صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس خانه معدن استان همدان با اشاره به کشف ذخایر لیتیوم در همدان گفت: این ذخایر ارزش افزوده بالایی دارد و اقتصاد استان همدان را متحول خواهد کرد.
به گزارش هگمتانه، رحیم مرتضایی با تأکید بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های معدنی در اتاق بازرگانی همدان گفت: همدان جزو سه استان برتر کشور در زمینه بهره مندی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است ضمن اینکه ایران هم جزو 10کشور برتر دنیا در همین بخش به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه گردش مالی سنگ‌های قیمتی در دنیا با یک هزار میلیارد دلار رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد، گفت: این ارقام نشان می‌دهد همدان می‌تواند سهم بالایی از این تجارت را داشته باشد اما هم اکنون با چهار دهم درصد سهم پائینی داریم.
رئیس خانه معدن استان همدان با بیان اینکه معدن سنگ بسیار قیمتی یاقوت کبود در همدان وجود دارد اما متأسفانه سرمایه‌گذاری خوبی برای آن انجام نشده است، گفت: باید برای جذب سرمایه‌گذار این معدن تلاش کرد.
مرتضایی با تأکید بر اینکه همدان در بخش کانی‌های نسوز هم جزو برترین‌هاست؛ ادامه داد: چهار معدن نسوز آندلوزیت در استان همدان وجود دارد که ظرفیت بسیار قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در استان محسوب می‌شوند.

 همدان جزو بهترین‌ها در ذخایر دولومیت کشور محسوب می‌شود
وی با یادآوری اینکه همدان جزو بهترین‌ها در ذخایر دولومیت کشور محسوب می‌شود، گفت: نهاوند دارای بزرگ‌ترین ذخایر دولومیت کشور با عیار بسیار بالاست که می‌تواند در تولید فلز منیزیم که فلزی راهبردی محسوب می‌شود و در صنایع هواپیمایی کاربرد دارد استفاده شود اما در این بخش هم سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده‌است.
رئیس خانه معدن استان همدان با بیان اینکه در زمینه کانی‌های فناورانه که در صنایع الکترونیک کاربرد دارد هم به همین‌ شکل کار چندانی انجام نشده اما امیدواریم موردتوجه قرار بگیرد، گفت: ذخیره لیتیوم در استان همدان شناسایی شده و جای کار روی آن بسیار است چراکه ارزش افزوده بالایی دارد و اقتصاد استان همدان را متحول خواهد کرد. وی اضافه کرد: برای اولین بار زمین شناسان ایرانی موفق به کشف دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند شدند به طوری که میزان ذخایر کشف شده هشت میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم برآورد شده است.
مرتضایی در ادامه بابیان اینکه نکته قابل توجه اینکه همدان معادن با جاذبه گردشگری هم دارد که می‌توان از آنها برای جذب گردشگر استفاده کرد؛ گفت: معادن شدادی، معدن طلای الوند، معدن نقره در ایوک و معدن خورزنه و چشمه‌های تراورتن ساز از ظرفیت‌هایی هستند که در جذب گردشگر مؤثر خواهند بود. وی با یادآوری اینکه در استان همدان یک هزار و 200 تحصیل کرده بخش معدن داریم که ظرفیتی برای این بخش هستند، گفت: توجه به معدن در اقتصاد استان همدان مؤثر بوده اما چند چالش سد راه آن قرار گرفته است.
به نقل از خبرگزاری بازار، رئیس خانه معدن استان همدان بابیان اینکه متأسفانه معارضان محلی اجازه نمی‌دهند بهره برداران به خوبی کارکنند، گفت: منابع طبیعی از فعالیت‌های معدنی جلوگیری می‌کند و بیشترین درگیری با بخش معدن را منابع طبیعی دارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: