صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان بر رفع کمبود شیرخشک تا یک ماه آینده تأکید کرد و گفت: پخت نان کامل از اولویت‌هاست.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، قدرت‌ا... رستمی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری به توقیف دو هزار و 57 قلم قاچاق شامل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی طی 7 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم پیشگیری از قاچاق آرایشی، بهداشتی است که پرونده اینها 23 مورد است و به مراجع قانونی معرفی شده است.
رستمی با بیان اینکه 5 هزار و 76 فقره مجوز پروانه بهداشتی در استان صادر شده است، گفت: از این تعداد 421 مورد مربوط به کارخانجات، 294 مسؤول فنی و سیب سلامت برای ساخت 5 هزار و 42 مورد است.
وی بر نظارت بر شرایط فنی و بهداشتی به میزان 1700 فقره اشاره و بیان کرد: نمونه‌برداری از کارخانجات در قالب طرح پی.ام.اس به میزان یک هزار و 310 انجام شده است و در خصوص نظارت بر فرآورده‌های لبنی، گوشتی و بسته‌بندی آشامیدنی به 90 مورد شکایت رسیدگی کرده‌ایم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبنی بر کمبود شیرخشک و گلایه‌های مردمی، تعداد داروخانه‌ها و میزان توزیع آنها و نان سبوس‌دار و کامل در همدان اظهار کرد: افزون بر 280 داروخانه به جز شهرستان اسدآباد در استان وجود دارد که توزیع آنها در کل استان کاملاً با عدالت بوده و حتی از عدالت خارج شده است که خود این می‌تواند هم خوب و هم بد باشد.
رستمی در خصوص توزیع شیرخشک در داروخانه‌ها نیز عنوان کرد: شیرخشک به سه نوع 1، 2 و 3 تقسیم می‌شود که شامل معمولی، رژیمی و درمانی است که اکنون هر سه مورد فقط با کد ملی نوزاد ارائه می‌شود؛ اگرچه اکنون کمبودهایی وجود دارد اما اقداماتی برای آن در حال انجام است که می‌توان به تولید سه شیفت شیرخشک اشاره کرد.
وی در همین مورد اضافه کرد: همچنین واردات شیرخشک انجام شده است که پس از آزمایش و تأیید سلامت آن توزیع می‌شود و تا یک ماه آینده دیگر کمبودی در زمینه شیرخشک وجود ندارد.
رستمی در مورد تولید آرد کامل یا سبوس‌دار در همدان و پخت نان کامل، بیان کرد: 9 کارخانه در استان همدان تولید آرد دارند که آرد مصرفی خبازی‌ها را تأمین می‌کنند و یکی از اقدامات غذا و دارو بازرسی از آنها و بررسی آرد تولیدی است.
این مسؤول ادامه داد: سیاست‌هایی در خصوص غنی‌سازی آرد با اسید فولیک و آهن وجود دارد و تعداد بسیاری از نانوایی‌ها برای پخت نان کامل در استان داوطلب هستند، اما ابتدا باید آرد کامل تولید شود و برای تولید آن آسیاب خاصی لازم است که برای تجهیز کارخانه‌ها به این آسیاب چند صد میلیون تومان نیاز است.
رستمی با اشاره به اینکه تا آخر سال باید چند کارخانه استان به این سامانه مجهز شوند، افزود: نکته مهم اقبال مردم از نان کامل است، که متأسفانه به دلیل شکل نان کامل و طرز تفکری که وجود دارد استقبال از آن کم‌تر است، زیرا شکل نان کامل طوری است که تیره می‌شود اما مردم نان سفید را دوست دارند.
رستمی در مورد سموم کشاورزی در میوه‌ها نیز ابراز کرد: از کشاورزان می‌خواهیم که به موقع و در زمان مناسب محصولات خود را سم بزنند و افراد نیز در زمان مصرف میوه‌ها را حتماً شستشو بدهند.
مدیر نظارت بر عرضه فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه به ضرورت استفاده آرد کامل و نان کامل اشاره و بیان کرد: هر فردی باید در روز 3 الی 5 واحد سبزی و 2 الی 4 واحد میوه مصرف کند، اما افراد به دلیل مباحث اقتصادی و یا مشکلات گوارشی شاید نتوانند این میزان از ویتامین را مصرف کنند اما می‌توان به راحتی و رایگان از طریق مصرف نان سبوس‌دار این فیبر را دریافت کرد.
حجت‌ا... کمکی اضافه کرد: بیشترین املاح گروه «ب» در سبوس وجود دارد که می‌‌توان با مصرف روزانه آردهای غنی شده و نان آن 40 درصد آهن مورد نیاز بدن را تأمین کرد.
کمکی با اعلام اینکه 5 هزار و 42 فقره مجوز بهداشتی ساخت انواع خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی صادر شده است، تصریح کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی استان اکنون به کشورهایی چون روسیه صادر می‌شود که شامل فلفل دلمه، خیار و گوجه است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: