صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: سومین مجمع سلامت استان همدان برگزار و در این مجمع بر نیاز به ورود جدی‌تر به حوزه جوانی جمعیت تأکید شد.
به گزارش هگمتانه، رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سومین مجمع سلامت استان با اشاره به احیای برنامه توزیع شیر در مدارس گفت: اجرای این برنامه در مناطق محروم در اولویت است.
زهرا عبداللهی اظهار کرد: 20 تا 25 درصد از حفظ و تأمین سلامت جامعه بر عهده حوزه بهداشت و درمان است و 75 درصد مابقی نیز با همفکری و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی اتفاق خواهد افتاد.
رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی و تغذیه از اولویت‌های کشور است و به این منظور سند ملی امنیت غذا و تغذیه 31 فروردین‌ماه امسال با حضور رئیس جمهور با اولویت خاص تصویب و ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بند 6 سیاست‌های کلی جمعیت، سیاست‌های کلی سلامت و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر هماهنگی‌ بین‌بخشی در تامین، حفظ و ارتقای کیفیت غذایی تأکید شده است.
عبداللهی گفت: امنیت غذایی به معنی دسترسی اقتصادی و فیزیکی مردم در تمام اوقات به غذای کافی و سالم با مطلوبیت اجتماعی و فرهنگی و بهره‌مندی سلول‌های بدن از مواد مغذی کافی برای دستیابی به زندگی سالم و فعال است.
وی مطالبی در مورد میزان مصرف نان کامل و ارزش غذایی آن بیان کرد و گفت: نان غذای اصلی و قوت غالب مردم به ویژه اقشار کم درآمداست که تأمین حدود 40 تا 50 درصد انرژی دریافتی را به عهده دارد.
این مسؤول یادآور شد: با دستور وزیر بهداشت باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی کمیته فنی نان کامل و غذای سالم در سفره مردم تشکیل شود همچنین اجرای برنامه آرد و نان کامل، شیر مدرسه و پایش سلامت و ایمنی غذا با تأکید بر بهبود کیفیت و سلامت روغن‌های خوراکی و کاهش آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی مورد توجه قرار دارد.
وی هدف از احیای برنامه شیر مدرسه را پیشگیری از سوء تغذیه و بهبود یادگیری دانش‌آموزان دانست و گفت: با حمایت رئیس جمهور و تخصیص اعتبار این برنامه در سال تحصیلی جاری اجرا می‌شود و توجه به این موضوع در مناطق محروم بیشتر اولویت دارد.
عبداللهی خاطرنشان کرد: ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای فرهنگسازی تغذیه سالم یکی از اقدامات اصلی بهبود امنیت غذایی است‌.
وی گفت: باید حمایت‌های تغذیه‌ای و اجتماعی هدفمند برای گروه‌های در معرض خطر سوء تغذیه به عنوان یک راهکار فوری و کوتاه‌مدت با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردم در دستور‌ کار باشد.
  مزایای استفاده از نان کامل تشریح شود
نماینده همدان و فامنین در مجلس نیز خواستار آگاه‌سازی در خصوص مزایای استفاده از نان کامل در جامعه شد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی بر لزوم آگاهی‌بخشی و فرهنگ سازی توسط متخصصان حوزه بهداشت و درمان در مورد مزایای مصرف نان کامل تأکید کرد و‌ افزود: مسؤولان در خصوص تولید نان کامل خوب عمل نکردند؛ اما پزشکان باید بی‌محابا این مهم را مطالبه کنند.
وی با بیان اینکه پزشکان باید به آگاه‌سازی مردم در خصوص مزایای استفاده از نان کامل و پیامد مصرف نان بی‌کیفیت بپردازند گفت: سلامت مهم‌ترین مؤلفه در تمام ادوار بوده و با توجه‌ به اقداماتی که در حوزه این حوزه صورت‌ گرفته پیشرفت این حوزه قبل و بعد از انقلاب قابل ‌قیاس نیست.
نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همدان از پیش از انقلاب تاکنون در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت‌ چشمگیری داشته، عنوان کرد: قبل از انقلاب فقط یک بیمارستان آن هم در حد خدمات یک درمانگاه با تعداد محدودی پزشک هندی و پاکستانی در استان فعال بود.
وی با بیان اینکه امروز در شهر همدان بیش از 500 دانشجوی بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: با وجود پیشرفت چشمگیر حوزه درمان و بهداشت اما در برخی از حوزه‌ها نیازمند تلاش و اقدامات بیشتری هستیم.
وی با بیان اینکه تغذیه و امنیت غذایی نکته بسیار مهم و حیاتی است که لازم است مسؤولان به آن توجه کنند، تصریح کرد: در سال جاری 150 همت یارانه به گندم اختصاص یافت این در حالی است بودجه عمرانی استان همدان یک ‌همت است.
  همدان نیاز به ایجاد دانشکده توانبخشی دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: در حوزه توان‌بخشی نیاز به ایجاد دانشکده جدید هستیم.
محمدمهدی مجذوبی اظهار کرد: در یک سال اخیر تلاش کردیم با برنامه‌ریزی مناسب در خصوص ارتقای سلامت جامعه حداکثر نتیجه را بگیریم.
وی با بیان اینکه حوزه سلامت نیازمند حمایت است گفت: پویش غربالگری فشار خون و دیابت به صورت رسمی کار خود را در چند روز گذشته آغاز کرده که می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری‌های با منشأ فشار خون و دیابت باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در حوزه جوانی جمعیت در دانشگاه و بخش‌های مرتبط با این حوزه به‌ صورت مستمر جلساتی برگزار شده اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب به ورود جدی‌تر دستگاه متولی نیاز است.
وی با بیان اینکه بالغ بر 14 هزار نفر در مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان مشغول فعالیت هستند و بیش از 2 هزار و 500 نفر مجرد در این خانواده بزرگ وجود دارد، یادآور شد: باید در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری ورود جدی‌تری داشته باشیم.
مجذوبی با بیان اینکه اگر نتوانیم در حوزه جوانی جمعیت اقدام مؤثری انجام دهیم قافیه را باخته‌ایم، تصریح‌کرد: خودکفایی و امنیت غذایی نیز دو مؤلفه بسیار مهم هستند که مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: با توجه‌ به احتمال بروز بیماری عفونی و آلودگی‌های میکروبی از طریق غذا، کارهای دقیقی در معاونت غذا و دارو در حال اجراست و به طور محسوس از اوایل انقلاب تاکنون شیوع بیماری‌های عفونی در کشور کاهش‌ یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی و سموم ابتلا به سرطان معده و گوارشی در دنیا سیر صعودی داشته، خاطرنشان کرد: آمارها حاکی از افزایش پنج تا 6 برابری ابتلا به سرطان‌های گوارشی در دنیا دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان همدان در حوزه توان‌بخشی نیاز به ایجاد دانشکده جدید حداکثر تا سه سال آینده است تصریح کرد: با اقدامات خوبی که پس از انقلاب در حوزه سلامت انجام‌ شده حداقل 20 سال سن امید به زندگی افزایش‌ یافته است.
مجذوبی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر سالمندی جمعیت از هفت درصد به 14 درصد رسیده است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شود.
وی در ادامه اظهار کرد: با وجود افزایش آمار تصادفات ترافیکی مرگ بیمارستانی به دلیل تصادفات نسبت به هفت ماه سال گذشته کاهش‌ یافته است.
به نقل از فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطر‌نشان کرد: میانگین زمان رسیدن آمبولانس اورژانس به بالین مصدومان ترافیکی کاهش‌ یافته است درعین‌ حال 12 پایگاه در حال احداث است هر چند برای رسیدن به حد مطلوب به 10 پایگاه دیگر نیاز داریم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: