صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۲۸
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۱

امروز: ۲۸ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 16

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: 80درصد فروشگاه‌های همدان مجوز فروش سیگار ندارند.
به گزارش هگمتانه، مهدی خدابخشی اظهار کرد: در روزهای ابتدای شیوع کرونا مراکز عرضه قلیان به عنوان نخستین مکان‌های‌ بروز خطر تعطیل شدند و اجازه کار به آنها داده نشد.
مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه خطر انتشار دود مصرف دخانیات در شیوع بیماری کووید بسیار حائز اهمیت است عنوان کرد: دهان به دهان شدن شلنگ قلیان و دودی که به شکل بازدم وارد محیط می‌شود، خطر انتشار بیماری کووید را بیشتر می‌کند.
وی توجه به عوارض اقتصادی مصرف دخانیات را هم مهم برشمرد و گفت: در حال حاضر قیمت سیگار افزایش یافته اما با این وجود بیش از 60 میلیارد نخ سیگار در طول سال در کشور مصرف می‌شود که اگر به طور متوسط هر نخ نیز هزار تومان باشد حدود 60 هزار میلیارد تومان در سال برای مصرف این مواد هزینه می‌شود.
خدابخشی با اشاره به اینکه برخی از مردم ایران با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی متأسفانه 60 هزار میلیارد تومان برای مصرف سیگار در کشور هزینه می‌کنند خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد سیگاری از لحاظ درآمدی اقشار متوسط به پایین جامعه هستند.
وی با بیان اینکه دو و نیم تا سه برابر این 60 هزار میلیارد تومان نیز دولت توسط وزارت بهداشت برای درمان افراد سیگاری و بیماری‌های مرتبط با دخانیات هزینه می‌کند گفت: نه تنها خود افراد بلکه اطرافیان افراد سیگاری نیز در معرض عوارض مصرف هستند و مبالغ زیادی برای درمان آنها هزینه می‌شود.
مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه انواع سرطان‌ها، بیماری‌ فشار خون، سکته‌ قلبی و مغزی از عوارض مصرف دخانیات است عنوان کرد: خیلی از سال‌های عمر برخی‌ به دلیل مصرف دخانیات از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه پولی که وزارت بهداشت برای افراد سیگاری هزینه می‌کند از سرجمع هزینه‌های عمومی مردم کم می‌شود و به نحوی یارانه‌های عمومی کشور در جایی برای افراد سیگاری هزینه می‌شود گفت: خدمات پرستاری برای فردی که به واسطه مصرف سیگار در بیمارستان بستری شده رایگان است و داروهای شیمیایی نیز با ارز دولتی وارد می‌شود.
خدابخشی با بیان اینکه بسیاری از خدماتی که به این بیماران ارائه می‌شود از هزینه‌های عمومی مردم است اضافه کرد: متأسفانه ارزان‌ترین سیگار در دنیا نیز در ایران است و یکی از ضعیف‌ترین کشورها در حوزه گرفتن مالیات از دخانیات نیز به شمار می‌رویم.
مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 80 درصد فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی مجوز خرده فروشی سیگار ندارند خاطرنشان کرد: سازمان صمت و اصناف باید ورود جدی در این زمینه داشته باشند و دریافت مجوز را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه میزان مالیات برای دخانیات در کشور 15 درصد و رقم بسیار پایینی دارد گفت: در کشورهای اروپایی بین 60 تا 70 درصد مبلغ دخانیات به مالیات اختصاص دارد.
مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: در کشورهای اروپایی 70 درصد هزینه دخانیات را فرد به عنوان مالیات به دولت برای درمان بیماری‌هایی که ممکن است بعدا به آن مبتلا شود، پرداخت می‌کند و این موضوع به دولت در درمان افراد و پیشگیری از استعمال دخانیات کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هرچه سیگار گران باشد گرایش به مصرف نیز کمتر خواهد شد افزود: به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت سیگار 4 تا 5 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت و این مسئله در سیاست‌های کاهش مصرف دخانیات بسیار کمک کننده است.
خدابخشی با بیان اینکه طبق برآورد جهانی 8 میلیون نفر در طول یک سال به دلیل مصرف سیگار و دخانیات از دنیا می‌روند بیان کرد: از این تعداد یک میلیون نفر سیگاری نیستند و افرادی هستند که به صورت تحمیلی سیگار استنشاق می‌کنند و این نکته حائز اهمیتی است که فرد سیگاری و کسی که قلیان می‌کشد تنها به خود آسیب نمی‌زند.
وی در ادامه به اقدامات پیشگیرانه در راستای مصرف دخانیات در استان اشاره کرد و افزود: سعی کرده‌ایم خدمات ترک و پیشگیری از مصرف را گسترش دهیم و آموزش نیز رکن اساسی است.
مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اقدامات کنترلی و برخوردهای قضائی در این زمینه گفت: افزایش قیمت موضوع کلان است و لازم است سیاست گذاران ورود جدی در این زمینه داشته باشند.

پلمب 36 مرکز تبلیغات غیرمتعارف دخانیات
وی از پلمب 36 مرکز تبلیغات غیرمتعارف دخانیات طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: نمایش ادوات و ابزارهای قلیان یک نوع تبلیغات است.
خدابخشی با اشاره به اینکه اگر تنها سیگار در مغازه‌ای نمایان و تابلوی بزرگی از وجود انواع سیگار و تنباکو و ادوات قلیان در مغازه‌ها باشد مصادیق تبلیغات است و برخورد خواهیم کرد گفت: بر اساس قانون تبلیغ مواد دخانی به هر شکلی ممنوع است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: