صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان - زهرا ذوالفقاری: با گسترش استفاده از فضای مجازی توسط مردم و پیشرفت فناوری‌های نوین، کلاهبرداران نیز هم زمان با مردم به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و با شگردها و روش‌های مخصوص سایبری، اقدام به نفوذ در اطلاعات کاربران کرده‌اند و با افزایش استفاده کاربران از فضاهای مجازی میزان کلاهبرداری‌ها در این فضا هم رو به فزونی گذاشته است.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، کلاهبرداران هم زمان با پیشرفت فناوری به‌روز شده‌اند و شگردها و روش‌های خاص را برای کلاهبرداری در پیش می‌گیرند تا این بار در فضای مجازی کلاه مردم ناآگاه را بردارند.

از چند سال قبل هم زمان با روی آوردن افراد به استفاده از فضای مجازی، مجرمان و کلاهبرداران هم به این فضا کوچ کردند تا از این طریق جرایم خود را ادامه دهند، اما با شیوع کرونا و قرنطینه شدن مردم، استفاده از فضای مجازی بیش از پیش شد و کسب و کارهای اینترنتی رونق بسیاری یافت و کاربران بسیاری خریدها، ثبت‌نام‌ها و فعالیت‌های دیگر را در فضای مجازی انجام می‌دهند و در این دنیای پیچیده مجازی با خطراتی مواجه هستند که از آن آگاهی ندارند.

مجرمان فضای مجازی همواره راهی را برای اعمال مجرمانه خود پیدا می‌کنند و در این شرایط در نبرد نابرابر انسان و این فضای درهم تنیده، اگر بخواهیم غفلت کنیم و یا ناشیانه عمل کنیم در دام کلاهبرداران فضای مجازی می‌افتیم.

کلاهبرداران فضای مجازی روش‌های مختلفی را برای سودجویی خود انتخاب می‌کنند و به طور مثال با ساخت لینک‌ها و صفحاتی تحت عنوان فیشینگ کاربران را با عناوین مختلف چون شارژ ارزان و تبلیغات دروغین به سمت خود می‌کشانند و با استفاده از اطلاعات بانکی کاربران اقدام به خالی کردن حساب‌هایشان می‌کنند.

این روزها که خرید اینترنتی و خرید برخط زیاد شده است کلاهبرداری حراج برخط (آنلاین) در همدان در رتبه نخست جرایم فضای مجازی قرار دارد.

رئیس پلیس فتا استان همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، در این خصوص اظهار کرد: از زمانی که بیماری کرونا شایع شد و مردم ناچار در خانه قرنطینه شدند، خریدهای برخط بسیار زیاد شده است در حالی که مردم هیچ آگاهی و آموزشی در این خصوص ندارند.

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد در ادامه اضافه کرد: مردم در حالی به سمت خریدهای برخط روی آورده‌اند که هیچ نوع آموزش یا آگاهی در مورد موارد و مشکلات فضای مجازی و خریدهای برخط ندارند و همین ناآگاهی مردم باعث شده است که کلاهبرداری در فضای مجازی به شدت افزایش یابد به طوری که سال گذشته میزان کلاهبرداری‌های فضای مجازی 70 تا 80 درصد افزایش یافت.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر بیشترین جرم در فضای مجازی مربوط به کلاهبرداری حراج برخط است، عنوان کرد: متأسفانه این جرم به شدت زیاد شده است و کلاهبرداران فضای مجازی در خریدهای برخط اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان همدان تصریح کرد: اگرچه پلیس فتا با همکاری بانک مرکزی برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی را ممنوع کرد اما با این وجود باز هم کلاهبرداری حراج برخط زیاد بوده و جرم اول در فضای مجازی است.

سرخوش نهاد ادامه داد: در برنامه‌هایی چون دیوار و شیپور افراد بدون واسطه اقدام به خرید و فروش انواع و اقسام اجناس می‌کنند و همین بستر کلاهبرداری را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به مراتب خطرناک‌تر است، عنوان کرد: متأسفانه افراد بدون هیچ آگاهی در این شبکه‌ها اقدام به معامله می‌کنند.

این مسؤول با بیان اینکه تعداد کلاهبرداری‌های حراج برخط روز به روز در حال افزایش است، عنوان کرد: به کاربران توصیه می‌کنیم اگر قرار است خرید اینترنتی را انجام دهند حداقل از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند زیرا شبکه‌های اجتماعی خارجی به پلیس ایران پاسخ‌گو نیستند البته امکان رسیدگی وجود دارد اما نتیجه آن ضعیف‌تر از شبکه‌ها و وبگاه‌های داخلی است.

سرخوش نهاد ابراز کرد: کاربران تا زمانی که جنس به دستشان نرسیده است پولی به عنوان بیعانه یا هزینه پست یا مقداری از وجه را واریز نکنند و چه بسیار دیده شده است که کلاهبرداران پس از دریافت پول تلفن همراه خود را خاموش می‌کنند.

 در فضای مجازی هیچ چیزی اصالت خود را ندارد

وی در ادامه سخنانش گفت: چه بسا دیده می‌شود که افراد وقتی جنس خریداری شده به دستشان می‌رسد با آنچه که سفارش داده‌اند مطابقت نمی‌کند و دیگر دسترسی به آن ندارند.

این مسؤول در همین خصوص اضافه کرد: به کاربران توصیه می‌کنیم حتی‌المقدور اجناس خود را از همدان خریداری کنند تا با مشکل مواجه نباشند.

 کاربران به پیامک‌های جعلی  که به نام نهادهای دولتی و قضایی به دست آنها می‌رسد توجه نکنند

سرهنگ سرخوش نهاد اظهار کرد: علاوه بر خریدهای برخط، کلاهبرداران از طرق مختلف اقدام به کسب اطلاعات بانکی دیگران کرده و حساب بانکی او را خالی می‌کنند به طور مثال برای برخی افراد پیامک جعلی با نام نهاد‌های قضایی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه از او شکایت شده و می‌تواند با کلیک بر روی لینک از جزئیات آن باخبر شود که سپس از کاربر می‌خواهد مبلغی را به حساب واریز کند و از این طریق اطلاعات بانکی فرد و یا سایر اطلاعات داخل تلفن هوشمند فرد را هک کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

رئیس پلیس فتا همدان تصریح کرد: حتی دیده می‌شود که از فروشندگان نیز کلاهبرداری می‌شود و خریدار متقلب سر فروشنده را هم کلاه می‌گذارد و یک سری هم کلاهبرداری‌های مثلثی اتفاق می‌افتد و به طور مثال فردی که در وبگاه دیوار و شیپور کالایی را برای فروش گذاشته، کلاهبردار کپی آن آگهی را می‌گذارد و از این طریق پول به حساب کلاهبردار می‌رود.

سرهنگ سرخوش نهاد با توصیه اینکه کاربران برای خرید ملک، کالا و یا حتی پرداخت ودیعه اجاره باید حضوری قرار بگذارند و تا کالا را دریافت نکرده‌اند اقدام به پرداخت پول نکنند، عنوان کرد: متأسفانه جرایم فضای مجازی و کلاهبرداری فضای مجازی روز به روز در حال افزایش است و گویی کلاهبرداران پس از لو رفتن یک روش به روش دیگر روی می‌آورند و اینها همه از ناآگاهی مردم نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید به هیچ‌کس در فضای مجازی اعتماد کنند تا عکس آن ثابت شود، گفت: توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنند؛ چراکه این لینک‌ها حاوی بدافزارهایی است که حساب‌های مالی و کاربری کاربران را هک می‌کند.

متأسفانه طبق آمار اعلام شده میزان کلاهبرداری فضای مجازی چه در کشور و چه در استان همدان با توجه به گسترش استفاده مردم از این فضا رو به افزایش است، اینجاست که متولیان امر باید برای آگاهی مردم چاره‌ای بیندیشند و صداوسیما با همکاری پلیس با ساخت فیلم‌های آموزشی، پخش مطالب آموزشی و هشداردهنده در فضای مجازی افراد را با خطرات این فضا آشنا کنند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: