صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : گردشگری صفحه 8 : فرهنگی

۳
آبان
۱۴۰۳

شماره
۵۷۴۰

امروز: ۳ (آبان) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Oct) 24

عناوین صفحه

 18 تیرماه روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده کودک و نوجوان است که به دلیل تلاش‌های ارزشمند این نویسنده شاخص در ترویج ادبیات کودک، این روز به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است.
وقتی می‌خواهیم از ادبیات کودک و نوجوان بگوییم ذهنمان ادبیات بزرگسال را کندوکاو می‌کند و دنبال تفاوت‌های ساختاری و محتوایی می‌گردد.
ادبیات وسعت زیادی دارد برای کودکان به زبانی ساده می‌توان گفت ادبیات کودک به ادبیاتی گفته می‌شود که کودکان از آن لذت می‌برند و شامل کتاب‌هایی است که برای کودکانی که هنوز علاقه‌ای به ادبیات بزرگسال ندارند یا مهارت خواندن یا درک لازم برای مطالعه را ندارند، نوشته و منتشر شده است.
کودک در فرآیند شناخت جهان و رشد خود نیاز به آموزش دارد، آموزشی غیرمستقیم تا فرصت لمس و تجربه‌های جدید را داشته باشد.
ادبیات کودک باید ساده و سرراست باشد. البته منظور ساده‌انگاری و سطحی بودن نیست، بلکه می‌توان موضوعات عمیقی را با زبان ساده و جذاب بیان کرد.
داستان‌ها برای کودکان و نوجوانان فرصتی را فراهم می‌کند تا به رشد و خلاقیت برسند و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را پرورش می‌دهد. نویسندگان کودک و نوجوان با نوشتن داستان‌ها، نقش مهمی در شکوفایی استعداد آن‌ها دارند.
داستان‌های مناسب، محرک رشد عاطفی، اخلاقی و هوش هیجانی و موجب کسب تجربه‎‌های زیستی و پیشرفت تخیلات درونی کودکان و نوجوانان می‌شود.
نویسنده هوشمند به محرک‌ها و اهمیت آن‌ها بر نگرش و اندیشه‌های مثبت کودک و نوجوان اشراف دارد.
نویسنده کودک و نوجوان باور دارد که پرورش ادبی نسل نو، تلاشی از سر عشق و ضروری در تداوم تربیت فرهنگی و رشد شخصیتی نسل آینده‌ساز است.
آماده نمودن کودک برای شناخت دوست داشتن، ساختن محیط، ایجاد احترام به اصالت انسانی، تقویت تفکر صلح جهانی و تقویت علاقه‌مندی به مطالعه نیز از مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان است.
در شرایطی که دنیای جذاب بازی‌ها و مطالب فضای مجازی ذهن کودک و نوجوان ما را احاطه کرده است والدین، مربیان، مسئولان آموزش‌وپرورش و رسانه در هر فرصتی باید به دنبال تشویق و بیدار کردن انگیزه و شوق مطالعه در کودکان و نوجوان باشند و در معرفی و تهیه کتاب‌های خوب پیش قدم باشند.
دست به دست هم بدهیم و با کمک گرفتن از ادبیات، مرحله عبور سخت و پرمخاطره از سن کودکی به بزرگسالی را برای کودکان و نوجوانان هموار و شیرین کنیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: