صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز



  • هگمتانه، گروه شهرستان: «زنبورستان عیار» به همت «سعید درویشی» خشت به خشت، آجر به آجر با 10 کندو پایه ریزی شد و حالا تا ثریا رفته و بنگاهی اقتصادی برای تولیدات همه‌جانبه زنبورعسل شده؛ با ترکیب‌ دشت، کوه و آسمان برزول نهاوند و گشت و گزار زنبورها، ساز ناکوک اشتغال جوانان بیکار منطقه کوک و شربت سلامتی تحفه کار شبانه‌روزی زنبورهای کارگر شده است.
    به گزارش هگمتانه؛ حوالی مزرعه گشنیز درست نقطه تلاقی آبی آسمان و سبزی دشت؛ خانه‌ای از صدها و یا هزاران کندو بنا شده و کرور کرور سود حواله می‌دهد هر روز در خانه کندویی رنکی پنگی یک عالمه زنبور ریسه می‌شوند و ناقوس اشتغال و درآمد را در پی هم می‌نوازند.
    کاشانه 4 هزار کندویی «عیار» به همت «سعید درویشی» خشت به خشت، آجر به آجر با 10 کندو پایه‌ریزی شد و حالا تا ثریا رفته و بنگاهی اقتصادی برای تولید محصولات همه‌جانبه زنبورعسل شده است.
    با ترکیب‌ دشت، کوه و آسمان برزول نهاوند و گشت و گزار زنبورهای آقای درویشی ساز ناکوک اشتغال جوانان بیکار منطقه کوک و شربت سلامتی تحفه کار شبانه‌روزی زنبورهای کارگر شده است.
    درویشی بعد از یک دهه کارمندی یا کاری شبیه به همین شغل، دور قرارداد و وابستگی را قلم گرفته و از طبیعت خدادادی و صدالبته همت خودش کار ساخته، کار خانوادگی و دوستانه که ماحصل آن 15 نفر اشتغال مستقیم و 30 اشتغال غیر مستقیم است.
    این زنبوردار نمونه کشوری بارها در این مسیر با شکست مواجه شده، زانو تا کرده و زمین خورده اما حتی از زیر صفر دوباره آغاز کرده و با توکل بر خدا تولیدات منحصر به فرد و باکیفیت‌اش مرزها را درنوردیده و اولین‌های بسیاری را رقم زده است.
    سخن گفتن با او درباره فراز و فرودهای مسیرش و رونق مزرعه «عیار» به حلاوت شیرینی عسل‌هایش است، مسیری که خالی از نیش‌های زنبورها نبوده و نیست، اما می‌ارزد.
    درویشی به راهی که در پیش گرفته و موجودی که در کتاب خدا از آن نام برده شده، اعتقاد داشته و ثمره‌اش را دیده با او همکلام می‌شویم تا راز به دشت زدن و برپا کردن کندوها را از زبان خودش بشنویم.
    زنبورهایی که رکورد می‌زنند
    این کارآفرین نمونه کشوری کلامش را با تشریح فعالیت زنبورستان «عیار» پیوند می‌دهد و می‌گوید: آغاز کار زنبورداری برای بنده با 10 کندو شروع شد و با گذشت 12 سال امروز 4 هزار کلنی زنبورعسل در این زنبورستان داریم که برداشت 110 کیلوگرم عسل در هر کندو را رکورد زدیم در حالی که میانگین برداشت عسل از هر کندو در کشور 10 کیلوگرم است.
    علاقه وافر به این صنعت باعث شد تمام هم و غمم پیشرفت در این حوزه باشد تا جایی که در سال جاری روی برداشت 150 کیلوگرم متمرکز شدیم به عبارت دیگر هدفگذاری برای ثبت رکورد جدید تولید عسل در دست اقدام است.
    با تلاش شبانه‌روزی همکارانم در زنبورستان سال گذشته 150 تن برداشت اولیه و 800 تن برداشت نهایی عسل گیاهی و باکیفیت داشتیم اگرچه علاوه بر عسل گرده گل، ژل رویال، تولید ملکه، زنبور، بره موم و عسل از تولیدات این مجموعه به شمار می‌رود که درآمدی میلیاردی ایجاد کرده است.
    صادرات عسل از استان‌های همجوار تا کشورهای همسایه
    درویشی راه را برای بسیاری از علاقمندان در مسیر پررونق صنعت زنبورداری می‌گشاید و می‌افزاید: این صنعت جای کار و اشتغالزایی بسیار دارد بنابراین با پشتکار و بکارگیری کمی خلاقیت در این حرفه می‌توان معادل صنایع مادر کشور ارزآوری و درآمدزایی ایجاد کرد؛ البته همکاران زنبوردار در استان‌های دیگری همچون لرستان، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، لرستان و آذربایجان ترغیب شدند تا از شیوه زنبورستان «عیار» بهره‌ گیرند و از این مجموعه ملکه تهیه کنند تا بهره‌وری تولیدشان به مراتب افزایش یابد.
    او از مشکلات موجود در راه تأمین کیفیت عالی این طلای شیرین‌ سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: محصولات این زنبورستان راهی بازارهای خارجی چون قطر، عراق و ترکیه شده هرچند داروهای مورد نیاز این صنعت به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و استفاده از آنها علیرغم کیفیت بالای عسل داخلی به ویژه از لحاظ دارویی و گیاهی دلیل بر نامرغوب بودن عسل ایران می‌شود اما جای بسی خوشحالی است که در زنبورستان عیار هیچ داروی شیمیایی استفاده نمی‌شود از همین رو امکان صادرات تولیدات این مجموعه فراهم است به نحوی که صادرات به کشورهای حاشیه خلیج و عراق را دنبال می‌کنیم.
    این کارآفرین موفق نهاوندی به محصولات کاملاً ارگانیک زنبورستان اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: می‌توان بدون اغراق یادآور شد «زنبورستان عیار» تنها زنبورداری در کشور است که بدون استفاده از مواد شیمیایی صد درصد عسل طبیعی و ارگانیک تولید می‌کند.
    تا جایی که سال گذشته بسیاری از همکاران و دوستان محصولات تولیدی این زنبورستان را مورد آزمایش‌های متعدد قرار دادند و ارگانیک بودن محصول تأیید شد.
    درویشی در ادامه به ظرفیت‌های طبیعی نهاوند برای تولید عسل دارویی می‌پردازد و بیان می‌کند: پوشش گیاهی شهرستان نهاوند اغلب گشنیز و گون به عنوان گیاهان دارویی است بنابراین خود به خود تولیدات ما دارویی خواهد شد چراکه زنبورها از مزارع گشنیز و گون اطراف شهرستان بهره‌مند می‌شوند و محصول تمام‌عیار گیاهی به ثمر می‌نشیند.
    او از تولید گرده گل هفت‌رنگ با پوشش گیاهی خاص نهاوند و تنوع گیاهان دارویی یاد می‌کند و می‌افزاید: گرده گل این زنبورستان از نظر کیفیت چیزی کم ندارد و امسال برای سومین سال متوالی است که برداشت گرده گل انجام می‌دهیم البته برداشت حداقل یک تن را در نظر داریم که با یاری خداوند محقق می‌شود.
    در حال حاضر از هر کندو در سال 50 کیلوگرم گرده گل جمع‌آوری می‌شود و 10 کیلوگرم از آن قابل برداشت است که با قیمت 200 هزار تومان عرضه می‌شود.
    ژل رویال از اولین‌های درویشی
    این زنبوردار همچنین به مهمترین محصول زنبورهای عسل یعنی ژل رویال گریزی می‌زند و ادامه می‌دهد: برداشت ژل رویال یک فرآیند تخصصی و در بازه زمانی 6 ماه است و از هر کندو 300 گرم انجام می‌شود البته در زنبورستان عیار برای یک و نیم تا دو کیلو و برداشت 100 کیلوگرم ژل رویال برنامه‌ریزی کردیم؛ اگرچه زنبورهای تلقیح شده ژل‌آور تأثیر بسزایی در تولید این ماده مؤثره دارد.
    درویشی آب و هوای استان همدان را مستعد تولید ژل رویال با کیفیت جهانی می‌خواند و اضافه می‌کند: به این معنا که هیدروکسی ژل این زنبورستان سال گذشته 2/6 ارزیابی شد در حالی که استاندارد جهانی آن 3 منظور شده است.
    پس در زمینه کیفیت ژل رویال وابسته با شرایط آب و هوایی حرف برای گفتن داریم، این ژل به نام‌هایی همچون شاه انگبین، شیر زنبورعسل، شهد شاهانه و غذای ملکه شهرت دارد و از دیرباز اکسیر جوانی و مایه حیات بوده و امروزه هم در کشورهای پیشرفته جهان در طب استفاده می‌شود.
    او یادآور می‌شود: تولید ژل رویال 72 ساعت زمان نیاز دارد و در فصل بهار تولید و برداشت می‌شود و مشتری آن پزشکان هستند که در اندازه‌های متفاوت سفارش می‌دهند و عمده با قیمت هر کیلو 15 میلیون فروخته می‌شود اگرچه در مراکز فروش عسل هم به قیمت هر گرم 25 هزار تومان به فروش می‌رود.
    تولید ملکه رمز تولید عسل بیشتر
    به گفته درویشی یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت زنبورستان «عیار» تولید ملکه به عنوان مهمترین عامل تولید عسل است که او و همکارانش در این راه به توفیقات بسیاری دست یافتند. این کارآفرین نمونه در این باره می‌گوید: بخش اصلاح نژاد در مراحل اول با بن‌بست مواجه شد چراکه تجربیات کافی در این زمینه نداشتیم اما با تحقیق و بهره‌گیری از زنبورستان‌های موفق؛ از عهده این کار برآمدیم و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین زنبورداری‌های کشور به شمار می‌رویم.
    کماکان چند نژاد ملکه در مزرعه تولید می‌کنیم؛ نژادهای آرام، مقاوم و با عسل‌آوری فراوان مثل نژاد کارنیکا، کردوان، ZN چینی و لگوستیکا. ناگفته نماند با تلقیح نژاد راندمان تولید را چند برابر افزایش دادیم قطعا اصلاح نژاد ملکه مادر از مهمترین برنامه‌های انجام شده برای افزایش تولید است.
    او به تشریح تولید ملکه باکره می‌پردازد و تأکید می‌کند: ملکه‌های باکره در بازه زمانی 10 روزه متولد می‌شوند و حتی بانوان در باغچه منزلشان می‌توانند ملکه تولید و کسب درآمد کنند؛ البته معمولا در فروردین و اردیبهشت هر سال پرورش ملکه به طور متوسط از روزی 500 تا 2 هزار پیوند انجام می‌گیرد.
    استقبال مزارع زنبورداری از ملکه باکره نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و ما از ابتدای سال تاکنون 30 هزار ملکه باکره تولید و به فروش رساندیم، قیمت هر ملکه 70 هزار تومان است. قیمت ملکه تلقیح شده هم با توجه به اصلاح نژاد صورت گرفته بین 3 میلیون و 500 هزار تا 5 میلیون تومان تعیین شده است.
    کندوچه‌ها تضمین‌کننده تولید عسل برای تمام فصول
    این زنبوردار درباره نوآوری‌ دیگر زنبورستان عیار هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: کندوچه‌های ملکه عسل کار نوینی است که برای اولین در استان و حتی در کشور انجام شده این اقدام باعث افزایش بیش از پیش تولید خواهد شد چراکه به عنوان بانک ملکه در تمام فصل‌ها ملکه جفت‌خورده در اختیار داریم.
    این فرآیند، تولید عسل در تمام فصول را تضمین می‌کند و ابتکاری است که زنبورستان عیار به خرج داده و هم اکنون بیش از 3 هزار ملکه جفت‌خورده در این کندوچه‌ها به عنوان ذخیره موجود است و هر یک ملکه با قیمت 250 هزار تومان عرضه می‌شود.
    طلای شیرین به جای طلای سیاه
    او پرده از راز موفقیت در این زنبورداری برمی‌دارد و می‌افزاید: در صنعت زنبورداری باید از فروش و تولید تک‌محصولی فاصله گرفت و از مشتقات زنبور و تولیدات متنوع همچون فروش ملکه، فروش زنبور و فروش عسل بهره‌مند شد لازم به ذکر است که برنامه سال آینده زنبورستان عیار زهرگیری است.
    اگر از سوی مسؤولان حمایت و عزم رفع موانع باشد این صنعت بیش از این حرف‌ها جای توسعه و پیشرفت دارد چراکه سود آن با صادرات نفت برابری می‌کند و 70 زنجیره شغلی وابسته دارد.
    اعطای تسهیلات، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی و ایجاد بازارچه‌های فروش از اقدامات ضروری در راستای توسعه صنعت زنبورداری محسوب می‌شود.
    این زنبوردار نمونه در کلام پایانی خود عنوان می‌کند: اگر از حمایت‌های مسؤولان بهره‌مند شویم زنبورستان عیار قابلیت اشتغالزایی 400 نیروی کار را دارد چراکه با روش‌های نوین و به کارگیری خلاقیت روز به روز بر میزان تولیدات این زنبورداری افزوده شده و کیفیت محصولات زبانزد است و تا قاشق آخر آن را تضمین می‌کنیم.
    در پایان این گزارش گریزی می‌زنیم به درخواست آقای درویشی؛ دغدغه‌ای که با اندک همت مسؤولان استانی و شهرستانی به نتیجه خواهد رسید.
    به نقل از فارس، ثبت عسل گشنیز نهاوند به نام استان و شهرستان تمنای قلبی این زنبوردار موفق است اقدامی که آوازه این صنعت پرسود را جهانی می‌کند؛ امیدواریم این اقدام در دستور کار مسؤولان قرار گیرد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: