صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه شهرستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت 8.5 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.
به گزارش هگمتانه، رضا بهراملو گفت: بیش از 90 درصد اراضی مستعد استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.
وی با اشاره به اقدامات اندیشیده شده در راستای مصرف بهینه آب اظهار کرد: در استان همدان، عمده نقاط کشور و بخشی از غرب آسیا، کم آبی به تعبیری تنش و بعضا بحران آبی ذاتی است.
وی با بیان اینکه استان همدان نیز طبق شاخص‌ها در حوزه آب‌های زیرزمینی عمدتا با تنش آبی روبه‌رو است افزود: میزان بارندگی‌های امسال کمتر از میانگین گزارش شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در سال زراعی جدید علیرغم پیش‌بینی‌ بارش‌های فرامعمول در استان، بارش‌های پاییزه محدود بود.
وی با تأکید بر اینکه چنانچه نزولات آسمانی فراتر از معمول و میانگین بلندمدت باشد کم آبی استان حل نمی‌شود گفت: با وجود شرایط فعلی برنامه مدون برای مصرف بهینه آب از اولویت‌هاست.
بهراملو با اشاره به اینکه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت الزامی است اضافه کرد: 87 درصد از تولیدات کشاورزی استان وابسته به آب و از اراضی آبی است از این رو مصرف با برنامه مجدانه در دستور کار قرار دارد.
وی به منظور ارائه راهکار برای افزایش تولید و مصرف کم آب به تولید دانش محور اشاره کرد و گفت: باید از آخرین توصیه‌های علمی، یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های مرتبط با بخش کشاورزی مدد گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در ادامه از تأثیر همایش‌های کاربردی و تخصصی در این حوزه یاد کرد و متذکر شد: همایش‌ها باید کاربردی و در ابعاد ملی همچون چهارمین همایش ملی کم‌آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف برپا شود.
وی اقدامات دیگر در این حوزه را برشمرد و تأکید کرد: احداث سردخانه‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی راهکاری برای افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری به شمار می‌رود چراکه کاهش ضایعات 20 تا 30 درصدی بخش کشاورزی را در پی دارد.
بهراملو تولید بر اساس نقشه راه کشاورزی را نیز مؤثر دانست و گفت: بیش از 90 درصد اراضی مستعد استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.
رضا بهراملو، با اشاره به اینکه استان همدان مشابه بسیاری از مناطق کشور و جنوب غرب آسیا یک منطقه کم آب است که با تنش آبی روبه‌رو است افزود: با وجود این شرایط نیاز به افزایش تولید به منظور دستیابی به امنیت غذایی پایدار در آینده از الزامات است تا آیندگان بتوانند نیازهای خود را رفع کنند.
بهراملو با بیان اینکه خشک‌سالی‌ در استان در چند سال اخیر مشهود است تصریح کرد: بنابراین برنامه‌های متعددی برای رسیدن به تولید بیشتر و مصرف بهینه آب نیاز داریم که یکی از این اقدامات برنامه الگوی کشت است.
وی با تأکید بر اینکه الگوی کشت پنج دهه مطرح اما موفق نبوده است یادآور شد: تا پیش از این الگوی کشت دستوری و بدون برنامه لازم به ویژه در حوزه مالی و فنی ارائه شده اما امروز و در دولت سیزدهم استان همدان به عنوان آزمونه الگوی کشت مطرح شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه الگوی کشت پیشنهادی آب محور است خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات تولیدی ما به آب‌بر و کم آب‌بر تقسیم می‌شوند و هر کدام میزان مشخصی آب مصرف می‌کنند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در طرح الگوی کشت محصولات پر مصرفی چون ذرت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، یونجه و چغندرقند کمتر کشت می‌شود تصریح کرد: از سوی دیگر محصولاتی چون گیاهان دارویی، حبوبات، غلات، دانه‌های روغنی مانند کلزا، گلرنگ و گل محمدی و زعفران که کم مصرف هستند، بیشتر تولید می‌شود تا مصرف آب کمتر و تولید بر اساس پیش‌بینی‌ها 10 تا 20 درصد بیشتر شود.
بهراملو با اشاره به اینکه 100 هزار هکتار از اراضی قهاوند و فامنین به عنوان آزمونه اجرای الگوی کشت در نظر گرفته شده است تأکید کرد: 60 هزار هکتار در فامنین و 40 هزار هکتار در قهاوند شامل این مرحله از طرح است، که با اجرای اصلاح الگوی کشت 8.5 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق این برنامه محاسبات لازم و طراحی‌ها انجام شده همچنین نیازمند اعتباراتی است که در بودجه سال 1403 دیده شده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: