صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: پرونده ثبت‌جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به منظور درج در فهرست میراث‌جهانی تحویل یونسکو شد.
به گزارش هگمتانه، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگى کشور از تحویل پرونده ثبت‌جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به مرکز میراث‌جهانی یونسکو خبر داد.
علی دارابی با اعلام این خبر افزود: پرونده ثبت‌جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به منظور درج در فهرست میراث‌جهانی تحویل یونسکو شد.
دارابی با اعلام این خبر افزود: پرونده ثبت‌جهانى «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان امام خمینی(ره)، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگى کشور ابراز امیدواری کرد ثبت جهانی این پرونده با مشارکت همه مسؤولان محلی، شهروندان و ساکنان شهر تاریخی همدان در آینده نزدیک محقق شود.
استاندار همدان نیز از تحویل پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو خبر داد و گفت: پرونده ثبت‌جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» تحویل یونسکو شده است.
علیرضا قاسمی فرزاد روز سه شنبه بیان کرد: امیدواریم ثبت جهانی این پرونده با مشارکت همه مسؤولان محلی، شهروندان و ساکنان شهر تاریخی همدان در آینده نزدیک محقق شود.
وی افزود: هر سال هر کشور یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد، که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» خواهد بود.
استاندار همدان گفت: امیدواریم و بر اساس پیش‌بینی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرف تابستان 1402 این یادمان ارزشمند تاریخی ثبت جهانی شود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان، طبق روال بررسی پرونده‌هایی که در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار می‌گیرند، تیرماه سال آینده ارزیابان یونسکو در همدان حضور خواهند یافت.
وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود 100 هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و 140 اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: