صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۲۹
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۷

امروز: ۲۹ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (May) 18

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه تولید لبنیات سنتی با معیارهای شبکه بهداشت مغایرت دارد، گفت: دامپزشکی بر  کیفیت لبنیات سنتی نظارتی ندارد.

محمودرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه دامپزشکی عهده دار نظارت بر سلامت و بهداشت شیر خام است، گفت: دامپزشکی در زمینه تولید و توزیع شیر از دامداری تا زمانی که شیر توسط مراکز جمع آوری به دست کارخانه‌ها برسد نظارت‌های لازم را بر سلامت و بهداشت شیر دارد.

رسولی گفت: در کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی دارای پروانه مسوول فنی بر کیفیت شیر ورودی به کارخانه نظارت دارد، البته نظارت ما فقط به گزارش‌های این افراد ختم نمی‌شود و به صورت دوره‌ای از شیر ورودی به کارخانه‌ها نمونه برداری کرده و با مواردی که مغایر با بهداشت یا تقلب باشد برخورد می‌کنیم.

رسولی در پاسخ به این سوال که آیا شیر آلوده برگشتی از کارخانه‌ها روانه لبنیات سنتی‌های شهر می‌شود، افزود: شیر یا هر فرآورده خام دامی در صورت مشاهده مشکل جدی در کارخانه حتما معدوم می‌شود کمااینکه سالانه چند صد تن مواد خام دامی که از نظر بهداشت و سلامت زیان بار باشند در استان معدوم شده و پرونده‌های زیادی در این خصوص روانه مراجع قضایی می‌شود. وی افزود: اما معمولا شیری که از نظر اسیدیته مشکل داشته باشد و به اصطلاح ترش شده باشد از کارخانه‌ها برگشت می‌خورد و روانه ماست بندی‌های شهر می‌شود.

رسولی تأکید کرد: واحدهای تولیدی فرآورده‌های لبنی به صورت مرتب مورد بازدید قرار می‌گیرند اما تولید لبنیات سنتی با معیارهای شبکه بهداشت مغایرت دارد از این رو ما لبنیات سنتی را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم و از مردم می‌خواهیم حتما از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

رسولی گفت: تفکر طبیعی بودن لبنیات سنتی و افزودنی داشتن لبنیات پاستوریزه هر دو اشتباه است اما به دلایل مختلف در بین مردم جا افتاده و از بین بردن آن خیلی زمان می‌برد و نیاز به کار فراوان دارد.

وی ادامه داد: جدای از مسئله فرهنگی رواج پیدا کردن لبنیات سنتی دلیل بسیار مهم دیگری هم دارد و آن هم موضوع برگشت پول به دامدار است.

رسولی افزود: واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی پول دامدار را با تاخیر پرداخت می‌کنند و چون دامدار برای گذراندن اموراتش نیازمند حفظ نقدینگی خود است ناگزیر می‌شود مقداری از این شیر را به واحدهای سنتی بفروشد و پول آن را زودتر دریافت کند.

وی افزود: در واقع می‌توانیم بگوییم تمام شیرهای مورد استفاده در لبنیات سنتی شیر برگشتی کارخانه‌ها نیستند و ممکن است شیر با کیفیتی باشد که به دلایلی چون برگشت سریعتر پول به دامدار و داشتن مشتری این واحدها روانه لبنیات سنتی‌های شهر شده باشند.

رسولی گفت: واحدهای تولیدی فرآورده‌های لبنی به صورت مرتب و توسط دستگاه‌های مختلف بازدید می‌شوند و خود واحدها هم برای مراقبت از نشان تجاری خود به کیفیت شیر ورودی خود اهمیت می‌دهند اما لبنیات سنتی نام ونشانی هم ندارند و ممکن است همه نوع مشکلی از نظر سلامتی و بهداشتی داشته باشند بنابراین ما تأکید داریم لبنیات سنتی مصرف نشود.

وی افزود: به عنوان مثال بیماری تب مالت همیشه در کمین است و مهمترین جنبه مراقبتی مصون بودن از این بیماری مصرف نکردن لبنیات سنتی به ویژه پنیر سنتی است.

رسولی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این مشکلات واحدهای لبنیات سنتی روزبه روز بیشتر هم می‌شوند و جلوی کارشان گرفته نمی‌شود، افزود: دامپزشکی طرح مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی برای ساماندهی این واحدها دارد اما اجرای این طرح نیازمند آرامش بازار است به ویژه اینکه در دوره‌ای هستیم که کمترین تنشی می‌تواند روی ارزاق مردم تأثیر بگذارد.

رسولی با بیان اینکه سازمان صنعت معدن و تجارت نباید به واحدهای لبنیات سنتی پروانه بدهد، افزود: موضوع ساماندهی واحدهای لبنیات سنتی نیازمند قوانین شفاف تری است و اصناف به راحتی می‌توانند از کار این واحدها جلوگیری کنند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: