۱۴
اردیبهشت
۱۴۰۴
شماره
۵۸۸۱
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر*: معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا از برگزاری دهه سرآمدی آموزش دانشگاه بوعلیسینا از 13 الی 22 اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: در این ایام برنامههایی شامل نشستها، کارگاههای تخصصی و دورههای مهارتافزایی به منظور ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، و همچنین تقدیر از اساتید و کارشناسان برتر در عرصه آموزش پیشبینی شده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه؛ سید مهدی مسبوق، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا، در جمع خبرنگاران در اتاق معاونت آموزشی این دانشگاه، از برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت مقام معلم و استاد در این دانشگاه طی اردیبهشت ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، دهه سرآمدی آموزشی را با تکریم مقام شامخ معلمان و استادان برگزار خواهیم کرد.
وی بیان کرد: برنامههای دهه سرآمدی آموزشی دانشگاه بوعلیسینا از 13 اردیبهشت ماه آغاز و تا 22 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه نیز در روز 22 اردیبهشت ماه است.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه هر ساله در دانشگاه بوعلی سینا دهه سرآمدی آموزشی برگزار میشود، تأکید کرد: در این دهه، برنامههای متنوعی برای تقدیر از سرآمدان عرصه آموزش اعم از استادان گرانقدر، کارشناسان و مدیران اجرایی حوزه آموزش در نظر گرفته شده است؛ این برنامهها شامل برگزاری نشستها، دورهها و کارگاههایی با محوریت آموزش هوشمند است که در سطوح مختلف برگزار خواهد شد.
وی توضیح داد: برنامههای مختلفی برای استادان و اعضای هیأت علمی برگزار خواهد شد، به طوری که دورههای تخصصی در دانشکدهها و دورههای عمومی برای تمام اعضای هیأت علمی در نظر گرفته شده است.
مسبوق خاطرنشان کرد: علاوه بر این، برنامههایی برای بازآموزی و همافزایی قوانین و ضوابط آموزشی نیز برای کارشناسان حوزه آموزش برگزار خواهد شد.
وی گفت: در این ایام از تمام فعالان عرصه آموزش تقدیر خواهد شد، از جمله اساتیدی که به عنوان سرآمد آموزشی گروههای آموزشی معرفی شدهاند، همچنین مدیران اجرایی مانند مدیران گروه و معاونین آموزشی که در عرصه آموزش فعالیت میکنند.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا افزود: در مراسم دهه سرآمدی آموزش، از اعضای هیأت علمی که در گروههای آموزشی با جمعیت بیش از 12 نفر فعالیت میکنند، دو نفر تقدیر خواهد شد و در گروههای کوچکتر، از یک نفر تقدیر میشود.
وی همچنین به برگزاری 12 کارگاه تخصصی در این ایام اشاره کرد و گفت: در مقایسه با سال گذشته، تمرکز بیشتری روی کیفیت این کارگاهها گذاشته شده و تعداد آنها کاهش یافته است.
مسبوق با بیان اینکه در این برنامهها علاوه بر فعالیتهای آموزشی، مسابقات ورزشی نیز برای اعضای دانشگاه اعم از دانشجویان، کارمندان و هیأت علمی پیشبینی شده است افزود: مسابقات ورزشی از روز شنبه، با پیادهروی همگانی دانشگاهیان آغاز خواهد شد و در ادامه مسابقات مختلفی پیشبینی شده است.
وی تصریح کرد: برخی از برنامهها نیز برای افزایش مهارتهای کارشناسان آموزشی در نظر گرفته شده است، که در طول این دهه و در سطوح مختلف برگزار خواهد شد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا توضیح داد: برخی برنامهها برای استادان به منظور ارتقا سلامت آنها برنامهریزی شده است؛ در این راستا، دانشگاه برنامههایی برای ارتقا سلامت استادان و جلوگیری از فرسودگی آنها در فرایند آموزش پیشبینی کرده است.
وی با تأکید بر اینکه در مراسم اختتامیه رئیس دانشگاه بوعلی سینا سخنرانی خواهد کرد و از اساتید و مدیران برتر در عرصه آموزش تقدیر خواهد شد عنوان کرد: بنده نیز گزارشی از فعالیتهای انجام شده در سالهای گذشته و معرفی برنامههای آتی خواهم داشت.
مسبوق همچنین اشاره کرد که در این مراسم از استادانی که در حوزه تولید محتوای الکترونیکی بیشترین بازخورد را داشتهاند، تقدیر میشود و در ادامه صحبتهای خود از اهمیت آموزش هوشمند سخن گفت و افزود: امروزه کلیدواژه «آموزش هوشمند» در همه زمینهها مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش صرفاً به معنای استفاده از تجهیزات فناورانه در فرآیند تدریس نیست، بلکه هدف از آن این است که آموزش هدفمند، مهارتآفرین، اثربخش و کارآفرین باشد که در این راستا، دانشگاه بوعلی سینا تلاش کرده است، دورههایی برگزار کند که به ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، چگونگی اثربخشی بیشتر آموزش و نیازمحوری در فرآیند تدریس متمرکز باشد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همچنین با اشاره به ضرورت آموزش شخصیسازی شده گفت: یکی از مقولههای مهم در آموزش هوشمند، توانایی طراحی محتوای آموزشی بر اساس نیازهای فردی دانشجویان و مخاطبان است؛ این رویکرد، منجر به اثربخشی بیشتر و کارآفرینی در فرآیند آموزش خواهد شد.
وی در ادامه به اهمیت آموزش مهارتهای عملی در راستای نیازهای جامعه اشاره کرد و تأکید کرد: در دنیای امروز، آموزش باید هدفمند باشد و در راستای اشتغالزایی و رفع نیازهای جامعه گام بردارد.
مسبوق گفت: یکی از چالشهای امروز، تغییرات اساسی در عرصه زندگی انسانهاست و دانشگاهها باید خود را با این تغییرات تطبیق دهند تا از دایره رقابت خارج نشوند؛ برای این منظور، باید به سمتی حرکت کرد که سرفصلهای درسی به روز شوند و دانشگاهها خود را با نیازهای جامعه و مقتضیات زمانه همراستا کنند.
وی استفاده از فناوریهای نوین در فرآیند آموزش را ضروری دانست و گفت: امروزه، در رتبهبندی دانشگاهها، صرفاً پژوهشها و تولید مقالات علمی مهم نیستند، بلکه فرآیندهای آموزشی و اینکه دانشآموختگان چقدر توانستهاند در جامعه و صنعت اثرگذار باشند، اهمیت بیشتری دارد، بنابراین، اگر آموزش ما مهارتآفرین و نیازمحور نباشد، فارغالتحصیلانی خواهیم داشت که نمیتوانند در جامعه و صنعت تأثیرگذار باشند.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا به تغییرات در وضعیت دانشگاهها طی 20 سال گذشته اشاره کرد و افزود: امروزه، دانشجویان به دنبال رشتههایی هستند که برایشان اشتغالزایی و آیندهای بهتر فراهم کنند، در این راستا، دانشگاه بوعلی سینا برنامههایی برای طراحی رشتههای جذاب و بینرشتهای دارد که علاوه بر جذب دانشجو، بتواند اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.
وی با اشاره به مفهوم دانشگاههای نسل چهارم گفت: دانشگاههای امروزی باید مسؤولیتپذیر باشند و برنامههایی طراحی کنند که فارغالتحصیلانشان قادر به تأثیرگذاری در جامعه باشند؛ دانشگاه بوعلی سینا نیز در این راستا، به طراحی رشتههای بینرشتهای و جذاب توجه دارد که میتواند مشکلات و نیازهای منطقه همدان را حل کند.
مسبوق در پایان با تأکید بر اهمیت هوش مصنوعی در آموزش گفت: هوش مصنوعی میتواند فرصتی برای بهبود فرآیندهای آموزشی باشد و اگر به درستی از آن استفاده شود، میتواند به اثربخشی بیشتر آموزش کمک کند.