صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 18

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه باغبان: فلفل زینتی گیاهی است خوراکی که ارتفاع آن به 30 تا 60 سانتیمتر می‌رسد و گل‌هایی سفید و ستاره‌ای شکل دارد. رنگ میوه آن با رشد گیاه تغییر می‌کند. میوه‌های نابالغ سبز هستند سپس زرد، بعد از آن نارنجی و در نهایت قرمز می‌شوند. برخی ارقام نیز میوه‌هایی به رنگ بنفش دارند که گاهی ته مایه رنگ سیاه نیز در آنان مشاهده می‌گردد. همین امر به زیبایی گیاه فلفل زینتی می‌افزاید. این گیاه را می‌توان در باغچه و گلدان پرورش داد.
به نوشته وبگاه میهن کاکتوس؛ فلفل زینتی به راحتی از طریق دانه در طول فصل بهار تکثیر می‌شود. کافیست بعد از کاشتن بذرها داخل خاک روی آنها را نپوشانید زیرا بذرها برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند. دمای خاک را در حد 25 درجه سانتیگراد نگه دارید تا بذرها بهتر جوانه بزنند. جوانه زدن در حدود 20 روز طول می‌کشد، سپس کافیست به خوبی از آن نگهداری کنید تا گیاه شما به بار بنشیند.

نحوه آبیاری فلفل زینتی
خاک را مرطوب نگهدارید. یعنی هر روز گیاه را آب دهید اما مراقب باشید تا خاک گلدان باتلاقی نشود. برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه می‌توانید با آبی که فاقد املاح است گیاه را تا زمان تشکیل شدن میوه‌ها هر روز غبارپاشی کنید.

دمای مناسب فلفل زینتی
در طی شب دمای 13 تا 16 درجه سانتیگراد و در طی روز 20 تا 25 درجه سانتیگراد مناسب فلفل زینتی است. اگر هوا بیش از اندازه گرم شود شاخه‌ها بلند می‌شوند و ظاهر گیاه نامناسب می‌شود. این شاخه‌ها را هرس کرده و آنها را قطع کنید تا شاخه‌های جانبی شروع به رشد کنند.
همچنین هوای گرم موجب ریزش برگهای گیاه و پژمردن کل گیاه نیز می‌شود. هوای سرد نیز موجب توقف رشد گیاه و سیاه شدن برگهای گیاه می‌شود. البته بکارگیری مواد براق کننده برگها نیز موجب سیاه شدن برگهای این گیاه می‌شود.

نور لازم برای پرورش فلفل زینتی
این گیاه حداقل به 4 ساعت نور مستقیم نیاز دارد و مابقی روز نیز محیط باید روشن و پرنور باشد. کمبود نور محیط می‌تواند به عدم تغییر رنگ میوه‌ها و قرمز نشدن آنان، ریزش میوه‌های جوان و غنچه‌های گل و همچنین عدم شکل گیری غنچه‌ها منجر شود. همچنین کم رنگ شدن برگها، بلند و باریک شدن ساقه‌ها و زیاد شدن فاصله برگها بر روی ساقه‌ها نشانه کمبود نور شدید است.

خاک مناسب فلفل زینتی
زهکش خاک باید خوب باشد بنابراین از مخلوط‌های خاکی که این خصوصیت را دارند استفاده کنید. مثلا مخلوط خاک معمولی با خاک برگ با کوکوپیت و یا خاک معمولی به همراه خاک برگ برای این گیاه مناسب است.
اگر به گیاه کودهایی بدهید که محتوی نیتروژن زیادی هستند، گلدهی و در نتیجه میوه‌دهی گیاه به تأخیر می‌افتد و از میزان آن نیز کاسته می‌شود. می‌توانید از کودهایی استفاده کنید که میزان فسفر و پتاسیم آن بیش از نیتروژن باشد. وجود این دو عنصر به ریشه دوانی گیاه و تولید گل و میوه کمک میکند.

آفات و بیماری‌های فلفل زینتی
بیماری‌های آنتراکنوز، سوختگی فیتوفتورا و کپک سفید گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. علائم عمومی این بیماری‌ها عبارتند ایجاد زخم بر روی میوه، پژمردگی عمومی گیاه و سیاه شدن ساقه. لکه برگی باکتریایی و پوسیدگی نرم باکتریایی نیز از جمله دیگر بیماری‌ها است. کنه قرمز، شته، معدنچی برگ و تریپس از جمله آفات این گیاه هستند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: