صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز


  • هگمتانه، گروه خبر همدان - صفورا کاظمیان: لزوم تأمین انرژی برای بخش خانگی، صنعت و کشاورزی غیرقابل انکار است و آنقدر اهمیت دارد که مسؤولان را به فکر استفاده از انواع منابع برای تأمین انرژی می‌اندازد؛ از سوخت‌های فسیلی گرفته تا انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای هر سه برای سرپا نگه‌داشتن تولید و کشاورزی یک کشور ضروری است که نباید از هیچ‌یک غفلت کرد.
    به گزارش خبرنگار هگمتانه، نیروگاه‌های حرارتی در ایران به چند دلیل از جمله وفور منابع گازی با اقبال بیشتری برای راه‌اندازی روبه‌روست که با توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی که به دنبال دارد نیاز به توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر را بیش از گذشته عیان می‌کند.
    از مصرف آب نیروگاه‌های حرارتی که بگذریم تأمین سوخت گاز مورد نیاز این دست نیروگاه‌ها چالش زمستانه هر سال کشور است که با جایگزینی مازوت منجر به آلودگی هوا می‌شود. با توجه به این‌که با وجود مرگ و میر بالای کرونا آلودگی هوا همچنان تلفات بیشتری می‌گیرد توجه به انرژی‌های نوپدید و تجدیدپذیر به ضرورت جوامع امروز تبدیل شده و ایران نیز مدتی است به صرافت استفاده از این نوع انرژی افتاده اما در این حوزه نسبت به دیگر کشورها بسیار عقب است.
    بر اساس گزارش وزارت نیرو، نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت اسمی 859 مگاوات تنها یک درصد سبد انرژی ایران را تشکیل می‌دهند این در حالی است که ایران با داشتن سالانه 300 روز آفتابی و مناطق بادخیز، ظرفیت بالایی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.
    از سوی دیگر بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی 90 درصد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی سال 2020 در جهان متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر بوده که این رقم در ایران در سال گذشته تنها 15 درصد بوده است.
    در حال حاضر معادل 48 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان همدان فعال است، و چهار نیروگاه مقیاس کوچک دی.جی نیز با ظرفیتی معادل 25 مگاوات از طریق سرمایه‌گذاران داخلی در استان بهره‌برداری شده است.
    نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر استفاده از انرژی پاک به ظرفیت تولید استان نیز کمک می‌کنند و طبق اعلام مسؤولان، شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در این حوزه جزو سه شرکت برتر در کشور است.
    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در این‌باره می‌گوید: با توجه به مطالعات سرمایه‌گذاران ایرلندی و انگلیسی، شرایط آب و هوای همدان، بهترین موقعیت را برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی ایجاد کرده است.
    سیدناصر محمودی افزود: مجوز سرمایه‌گذاری یک پروژه هشت میلیون یورویی تولید برق از انرژی خورشیدی در استان همدان صادر شده است.
    با این‌حال در زمانی که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مؤلفه‌های توسعه‌یافتگی تلقی می‌شود در ایران همچنان تمایل‌ها به سمت سوخت‌های فسیلی است که لازم است در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد.
    امسال در همدان سال بحران آب بود، سرمایه‌گذاری کلانی در حال انجام است تا آب از تالوار به همدان برسد، برنامه‌ریزی‌هایی هم در حوزه کشاورزی شده تا بلکه با مدیریت مصرف آب در تأمین آب شرب دچار مشکل نشویم. از تاسیس صنایع پرآب‌بری مثل پالایشگاه در همدان که بگذریم نیروگاه‌های فسیلی برای منابع آب استان تهدید محسوب می‌شوند حتی اگر از پساب استفاده کنند و این سوال پیش می‌آید که چرا هنوز در همدان مسؤولان در تلاشند از این دست صنایع ایجاد کنند که نه تنها به حال آب مضر است، هوا را هم آلوده می‌کند.

    گیلانی: سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند اطمینان از بازگشت سرمایه هستند
    سیدرضا گیلانی کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در این‌باره به خبرنگار هگمتانه گفت: فن‌آوری نیروگاه‌هایی که با انرژی‌های تجدیدپذیر فعال هستند در ایران تکمیل نشده و این فناوری تنها در اختیار چند کشور معدود است.
    وی ادامه داد: نه تنها ایران بلکه حتی کشورهایی مثل چین که تولید کننده این تجهیزات هستند عملا دانش فنی لازم این صنعت را به‌صورت کامل ندارند وحتی برای تولید و ایجاد نیروگاه در کشور خودشان به کشورهای پیشرو در این دانش وابسته هستند.
    گیلانی گفت: تقریبا تمام کشورها از چین، هند و پاکستان تا فرانسه، آلمان و استرالیا برای مقابله با گرم‌تر شدن زمین با یکدیگر همکاری بسیار نزدیک و هماهنگ دارند تا این فن‌آوری هر چه بیشتر پیشرفت و گسترش پیدا کند.
    این کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذار ایرانی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی زیاد است که نیاز به اطمینان از برگشت سرمایه از سوی دولت دارند افزود: با این‌که تحریم هستیم ولی موضوع انرژی‌های پاک و گرمایش زمین یک بحث کلی است که اهمیت آن همه کشورها را درگیر خود کرده بنابراین کشورهای جهان برای کمک به خودشان ‌هم که شده تجهیزات به کشورهای درحال توسعه ارسال می‌کنند تا استفاده از اینگونه انرژی‌ها رونق بگیرد و روند گرم شدن زمین کندتر شود.
    او با تأکید بر این‌که می‌توان با انرژی خورشید و باد به شکل کاملا پاک برق تولید کرد بدون این‌که مازوت یا گاز سوزاند، ادامه داد: مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی آن‌قدر مهم است که لازم است بیشتر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فکر و برای آن سرمایه‌گذاری کرد.
    این کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر همدان را محل بسیار مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی برشمرد و تسهیل امر سرمایه‌گذاری را در همدان یک ضرورت دانست.
    با این حال باید گفت گاهی ضعف مدیریتی و گاهی کاغذبازی و سنگ‌اندازی‌ها موجب فرار سرمایه‌گذار می‌شود و در این زمینه برخی قوانین نیاز به بازنگری دارد. از سوی دیگر تلاش مدیران استان همدان برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر باید افزایش یابد.
    وی با اشاره به این‌که استان همدان بین مدارهای 33 درجه و 59 دقیقه تا 35 درجه و 48 دقیقهٔ عرض شمالی از خط استوا قرار گرفته که زاویه تابش بسیار خوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی است، بیان کرد: تعداد روزهای ابری همدان بسیار کم است و استان دارای زمین‌های مسطح فراوان است که به دلیل بی‌آبی برای کشاورزی مناسب نیست که این‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و بادی محسوب می‌شود.
    گیلانی معتقد است: اگر شهرداری‌ها وارد این صنعت شوند اتفاق فوق‌العاده خوبی رقم خواهد خورد؛ چراکه علاوه بر تأمین برق مورد نیاز خود می‌توانند به فروش برق تولیدی نیز اقدام کنند و درآمدزایی داشته باشند و چون هیچ منع قانونی در این‌باره ندارند از طرفی امکانات و سرمایه نیز در اختیار دارند این کار به نفع شهرها خواهد بود.
    وی در پاسخ به این‌که چرا ایران همچنان به سمت نیروگاه‌های حرارتی تمایل دارد، به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها مشکل‌ساز است از سوی دیگر عمده فن‌آوری نیروگاه‌های خورشیدی در انحصار چند کشور معدود است که به راحتی با ایران کار نمی‌کنند که زمینه را برای راه‌اندازی نیروگاه‌های سوختی فراهم کرده است.

    شجاعی: تولید برق حرارتی با توجه به یارانه‌هایی که به این بخش تعلق می‌گیرد خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود
    آرش شجاعی دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، در پاسخ به چرایی اقبال ایران به نیروگاه‌های حرارتی بیان کرد: مهمترین دلیل این است که در حوزه تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی تا حد زیادی خودکفا هستیم و سهل‌الوصول بودن این فناوری مهمترین دلیل حرکت به سوی آن است همچنین ظرفیت مورد نیاز برق کشور این نیاز را ایجاد می‌کند که همه سبد تأمین انرژی در کشور وجود داشته باشد تا مشکلی در تأمین انرژی ایجاد نشود از جمله نیروگاه‌های حرارتی و هسته‌ای و خورشیدی. اما برق پایه کشور عمدتا به وسیله نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود و نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیشتر برق پیک را تأمین می‌کنند.
    شجاعی با بیان این‌که نیروگاه‌های حرارتی مشکل زیست‌محیطی دارند که قابل انکار نیست گفت: ما کشوری با منابع سرشار گاز و حرارتی هستیم که تولید برق حرارتی با توجه به یارانه‌هایی که به این بخش تعلق می‌گیرد خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود که همین امر یکی از عوامل عدم سرمایه‌گذاری بر نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.
    دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ادامه داد: دولت به شکل تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را برای مصرف بخش خصوصی می‌خرد که در حال حاضر تعرفه پایه‌ای که برای این امر در نظر گرفته شده با توجه به تورم و نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ابدا برای سرمایه‌گذار به صرفه و اقتصادی نیست. بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب نیست.

    بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار بعد از 12 سال!
    وی با این توضیح که در سال 95 این نوع سرمایه‌گذاری جذابیت زیادی داشت و بعد از برجام سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای این امر وارد ایران شدند ادامه داد: به هم خوردن برجام و ایجاد مشکلات بانکی باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی کارهای خود را در ایران تعطیل کنند و به لحاظ اقتصادی برای سرمایه‌گذار داخلی نیز حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر جذابیتی ندارد؛ چراکه با نرخ دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و با توجه به نرخ‌گذاری‌های دولت، سرمایه سرمایه‌گذار زمان 12 ساله برای بازگشت نیاز دارد در حالی که در سال 95 بازگشت سرمایه 3 یا 4 ساله بود.
    شجاعی با تأکید بر این‌که جذب سرمایه‌گذار در این حوزه نیاز به حمایت دولت و افزایش نرخ خرید تضمینی دارد ادامه داد: با توجه به این‌که زنجیره این فناوری در کشور کامل نیست و با توجه به شرایط تورمی ایران دولت باید در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به حمایت‌های بیشتر بپردازد تا سرمایه‌گذاران به این حوزه بازگردند.
    در نهایت باید گفت سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ظرفیت استان همدان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر واقف است اما چشم به حمایت‌های دولت برای بازگشت 3 یا 4 ساله سرمایه خود دوخته تا شاید شرایط برای ورود بخش خصوصی به این حوزه اقتصادی‌تر شود.
    اگر اراده دولت برای بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر تقویت نشود قطعا بخش خصوصی تمایل خود را به طور کامل برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از دست خواهد داد که زیان آن گریبان کشور و حتی جهان را خواهد گرفت.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: