صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان گفت: مدیریت شهری از طرح کاشت یک میلیارد درخت در 4 سال استقبال می‌کند.
به گزارش هگمتانه، علی‌اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورا که با حضور مدیرکل، معاونان و مدیران منابع طبیعی استان برگزار شد، افزود: در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت طی 4 سال اقدام ارزشمندی است اگر دولت با مدیریت شهری که نهاد مردمی است همکاری کند می‌توان در امر درخت‌کاری تحول ایجاد کرد و شورای اسلامی شهر و شهرداری در این زمینه آمادگی همکاری را دارد.
نظری به ظرفیت‌های ایجاد شده در همدان از جمله پارک‌های فرامنطقه‌ای فخرآباد و اکباتان اشاره و اظهار کرد: در صورت امکان از ظرفیت طرح یک میلیارد کاشت نهال در این مناطق بهره بگیریم و بتوانیم در مناطق وسیعی از شهر همدان را که در آنها سرمایه‌گذاری شده و اقدامات خوبی صورت گرفته است نتایج مطلوبی برای شهر اخذ کنیم.
وی با بیان اینکه آبیاری مکانیزه باید جدی گرفته شود، یادآور شد: در بودجه سال جاری 34 میلیارد تومان برای آبیاری مکانیزه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم در زمینه آب‌رسانی به درختان و فضای سبز مصرف بهینه داشته باشیم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به خشک‌سالی‌های اخیر اظهار کرد: تنش‌های آبی باعث شده است شهر همیشه سبزه همدان با مشکل خشک‌سالی مواجه شود و متأسفانه در عین حال که در آب شرب مشکل داشتیم همچنین تنش‌های زیادی از جمله خشک شدن تعدادی از درختان در مناطق مختلف شهر را شاهد بودیم.
استفاده از گونه‌های بومی در طرح کاشت درخت
وی در ادامه با تأکید بر استفاده از گونه‌های بومی در طرح کاشت یک میلیارد نهال گفت: لازم است کارگروه علمی در زمینه تهیه و کاشت درختان تشکیل شود و کاشت درخت از گونه‌های بومی و درختانی که با خاک، آب و هوای همدان سازگاری دارند صورت پذیرد.
وی سلیقه‌ای عمل کردن در شهرها و عدم به کارگیری علم و دانش در زمینه فضای سبز و کاشت نهال را عامل تخریب باغات دانست و افزود: در این راستا ضروری است نشستی با سازمان جهاد کشاورزی برگزار شود تا سلیقه‌ای عمل نشود.
وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب باغات و منابع طبیعی تأکید کرد: در برخورد با این متخلفان ابتدا باید از مدیران کلی که اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده اند، شروع کرد سپس به سراغ افراد عادی برویم این اشتباه است که فقط با مردم عادی برخورد شود و با مسؤولان متخلف برخورد نشود.
وی در این خصوص اضافه کرد: برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز نیازمند کمک مدیریت ارشد استان و دادستان است.
مدیرکل منابع طبیعی استان: نقش مهم مدیریت شهری در اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه به تشریح برنامه کاشت یک میلیارد درخت پرداخت و گفت: این طرح به صورت پروژه محور و مکان محور اجرا خواهد شد و این امر مسؤولیت اجتماعی را می‌طلبد که مدیریت شهری می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.
اسفندیار خزائی با بیان اینکه تاکنون 31 گونه درخت در نهالستان‌های استان تولید شده، افزود: در حال حاضر دو ایستگاه مرتع در شهرستان‌های بهار و ملایر داریم که متأسفانه هیچ اعتباری برای آنها لحاظ نشده است. وی اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ درخت‌کاری و حفظ محیط زیست امری ضروری است و مردم نیز از آن استقبال می‌کنند.
خزائی با بیان اینکه در طرح کاشت درخت در همدان باید سالانه 12 میلیون نهال تولید و کاشت داشته باشد، افزود: محوریت کار با منابع طبیعی است و می‌طلبد در این زمینه شورای شهر به عنوان ناظر عمل کند.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، وی با بیان این که تمام اقدامات و کاشت نهال‌ها در سامانه ساتک ثبت می‌شود، اظهار کرد: آمارها و اطلاعات دقیق کاشت نهال‌ها در سراسر کشور در اختیار مسؤولان و مردم قرار می‌گیرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: