صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر*: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با بیان اینکه نان سالم تضمین‌کننده سلامت گوارش مردم است، گفت: نان کامل به دلیل داشتن پوسته و لایه خارجی گندم، منبعی عالی از فیبر غذایی است که فیبر غذایی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و کنترل سطح قند خون بسیار مهم است.
به گزارش هگمتانه، سیدحسین خوانساری با اشاره به اینکه سفیدی نان دلیل بر سالم بودن آن نیست، افزود: با توجه به اینکه ذائقه مردم به سمت مصرف نان بدون سبوس و سفید سوق پیدا کرده لذا با بازگو کردن فوائد وجود گلوتن و سبوس در آرد که موجب تیرگی رنگ نان می‌شود می‌بایست مصرف نان کامل فرهنگ‌سازی شود.
وی با بیان اینکه کیفیت گندم در استان همدان متفاوت است، اظهار کرد: مصرف نان کامل مورد تأیید پزشکان و سازمان غذا و دارو است که در همین راستا مقرر شده تعداد 15 واحد نانوایی در شهر همدان و شهرستان‌ها کار پخت نان کامل را انجام دهند که تعدادی از کارخانجات آرد استان نیز جهت تولید آرد کامل اعلام آمادگی کرده‌اند.
خوانساری در ادامه از خرید تضمینی گندم با افزایش 29 درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با تدابیر دولت سیزدهم و در جهت حمایت و دلگرمی کشاورزان خرید گندم نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه امسال هر کیلو گندم 19 هزار و 500 تومان خریداری خواهد شد، گفت: در سال 1400 مبلغ خریداری گندم به ازای هر کیلو 12 هزار و 500 تومان بود که در سال 1401 نیز این مبلغ به 15 هزار و 500 تومان رسید ولی امسال با حمایت دولت سیزدهم شاهد روند رشد قیمت خوبی در جهت حمایت از کشاورزان خواهیم بود.
وی کشت قراردادی گندم و دانه‌های روغنی را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: بخش عمده‌ای از کشت‌های پاییزه شامل گندم، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش طرح حمایتی جهاد کشاورزی قرار دارند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان با بیان اینکه امسال خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان به بیش از 410 هزار تن رسیده است، افزود: دولت در سال جاری مبلغ 150 هزار تومان بابت هر تن کشت هزینه پرداخت خواهد کرد.
این مسؤول یادآور شد: کشاورزان با اجرای کشت قراردادی می‌توانند از تخفیف 20 درصدی بیمه و پرداخت الباقی حق سهم بیمه در زمان تحویل محصول، کمک هزینه حمل محصول به ازای هر تن 150 هزار تومان و تحویل کود سرک با اولویت کشت‌های قراردادی بهره‌مند شوند.
خوانساری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش کیفیت نان مطلوب برای مردم استان اظهار کرد: وارد کردن بیش از 2 هزار تن گندم خارجی باکیفیت و همچنین آزاد گذاشتن کارخانه‌داران برای خرید گندم از هر نقطه‌ای که تمایل به خرید گندم داشته باشند از جمله اقداماتی بود که موجب استقبال کارخانه‌داران شد.
وی با اشاره به تأکید استاندار همدان مبنی بر اختصاص تسهیلات برای به روز رسانی دستگاه‌های کارخانجات آرد افزود: درصددیم برای به روز رسانی دستگاه‌های کارخانه‌های تولید آرد بتوانیم تسهیلاتی را تخصیص دهیم.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان تصریح کرد: 9 کارخانه آردسازی در استان همدان با ظرفیت 35 تا 37 درصدی فعال است که با به روز رسانی دستگاه‌ها و تجهیزاتشان کیفیت آرد بهتر خواهد شد و نانوایان نیز تمایل بیشتری به خرید خواهند داشت.
خوانساری با بیان اینکه اداره غله ماهیانه 14 هزار و 500 تن آرد در استان همدان توزیع می‌کند، افزود: استان همدان برای بالا بردن کیفیت نان از استان‌ها و شهرهایی مانند خوزستان و گلستان گندم با کیفیت بالاتری وارد استان می‌کند و همچنین گندم همدان نیز به 14 استان به منظور متعادل‌سازی موجودی کشور ارسال می‌شود.
به نقل از روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان با بیان اینکه استان همدان می‌تواند آزمونه کالاهای اساسی غرب کشور باشد، تصریح کرد: با حمایت استاندار و کشاورزان توانستیم بیش از 5 هزار تن گندم و برنج و همچنین بیش از 3 هزار تن شکر و 17 هزار تن روغن آفتابگردان در انبارها ذخیره‌سازی کنیم که درصددیم در حوزه ذخیره‌سازی حبوبات نیز وارد عمل شویم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: