۲۳
اردیبهشت
۱۴۰۴
شماره
۵۸۸۹
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان- اعظم مرادی صالح: معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه همدان ضمن بیان مهمترین روشهای تربیتی نسل هنجارپذیر گفت: کسی که احساس کرامت نفس کند، خود را به گناه و ناهنجاری را آلوده نمیکند.
حجت الاسلام عباس اسکندری در گفتگو با خبرنگار هگمتانه در خصوص تربیت نسلی متخلق به آداب و رعایت قوانین و مقررات گفت: برای داشتن چنین فرزندانی نکاتی را باید در نظر داشت که در ادامه به آنها اشاره میشود.
وی افزود: ارزشها و هنجارهایی که انسان برای اینکه موجودی اجتماعی است باید به قوانین احترام بگذارد و این هنجارها و ارزشها حافظ منافع شخصی و اجتماعی انسانهاست باید به درستی معرفی و تبیین شوند.
وی افزود: تربیت پذیری مستلزم معرفت نفس و داشتن کرامت نفس است. در کتاب تعلیم و تربیت استاد شهید مطهری، روایتی نقل شده که کسی که در خود کرامت احساس کند، خود را به گناه و ناهنجاری آلوده نمیکند. و از شرّ کسی که عزت نفس ندارد، ایمن مباش...
وی با بیان این که باید در نسل امروز، شاخصه عزت بخشی و کرامت بخشی را در کودک و نوجوان تقویت کنیم تا برای هر خواسته یا مشکلی تن به هنجار شکنی ندهد اظهار کرد: مهارت کنترل خشم، پرورش اخلاق حسنه مانند عفو و گذشت، قناعت، پاکدامنی، باعث کاهش بزه کاریها و هنجارشکنیها در جامعه میشود.
معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه همدان همچنین گفت: بیان پیامدهای هنجارگریزی در جوامع غربی و آگاهی رسانی در مورد عواقب هنجارشکنان میتواند باعث کاهش آسیبهای اجتماعی شود.
برهم زدن نظم عمومی، سرقت، قتل، تجاوز و تخریب اموال عمومی، نتیجه بخشی از عصیان طلبیها و ناهنجاریها در جوامع غربی است
حجت الاسلام عباس اسکندری افزود: برهم زدن نظم عمومی، سرقت، قتل، تجاوز، تخریب اموال عمومی، تمدن وحشی و وحشت انگیزی، از بین رفتن عفت و حیای عمومی، از بین رفتن امنیت فردی و اجتماعی، نتیجه بخشی از عصیان طلبیها و ناهنجاریها در جوامع غربی است.
وی با اشاره به این که جامعهای که الگو داشته باشد، همیشه زنده و پویا است گفت: الگوها نقش بسزایی در تربیت نسل هنجارپذیر دارند.
وی همچنین گفت: معرفی شخصیتهای دینی و فرهنگی و اسطورهای که در برابر شهوت و قدرت و دنیاپرستی ایستادگی کردند و هرگز برای منافع شخصی، از ارزشهای جامعه خود دست برنداشتند از جمله اثرات تربیتی است.
معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه همدان با اشاره به جملهای از حضرت علی اکبر (ع ) که "اگر ما برحقّیم چه باک از مرگ."، گفت: در جامعهای که عوام و خواص آن از ارزشهای دینی که دفاع از اسلام و ارزشهای اخلاقی بوده دست کشیده اند، یک جوان چنان با تربیت دینی صحیح و حق و حقیقت شناسی، رشادتی از خود نشان داد که برای همه نسلها الگو شد.
حجت الاسلام اسکندری همچنین گفت: اگر انسان طالب حق و رستگاری باشد، هرگز در شرایط خوف و خطر و از دست دادن جان و مال خود، راضی به دست کشیدن از ارزشها نیست.
وی در ادامه افزود: آنچه مسلم است بسیاری از ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی افراد در بزرگسالی، ریشه در دوران خردسالی و کودکی افراد دارد. برای همین، تقویت نهادهایی مثل خانواده و تعلیم و تربیت و حتی پلیس، در راستای هنجارپذیری و تربیت اعضای جامعه، خیلی مؤثر است.
وی اظهار کرد: برای مثال، طرح نماد که خلاصه شده "نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان" در مدارس است، در صدد آن است که آگاهی و توانایی کودک و نوجوان را بالا ببرد و آسیبهای اجتماعی که کودک و نوجوان را تهدید میکند، بشناسد و راه مقابله و پیشگیری از آنها را به کودک و نوجوان آموزش بدهد.
آموزش هنجارگریزی به نوجوانان با شبکههای مجازی و بازیهای رایانهای
حجت الاسلام عباس اسکندری با بیان این که امروزه با ورود شبکههای مجازی و تهاجم فرهنگی و بازیهای رایانهای پر خطر به زندگی کودک و نوجوان، به آنها هنجارگریزی و هنجارشکنی را القا میکنند گفت: اگر خود خانواده و نظام تعلیم و تربیت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی و دینی پایبند باشند، میتوان امیدوار شد که جامعهای عاری از جرم داشته باشیم لذا باید تربیت نسل هنجارپذیر را از متن خانواده و رسانه و مدرسه شروع کنیم.
وی افزود: نظام تربیتی اسلام از همان کودکی برای بچه ها، ارزشهایی را تعریف کرده که با تمرین و پایبندی به آن میتوان افرادی سالم و هنجارپذیر به جامعه تحویل بدهیم و همچنین معرفی الگوهای سازنده یکی دیگر از راههای تربیت نسل هنجارپذیر است که پیشتر به آن اشاره شد.