صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار از برگزاری 3 جشنواره فرهنگی و هنری در شهرستان بهار طی مدت کوتاه مسؤولیت خود خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم شهرستان بهار آزمونه(پایلوت) برنامه‌های فرهنگی در استان شناخته شود.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، علیرضا اکبری؛ سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار در دفتر روزنامه هگمتانه حضور یافت و از برنامه‌های خود در حوزه مسؤولیتی که اخیرا برعهده گرفته است سخن گفت:
وی اظهارکرد: ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار به دنبال احیای برخی از فعالیت‌ها هستیم که در این راستا نیاز داریم مجموعه‌های فرهنگی شهرستان را خوب بشناسیم و نگاهمان را هم تنها به شهر بهار معطوف نکنیم.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار بیان کرد: طی یک ماه و نیم اخیر که مسؤولیت اداره ارشاد را پذیرفتیم، توانستیم دو جشنواره را در شهرستان بهار برگزار کنیم و مدیریت اجرایی یک جشنواره‌ را هم در شهر همدان داشته باشیم.
وی هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را کشف هنرمندان با استعداد شهرستان بهار عنوان کرد و افزود: در این راستا شناسایی ظرفیت‌ها در جهت رشد افراد با دعوت از اساتید کشوری مورد توجه بوده است.
اکبری با بیان اینکه اسلامی بودن در عنوان «اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی» به محتوا اشاره دارد و کار ما را سنگین می‌کند که به موضوعاتی توجه خاصی داشته باشیم، افزود: به دنبال این هستیم که هنرمندانی را به ویژه در حوزه نویسندگانی که در این بخش قلم می‌زنند را به روحیه انقلابی‌گری نزدیک کنیم تا خروجی کار بهتر باشد.

  احیای مدرسه انقلاب در شهرستان بهار
وی از پیگیری احیای «مدرسه انقلاب» یا ایجاد «مدرسه هنر انقلاب» در شهرستان بهار خبر داد و افزود: به دنبال عدالت اجتماعی در برخورداری از آموزش‌های فرهنگی و هنر هستیم و در این راستا قدم برمی‌داریم.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار بیان کرد: شهرستان بهار دارای چهار شهر مهاجران، صالح آباد، لالجین و بهار است و باید عدالت را در توجه به برنامه‌ها در این شهرها محقق کنیم چرا که گاهی گلایه‌هایی وجود دارد که بیشتر تنها شهر بهار مورد توجه است.
وی از ضرورت ایجاد زیرساخت‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان بهار سخن گفت و افزود: مجتمع آیت‌الله بهاری شهر بهار نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که باید اقداماتی را در این زمینه انجام داد.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با اشاره به اینکه مجموعه فرهنگی شهید آوینی شهر لالجین فعال است و به دنبال این هستیم در شهر مهاجران و صالح آباد نیز با استفاد از زمین‌هایی اوقافی چنین مجموعه فرهنگی را ایجاد کنیم که البته رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

  شهر بهار آزمونه برنامه‌های فرهنگی می‌شود
وی با تأکید به اینکه به دنبال این هستیم شهر بهار را آزمونه (پایلوت) فرهنگی کنیم عنوان کرد: امسال پنج جشنواره نظیر آلما، شعر دفاع مقدس و جشنواره ادبی استان در شهر بهار برگزار شد که تعداد آن قابل قیاس با سایر شهرستان‌های استان نیست و این‌ نشان دهنده ظرفیت‌های موجود در شهرستان بهار است که البته باید تقویت شود.
اکبری از حمایت‌های نباتی؛ فرماندار بهار و توسلی؛ نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در توجه به حوزه فرهنگ و هنر قدردانی کرد و ادامه داد: بسیاری از موضوعات اگر در کنار هم قرار گیرد، قطعا کمک کننده خواهد بود تا کمی عدالت اجتماعی ارتقا یابد.
وی در خصوص اینکه بسیاری از هنرمندان شهرستان بهار جویای کار به همدان می‌آیند تأکید کرد: هنرمندانی از جمله در حوزه موسیقی و داستان‌‌نویسی در اکثر انجمن‌های همدان حضور دارند و به عنوان اساتیدی در آن مجموعه‌ها تدریس می‌کنند که قابل توجه است.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با بیان اینکه این مسئله جدای از اینکه باعث افتخار است تا هنرمندان شهرستان بهار در مرکز استان فعالیت داشته باشند اما از طرفی مشکلاتی را نشان می‌دهد که باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که آنها بتوانند در شهر بهار فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: لازمه اقدامات فرهنگی درخور در شهرستان بهار، همسو کردن مجموعه‌های مختلف در این حوزه و شناسایی ظرفیت‌ها و به کارگیری آنهاست.
اکبری با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی بزرگترین پشتوانه‌ها ما در حوزه فرهنگی به شمار می‌آیند گفت: وجود افراد مؤثری مانند آقای فرجام در شهرستان که از مدافعان حرم هم هستند و از افراد تأثیر گذار به ویژه در حوزه فرهنگی؛ پشتوانه قوی برای ما به شمار می‌آیند.

  احیای برنامه شب‌های خاطره در شهرستان بهار
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم برنامه شب‌های خاطره را سال آینده احیا کنیم افزود: درصددیم این برنامه مردمی باشد و مردم هر شهری خود درگیر برگزاری آن باشند. البته موضوع آن تنها دفاع مقدس و انقلاب نیست و به بحث‌های کرونا، مدافعان حرم و افرادی که افتخار آفرین بودند، می‌پردازیم تا بتوانیم فضای فرهنگی شهر را تغییراتی دهیم.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار اضافه کرد: خوشبختانه امام جمعه بهار نگاه ویژه به فرهنگ دارند که می‌توانند در پیشبرد اهداف مؤثر باشند و امیدواریم با نگاه پشتیبانی که ائمه جمعه چهار شهر دارند، بتوانیم حرکت رو به رشدی در حوزه فرهنگی در شهرستان داشته باشیم.

  هنرمندان بهاری ایده‌های خود را با ارشاد در میان بگذارند
وی با بیان اینکه ارشاد خانه دوم هنرمندان است و از تمام مجموعه‌های فرهنگی دعوت خواهیم کرد تا همکاری لازم با این مجموعه داشته باشند، از آنها خواست تا ایده‌های خود را با آنها درمیان بگذارند.

  حمایت از هنرمندان شهرستان بهار
اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنرمندان شهرستان بهار مغفول ماندند و آن طور که باید از آنها حمایت نشده، شما چه برنامه‌ای در زمینه شناسایی آنها دارید؟ گفت: در حوزه هنر، هنرمندان شهرستان بهار بازاری نیستند و بسیاری از آنها وقت خود را به آموزش اختصاص دادند تا هنر خود را ارتقا دهند اما ما در حوزه اداره فرهنگ و ارشاد، به دنبال فراهم کردن فضای زیرساختی برای حمایت از آنها هستیم.
وی تصریح کرد: باید زیرساخت‌هایی ایجاد کرد که هنرمندان، هنر خود را ارائه دهند و به واسطه اینکه ما بازار آنها را ایجاد می‌کنیم، بتوانند آثار خود را بفروشند و درآمدزایی داشته باشند که در این راستا می‌طلبد بسترهایی نظیر برپایی نمایشگاه‌ها را مدنظر قرار دهیم.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با بیان اینکه این اقدام در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان پیگیری می‌شود و ایجاد بازارهایی برای فروش آثار هنرمندان مدنظر است گفت: این مسئله کمک می‌کند هنرمندانی که مغفول ماندند دیده شوند و آثار آنها شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک گالری کوچک در اداره ارشاد شهرستان بهار دایر است و آثار هنرمندان بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در معرض دید عموم قرار می‌گیرد بیان کرد: هفته گذشته دو نمایشگاه نقاشی را در این مجموعه در کنار برگزاری جشنواره‌ها دیگر در دستور کار قرار دادیم.
اکبری با اشاره به اینکه نویسندگان و شاعران خوبی در شهرستان بهار هستند و یک ظرفیت شناخته شده به شمار می‌آیند افزود: بعد از وجود مبارک آیت‌ا... بهاری، طیف خوبی از شعرا و نویسندگان را در سطح بهار داشتیم. بخشی از شعرای ما هندی‌سرا هستند که چهار هنرمند هندی سرای شهرستان در هند شناخته شدند. چند هنرمند برجسته فارسی‌سرا و ترکی‌سرا هم در این شهرستان داریم و می‌توانیم از ظرفیت آنها بهتر بهره‌مند شویم.
وی با بیان اینکه به همت هنرمندان شهرستان بهار چهارمین جشنواره فرهنگی و هنری را هفته گذشته برگزار کردیم و از تمام نویسندگان اهل قلم شهرستان در این مراسم دعوت شد ادامه داد: حسن آن این بود که مراسم دولتی نبود.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار تأکید کرد: همراهان با حسن نیت خانواده‌های هنرمند را دور هم جمع کردند و مراسم درخور فرهنگی و هنری برگزار شد.

  طرح شادمانه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
وی با بیان اینکه از دهه فجر امسال طرح شادمانه‌ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان آغاز شده که در فواصل مختلف جشن‌هایی برگزار می‌شود و ما نیز در شهرستان بهار آن را اجرایی کرده‌ایم گفت: سهم ما این بود که در دهه فجر یک عیدانه باشکوهی برگزار شد و هنرمندان مختلف دور هم جمع شدند و اجراهای مختلف برای دانش‌آموزان داشتند.
اکبری با اشاره به اینکه منتظر نیستیم که ابلاغیه‌ای از مرکز کشور در اجرای برنامه‌ها صادر شود، بلکه قائل به این هستیم که هرآنچه بتوانیم باید خلاقیت به خرج دهیم و متناسب با فضای فرهنگی مجموعه برنامه‌های به روزی را برگزار کنیم خاطرنشان کرد: در این راستا برای سالهای آینده برنامه‌های فرهنگی و هنری خاصی داریم که بیشتر از هنرمندان شهرستان بهره خواهیم برد.
وی با بیان اینکه در بین هنرمندان افراد ماهری هستند که نیاز به حمایت‌هایی داشتند و ما این اقدام را در دستور کار قرار دادیم عنوان کرد: به دنبال این هستیم سال آینده حمایت از اشتغال جوانانی که در حرفه‌هایی به ویژه نویسندگی و گرافیک حرفی برای گفتن دارند، داشته باشیم و تسهیلاتی را در اختیار آنها قرار دهیم.

  هنرمندان بهار را خودکفا می‌کنیم
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با تأکید به اینکه سال گذشته سهمیه اعطای تسهیلات 12 مورد بود که توانستیم 8 مورد را تأمین کنیم افزود: تلاش ما این است که سال آینده سهمیه را افزایش دهیم و بتوانیم هنرمندان را خودکفا کنیم.
وی از پیگیری تکمیل بانک اطلاعاتی هنرمندان بهار خبر داد و گفت: این کار در حال انجام است و به دنبال این هستیم نمایشگاهی از مفاخر بهار به صورت دائمی در مجموعه اداره ارشاد هم داشته باشیم که زندگینامه کوتاهی به همراه عکس از این هنرمندان در آن مجموعه نصب شود.
اکبری با اشاره به اینکه شهرستان بهار در حوزه هنرهای دستی ید طولایی دارد و نویسندگی و شعر در ردیف دوم هنرهای این شهرستان قرار دارد و تئاتر نیز در رده سوم است افزود: هنرمندان بهار بیشتر در این سه حوزه فعالیت دارند که باید توجه ما در این راستا بیشتر شود.
وی ازپیگیری آموزش فیلم‌سازی در شهرستان بهار با همکاری انجمن سینمای ایران خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم مجموعه آموزش فیلم‌سازی در مجموعه اداره ارشاد داشته باشیم.
پیگیری ایجاد انجمن تخصصی دفاع مقدس
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با بیان اینکه به دنبال این هستیم انجمن تخصصی دفاع مقدس را سال آینده در شهرستان بهار ایجاد کنیم خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مالی زیادی است چرا که اعتبارات اقدامات فرهنگی کم است و اگر نگاه بر این باشد اقدام فرهنگی هزینه بر است، قاعدتا در فشارهای اقتصادی هم از سبد اعتباری حذف خواهد شد در حالی که اغتشاشات اخیر به وضوح نشان داد که مسئله فرهنگی باعث شکاف فرهنگی شده و باید به این موضوع توجه خاص داشت.
وی با اشاره به اینکه اگر ایام کرونا مدارس ما تعطیل نمی‌شدند و به واسطه آن کار فرهنگی تعطیل نمی‌شد شاید خیلی از این اتفاقات اخیر رخ نمی‌داد اضافه کرد: نیاز است که در کارهای فرهنگی زمان و هزینه بیشتری صرف کنیم تا اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.
اکبری با بیان اینکه در کار فرهنگی نگاه ما به تمام اقشار است و نگاه جنسیتی نداریم گفت: حضور بانوان شهرستان بهار در حوزه هنر و اقدامات فرهنگی پر رنگ است و با شرکت در کلاس‌هایی از اساتید برجسته‌ای هم بهره‌مند می‌شوند. سعی کردیم اساتید خوبی را به شهرستان بهار دعوت کنیم تا افرادی بخواهند به بهار بیایند و افرادی هم دوره‌های را بگذرانند که البته این مهم ضرورت دارد تا ارتباط‌ها را بیشتر کنیم.
وی در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده در روستاهای شهرستان بهار خاطرنشان کرد: جشنواره‌هایی در حوزه خرده فرهنگ‌ها نظیر جشنواره لباس محلی، غذای محلی و موسیقی محلی را در روستاها نظر گرفتیم. در این راستا رفتن به سراغ مجموعه‌های همسو و انجام کارهایی اثرگذار مدنظر بوده است.

  حضور مهمانان ویژه ایام نوروز در شهر لالجین
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با بیان اینکه به دنبال فراهم کردن آموزش‌هایی به ویژه از طریق فضای مجازی هستیم تا محدودیت رفت و آمد روستائیان را به شهر حذف کنیم افزود: ایام تعطیلات نوروز مهمانان ویژه‌ای را در شهرستان بهار به ویژه در شهر لالجین؛ شهر جهانی سفال داریم.
وی با اشاره به اینکه متولی برگزاری این برنامه‌ها تنها اداره ارشاد نیست و به همراه مجموعه‌های مختلف شهرستان به دنبال این هستیم استقبال خوبی از مهمانان نوروزی داشته باشیم عنوان کرد: تقریبا از هفته گذشته مهمانان نوروزی را در شهر لالجین پذیرا هستیم و سعی داریم برنامه‌هایی را به واسطه حضور آنها در شهرستان بهار با همکاری هنرمندان این شهرستان اجرایی کنیم.
وی تأکید کرد: زیر نظر فرمانداری با مجموعه سازمان‌ها اقداماتی را در این راستا انجام می‌دهیم و کار با همکاری همدیگر پیش می‌رود.
اکبری بیان اینکه شاید افرادی از لحاظ سیاسی هم طیف ما نباشد اما همواره به این توجه کردیم که اگر کسی به سمت ما می‌آید با آغوش باز پذیرا باشیم ادامه داد: درصددیم اگر نتوانستیم افرادی را در مجموعه فکری خود هدایت کنیم، در حوزه هنرش در حد توان کمک کرده باشیم تا پیشرفت‌هایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز اکثر مدیران حوزه فرهنگ و هنر همفکر هستند افزود: انتظار مردم این است که یک مجموعه همفکر در کنار هم بتوانند هم‌افزایی داشته باشند و با کمک یکدیگر هدف‌های بزرگی را محقق کنند.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با بیان اینکه اقداماتی نظیر نویسندگی، گرافیک، عکاسی و فیلم سازی انجام دادم و قریب به 160 مستند و آن هم بیشتر در حوزه دفاع مقدس و فیلم‌های سینمایی نیز ساختم ادامه داد: تهیه کنندگی برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف را هم برعهده داشتم که 70 مورد جشنواره کشوری و استانی مدیریت کردم و به عنوان دبیر و داور در برخی برنامه‌ها حضور داشتم.
وی با اشاره به اینکه درسازمان‌های مختلف نظیر دانشگاه بوعلی، شهرداری، شورای شهر، صدا و سیما و... فعالیت کردم و در هر جا بودم کار فرهنگی انجام دادم گفت: با مجموعه‌های مختلف فرهنگی کار کردم و به همین دلیل هنرمندان را بیشتر درک می‌کنم و واقف به مشکلات آنها هستم که امیدوارم در مسؤولیت جدید خود بتوانم قدم‌هایی را در کمک به آنها بردارم.

  فرهنگ فداکاری" اصل کار فرهنگی
اکبری با بیان اینکه نگاه دیگری که باید به آن توجه کرد، حال فرق نمی‌کند در هر جایگاهی باشیم، این است که حق نداریم کسی را نسبت به انجام کاری ناامید کنیم افزود: همواره به این موضوع فکر کرده‌ام کسی که به دفتر ما مراجعه می‌کند، آخرین نگاه و امیدش به آنجاست و حق نداریم او را ناامید کنیم، بلکه هر آنچه در توان داریم باید به کار گیریم تا مشکل او را حل کنیم.
وی با بیان اینکه سال آینده یک حرکت عظیم فرهنگی به نام کنگره 8 هزار شهید استان همدان را داریم که افتخارم این است مسؤولیتی در این کنگره داشته باشم گفت: نگاه باید این باشد که همه مجموعه‌ها کمک کنند، موضوع فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان پایه موضوعات کنگره در سطح گسترده‌ای مطرح شود.
سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سال آینده ما این است که کنگره شهدا را در شهرستان بهار با کمک متولیان شکوهمند برگزار کنیم تا برنامه‌ای درخور خانواده‌های شهدا باشد افزود: امروز خیلی از پدران و مادران شهدا از بین ما رفتند و یادگاران کمی از آنها داریم که باید آنها را کشف کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند«این جنگ یک گنج است»،باید آن را کشف کنیم.
وی با تأکید به اینکه یکی از اهداف کارهای فرهنگی ما این است که گنج انقلاب، دفاع مقدس و حرکت‌های مختلف به واسطه مردم را کشف کنیم گفت: برخی از رفتارهایی در جهان از ایرانیان سر می‌زند که نمونه‌ای ندارد و ما باید آنها را کشف کنیم. نظیر پرستاری که ایام کرونا جان خود را به خطر می‌انداخت تا هموطنی را نجات دهد.
اکبری در پایان با اشاره به اینکه این فرهنگ فداکاری اصل کار فرهنگی است و اگر هنرمند این موضوع را توجه داشته باشد آنگاه می‌تواند آن را به هنر خود وارد کند که مثلا نقاش در نقاشی خود، نویسنده در متون خود مدنظر قرار دهد؛ خواستار توجه به این موضوع شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: