۲۸
اسفند
۱۴۰۱
شماره
۵۳۱۱
هگمتانه، گروه خبر همدان: دانشگاه همواره یکی از مراکز فعالیت، پویایی و اندیشه ورزی است. شاید برای جستجوی نشاط، امید به آینده و ایده پردازی برای زندگی بهترین نقطه هر شهر دانشگاه های آن شهر و استان باشد. ما نیز بر آنیم در آستانه روز دانشجو پویایی و نشاط دانشگاههای همدان را برای مخاطبان به تصویر بکشیم و درباره رسالت دانشگاه با دانشجویان به گفتگو بنشینیم.
مسؤول پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: بازدید از مراکز صنعتی موجود در استان همدان یکی از بهترین زمینههای شکل گیری ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.
پرهام معیدی از ارتباط بین صنعت و دانشگاه سخن گفت و اظهار کرد: دانشگاه فضای کسب علم است و صنعت نیز فضای به کارگیری این علم، در نتیجه شاید بزرگترین دستاورد هر دانشجو این است که بتواند بعد از فارغالتحصیلی آمادگی شروع یک فعالیت را در حوزه صنعت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دانشجو از کسب دانش به دنبال کسب درآمد است و آمادگی ورود به فضای کسب و کار را در محیط دانشگاه به دست میآورد گفت: اگر ارتباط بین صنعت و دانشگاه کم رنگ باشد و صنعتگران فناوری مورد نیاز خود را در کشور تهیه نکنند، ناچار به تأمین این فناوری از خارج هستند و این نه تنها هزینه سنگینی را تحمیل میکند بلکه کشور را به عقب افتادگی کشانده و وابستگی ایجاد میکند.
این دانشجوی رشته برق همدان با اشاره به اینکه فناوری عامل اصلی ایجاد ثروت و درآمد در کشور است و در نتیجه باعث توسعه ملی و شکوفایی اقتصادی خواهد شد، خواستار توجه به این مقوله در فضای دانشگاه شد.
وی به راهکارها و زمینههای ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره کرد و افزود: برگزاری جلسات کارگاهی و کنفرانسی، عدم گفتوگو بین صنعت و دانشگاه به نوعی مهمترین دلیل عدم شکلگیری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.
معیدی برگزاری جلسات و کنفرانسها را از سادهترین روشهای ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: این مهم میتواند در بلند مدت باعث نزدیکی دو طرف این ارتباط باشد.
وی بازدید از مراکز پژوهشی و صنعتی، به طور مثال همکاری با پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد را برای بازدید از فضای پارک و آشنایی با شرکتهای دانشبنیان حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: بازدید از مراکز صنعتی موجود در استان یکی از بهترین زمینههای شکل گیری ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.
وی در پایان فضای فعلی کشور و تلاش دشمن برای ناامیدی دانشجویان را به حوزه علم و صنعت ارتباط داد و بیان کرد: با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید نگرش دانشجویان به فضایی که رسانههای معاند ایجاد میکنند تا روحیه دانشجویان را تضعیف کنند، تغییر داد و انگیزهای برای تبدیل فردایی بهتر برای کشور عزیزمان ایران داشت.
تربیت دانشجویان دغدغهمند در فضای صنعت و دانشگاه
مدیر پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار هگمتانه با بیان اینکه دانشگاه پرچمدار عدالتخواهی و مطالبهگری است تصریح کرد: تربیت دانشجویان دغدغهمند را در فضای صنعت و دانشگاه داریم و در این راستا اقداماتی را انجام میدهیم.
بهنام محمدی با بیان اینکه فضای دانشگاههای استان به ویژه نظام آموزشی دانشگاهها آن طور که باید به فکر ارتباط صنعت با دانشگاه نیست اظهار کرد: متأسفانه تحصیلات دانشجویان و پژوهشها به سمت حل نیازهای اولویتدار کشور و مسائل مرتبط با رشتههای تحصیلی دانشگاه هدایت نمیشود.
وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد که در مجمع بسیج دانشجویی اقداماتی انجام شود تا بتوانیم خلأهای موجود را پوشش دهیم گفت: اینکه دانشجویان از ابتدای تحصیل و ترم اول، به خصوص دانشجویان فنی و مهندسی دید جامع و کامل نسبت به رشته خود داشته باشند و آن دغدغهمندی را که باید برای حل مسائل کشور در ذهن خود ببینند ایجاد کنیم و دانشجوی دغدغهمند تربیت شود و از ابتدای دانشگاه مسأله محوری را یاد گیرد، اقداماتی صورت گرفته است.
به دنبال این هستیم که دانشجو به رسالت خود در دانشگاه پی ببرد
مدیر پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی استان همدان با تأکید بر اینکه در این راستا برنامههایی را در دانشگاهها دیدهایم که ابتدا دانشجو با آن فضای زندگی دانشجویی آشنا شود افزود: ما به دنبال این هستیم که دانشجو به رسالت خود در دانشگاه پی ببرد و با مدیریت زمان در طول تحصیل، با مسائلی که در طول دوران تحصیل مواجه است، آشنا شود و فضای دانشگاه را به طور کامل بشناسد و با کنار آمدن با مشکلات به تحصیل خود بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشجو تنها نباید دغدغه درس خواندن داشته باشد بلکه باید اقدامات و فعالیتهایی را در طول دوران تحصیل داشته باشد تا بتواند دانشجوی موفقی باشد و بعد از فارغ التحصیلی به درد جامعه خود بخورد.
محمدی عنوان کرد: دانشجو بعد از اینکه با برگزاری برنامههایی با فضای دانشگاه آشنا شد، با رشته تحصیلی خود نیز آشنا میشود یعنی از همان ابتدای ورود به دانشگاه دورنمایی از رشته خود خواهد داشت و با بازار کار و آینده شغلی آن آشنا میشود.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال این بودیم از تجربیات دانشجویان حوزه صنعت که موفقیتهایی را کسب کردند، بهرهمند شویم و دانشجویان ورودی نکات و صحبتهای آنها را بشنوند و نسبت رشته خود را با نیازهای کشور بدانند افزود: پیگیر بازدیدهایی از واحدهای صنعتی توسط این دانشجویان بودیم که از آن به عنوان بازدیدهای «راهیان پیشرفت» یاد میکنیم، در این راستا دانشجو از نزدیک با فضای رشته خود آشنا میشود.
استان همدان دارای شرکتهای صنعتی پیشرو
مدیر پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی استان همدان یادآور شد: استان همدان دارای شرکتهای صنعتی پیشرو است که دارای دستاوردهای قابل توجهی در حوزه صنعت هستند و حتی صادراتی را به کشورهای مختلف دارند و باعث شدند که ایران از وابستگی به ورود قطعاتی از خارج بی نیاز باشد، ما دانشجویان را با چنین صنعتهای آشنا میکنیم.
وی عنوان کرد: وقتی دانشجو با این دستاوردها آشنا میشود روحیه امیدآفرینی در وی ایجاد خواهد شد، به نحوی که امید به او الهام شده و روحیه « ما میتوانیم» را پیدا میکند.
اقتصاد سالم و فناوری عامل پیشرفت کشور
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در این گفت و گو بیان کرد: اقتصاد سالم و فناوری عامل پیشرفت کشور است.
میلاد فرجی فراهم شدن زمینههای ارتباط صنعت و دانشگاه را مهم و از جمله اهداف دانست و اظهار کرد: دانشگاه و صنعت در صورت تعامل میتوانند کشور را به توسعه برسانند و باید در این راستا قدم برداشت.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم یک کشور توسعه یافته و شناخته شده داشته باشیم باید در کنار داشتن یک نظام اقتصادی سالم و پیشرفته، ارتقای فناوری را مورد توجه قرار دهیم.
این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عنوان کرد: با شفافیت، بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه توسط دانشگاه به کمک دانشهای موجود و اساتید برجسته میتوان به شکوفایی اقتصادی دست یافت.
وی با اشاره به اینکه کسب مهارت و توانمندی از سوی دانشجویان در فضای دانشگاه حائز اهمیت است و البته باید با فساد نیز مبارزه کرد، گفت: دانشجو باید در فضای دانشگاه مهارتاندوزی کند تا پس از فارغ التحصیلی بتواند کار و اشتغال خود را داشته باشد.
فرجی با تأکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان نیازمندیهای جامعه را رفع خواهند کرد و باید به ارتقای آنها پرداخت افزود: تحول از شاخصهای اصلی و مهم پیشرفت یک کشور است که میتواند در تربیت دانشجو، تولید علم و اسلامی کردن جامعه و فرهنگ جامعه نمود یابد.
وی با اشاره به اینکه اگر دانشجو به درستی تربیت شود نسبت به علم آموزی و مهارت دغدغهمند است و امنیت را هم شرط اصلی این موضوعات میداند گفت: نگاه دانشجو میتواند فضای دانشگاه را تعریف کند.