صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه شهرستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه 60 کارگاه بزرگ مرواربافی در روستای داویجان ملایر وجود دارد گفت: پرونده این روستا برای ثبت ملی ارسال شده است.

به گزارش هگمتانه، علی مالمیر ظهر دیروز در نشست پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستای ملی و در بررسی پرونده روستای داویجان در شهرستان ملایر استان همدان به‌ عنوان روستای ملی مرواربافی اظهار کرد: این هنر یکی از هنرهایی است که از دیرباز در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته و مواد اولیه مرواربافی در این منطقه به حدی است که سایر مناطق را نیز تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه 120 کارگاه خانگی و 60 کارگاه بزرگ مرواربافی وجود دارد و 5 میلیون قطعه مروار در این روستا تولید می‌شود عنوان کرد: خوشبختانه مروار به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود به گونه‌ای که 260 هزار دلار درآمد صادرات مروار از این منطقه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: 200 هکتار مزارع برای تولید مواد اولیه مروار وجود دارد و این روستا اکنون به قطبی تبدیل شده که سایر مناطق را نیز پوشش می‌دهد به طوری که این فعالیت بسیار ارزان‌قیمت است و با سرمایه‌گذاری اندک به میزان 2 میلیون تومان می‌توان این فعالیت را آغاز کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: تصمیمی که وزارت میراث‌فرهنگی برای ثبت ملی این روستا در رشته مرواربافی گرفته بسیار اهمیت دارد و امیدوارم با ثبت ملی هر شهر و روستا شاهد رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در آن منطقه باشیم.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دارایی‌هایی داریم که قدر آن‌ها را نمی‌دانیم به‌ عنوان مثال مروار یکی از دارایی‌های مهم مردم است و اکنون تعدادی از مردم منطقه ملایر به هنر مرواربافی مشغول هستند.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت‌های مواد اولیه مروار این است که ترکه مورد استفاده در آن کمترین میزان آب را استفاده می‌کند بنابراین ظرفیت‌های بسیار خوبی در این منطقه است که در صورت ثبت و حمایت‌ها، بدون شک شاهد تحولات خوبی در آن منطقه خواهیم بود.

 



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: