صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۲۸
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۱

امروز: ۲۸ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 16

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: شهرداری همدان به مناسبت روز شوراها از منتخبان مردم در شورا تقدیر و قدردانی کرد.
 حسینی: آمادگی شهرداری همدان برای همکاری با شرکت سرمایه‌گذاری و مسکن
به گزارش خبرنگار هگمتانه، شامگاه دوشنبه سید مسعود حسینی شهردار همدان در مراسم روز شوراها با بیان اینکه شوراها مورد اعتماد مردم هستند و با رای مردم انتخاب شدند و قطعا از این فرصت برای خدمت‌رسانی به مردم بهره‌مند خواهند شد اظهار کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری اهمیت شورا بالاست و تأکیدات ایشان در این راستا برای ما یک رهنمود است که اشاره دارند «مؤمنین کارهای خود را با مشورت انجام می‌دهند».
وی با بیان اینکه این بیانات برگرفته از یک خرد جمعی است و انتخابات شوراها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی خواهد بود گفت: شوراها منبعث از قانون اساسی است که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، پایه‌های انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور با تشکیل این نهاد محقق شده است.
شهردار همدان با بیان اینکه شوراها برگرفته از تحقق اراده ملت است و تحقق اراده ملت در انتخابات نمود دارد افزود: شوراها به عنوان یک اصل تبلور اراده ملت، مورد توجه همگان است.
وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی در مقابل نظام‌های استبدادی شکل گرفته‌اند عنوان کرد: شورا در راستای این است که از نظام استبدادی و اومانیسم پرهیز کرده و به سمت مشورت و همگرایی قدم برداریم.
حسینی با تأکید بر اینکه مشکلات مردم توسط شوراها به واسطه ارتباطی که وجود دارد، حل می‌شود و در این بین توجه به اولویت‌ها مدنظر است گفت: نوع رویکرد شوراها منجر به افزایش اعتماد عمومی می‌شود و توجه به مسائل و مشکلات مردم توسط این نهاد حائز اهمیت است.
وی در ادامه از اقدامات صورت گرفته در شهرداری همدان سخن گفت و افزود:‌ چند اقدام مهم به عنوان اصل انجام شده که اگر به آنها در جلسات مختلف بپردازیم و توجه داشته باشیم اتفاقات خوبی در کنار یکدیگر رقم می‌خورد.
شهردار همدان با بیان اینکه در خصوص حقوق و دستمزد تجربه‌ای شهرداری همدان دارد که شاید در اکثر شهرداری‌ها به عنوان یک مشکل مطرح باشد گفت: در سال‌های قبل ما نیز با مشکلاتی مواجه بودیم و حتی یک ماه پرداخت حقوق طول می‌کشید اما امروز به جایی رسیدیم که در چند روز اول ماه پرداخت‌ها انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح قابل تسری به تمام شهرداری‌هاست و آنها می‌توانند از این تجربه بهره‌مند شوند همچنان که مؤسسه قرض‌الحسنه‌ای که با آن همکاری داریم در سطح کشور قرار است به عنوان الگو باشد افزود: طرح شهرداری همدان قابل تسری به شهرستان‌های همدان و استان است و حاضریم این کار را انجام دهیم و مذاکراتی در این زمینه داشته باشیم.
حسینی با اشاره به اینکه در شهرداری به دنبال همکاری با شرکت سرمایه‌گذاری و مسکن هستیم خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین سرمایه یک سازمان نیروی انسانی است و شهرداری نیز محلی برای مراودات مالی و گردش مالی بالاست که ما نیز به دنبال این هستیم برای تمام کارکنان شرایطی مهیا کنیم که با استفاده از ظرفیت مالی مؤسسات کمک گرفته و بتوانند سرمایه‌گذاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و شهرداری‌ها توانمند هستند و معمولا کارکنان این سازمان‌ها کمتر از این شرایط بهره‌مند می‌شوند ادامه داد: فرصت بیشتر برای سازمان‌های دولتی و خصوصی مهیا شده و کمتر به خود شهرداری توجه شده است اما ما آمادگی داریم خود نیز از این مهم بهره‌مند شویم.
شهردار همدان با تأکید بر اینکه اقدامات مقدماتی در شهرداری در حال انجام است و این طرح را می‌توان در سطح استان نیز تسری داد افزود: ارائه خدمات رفاهی مشترک نیز مورد توجه است، ما شهرداری‌ها به موضوعات رفاهی اهمیت می‌دهیم و این مهم در کلانشهرها مطرح شده که با هم مجموعه‌ای داشته باشند و تمام کارکنان از امکانات بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد کنار هم مجموعه‌ای را ببینیم که تمام کارکنان از امکاناتی بهره‌مند شوند گفت: امیدواریم در کنار شهرداری‌ها با هم این موضوع را پیش ببریم چراکه در کنار هم بودن باعث تقویت و هم‌افزایی می‌شود.
مسگریان: قدردان ابتکار شهردار در گردهمایی شوراها هستیم
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه روز شوراها روز همدلی و وحدت است و این روز را گرامی می‌داریم اظهار کرد: ابتدا ما باید خود جایگاه و منزلت شوراها را پاس بداریم. منزلت شوراها در قانون اساسی ویژه دیده شده و نماد مردم‌سالاری دینی است.
محمود مسگریان با بیان اینکه یکی از عناصر ویژه اقتدار نظام اسلامی شوراها هستند گفت: از شهردار نسبت به این ابتکار که مانند سال گذشته شوراها را گرد هم آورد قدردان هستیم چرا که قعطا همفکری‌ها باعث شکوفایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه باید مراوده‌های بیشتری بین شوراهای استان و همدان داشته باشیم و در این اندک زمان باقی مانده دوره ششم اعضای شوراهای شهر بیشتر ارتباط داشته باشند ادامه داد: باید با همکاری و همکفری هم روی نیازها هم افزایی داشته باشیم و آنها را به نتیجه برسانیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه بی شک با هم‌افزایی می‌توان به وظایف خود در خدمت به مردم قدم برداشت خاطرنشان کرد: جدایی و افتراق نتیجه‌ای جز خنثی کردن توانمندی ما ندارد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، باید همدل باشیم.
وی با اشاره به اینکه نتیجه گلایه‌های این جلسه آن بود که باید اهداف عالی قانون اساسی را برای شوراها محقق کنیم گفت: شوراها می‌توانند در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی طرح دهند و در حل مشکلات چاره اندیشی کنند.
مسگریان با بیان اینکه امیدواریم با وحدت و همدلی به وظایف خود عمل کنیم خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسات در مناسبت‌های مختلف مستمر باشد و بتوانیم به اهداف خود دست یابیم. مردم انتظارات به حق از ما دارند و ما باید زبان گویا برای مسؤولان و مجریان باشیم تا آنها بتوانند مشکلات را حل کنند.
صفری افلاکی:حوزه اختیارات شوراها تعریف و تفکیک شود
نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه ضعف‌هایی از حیث قانونی و ساختاری برای شوراها متصور است اظهار کرد: جایگاه شوراها همانطور که از نمونه‌های کشورهای نسبتا پیشرفته اقتباس شده و با مبانی دینی نیز سازگار بوده و در قانون اساسی گنجانده شده، به عنوان پارلمان شهری و یک مجلس قانون‌گذاری محدود در حوزه شهری تعریف می‌شود.
حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی با بیان اینکه یکی از خلاء‌هایی که می‌توان در قانون اساسی اشاره کرد این است که مسئله شوراها به شکل کامل تفکیک نشده است گفت: از زمان تحقق شوراها شاهد این خلاء‌ها در قانون‌گذاری‌ها هستیم و به نحو مطلوبی اصلاح نشده است.
وی با اشاره به فعالیت سه قوا در کشور عنوان کرد: شاید حکیمانه آن بود که شوراهای اسلامی شهرها ذیل قوه مقننه می‌گنجیدند و نسبت آنها با دستگاه اجرایی نسبت تعریف شده‌‌تری بود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید تعریفی داشته باشد و در مقیاس استانی شورای استان اعتباری نسبت به شهرستان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به شهرها داشته باشند گفت: حوزه محدوده شهر جزئیاتی دارد که در محدوده اختیارات شهر بوده و شاید در حوزه اختیارات استانی نباشد و این باید تفکیک شود.
وی با اشاره به اینکه نخستین اشکال این است که امروز شاهدیم قدرت شورای استانی حتی در برخی جاها از اختیارات شهرستانی و شهری هم کمتر است و حوزه اختیارات تعریف خوبی نشده است خاطرنشان کرد: اگر به دنبال مردم‌سالاری دینی هستیم و به دنبال تحقق حاکمیت مردم و منتخبان مردم هستیم باید این نقیصه جبران شود.
صفری‌افلاکی بیان کرد: امروز با وجود اینکه شوراهای عالی استان‌ها اختیار این را دارند که لایحه را به مجلس دهند و خلاءهای مدیریت شهری را با ارائه لایحه به مجلس پر کنند اما ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه شوراهای عالی استان‌ها در دوره‌های گذشته آن عصاره و برآمده از نخبگان منتخب مردم در شوراها نبودند و این مسئله به خلاء‌های قانونی برمی‌گردد و ما از آن بهره لازم را نداریم افزود: نسبت شوراهای شهر و شهرستان با نمایندگان مردم در این حوزه‌های انتخابیه که در مجلس حضور دارند، به خوبی تعریف نشده است.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ما باید بتوانیم خلاء‌هایی احصا شده در مدیریت شهری را توسط نمایندگان خود به مجلس منتقل کنیم چون که ما هر دو در طول یک دستگاه قانون گذاری قرار داریم و نباید نسبت به این مسائل بیگانه باشیم خاطرنشان کرد: نقص بعدی آن است که انتخاب شوراهای اسلامی شهرها تقارن با انتخابات ریاست جمهوری پیدا کرده و این باعث شده مردم و نخبگان ما آن انگیزه لازم را برای شرکت در این انتخابات نداشته باشند چرا که عموم مردم و رسانه‌های ملی توجه مردم را به انتخابات ملی و بلکه بین‌المللی سوق داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه انتخابات شوراها از سطح محلی به سطح منطقه‌ای و شهری برسد و مردم شوراهای محلی خود را تجربه کنند گفت: باید در انتخابات شوراها محله محوری به معنای واقعی خود شکل گیرد نه اینکه طایفه‌سالاری و قبیله‌سالاری در قالب محله سالاری شکل گیرد.
نظری: به شوراها جفاهای بسیاری رفته است
رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان نیز با بیان اینکه در اصول قانون اساسی مطالبی در باب شوراها گفته شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد اظهار کرد: در دین مبین اسلام نیز یکی از سوره‌های با عظمت قرآن تا 53 آیه در خصوص شورا مطالبی مطرح کرده است.
علی اکبر نظری با اشاره به اینکه شوراها در دین و نظام اسلامی و قانون اساسی جایگاه والایی دارند اما به این مجموعه جفاهای بسیاری رفته است گفت: اگر بتوانیم این مجموعه را احیا کنیم و با تمسک به قرآن کریم و قانون اساسی بتوانیم آنچه را در باب شورا گفته شده راهبردی کنیم، می‌توانیم خیلی از مشکلات و معضلات جامعه را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه در طول این چند سال بارها در زمینه‌های مختلف بیان کرده‌ام که اگر بخواهیم جامعه را پویا کنیم و شهرها را به یک انضباط اجتماعی مبدل کنیم، لازمه آن تقویت شوراها است ادامه داد: 25 سال است در دولت‌های مختلف می‌گوییم که شورا می‌تواند در بسیاری از جاها تولید ثروت کند، شهرداری اگر رویکرد تولید ثروت داشته باشد هم درآمد پایدار ایجاد کرده و هم شهرها را به روزرسانی و پویا کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان با اشاره به اینکه 25 سال تأکید داریم که مدیریت واحد شهری مصوب شود و اگر شهر می‌خواست قوام یابد لازمه آن این مهم بود گفت: 45 سال از انقلاب اسلامی گذشته است و هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.
وی با بیان اینکه از تخریب شهرها گلایه داریم درحالی که اولین مخربان شهرها دولت‌ها هستند عنوان کرد: فضاهای شهر و باغات این شهر را تمام دولت‌ها تخریب کردند. این همه باغات همدان تخریب شد اما صدای چه کسی درآمد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان با اشاره به اینکه بهترین بناها باید برای مستضعفان ساخته شود اما حال در کجا ساخته شده است گفت: عدم تمکین دولت‌ها به دیدگاه‌ها شوراهاست که این مشکلات را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه این مشکلات در 45 سال گذشته انقلاب ما را به انحراف کشانده است و مجلس، قوه مقننه و قوه قضائیه مقصر هستند ادامه داد: دیدگاه موجود ایجاد تولید نمی‌کند، این دیدگاه سازندگی نیست، چرا گاهی توزیع ثروت می‌کنیم و توزیع ثروت تمام شدنی است اما این تولید است که زایش و شکوفایی دارد، عزت می‌آفریند و کار آفرین است.
نظری با اشاره به اینکه در این جامعه جوانان ارزشمندی داریم که در راستای فناوری جدید فعالیت‌هایی دارند اما چقدر از آنها بهره گرفته‌ایم گفت: هر روز برای جوانان مشکلات ایجاد می‌شود و باید به فکر جامعه بود.
وی با بیان اینکه در بحث پرداخت عوارض یقه مردم را می‌گیریم اما آیا دولت و مدیرکل‌ها از پرداخت این عوارض مصونیت دارند؟ خواستار توجه به این موضوع شد.
بوچانی: ابرمسئله شهری اقتصاد شهری است
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز با ارائه آموزش‌هایی از چاره‌جویی برای نقش مدیریت شهری در تحقق راهبرد «رشد تولید، کنترل تورم» سخن به میان آورد و اظهار کرد: ما به پیشرفت ملی نمی‌رسیم مگر اینکه شهرها پیشرفت‌گرا و تمدن‌ساز باشند.
محمدحسین بوچانی با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند شکوفاگرا باشد که شهرهای آن پیشرفت‌گرا باشند گفت: در نگاه اول کار تولید و کنترل تورم را نقش دولت می‌دانیم در حالی که کار از پایین و مقیاس کوچک می‌تواند اثرات زیادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه سال‌هاست دچار خطای راهبردی و تصمیم‌گیری شده‌ایم و فکر می‌کنیم دولت باید تمام کارها را انجام دهد افزود: بیش از 30 سال است که هر سال راهبردی تعریف می‌شود اما کمتر دیدیم شهرداری‌ها و شوراها در این راستا راهبردهایی داشته باشند.
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تأکید بر اینکه توسعه سرزمینی و شکوفایی میهن از پایین آغاز می‌شود افزود: شهرها محور محرکه و پیشران پیشرفت ملی هستند، شوراها باید بپرسند "در چهار سال شهر من در آمایش سرزمینی‌ام چه نقشی دارد؟" و به راستی شهری مثل بهار و لالجین در سند آمایش سرزمین چه نقشی دارند، مسائل شهری به مثابه مسائل ملی هستند و جدا از هم نیستند.
وی با اشاره به اینکه اگر چاره‌جویی برای شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت صورت گیرد می‌توانیم امیدوار باشیم به سمت شهرهای تمدن‌ساز حرکت می‌کنیم خاطرنشان کرد: در هیچ نهادی در کشور شاخص سنجش پیشرفت شهری نداریم و به همین دلیل نمی‌دانیم کجاییم و اطلاع نداریم که آیا تمام اقداماتی که در این شهر انجام می‌شود آن را به جلو می‌برد یا به عقب؟
بوچانی با بیان اینکه در سالی که از آن به رشد تولید نام می‌بریم، در مقیاس کوچک رشد شهر و تولید در این حوزه حرف اول را می‌زند و پایداری ایجاد می‌کند گفت: 40 نهاد بین‌المللی در دنیا شهرهای جهان را می‌سنجند و گاهی تهران و اصفهان در این سنجش هستند و غیر از اینها هیچ شهری از ایران در مقیاس سنجش جهانی قرار نمی‌گیرند چون داده‌ها را در شهرهایی مثل تهران افشا نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه تنظیم شاخص پیشرفت شهری ما را در مسیر درست قرار می‌دهد و این مهم می‌تواند در دستور کار شوراها قرار گیرد افزود: با بررسی می‌توان به شاخص رسید و بعد سنجش را انجام داد.
بوچانی با بیان اینکه جایگزینی نیروی انسانی در جای خود، یک کار درست تولیدی است گفت: وجود داده‌های مستمر بسیار مهم است و امیدواریم یک روز مصوب شود دستورالعمل سنجش شهری مثل همدان ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه از 87 تا سال 1402 تمام شعارهای سال از سوی رهبری جز دو سال اقتصادی نام گذاری شدند و عمده راهبرد تعیین شده حوزه اقتصاد است بیان کرد: در 15 سال اخیر ابرمسئله ما اقتصاد است و در مسئله شهری نیز ابرمسئله ما اقتصاد شهری است.
وی با تأکید بر اینکه راه اقتصاد ملی از مسئله شهری می‌گذرد و حال سوال کنیم چند بار شهرها لایحه اقتصادی در مورد شهر خود داشته‌اند افزود: همانطور که در سطح ملی انحراف در شکوفایی داریم در شهر نیز این انحراف وجود دارد.
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه شوراها به واسطه ارتباط با مردم پیشگام در تحقق عدالت هستند و در این حوزه نیاز بیشتری به جهاد است افزود: انعکاس نارسایی‌ها به ساختارهای اجرایی باید مدنظر شوراها باشد.
وی نقش مدیریت شهری در رشد تولید و کنترل تورم را با سرعت بخشیدن به صدور پروانه، تغییر به نفع دهک‌های پایین جامعه از طریق ضوابط دست و پاگیر و بسط حوزه کارآفرینی را مهم دانست و ادامه داد: ضوابط کهنه و کودکانه باید در حوزه شهری یک بار برای همیشه برچیده شود. هایپرهای جهان امروز بدون پارکینگ ساخته می‌شود و این امر در ایران مورد توجه باشد.
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه شهر هرچه متراکم باشد بهره‌ورتر خواهد بود افزود: چاره‌جویی به نفع دهک‌های پایین مدنظر باشد، کلمه حاشیه‌نشینی را به غلط به کار می‌بریم و باید آن را حذف کنیم، چقدر برای دهک‌های پایین مسکن ساخته‌ایم و چرا به نفع دهک‌های پایین جامعه مقاوم‌سازی نمی‌کنیم و اصلاح نداریم.
وی با طرح این سوال که چند طرح موضوعی اقتصادی مانند پهنه نوآوری و کارآفرینی داریم اضافه کرد: همانطور که پهنه برای میراث تهیه می‌کنیم پهنه‌های مولدسازی اقتصاد را تعریف کنیم.
بوچانی با اشاره به اهمیت توسعه پهنه‌های نوآوری در شهر و محدوده از طریق کمیسیون ماده 5 افزود: امروز دنیا به سمت حمل و نقل سبک می‌رود و ایران نیز باید به این سمت حرکت کند.
وی کاهش بهای عوارض و مشوق‌های نظام پرداخت را مهم عنوان کرد و گفت: چرا وصول بهای خدمات دچار مشکل است، باید به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشت.
گفتنی است در پایان این مراسم از اعضای شورای اسلامی شهر همدان، شورای شهرستان و شورای استان تقدیر شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: