صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : خبر همدان صفحه 8 : فرهنگی

۲۶
اسفند
۱۴۰۳

شماره
۵۸۵۵

امروز: ۲۷ (اسفند) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2025 (Mar) 17

عناوین صفحه

  • دستاورد بزرگ تحویل 40 دستگاه اتوبوس به شهرداری همدان
  • کمک بسزای ناوگان حمل و نقل عمومی در مناطق کم‌برخوردار شهر
  • کاهش سن اتوبوس‌ها و روند نزولی ترافیک
  • گام مهم در بهبود ناوگان حمل‌ونقل شهری و کاهش معضلات ترافیکی
  • خرید بی‌سابقه 40 دستگاه اتوبوس در تاریخ شهرداری
  • خریداری 40 دستگاه اتوبوس؛ اقدام به یادماندنی
  • تحول بی‌سابقه در حمل‌ونقل عمومی همدان
  • خریداری کم‌نظیر 40 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری همدان
  • قدردانی نایب رئیس اول مجلس از خدمات بیمه سلامت همدان
  • پاک‌سازی اراضی محدوده پلیس راه محور همدان-تهران
  • مسیر دسترسی به ایستگاه راه‌آهن همدان چهارخطه می‌شود
  • طرح زوج و فرد در معابر همدان از یکم تا ١5 فروردین اجرا نمی‌شود
  • ضیافت افطاری پرشور 2000 نوجوان مدرسه‌های مؤسسه شهید مدنی همدان
  • رشد 10درصدی شکایات قصور پزشکی بیشترین شکایات در حوزه زیبایی
  • بازدید گشت بازرسی سامانه جامع مدیریت شهری 137 شهرداری همدان از پل‌های عابر پیاده
  • پایگاه رفیع امام حسن(ع)
  • شنیدن یک موسیقی ویژه در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع)
  • دستگیری اعضای باند کلاهبرداری با رسیدساز جعلی بانکی در همدان
  • سوخت‌رسانان منطقه همدان بار دیگر به خط شدند
  • گردشگری در صدر برنامه‌های نوروزی 1404 همدان باشد
  • فعالیت عادی ورزش در ماه مبارک رمضان

  • هگمتانه، گروه ایران و جهان: رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به رشد 10درصدی آمار شکایات بابت قصور پزشکی در سال جاری گفت: بیشترین شکایات مربوط به اعمال زیبایی در حوزه دندانپزشکی و پزشکی بوده است.
    محمد رئیس‌زاده روز شنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: توقع داریم در نظام سلامت به جایی برسیم که بیمار به‌ جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد. انتظار داریم که خانواده بیماران دغدغه دسترسی به درمانگر، تخت، دارو و تجهیزات پزشکی و هزینه‌های بیماری را نداشته باشند. افزایش کیفیت آموزش و بهبود اقتصاد سلامت از راهکارهایی است که برای رسیدن به این هدف باید اتخاذ شود.
    رئیس سازمان نظام پزشکی درباره آمار قصور پزشکی نیز گفت: قصور پزشکی دو وجه دارد؛ یکی قصور ناشی از خطاهای شناخته‌ شده پزشکی است که باید تلاش کنیم این امر را با افزایش نظارت بر مراکز درمانی کاهش دهیم اما به‌ دلیل ماهیت کار پزشکی نمی‌توان این آمار را به صفر رساند، بحث دیگر رعایت اخلاق پزشکی است و عدم رعایت اخلاق پزشکی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
    وی افزود: سالانه 16 هزار پرونده شکایت از جامعه پزشکی در سازمان نظام پزشکی واصل می‌شود که امسال با رشد 10درصدی در این حوزه مواجه بودیم که بیشتر آن‌ها در حوزه زیبایی بوده است.
    رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که نظارت‌ها به‌ ویژه در فضای مجازی ضعیف است و باید افزایش یابد، ادامه داد: 50درصد پرونده‌های شکایت بابت قصور منجر به صدور کیفرخواست می‌شود و در حدود 80درصد آن‌ها رأی به‌ نفع بیمار صادر می‌شود.
    رئیس‌زاده اعلام کرد: بیشترین شکایات در سال 1403 در حوزه دندانپزشکی و عمدتاً اعمال زیبایی دندانپزشکی بوده است، در رتبه دوم از پزشکان عمومی بیشترین شکایت شده است که دو دلیل دارد یکی اینکه پزشکان عمومی عمدتاً مسؤولین فنی مراکز درمانی هستند که از آن‌ها شکایت می‌شود و علت دیگر اعمال زیبایی است که توسط آن‌ها انجام می‌شود. رتبه‌های بعدی شکایات مربوط به جراحان، سپس زنان و زایمان و ارتوپدی است.
    وی خاطرنشان کرد: کمترین پرونده‌هایی که به ما ارجاع می‌شود مربوط به دریافت‌های نامتعارف از سوی پزشکان است زیرا بیمارانی که این هزینه‌های زیرمیزی را پرداخت می‌کنند عمدتاً شکایت نمی‌کنند و از سوی دیگر احراز بر این مراودات مالی نیز سخت است، البته نظارت‌های نظام پزشکی پسینی است و نظارت‌های پیش از وقوع این جرم، به‌ عهده نظارت بر امور درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
    رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی مداخلات درمانی ضعف قانون بود که دولت جریمه مداخلات غیرمجاز را تشدید کرده و به 58 تا 580 میلیون افزایش داده است و مراکزی که به‌ شکل غیرمجاز مداخله کنند اموالشان به‌ نفع دولت مصادره می‌شود.
    یک لایحه نیز در دستور کار است که این مداخلات غیرمجاز را کاهش دهد. یک مشکلی که وجود دارد این است که این تخلف حبس‌زدایی شده است و به جریمه نقدی تقلیل یافته که باعث افزایش این مداخلات افراد فاقد صلاحیت در امور درمانی شده است.
    به‌ گفته رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، بیش از 5000 وبگاه غیرمجاز مداخله‌گر در حوزه سلامت با همکاری پلیس فتا مسدود شده است اما این وبگاه‌ها رشد قارچ‌گونه دارند.
    وی با اشاره به این که ماهانه بیش از 100 میلیون نفر خدمات درمانی به مردم ارائه می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، اعتباربخشی به مراکز درمانی به طور ضعیفی انجام شده است، در حالی که اعتباربخشی دارای سنجه‌های دقیقی است که اگر جدی گرفته شود، قطعا جلوی بسیاری از ناهنجاری‌ها را خواهد گرفت.
    رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نشت داروها به بازار سیاه از طریق نسخ جعلی و اهمیت امضای الکترونیک پزشکان در جلوگیری از این تخلف، تصریح کرد: هرجا که قانون به طور سلیقه‌ای اجرا شود، این اتفاق رخ خواهد داد. امضای دیجیتال در شهریور 1401 توسط سازمان نظام پزشکی افتتاح شد، اما تاکنون سازمان‌های بیمه‌گر از اجرای آن سرباز زده‌اند. متأسفانه بیمه‌ها در این زمینه همکاری لازم را ندارند و این مسأله اکنون باعث قاچاق دارو شده است. متأسفانه ایران به بهشت برخی مدیران تبدیل شده است چرا که چه قانون را اجرا کنند و چه اجرا نکنند، کسی کاری به عملکرد آن‌ها ندارد و آن‌ها را مواخذه نمی‌کند.
    وی با اشاره به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت تعرفه جامعه پزشکی، ادامه داد: مردم و جامعه پزشکی بیش از این تحمل بار نارسایی و فشل بودن سازمان‌های بیمه‌گر را ندارند. دلیلی ندارد که مردم سهم بیمه خود را هر ماه به موقع پرداخت کنند، اما همان منابع چند ماه بعد با تاخیر زیاد به دست جامعه پزشکی برسد. اگر قرار است به قانون عمل شود، باید به همه جنبه‌های آن عمل شود زیرا بیمه‌ها در دو ماه پس از دریافت اسناد باید 60 درصد مطالبات را پرداخت کنند، اما این موضوع نزدیک به یک دهه است که عملیاتی نشده و شاهد تاخیرهای فراوان در پرداخت مطالبات هستیم.
    وی به کمبود منابع مالی در نظام سلامت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: 20درصد تورم کشور به تورم حوزه سلامت افزوده می‌شود. قطعا اگر منابع حوزه سلامت متناسب با این تورم دیده نشود، شاهد این افزایش پرداخت از جیب مردم خواهیم بود. آنچه اهمیت دارد این است که حاکمیت باید سهم سلامت از تولید ناخالص ملی را بپردازد، در حالی که این سهم‌اکنون از 8درصد به زیر 4درصد رسیده است.
    رئیس‌زاده با بیان اینکه تعرفه‌گذاری در بخش خصوصی باید به سازمان نظام پزشکی بازگردد، گفت: تعرفه دستوری ابلاغی و حداقلی نمی‌تواند جامعه سلامت کشور را به سامان برساند. برخلاف سایر صنوف، تعرفه پزشکان از سوی دولت به طور دستوری و با بیش از 50درصد اختلاف با قیمت واقعی ابلاغ می‌شود. این در حالی است که جامعه پزشکی همین تعرفه‌های دستوری را نیز یک سال تا 14 ماه با تاخیر از بیمه‌ها دریافت می‌کند.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: