صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز


  • هگمتانه، گروه ورزش: میثم ناصرنژاد- از مجموع جمعیت 78 هزار نفری ورزشکاران سازمان یافته استان همدان، فوتبال از بیشترین محبوبیت ورزشی برخوردار است به طوری که هم اکنون 12 هزار و 230 بازیکن، مربی و داور در این رشته فعالیت دارند.
    ملاک تعیین میزان جمعیت ورزشکاران هر استان از سوی وزارت ورزش و جوانان، تعداد بیمه شدگان است که سازماندهی جمعیتی در این حوزه را مشخص می‌کند.
    استان همدان هم اکنون در حالی طبق آمار رسمی 78 هزار و 2 ورزشکار بیمه شده ورزشی را به ثبت رسانده که از این تعداد 30 هزار و 881 ورزشکار را بانوان تشکیل می‌دهند.
    در واقع بانوان نزدیک به نیمی از جمعیت ورزشکاران استان همدان را تشکیل می‌دهند که این رقم بسیار جالب توجه است و کمتر استانی به این آمار تقریبا برابر رسیده است.
    براساس آمارهای موجود بیشترین گرایش آقایان به ورزش فوتبال است و 11 هزار و 782 ورزشکار این رشته را آقایان تشکیل می‌دهند.
    پس از فوتبال بیشترین گرایش ورزشکاران آقا در سطح استان همدان به رشته کشتی اختصاص دارد که هم اکنون 6 هزار و 305 ورزشکار، مربی و داور در آن فعالیت دارند.
    پرورش اندام نیز با چهار هزارو 788 ورزشکار رتبه سوم محبوب‌ترین ورزش در سطح استان همدان را در اختیار دارد و ژیمناستیک با سه هزار و 462 ورزشکار، مربی و داور سازمان یافته در رتبه چهارم است.
    ورزش‌های همگانی در صدر محبوبیت بانوان
    اما بیشترین حضور بانوان ورزشکار همدانی را در فعالیت ورزش‌های همگانی می‌توان مشاهده کرد به طوری که هم اینک چهار هزار و 547 نفر در رشته‌های زیرمجموعه این هیأت تمرین و مسابقه می‌دهند.
    ریزش 25 رشته از مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی و ایجاد فدراسیون جدید آمادگی جسمانی سبب شد تا آمار ورزشکاران همگانی نیز در تمامی استان‌ها از جمله همدان کاهش چشمگیری پیدا کند.
    در واقع پس از تشکیل این فدراسیون جدید، یک هزار و 447 ورزشکار، مربی و داور ورزش‌های همگانی از آمار این هیأت در سطح استان همدان جدا شدند و زیرپوشش آمادگی جسمانی قرار گرفتند.
    با این وجود آمارهای ثبت شده در هیأت ورزش‌های همگانی نشان می‌دهد که گرایش بانوان به ورزش‌های غیررزمی، تفریحی و عمومی بیش از سایر رشته‌ها است.
    ورزش پرورش اندام و بدنسازی با چهار هزار و 317 نفر زن در جایگاه دوم در بیشترین جمعیت فعال بانوان ورزشکار، مربی و داور را تشکیل می‌دهد.
    ژیمناستیک نیز در یکسال گذشته با رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و هم اکنون سه هزار و 693 نفر در بخش بانوان را سازماندهی کرده است.
    والیبال بانوان نیز امسال جهش خوبی داشته است به طوری که 2 هزار و 992 نفر فعال را به ثبت رسانده و به لحاظ آماری از آقایان در این رشته پیشی گرفته اند.
    گرایش بانوان به رشته کاراته نیز بیش از آقایان است و امسال شاهد فعالیت مستمر 2 هزار و 840 بانوی کاراته کا در سطح استان همدان هستیم که به لحاظ جمعیتی، پنجمین ورزش محبوب این قشر به شمار می‌رود.
    قایقرانی پرافتخارترین ورزش کم جمعیت همدان
    رشته قایقرانی در بین 50 هیأت ورزشی همدان با کمترین جمعیت ورزشکار توانسته با ارزش‌ترین نشان‌های بین المللی را نصیب ورزش این استان بکند.
    در حال حاضر 40 ورزشکار همدانی در رشته قایقرانی فعالیت دارند که سهم آقایان 28 نفر و مابقی را بانوان تشکیل می‌دهند اما نکته جالب اینجاست که از 12 قایقران دختر همدانی، سه ورزشکار به نام‌های کیمیا زارعی، مریم امیدی پارسا و مریم کرمی بیشترین نشان‌های بین المللی را برای استان همدان به دست آورده اند.
    تنیس روی میز نیز جزو رشته‌هایی است که با وجود قهرمانان ارزشمند و ملی پوش، کمترین بیمه شدگان ورزشی را در خود دارد.
    براساس آمارهای اعلام شده تنها 354 ورزشکار، مربی و داور در این ورزش فعالیت رسمی و ثبت شده دارند که 136 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.
    این در حالی است که رشته تنیس روی میز یکی از موفق‌ترین ورزش‌های استان همدان در کسب نشان‌های رنگارنگ ملی و بین المللی به شمار می‌رود که از شانس‌های اصلی کسب سهمیه بازی‌های آسیایی و المپیک آینده نیز محسوب می‌شود.
    سایر رشته‌هایی که شانس کسب سهمیه بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو چین را دارند به دوچرخه سواری با 224 ورزشکار سازمان یافته، تیراندازی با 186 ورزشکار، کاراته با چهار هزار و 568 و ووشو با یک هزار و 459 ورزشکار اختصاص دارد.
    خیز جمعیتی در ژیمناستیک
    بیشترین خیزش جمعیتی در یکسال گذشته به ورزش ژیمناستیک مربوط می‌شود که توانسته سه هزار و 462 نفر در بخش آقایان و سه هزار و 693 نفر را در بخش بانوان را سازماندهی کند.
    کارشناسان دلیل گرایش به ورزش ژیمناستیک را آگاه سازی بسیار خوب مربیان نسبت به اهمیت این ورزش نزد والدین عنوان می‌کنند و اینکه تبلیغات خوبی را در سطح مدارس به ویژه رده‌های سنی پایه انجام داده اند.
    خانواده‌ها بر این باور هستند که ژیمناستیک مادر تمامی رشته‌های ورزشی است و انعطاف پذیری و هنرنمایی فرزندان خود را در این رشته مورد پسند می‌دانند.
    رشته‌های به اصطلاح لاکچری همچنان کم جمعیت‌ترین ورزشکار را در خود دارند و آمارها بیانگر این است که ورزش‌های نظیر بولینگ و بیلیارد تنها 20 نفر را به ثبت رسانده، اسکی 40 ورزشکار، شمشیربازی 43 نفر، سوارکاری 225 نفر، تیروکمان 105 و موتورسواری و اتومبیلرانی 86 ورزشکار و تنیس 211 نفر را سازماندهی کرده اند.
    کمترین تعداد ورزشکار سازمان یافته نیز به ناشنوایان اختصاص دارد که تنها پنج ورزشکار بیمه شده دارد و هیأت‌های ورزشی نوپا نظیر ورزش‌های دانشگاهی یک ورزشکار، سازمان زندان‌ها هفت ورزشکار و ورزش‌های کارگری 15 نفر را سازماندهی کرده اند.
    نکته جالب توجه اینکه رشته چوگان هیچ فعالیت ورزشی را در فهرست ورزشکاران سازمان یافته استان همدان ندارد و گرایش به این رشته را شاهد نیستیم.
    افزایش جمعیتی ورزشکاران در والیبال، کاراته، تکواندو، بسکتبال، ورزش‌های رزمی و دانش‌آموزی نیز با جهش خوبی به نسبت سال گذشته برخوردار است.
    عجیب‌ترین آمار ثبت شده نیز به رشته دوومیدانی اختصاص یافته به طوری که هم اکنون تنها 240 ورزشکار، مربی و داور در سیستم بیمه شدگان هیأت پزشکی ورزشی استان همدان که ملاک رسمی در آمارگیری تعداد ورزشکاران است، مشاهده می‌شود.
    البته دوومیدانی هر هفته برنامه‌های گسترده را در سطح روستاها، پایگاه‌های مقاومت بسیج، مدارس و سایر حوزه‌ها به صورت عمومی و در راستای استعدادیابی برگزار می‌کند که آمار بیمه شدگان این رشته نشان می‌دهد هنوز اهمیت برخورداری از بیمه ورزشی نهادینه نشده است.
    رقابت بانوان با آقایان در وزنه برداری
    وزنه برداری از جمله رشته‌های ورزشی است که طی سال‌های اخیر با گرایش بانوان همدانی همراه شده و سابقه در کسب نشان‌های کشوری و حتی دعوت شده به تیم ملی را دارد.
    اگرچه این ورزش به لحاظ جمعیت ورزشکار به نسبت سال‌های قبل با افت مواجه شده اما در حال حاضر 48 ورزشکار به صورت مستمر در آن فعالیت دارند که 23 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.
    این نشان می‌دهد که بانوان همدانی به رشته‌های قدرتی نظیر وزنه برداری نیز علاقه مند هستند و دی ماه گذشته نیز کیانا ترک بیات وزنه بردار نهاوندی دسته 49 کیلو این مسابقات با مهار وزنه 45 کیلو در یکضرب و 55 کیلو در دوضرب موفق به کسب نشان نقره شد.
    بانوان در رشته‌های کشتی، ووشو و کوراش و جودو به ترتیب با 58، 769 و 464 ورزشکار حضوری موفق دارند و در این سه رشته سابقه کسب نشان‌های قهرمانی جهان، آسیا و کشوری را دارند.
    البته شنیده‌ها حاکسیت بانوان در رشته بوکس نیز فعالیت دارند اما دارای بیمه ورزشی سایر رشته‌ها هستند ضمن اینکه گرایش آنها در رشته‌های رزمی نیز بسیار مطلوب است و هم اکنون یک هزار و 722 ورزشکار زیر نظر هیأت انجمن‌های رزمی فعالیت دارند و 369 ورزشکار خانم نیز کونگ فو و هنرهای رزمی را به طور رسمی دنبال می‌کنند.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: