صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۵
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۸

امروز: ۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Apr) 24

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: روز پنجشنبه اصلاح قیمت کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات در استان همدان هم زمان با سراسر کشور انجام شد‌ و همچنان تب خرید کالاهای اساسی بین شهروندان بالاست.
به گزارش هگمتانه، با اصلاح قیمت ارز ترجیحی و اعلام نرخ‌های جدید کالاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات، شاهد تغییر رفتار خرید مردم در استان بودیم به طوری که برخی فضا سازی‌های رسانه‌‌ای بعضاً باعث شد تا کمبودهایی آن هم در بازار ایجاد شود و فروشگاه‌های همدان وضعیت متفاوتی تجربه کنند.
بر اساس مشاهدات میدانی شاهد کمبود برخی اقلام و قفسه‌های خالی بودیم و معلوم نبود سرنوشت روغن‌هایی که با نرخ قبل از گرانی در قفسه‌های فروشگاه‌ها وجود داشت، چه شده است.
با توجه به اینکه نرخ مرغ در برخی واحدها هنوز به قیمت قبل عرضه می‌شد، تقاضای کاذب جهت خرید با قیمت‌های قبل افزایش یافته بود‌.
بر اساس مشاهدات، قیمت مرغ دربعضی از فروشگاه‌های همدان بین 45 تا 48 هزار تومان و تخم مرغ تا 85هزار تومان عرضه می‌شد.
اما براساس اعلام مسؤولان مشکل خاصی برای تأمین مایحتاج مردم استان وجود ندارد. اما در شهر صف‌های طولانی برای خرید مرغ وجود داشت و مردم از ساعات ابتدایی روز در صف برای تأمین مرغ خود بودند.
اما باید توجه داشت تداوم سیاست گذشته برای تخصیص ارز 4200 تومانی فسادزا و موجب هدررفت منابع ارزی کشور می‌شود. علت اصلی گرانی‌های اخیر نیز ریشه در سیاست غلط گذشته دارد و نیز تخصیص ارز 4200 تومانی، چندده میلیارد دلار یارانه مردم را به جیب دلالان و واسطه گران سودجو سرازیر می‌کند و مردم کمترین بهره را از آن می‌برند.
از طرف دیگر به دلیل وقوع جنگ در اوکراین و کمبود کالاهای اساسی و نیز افزایش قیمت جهانی آنها، قاچاق غیرقابل کنترل کالاهای اساسی از جمله آرد و روغن به کشورهای همسایه مثل ترکیه و افغانستان و عراق جدی‌تر شده و ادامه این روند ممکن است کمبود این گروه از کالاها را به دنبال داشته باشد.
برنامه دولت سیزدهم اما در این مرحله پرداخت مبالغ ریالی حذف ارز ترجیحی کالاها به مردم است.
باید توجه داشت تصمیم دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها وجود شرایط اضطراری در کشور و ضرورت مدیریت منابع ارزی و مطابق مصوبه مجلس بوده است وافزایش قیمت‌های جهانی و نیز افزایش تورم در کشورهای مختلف در موضوع افزایش قیمت‌ها اثرگذار بوده است.
دولت با تأکید بر عنصر عدالت ورزی در بازتوزیع یارانه‌ها و حمایت از دهک‌های آسیب پذیر اقدام به پرداخت یارانه معیشتی کرد.
اما در اجرای این طرح نواقصی مشاهده می‌کنیم، سامانه کالا رسان من که قرار بود برای جلوگیری از ازدحام و صف خرید کالاها؛ توزیع عادلانه داشته باشد، متأسفانه به حالت تعطیل درآمده است‌.
موجودی کالاهایی مانند برنج، روغن، گوشت منجمد، مرغ، تخم مرغ و روغن، در این سامانه توزیع کالا، به اتمام رسیده و خبری هم از توزیع آن نیست.
به نقل از تسنیم، برای اطلاع از قیمت‌های مصوب با تعدادی از روسای اتحادیه‌ها تماس گرفتیم که متأسفانه هیچ یک پاسخ گوی ما نبودند.
همچنین با معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان تماس گرفتیم که وی هم پاسخی درباره قیمت مصوب اقلامی مانند مرغ و تخم‌مرغ نداد و گفت قیمت‌ها را از شبکه خبر پیگیری کنید.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: