صفحه 1 : صفحه اول صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۴
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۷

امروز: ۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Apr) 24

عناوین صفحه

هشدار مسکو به غرب
بر سر اختلاف با لیتوانی
یک مقام بلندپایه روسیه روز چهارشنبه در پی تهدید غرب به فعال شدن بند پنج اساسنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" بر سر اختلاف این کشور با لیتوانی بر سر منطقه کالینینگراد، به اروپا در باره لفاظی‌های خطرناک هشدار داد.
به نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه؛ سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به موضوع به بن بست رسیدن مسکو با لیتوانی بر سر جلوگیری این کشور از گذر کالاهای ترانزیت میان کالینینگراد بخش جداافتاده روسیه در منطقه بالتیک به خاک اصلی این کشور، به علت اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا اشاره می‌کرد.
مسکو اعلام کرده در پی تصمیم لیتوانی در حوزه بالتیک به بستن مسیر گذر ترانزیت کالاها از خاک اصلی روسیه به این،اقدام تلافی جویانه عملی خواهد کرد که تأثیر منفی آن متوجه شهروندان لیتوانی خواهد شد.
اینترفاکس به نقل از ریابکوف افزود: من می‌خواهم به اروپائیان نسبت به بازی خطرناک لفاظی و تهدید در باره این رویارویی هشدار بدهم.

اهداف جدید آمریکا در حیاط خلوت روسیه
درگیری روسیه در اوکراین موجب شد تا آمریکا با توطئه آفرینی جدید به همکاری‌های همه جانبه با کشورهای آسیای میانه روی آورده و تلاش دارد تا با بحران آفرینی آنها را از کنترل مسکو خارج کرده و در صورت امکان آنها را به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآورد.
"ژنرال مایکل اریک کوریلا - Michael Erik Kurilla" سرفرمانده ارتش امریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا (سنتکام) در روزهای اخیر از برخی کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان دیدار کرد.
اهداف این سفر در ظاهر مذاکره درباره حل مسائل امنیتی پیرامون افغانستان با مقامات این کشورها و مسایل مرزی آنها با افغانستان و مبارزه با تروریسم اعلام شد، ولی برداشت‌ها حکایت از اهداف پنهانی و پشت پرده این دیدارها دارد.
وی در این سفر بعد از دیدار با روسای جمهوری ازبکستان و تاجیکستان دو همسایه شمالی افغانستان بر همکاری با این کشورها برای امنیت مرزی و حفظ ثبات در منطقه تأکید کرد.
اریک کوریلا در ارتباط با اهداف سفر خود به آسیای میانه روز چهارشنبه در گفت وگو با واشنگتن پست گفت، پنتاگون برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان به دنبال جلب همکاری کشورهای آسیای میانه است تا بدون داشتن پایگاه نظامی در آنجا به کمک منابع اطلاعاتی کشورهای ازبکستان و تاجیکستان بر فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان نظارت کند.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی "های تک"
در سوریه
هشتمین نمایشگاه بین المللی،‌های تک با حضور 14 شرکت ایرانی امروز (پنجشنبه) با حضور مقامات سوری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در دمشق آغاز به کار می‌کند.
این نمایشگاه که فرصتی است برای بازدید مخاطبان حرفه‌ای نمایشگاه و همچنین برگزاری جلسات B2B با حمایت وزیر ارتباطات و فناوری سوریه فردا در محل نمایشگاه‌های بین المللی دمشق آغاز به کار خواهد کرد.
در این دوره از نمایشگاه‌های تک، 180 نشان تجاری داخلی و بین المللی از 20 کشور جهان حضور دارند.
بر اساس این گزارش، شرکت‌هایی از کشورهای ایران، مصر و اردن در این نمایشگاه حضور مسقیم دارند.
نمایشگاه HiTech یک فعالیت سالانه مورد انتظار کارگران و علاقمندان به بخش اطلاعات و ارتباطات است.

آفات کشاورزی، تهدیدی دیگر برای مزارع گندم و سیب‌زمینی در افغانستان
به گفته شماری از کشاورزان ولایت «بامیان» در افغانستان نگرانی از هجوم آفت‌ها به زمین‌های کشاورزی در مرکز و بخش‌های دیگر این ولایت، پس از خشکسالی دومین تهدید جدی برای محصولات کشاورزی این منطقه محسوب می‌شود.
به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، کشاورزان ولایت «بامیان» گفتند تقریبا تمامی زمین‌های کشاورزی این ولایت مورد حمله آفت‌ها قرار گرفته و آنان توانایی حفاظت از محصولات کشاورزی خود را در برابر این حمله ندارند.
یکی از این کشاورزان در مصاحبه با خبرگزاری آوا گفت: «تمام زمین‌های من پر از آفت شده که به محصولاتم آسیب زده است. با وجود این که آفتکش‌هایی را از بازار آزاد تهیه و استفاده کردم اما هیچ کارایی نداشتند و نتوانستند حملات آفت‌ها را مهار کنند.»
کشاورزی دیگر نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت بسیاری از کشاورزان در ولایت «بامیان» قادر به نجات زمین‌ها و محصولاتشان نیستند و هنوز هم اداره کشاورزی هیچگونه کمکی به آنها نکرده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: