صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: در راستای همکاری مشترک و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، امکانات و ظرفیت‌های علمی و توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز پژوهش‎‌های شورای اسلامی شهر همدان و دانشگاه صنعتی همدان به امضا رسید.

 مسگریان: توسعه و پیشرفت شهر با تکیه بر دانش و تخصص معنا پیدا می‎‌ کند
به گزارش هگمتانه، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه با بیان اینکه حضور در جمع علمی فرصت مغتنمی است، گفت: دانشگاه صنعتی افتخار و نگین علمی شهر همدان است که باید توجه بیشتری به آن شود.
مسگریان با اشاره به اینکه رویکرد شورای دوره ششم توجه به پژوهش و تخصص است گفت: توسعه و پیشرفت یک شهر با تکیه بر دانش و تخصص معنا پیدا می‎ کند که خوشبختانه این رویکرد مورد توجه مرکز پژوهش‌های شورا است که بایستی این ارتباط با سایر دانشگاه‌های استان در خصوص مباحث حوزه مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت این مراکز علمی بیش از پیش تقویت شود.
وی تصریح کرد: از نظرات علمی، فناورانه و کارشناسی دانشگاه‎‌ها در لوایح پیشنهادی شهرداری به شورا در جهت توسعه شهر بهره خواهیم برد و انتظار داریم مجموعه مراکز علمی استان و نخبگان رشته‌های مختلف دانشگاهی مرتبط با مدیریت شهری پای کار باشند تا شاهد ارتقای خدمات رسانی به مردم و افزایش سطح بهره‎وری باشیم.

  رضایی: دانشگاه‌ صنعتی همدان در حوزه شهر هوشمند به مدیریت شهری کمک کند
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این مراسم گفت: در دولت مردمی به تحقق دولت الکترونیک اهتمام ویژه‌ای شده است و در حال حاضر تمامی مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و این موضوع در دوره فعلی مدیریت شهری و شورای ششم نیز بیش از گذشته نمود پیدا کرده و این اراده در مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان وجود دارد تا از ظرفیت‌های این حوزه به نحو شایسته استفاده شود که خوشبختانه قدم‌های خوبی نیز در حوزه شهرداری الکترونیک برداشته شده است.
علی رضایی با بیان اینکه تمامی موارد درخواستی در این تفاهم نامه مشترک گنجانده شده است، گفت: مطالبه مردم از مدیریت شهری، توسعه و تسهیل خدمات غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری است که مجموعه شورا و شهرداری تلاش دارد برای دستیابی به این موضوع با بهره‎گیری از یک سیستم یکپارچه بتواند خدمات دهی به مردم را تسهیل کند و دراین مسیر انتظارداریم دانشگاه صنعتی همدان در حوزه فناوری‌های نوین مدیریت شهری را کمک کند.
وی با اشاره به بازدید اخیر برخی اعضای شورا و مدیران شهرداری از مرکز مانیتورینگ و رصدخانه شهر تهران، گفت: جمع آوری، تحلیل و پردازش داده و اتخاذ تصمیم بر اساس داده‎های احصا شده باید سرلوحه اداره مدیران شهری باشد و شهرها باید بر پایه علم روز مدیریت شوند.
رضایی در این باره تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه‌ صنعتی همدان ظرفیت مناسبی در جهت توسعه شهر الکترونیک و شهر هوشمند دارد و می‌تواند به مدیریت شهری کمک کند. وی افزود: خوشبختانه اهتمام ویژه‌ای از سوی مجموعه شهرداری و سازمان فناوری به این حوزه شده و شاهد هستیم عمده خدمات به صورت غیرحضوری و دسترسی آسان به شهروندان در حال تحقق است.
رضایی بیان کرد: مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان به عنوان بازوی مشورتی شورای شهر مصمم است با ارتباط مستمر با مراکز علمی و دانشگاهی و تقویت این ارتباط، زمینه تقویت مدیریت شهری را فراهم نماید.

  حجت الاسلام صفری افلاکی: با استفاده از ظرفیت اساتید و نخبگان بومی شهر، مانع از خروج نخبگان شویم
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: رابطه دانشگاه و جامعه باید یک رابطه منسجم، همسو و هدفمند باشد تا شاهد رشد روزافزون خدمات به مردم باشیم.
حجت الاسلام صفری افلاکی بیان کرد: سال‌های گذشته دانشگاه صنعتی در حوزه پارک هوشمند خودروها در یکی از پارکینگ ‎های طبقاتی شهر همدان نرم افزاری طراحی کرد که خوشبختانه بازخورد آن مثبت بود و لکن نمی‌دانیم چرا ابتر باقی ماند؟! تحقق این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه ارتباط دانشگاه با مدیریت شهری می‌تواند راهگشا باشد تا در حوزه‌های متخلف از آن بهره ببریم، گفت: برای طراحی و اجرای نرم افزارهای مرتبط با حوزه مدیریت شهری و سایر رشته‌های علمی می‌توان از ظرفیت اساتید و نخبگان بومی شهر بهره ببریم و با این کار مانع خروج نخبگان از شهر شویم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه برای اصلاح امور باید از ایده‌ها و نظرات دانشگاهیان بهره برد، افزود: در حوزه اجرا برخی اوقات از مدار علم خارج شده ایم که باید به این موضوع توجه داشته باشیم و راهکارهای قانونی نیز برای برخورد با دستگاه‌های اجرایی متخلف در این زمینه وجود دارد.

  مهدی حیدری: پذیرای دانشجویان نخبه و اساتید برجسته دانشگاهی در کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر هستیم
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این مراسم گفت: جامعه باید از ظرفیت دانشگاه‌های نسل 3 و 4 در تحقق آرمان‌ها و پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف نهایت بهره را ببرد.
مهدی حیدری بیان کرد: در کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان این آمادگی را داریم که هر کدام از دانشجویان نخبه و یا اساتید برجسته که تمایل دارند را با صدور ابلاغ رسمی به عنوان مشاور کمیسیون پذیرا باشیم تا از ظرفیت، تجربه و دانش آنها بهره مند شویم.
این عضو شورای شهر همدان تأکید کرد: دانشگاه، اساتید و دانشجویان باید انسجام علمی داشته باشند و در خصوص موضوعات مختلف علمی اظهارنظر به موقع و کارشناسی کنند، چرا که اگر صاحب نظر باشند، قطعا شاهد اعتلای علمی و رشد جامعه خواهیم بود و معتقدم دانشگاه باید نقش و رسالت خودش را در حوزه‌های مختلف به ویژه مدیریت شهری به درستی و به موقع ایفا کند.

  حمزه رستگار: دلیل عدم تحقق بیشتر تفاهم نامه‌ها با مراکز علمی توجه صرف به حوزه پژوهشی است
معاون برنامه‌ ریزی و توسعه منابع انسانی شهردار همدان نیز در این جلسه گفت: مجموعه مدیریت شهری همدان تفاهم نامه‌هایی با سایر دانشگاه‌های استان در حوزه‌های مختلف دارد که برنامه راهبردی و عملیاتی 5 ساله شهر همدان و تدوین سند چشم انداز 20 ساله شهر همدان از جمله این تفاهم نامه‌ها است که با دانشگاه بوعلی همدان منعقد شده است.
مجتبی حمزه رستگار بیان کرد: دانشگاه صنعتی همدان درحوزه‌های صنعتی و سایر حوزه‌های تخصصی مدیریت شهری نظیر آسفالت، بازیافت زباله، مکانیزه کردن آبیاری فضای سبز، فناوری اطلاعات و سامانه‌های نرم افزاری در تحقق شهر هوشمند قدم‌های مشترک را با مدیریت شهری برداشته است.
وی بیان کرد: متأسفانه در حوزه نرم افزاری در استان خلأ داریم و مجبوریم نیازهای خودمان را در این حوزه از سایر استان‌ها خریداری کنیم و چه بهتر است که در این حوزه از ظرفیت بومی استان و نخبگان شهر خودمان بهره ببریم.
معاون شهردار همدان علت عدم تحقق بیشتر تفاهم نامه‌های مدیریت شهری با مراکز علمی استان را توجه نمایندگان این مراکز به حوزه پژوهشی دانست و گفت: با وجود امضای تفاهم نامه‌های فی مابین و تأکیدات طرفین، متأسفانه علت عمده به نتیجه نرسیدن این تفاهم نامه‌ها عدم تمایل و پیگیری گروهی است که از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای اجرای موضوعات تفاهم نامه معرفی شده اند و دغدغه لازم برای همکاری‌های مشترک را ندارند و بیشتر در حوزه پژوهشی ورود کرده اند.

  امیر مؤمنی: تعامل دانشگاه و مدیریت شهری نیاز جامعه است
رئیس دانشگاه صنعتی همدان هم در این جلسه گفت: دانشگاه صنعتی آمادگی دارد در زمینه برگزاری رویدادهای مختلف شهری از جمله اولین رویداد دانشگاهی در حوزه شهر هوشمند در این دانشگاه با مدیریت شهری همکاری کند.
امیر مؤمنی تصریح کرد: امروزه توسعه چشمگیر کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان را شاهد هستیم و انتظار داریم در سال‌های آینده توسعه اقتصاد دانش بنیان را نیز به عینه ببینیم.
وی با اشاره به ضرورت تعامل و هم‌اندیشی دانشگاه صنعتی همدان و مدیریت شهری در عرصه‌های مختلف، گفت: دانشگاه‌ها در بسیاری از موضوعات شهری مثل زیرساخت‌های شهری، مدیریت شهری و مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌توانند تسهیل‌گر و اثرگذار باشند.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه تعامل دانشگاه و مدیریت شهری نیاز جامعه است، افزود: مدیریت شهری و دانشگاه باید همسو با هم حرکت کنند و دانشگاه در خدمت مدیریت شهری و صنعت قرار گیرد.
مؤمنی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل سه و چهار مسؤولیت اجتماعی را می‌پذیرند و تقاضا محور هستند، عنوان کرد: دانشگاه صنعتی همدان تلاش می‌کند در آینده نزدیک در قامت یک دانشگاه نسل چهار خود را معرفی کند و نیاز داریم که مدیریت شهری به تحقق این امر کمک کند.
وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی همدان یک دانشگاه مأموریت‌گراست و می‌تواند در جهت‌دهی به فعالیت‌های علمی برای شهر و استان محل تأثیر و اتفاقات مبارک باشد.
مؤمنی در ادامه بیان کرد: امروزه شهرهای پیشرفته شهرهای دانشگاهی هستند و این امر نشان می‌دهد دانشگاه در توسعه جوامع، نقش چشمگیر و اساسی دارد، از طرفی اقتصاد دانش بنیان باید در سایر حوزه‌ها تسری پیدا کند و الگوی تعامل صنعتی و شهری‌ الگوی ماندگار برای کل کشور باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: این دانشگاه در حوزه پژوهشی در بین دانشگاه‌های جوان کشور در شاخصه‌های بسیاری از جمله سرانه تولید مقالات اعضا هیأت علمی و دانشجویان و همچنین کیفیت مقالات جایگاه ارزشمندی دارد.
وی از اعضای شورای اسلامی شهر دعوت کرد تا همکاری مشترک در راه‌اندازی مرکز پژوهش مهندسی سرد داشته باشند تا نتایج و برون‌دادهای این پژوهشگاه منجر به بهبود خدمات شهری در شهرهای سردسیر ازجمله همدان شود.
مؤمنی ضمن استقبال از طرح ساخت رصدخانه شهری همدان، به همکاری مشترک دانشگاه در پیشبرد همه‌جانبه طرح اشاره و بر همکاری گروه‌های آموزشی مختلف دانشگاه در جهت بهبود فرایندهای حوزه مدیریت شهری در قالب حضور در کمیته‌های تخصصی شورا و ایجاد کارگروه‌های تخصصی مشترک تأکید داشت. وی به ضرورت تشکیل مرکز رشد مشترک میان دانشگاه صنعتی همدان و شورای اسلامی شهر در حوزه مدیریت شهری اشاره و در پایان بیان کرد: دانشگاه صنعتی آمادگی دارد در زمینه برگزاری رویدادهای مختلف شهری از جمله اولین رویداد دانشگاهی در حوزه شهر هوشمند در این دانشگاه، با مدیریت شهری همکاری کند.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، در ادامه این مراسم تعدادی از معاونان و اساتید دانشگاه صنعتی همدان به بیان ظرفیت‌ها و اقدامات این دانشگاه پرداختند و در پایان نیز تفاهم نامه همکاری بین مرکز پژوهش‎های شورای اسلامی شهر همدان و دانشگاه صنعتی همدان به امضا رسید.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: