عنوان عضو هیأت عمومی مجمع انتخاب شده است بیان کرد: می‌توانیم کرسی‌های دیگری هم در همین مجمع پیشنهاد کنیم و به دلیل میزبانی آنها را به دست بیاوریم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: