صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۹ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Mar) 28

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت - زهرا ذوالفقاری: صف‌های طولانی نانوایی و بی‌تقصیر بودن مردم برای حضور در این تجمعات و تهیه نان روزانه صحنه‌هایی است که این روزها شاهد آن هستیم اما آنچه که در این میان مهم می‌نماید عدم رعایت فاصله اجتماعی در صف‌ها، آن هم به مدت طولانی است که با توجه به قدرت سرایت و انتقال کرونا ویروس که این روزها به جان مردم افتاده، خطرناک است.

    هنوز موج پنجم کرونا در شهر همدان ادامه دارد، در حالی که نیمه شهریور ماه را پشت سر می‌گذاریم آمار مرگ و میر در کشور و استان بر اثر کرونا بسیار غم‌انگیز است.

    نگارنده خود شاهد ابتلای چندین مورد از آشنایان به کرونای دلتا آن هم به صورت خانوادگی بوده، در حالی که تجمعات و دورهمی‌ها‌ی خانوادگی همچنان بیشترین آمار ابتلا به کرونا ویروس را به خود اختصاص داده است، تجمعات و صف‌هایی در فضای بیرون شکل می‌گیرد که یکی دیگر از عوامل خطرناک برای انتقال این ویروس به شمار می‌رود.

    صف مرغ و روغن و برنج تمام نشده، نوبت به صف‌های نان رسید، نانی که قوت غالب مردم محسوب می‌شود، این روزها صف طولانی نانوایی‌ها محلی برای جولان کرونا شده است، و هرچه به حاشیه شهرها نزدیک می‌شویم صف‌ها طولانی‌تر می‌شود.

    اما آنچه که در این میان قابل ذکر است، عدم رعایت فاصله اجتماعی در این صف‌ها بوده و حتی در بین این صف‌ها کسانی هستند که ماسک هم نزده‌اند.

    نزدیک نانوایی لواشی می‌شوم، نزدیک به ظهر است، صف طولانی از دور هم پیداست، مردم برای اینکه در سایه باشند به فاصله چند‌ سانتی‌متری کنار هم ایستاده‌اند، برخی از آنها ماسک هم ندارند، خانم میانسالی که ماسک هم نزده داخل صف ایستاده، نزدیک می‌شوم و از او می‌پرسم، چرا ماسک نزدید کرونا دلتا خیلی زود منتقل می‌شود، خانم میانسال،  می‌گوید من واکسن زده‌ام، با تعجب می‌گویم، مگر نمی‌دانید حتی اگر واکسن هم زده باشید باز‌هم ممکن است کرونا بگیرید و یا اینکه ناقل باشید و دیگران را آلوده کنید!

    خانم میانسال می‌خندد و می‌گوید، نه والا نمی‌دانستم حالا دفعه بعد ماسک می‌زنم.

    داخل مغازه نانوایی می‌شوم شاگرد نانوایی و حتی شاطر هم ماسک ندارند، از آنها می‌پرسم با این شرایط کرونا چرا ماسک نزدید، شاگرد نانوایی می‌گوید، هوای گرم تنور داغ با این گرما مگر می‌شود ماسک زد، خود شما باشید می‌توانید چند دقیقه این شرایط را تحمل کنید، از طرفی ماسک می‌زنیم عرق می‌کنیم و ماسک مدام خیس می‌شود!

    خطاب به شاطر نانوایی گفتم لااقل از همه مشتری‌ها بخواهید ماسک بزنند و به کسی که ماسک نزده نان ندهید و به رعایت فاصله اجتماعی تأکید کنید. با این شرایط صف طولانی نان و اینکه حد‌اقل هر فرد یک ساعت در صف نان می‌ایستد احتمال انتقال کرونا زیاد است.

    وضعیت نانوایی سنگکی دولتی پخت هم بهتر از نانوایی لواشی نیست، حداقل 20 نفر در صف ایستاده اند، اینجا هم کسانی هستند که ماسک ندارند و متأسفانه برخی فاصله اجتماعی را هم رعایت نکرده اند، متأسفانه شرایط اقتصادی به وجود آمده و چندین عامل مختلف باعث طولانی شدن صف نانوایی‌ها شده است، به گونه‌ای که به گفته مردم به دوران گذشته بازگشته ایم و برای خرید نان باید دو ساعت سر صف بایستیم.

    اما در این میان آنچه که مهم است، رعایت فاصله اجتماعی در صف‌ها و لزوم استفاده از ماسک است که مردم باید برای در امان ماندن از کرونا آن را رعایت کنند و البته این موضوع به گونه‌ای است که نیاز به رعایت همگانی دارد، چرا که آنها که رعایت نمی‌کنند جان دیگران را هم به خطر می‌اندازند.

    صف کشیدن مردم برای خرید گوشت مرغ و نان و بی تفاوتی آنها و همچنین عدم نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مسوولان بی شک وضعیت بیماری را شدت می‌بخشد.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با تأکید بر اینکه یکی از نکات مهم در کنترل بیماری کرونا رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است، گفت: پرهیز از حضور در تجمعات یکی از نکات مهمی است که باید در کنترل بیماری بدان توجه کرد.

    محمد خزایی خواستار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم شد و اظهار کرد: هر چقدرم هم که نظارت بهداشتی بر اماکن صورت بگیرد باز هم این خود مردم هستند که باید به نکات بهداشتی دقت کنند و اگرچه برخوردهایی با نانوایی‌های متخلف صورت گرفته اما چاره آن رعایت خود مردم است.

    وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت واکسن ایمنی 100 درصدی می‌آورد گفت: حتی کسانی که واکسن زده‌اند هم در معرض کرونا ویروس هستند و تا زمانی که 75 درصد جمعیت واکسن نزنند ایمنی کلی به وجود نمی‌آید.

    خزایی با بیان اینکه در همدان از هر سه نفر یک نفر واکسن کووید 19 دریافت کرده است، گفت: در دسترس‌ترین واکسن، بهترین واکسن است، شهروندان باید بدانند که خطر ابتلا به بیماری بسیار بالا بوده، بنابراین نباید در تزریق واکسن تعلل کرد.

    خزایی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود واکسیناسیون کرونا در موج فعلی آثار خود را نشان می‌دهد و شاهد آمار مرگ و میر هستیم، بنابراین اگر جمعیت واکسن نزده‌ها کاهش یابد موج‌های بیماری قابل کنترل است.

    وی ادامه داد: برخی افراد از زیان واکسن هراس دارند در حالی که با توجه به سویه‌های جدید این بیماری مواجه هستیم و خطر ابتلا و درگیری جمعیت واکسن نزده‌ها بیشتر است، بنابراین این افراد باید بدانند زیان نزدن واکسن بسیار بیشتر است و هیچ تضمینی برای خفیف گرفتن کرونا در این افراد وجود ندارد و در صورت گرفتاری با ویروس ممکن است به شدیدترین حالت ممکن مبتلا شوند و زندگی آنها به خطر بیفتد.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به هوشمند شدن کارت واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: در صورت ابلاغ وزارتخانه تمامی دستورات را اجرا خواهیم کرد.

    وی به ذخیره واکسن در همدان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ذخیره واکسن در همدان مناسب بوده و استقبال شهروندان نسبت به واکسیناسیون در مقایسه با گروه‌های سنی گذشته بهتر شده و در حال حاضر در تمامی مراکز تجمیعی واکسن، واکسیناسیون در حال انجام است.

    خزایی گفت: در روستاها بهورزان حضور داشته و به‌صورت گردشی اطلاعات روستاییان را بر اساس گروه‌های سنی دریافت می‌کنند و نیروهای علوم پزشکی به روستاها برای تزریق واکسن اعزام می‌شوند.

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در گفتگویی به قدرت و سرعت سرایت و انتقال کرونای دلتا اشاره کرد و گفت: متأسفانه با سویه‌های جدید کرونا مواجه هستیم و اگر رعایت نکنیم همه درگیر می‌شوند.

    ابراهیم جلیلی از افزایش موارد بستری کودکان مبتلا به کرونا در این استان خبر داد و گفت: این والدین هستند که باید مراقب کودکان خود باشند و اگر بزرگ‌تر‌ها رعایت کنند کودکان هم مبتلا نمی‌شوند.

    وی اظهار کرد: گزارشات ناشی از عوارض واکسیناسیون در استان را که منجر به بستری افراد شده به صورت هفتگی بررسی می‌کنیم و تا الان دلیلی مبنی بر مرگ افراد پس از واکسیناسیون، پیدا نکرده ایم.

    جلیلی تصریح کرد: جو کاذبی علیه واکسیناسیون در کشور به وجود آمده اما به مردم توصیه می‌کنیم در اولین فرصتی که زمان‌بندی واکسیناسیون برای آن‌ها فرا رسید، واکسینه شوند.

    وی ادامه داد: تمام افرادی که واکسینه شدند و عوارض داشتند بررسی می‌کنیم و تاکنون ارتباط مستقیمی از تزریق واکسن و علائم نداشتیم و بیشتر مربوط به عوارض بیماری کووید 19 بوده است.

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ادامه افزود: افرادی که مدعی هستند پس از تزریق واکسن کرونا دچار عوارض شده اند با مدارک پزشکی به آقای کیانی در قسمت کارشناسی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا مراجعه کنند.

    وی با بیان اینکه مشکلی از نظر کمبود دارو و تجهیزات درمانی در استان نداریم و تنها مسئله ما کمبود تخت برای بستری بیماران است، تصریح کرد: در این موج تعداد موارد بستری در کودکان، نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کرده همچنین در این موج بیشترین موارد بستری ما شامل جوانان است چون افراد میانسال واکسینه شدند.

    آنچه که مطالبه عمومی مردم است جای خالی نظارت و اعمال قانون و محدودیت‌های کرونایی و شیوه‌نامه بهداشتی بوده که هیچ واکنشی از طرف متولیان مشاهده نمی‌شود و احتمال افزایش مبتلایان را بیش از پیش بالا می‌برد، و این سوال مطرح است که چه کسانی باید به این وضعیت نظارت داشته باشند؟



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: