صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۲۸
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۱

امروز: ۲۸ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 16

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان - زهرا ذوالفقاری: به مناسبت فرا رسیدن روز و هفته کارگر، از کارگران نمونه استان تجلیل شد که گفتگویی را با کارگران نمونه داشته‌ایم.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، یازدهم اردیبهشت ماه، روز جهانی کار و کارگر نامیده شده است و کارگر در لغت به معنای کارکننده و کسی که در کارخانه‌ یا کارگاه کار می‌کند و مزد می‌گیرد است، امروز کارگران به عنوان یک نیروی کار مؤثر از عاملان اصلی حرکت به سوی رشد و توسعه به شمار می‌روند و هدف از گرامیداشت روز و هفته کارگر حمایت از حقوق قشر کارگر و ترویج حق آنهاست و تجلیل از زحمات و تلاش‌های کارگران، تأکیدی بر اهمیت نقش مؤثر کارگران در توسعه و پیشرفت هر جامعه است.
هفته کارگر هر ساله با برنامه‌های مختلفی همراه است که تجلیل از کارگران نمونه استان همدان نیز جزء این برنامه‌ها است، از این سو بر آن شدیم تا در هفته کارگر با چندین کارگر برگزیده و نمونه استان گفتگویی داشته باشیم.
حمیدرضا مسیبیان که طی سال جاری به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده است در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: بنده در شرکت کنترل گاز اکباتان همدان مشغول فعالیت هستم.
وی که 33 سال دارد در مورد چرایی انتخاب خود به عنوان کارگر نمونه، افزود: من طراحی دستگاه کالیبراسیون آب را انجام داده‌ام که این دستگاه دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است.
مسیبیان در ادامه سخنانش به دغدغه‌های قشر کارگر اشاره و بیان کرد: عدم تناسب دستمزد با تورم و کافی نبودن دریافتی با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی موجود از جمله دغدغه‌های این قشر است.
مسیبیان با بیان اینکه، یکی دیگر از خواسته‌های کارگران فراهم ساختن شرایط استفاده از مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی است، گفت: قبل از کرونا حمایت‌های خوبی در این زمینه بود اما اکنون نیست.
وی در انتها اظهار کرد: بنده دو بار به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده‌ام هرچند این موضوع سود مالی برای من نداشته است و تنها می‌تواند رزومه‌ای برای ما باشد.
مجید لاله‌چینی یکی دیگر از کارگران نمونه استان همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان اینکه 12 سال است که در شرکت دانش صنعت فهیم مشغول فعالیت است، گفت: 26 سال سن دارم و این هفتمین بار است که من و مجموعه شرکت به عنوان گروه کار نمونه انتخاب می‌شویم.
وی ادامه داد: دلیل انتخاب به عنوان کارگر نمونه ثبت اولین استاندارد ملی فناوری در زمینه قطعات خودرو است که البته من و همکارم خانم فهیمه نیازپور به عنوان گروه کار نمونه انتخاب شده‌ایم.
لاله‌چینی با بیان اینکه کمبود سرمایه در گردش از دغدغه‌ها و مشکلات ما است، گفت: اداره کار کمک‌کار ما بوده است و از مزیت‌های انتخاب کارگر نمونه، ایجاد معیار سنجش برای شرکت با سایر شرکت‌هاست.
همچنین محمدامین شهبازی از دیگر کارگران نمونه استان همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، بیان کرد: بنده در اداره دامپزشکی همدان مشغول فعالیت هستم و از طریق بیمه تأمین اجتماعی به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده‌ام.
وی گفت:‌ دلیل انتخاب بنده به عنوان کارگر نمونه، ثبت اختراع و تولید فرمول دارویی در زمینه طیور است که باعث بهبود تولید و کاهش مصرف نهاده‌های دامی می‌شود.
شهبازی اظهار کرد: یکی از مزیت‌های انتخاب به عنوان کارگر نمونه می‌تواند زمینه‌ای برای حمایت از این طرح باشد.
مسعود داودی همراز نیز از کارگران نمونه استان همدان اظهار کرد: در کارخانه تولید کابینت و سنگ و روشویی مشغول فعالیت هستم و به دلیل اینکه حافظ کل قرآن هستم و رتبه نخست را در استان کسب کرده‌ام به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده‌ام.
سعید ربانی یکی دیگر از کارگران نمونه استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: زمینه فعالیت بنده پرینتر سه‌بعدی است که ذیل شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنیم و دلیل انتخاب بنده نوآفرین (استارت‌آپ) بودن کارگاه و زمینه فعالیت آن با تکنولوژی روز است.
رضا اصلانی‌مهر کارگر نمونه استان همدان هم در گفتگو با خبرنگار هگمتانه،‌ اظهار کرد: بنده در نمایندگی سایپا اسدآباد مشغول فعالیت هستم و دلیل انتخاب بنده به عنوان کارگر نمونه، ارائه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف سوخت است که باعث کمتر شدن مصرف بنزین می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بنزین یورو4 در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد در حالی که خودروهای تولیدی با یورو4 طراحی می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که خودرو دچار آسیب شود و اکثر خودروهایی که برای تعمیر به نمایندگی مراجعه می‌کنند به دلیل سوخت سنسور اکسیژن است.
مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با تأکید بر صیانت از نیروی کار توسط مسولین و کارفرمایان، اظهار کرد: آنچه که برای ما مهم است اجرای دقیق قانون کار برای احقاق حقوق کارگران است.
یوسف شعبانی با اشاره به تجلیل از 15 کارگر و گروه کار نمونه در استان همدان گفت: هدف از معرفی این کارگران ایجاد انگیزه و همچنین فضای الگو برداری از کارگران نمونه است.
وی حمایت از کارگران را جزء اولویت‌های اداره کار عنوان کرد و افزود: اعتبارات استان طی سال 1400 از 22 میلیارد تومان به 32 میلیارد تومان رسید.
این مقام مسول در ادامه سخنانش بیان داشت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود، کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می‌رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، اما حق اولاد دریافت کند، در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل 720 روز سابقه لازم بود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف اداره کار، برای حفظ تولید و افزایش بهره وری و رونق تولید، حمایت از کارگران و معیشت آنان است به طوریکه کسب رتبه سوم کشور در میزان تسهیلات مصوب و رتبه سوم در تنظیم روابط کار از جمله اقدامات است.
شعبانی همچنین از برگزاری نخستین یادواره 470 شهید کارگر در همدان خبرداد و گفت: در استان همدان 258 هزار کارگر بیمه‌شده داریم که 142 هزار نفر دارای بیمه اجباری هستند و با یک خانواده 850 هزار نفری، بزرگ‌ترین کانون جمعیتی استان محسوب می‌شویم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از رسیدگی به 6 هزار فقره دادخواست کارگری و کارفرمایی در این استان هم خبر داد و گفت: افزون بر 9 هزار نوبت بازرسی از واحدهای کارگری انجام شده است.
شعبانی بیان کرد: درسیاست‌های کاری این اداره کل توسعه فضاهای ورزشی کارگران در دستورکارقرار گرفته است و افزود: دولت سیزدهم اعتبارات خوبی در قالب سفر در اختیار ما قرارداده است که نسبت به توسعه فضاهای ورزشی و فرهنگی اهتمام ویژه صورت گرفته است.
وی در انتها اظهار کرد: در استان همدان 230 تشکل کارگری و کارفرمایی وجود دارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: