صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 18

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: امسال در اقدامی جدید از پهپاد محیط زیست برای شناسایی افردی که به صورت عمدی در مراتع آتش ایجاد کرده و از محل فرار می‌کنند، استفاده می‌شود.

به گزارش هگمتانه، اسفندیار خزائی روز سه شنبه گفت: 20 منطقه آسیب پذیر در برابر آتش سوزی این استان شناسایی و بلوک بندی شده و مراقبت از هر بلوک نیز به یک تیم حفاظتی واگذار شده است.

وی افزود: تیم‌های حفاظتی پیش‌بینی شده برای بلوک 20 گانه علاوه بر مهار آتش در مراتع، تخریب و تصرف‌های احتمالی را رصد کرده و با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی افزود: برای مهار آتش در مراتع از توان بسیج سازندگی نیز استفاده می‌شود، همچنین به دنبال انعقاد تفاهم نامه با جمعیت هلال احمر و محیط زیست شماری از همیاران منابع طبیعی آموزش‌های لازم را فرا گرفته و پس از ثبت نام در سامانه «همیار طبیعت»، از توان این افراد در مواقع موردنیاز و بحرانی استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به گرم شدن هوا، خشک‌سالی و تأثیر آن در خشک شدن زودهنگام مراتع و پوشش گیاهی، گفت: در حال ورود به ماه‌های بحرانی سال از نظر آتش سوزی هستیم، بنابراین ارتقای آمادگی برای رویارویی با این بحران ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 2 فقره آتش سوزی در مراتع این استان واقع در شهرستان‌های بهار و نهاوند روی داده که به علت ورود زودهنگام تیم‌های محیط زیست، حریق در وسعتی کمتر از یک هکتار مهار و اطفا شد.

خزائی ادامه داد: به منظور تسریع در مهار آتش، شمار دستگاه‌های دمنده و آتش کوب منابع طبیعی همدان افزایش یافته است که با این وجود انتظار می‌رود با توجه به مرتعی بودن استان، هزینه مورد نیاز برای خرید دستگاه‌های جدید تأمین شود تا آنها را در اختیار دهیاران مستقر در مناطق بحرانی قرار دهیم.

وی گفت: تجهیز کردن بهره برداران منابع طبیعی به دستگاه‌های مهار آتش از جمله آتشکوب و دستگاه دمنده ضروری است چرا که آنها به علت حضور و نزدیکی به عرصه‌های آسیب پذیر، زودتر از دیگر نیروها در محل حریق حضور یافته و پیش از سرایت به دیگر مناطق آن را خاموش می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، کار فرهنگی را در پیشگیری از بروز حریق بسیار مؤثر دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 90 درصد آتش سوزی مراتع منشأ انسانی دارد و امسال در اقدامی جدید از پهپاد محیط زیست برای شناسایی افردی که به صورت عمدی در مراتع آتش ایجاد کرده و از محل فرار می‌کنند، استفاده می‌شود.

خزائی گفت: متوسط حریق در سال 95 حدود 500 هکتار بود که این رقم از سال 96 به بعد با کارهای آموزشی، فرهنگی و ترویجی کاهشی بوده به نحوی که در سال 96 به حدود 40 هکتار، 97 به 77 هکتار و 98 به 214 هکتار رسیده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته 84 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان همدان طعمه آتش شد که گرمای هوا و وزش شدید باد عامل گسترش آتش و وسعت منطقه آتش سوزی شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: