صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۵
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۸

امروز: ۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Apr) 24

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: استاندار همدان ما در یک تنش آبی بسیار شدید قرار داریم و باید مردم، همراهی لازم را در بخش کشاورزی و آب شرب داشته باشند.
به گزارش هگمتانه، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر دیروز در شورای حفاظت از منابع آب‌، تاسیسات و مجاری آبی استان با بیان اینکه ما در یک تنش آبی بسیار شدید قرار داریم و باید مردم، همراهی لازم را در بخش کشاورزی و آب شرب داشته باشند اظهار کرد: نزولات آسمانی و ذخایر آبی به شدت در حال کاهش است.
وی با بیان اینکه اگر در تابستان امسال صرفه‌جویی نکنیم با قطعی آب مواجه هستیم گفت: در حوزه سرزمینی خودمان منابع قابل اتکایی نداریم و به این دلیل مجبور شدیم انتقال آب از سد تالوار را انجام دهیم.
استاندار همدان ادامه داد: پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان، در 17 سال گذشته 60 درصد پیشرفت داشته و شرکت آبفا و آب‌منطقه‌ای شبانه‌روز در حال تلاش هستند.
وی تأکید کرد: 40 درصد باقیمانده انتقال آب از سد تالوار به همدان ابعاد فنی پیچیده دارد و همکاران ما در حال تلاشند تا اقدامات لازم در حوزه حفاری، لوله‌گذاری و نصب پمپ‌ها را انجام دهند.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه عدم توجه به تأمین آب شرب پایدار برای شهر همدان باعث شده میزان استفاده از منابع زیرزمینی افزایش پیدا کند و منابع استان را در خطر قرار دهد تصریح کرد: دولت سیزدهم به طور جدی عزمش را جزم کرده که مسئله آب شهر همدان مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اقدامات فنی غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است با موانعی مواجه شود گفت: پس از انتقال آب تالوار، باید به فکر تأمین منابع پایدارتری باشیم؛ چون اگر مصرف آب را مدیریت نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم.
استاندار همدان با بیان اینکه انتظار داریم بخش آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، با انجام اقدامات لازم از کشت گیاهان پر‌آب‌بَر جلوگیری کند گفت: چند ماه سخت را پیش رو داریم و باز هم تأکید می‌کنم اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود با قطعی آب مواجه خواهیم شد؛ چون منابع ما محدود است.
شاهسوند: سطح آب‌های زیرزمینی استان 2.5 متر کاهش یافت
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز با اشاره به اینکه سطح آب‌های زیرزمینی استان نسبت به سال گذشته 2.5 متر کاهش یافته است، گفت: بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های انجام شده تا 31 اردیبهشت حجم ذخیره آب سد اکباتان حدود 31 درصد است.
داود شاهسوند افزود: 11 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب تا پایان روز شنبه 30 اردیبهشت پشت سد اکباتان ذخیره شده که درحال حاضر حدود 700 لیتر در ثانیه از آن برای تأمین آب مصرفی شهر همدان برداشت می‌شود.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری یعنی از اول مهرماه 1400 تاکنون از سد اکباتان نزدیک به 13 میلیون مترمکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، 20 میلیون مترمکعب از این سد بهره برداری شده بود.
شاهسوند همچنین با اشاره به اینکه 6 درصد از گنجایش سد آبشینه نیز پر شده است، افزود: این سد با گنجایش پنج میلیون مترمکعب، در حال حاضر 300 هزار مترمکعب ذخیره آب دارد.
به گفته وی، این مقدار آب موجود در سد آبشینه برای حفظ محیط زیست منطقه و آبزیان و پرندگان مهاجر نگه داری شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا 31 اردیبهشت، از سد آبشینه نزدیک به 670 هزار مترمکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، 6 میلیون مترمکعب از این سد بهره برداری شده بود.
وی با اشاره به اینکه ذخایر سد کلان ملایر در وضعیت مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: 98 درصد ظرفیت این سد پر شده به نحوی که سد کلان با گنجایش 45 میلیون مترمکعب درحال حاضر 44 میلیون مترمکعب آب دارد که برای بهره بهرداری در حوزه کشاورزی بسیار مناسب است.
شاهسوند اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا 31 اردیبهشت، از سد سرابی تویسرکان نزدیک به 3.5 میلیون مترمکعب آب تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته، 4.4 میلیون مترمکعب از این سد بهره برداری شده بود.
وی با اشاره به اینکه 43 درصد از گنجایش سد سرابی تویسرکان نیز پر شده است، ادامه داد: در حال حاضر ورودی این سد اندک و حجم آن نزدیک به چهار میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه نیز 64 حلقه چاه غیر مجاز با ظرفیت برداشت 2 میلیون و 800 هزار مترمکعب در استان همدان مسدود شده است.
شاهسوند افزود: از زمان آغاز طرح تعیین تکلیف چاه‌ها در استان همدان، 2 هزار و 345 حلقه چاه را هدف گذاری داشتیم که اکنون یک هزار و 768 حلقه تعیین تکلیف و وارد مرحله صدور پیش پروانه بهره برداری شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه نصب کنتور آب برای حفظ منابع آب زیرزمینی و تأمین پایدار آب اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: تا کنون 2 هزار و 485 دستگاه انواع کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب شده است.
وی افزود: 40 درصد چاه‌های کشاورزی استان همدان به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند که برای برنامه‌ریزی تأمین آب، این میزان باید به بالای 60 درصد افزایش یابد.
شاهسوند ادامه داد: با اجرای طرح تعادل بخشی و اقدامات خوبی که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی انجام شد سطح آب‌های زیرزمینی رو به رشد بود که با خشک سالی سال گذشته دوباره سطح آب‌ها کاهش یافت.
وی تأکید کرد: خشک سالی اثرات خود را برای سال‌های سال باقی می‌گذارد و تأثیرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: