صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳
تیر
۱۴۰۳

شماره
۵۶۴۴

امروز: ۳ (تیر) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Jun) 23

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه فرهنگی: استاد اخلاق و سخنران همایش به سوی قله‌ها گفت: تربیت دینی یعنی زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی فطرت و ما باید ببینیم چه زمینه‌ای باید ایجاد کنیم تا آن فطرت الهی فرزندانمان شکوفا شود.
به گزارش هگمتانه، حجت‌الاسلام حسینی‌یمین در همایش به سوی قله‌ها و در جمع والدین دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی بیان کرد: اساسی‌ترین رکن تربیت دینی آزادی است و ما نباید دین را به اجبار به بچه‌ها تحمیل کنیم بلکه باید شرایطی ایجاد کنیم که فرزندمان دیندار شود.
وی ادامه داد:‌ محبت دومین رکن تربیت دینی است و فرزند برای تربیت نیاز به محبت دارد.
این استاد اخلاق اضافه کرد: سومین رکن تربیت دینی، مسأله ولایت است که در این جلسه به این رکن می‌پردازیم.
وی افزود: مبارزه با نفس، تعریفی است که عرفا از دین ارائه می‌دهند اما متکلمین از دین تعریف دیگری ارائه می‌دهند و دین را به آنچه که پیامبر آورده معنا می‌کنند.
وی اضافه کرد: علم عرفان برای شناخت خدا و نحوه رسیدن به خدا به وجود آمد به همین علت ما دو نوع عرفان عملی و نظری داریم.
 عرفان؛ راهکار رسیدن به خدا
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین با اشاره به اینکه موضوع علم عرفان، خداست گفت: در این عرفان، راهکار رسیدن به خداست و مهم‌ترین کتابی که در طول تاریخ در عرفان عملی یا سیر و سلوک نوشته شده کتاب منازل‌السائرین اثر خواجه عبدالله انصاری است.
وی افزود: در این کتاب اولین متولی که عنوان شده بیداری است و منزل دوم توبه است که تا صد منزل ادامه دارد.
سخنران همایش به سوی قله‌ها یادآور شد: خواجه عبدالله انصاری جمله‌ای دارد که می‌گوید: راه رسیدن به خدا دو قدم است، یک قدم بر سر نفس نه، قدم دیگر در سرای دوست.
وی ادامه داد: دین یعنی مبارزه با نفس، بیرون آمدن از خود و رسیدن به او و پا گذاشتن روی من که در این مسیر خداوند جایگزین من می‌شود.
وی اضافه کرد: کسانی که به حرف خودشان گوش می‌دهند، هوای نفسشان برایشان خدایی می‌کند، عده‌ای خود را زیر پا می‌گذارند و به خدا گوش می‌دهند و الله نفسشان می‌شود و قرآن نیز می‌فرماید که ولی شما الله است.
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین اظهار کرد: اگر بخواهیم فرزندمان تربیت دینی پیدا کند باید به او یاد بدهیم که از منیت خودش تبعیت نکند.
 گذشتن از من و رسیدن به خدا
وی با بیان اینکه به میزانی که ما پای روی منیت خود می‌گذاریم، به همان میزان به خدا رسیده‌ایم، گفت: در این مسیر نباید با منطق صفر و یک کلاسیک ارسطویی به این مسائل نگاه کنیم بلکه باید با منطق فازی وارد این مباحث شویم.
این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: منطق فازی، صفر تا صد است و مسائل را صفر و یک نمی‌بیند که در این منطق آدم‌ها مسلمان یا کافر نیستند بلکه هرکدام به درجه‌ای از ایمان یا کفر دست می‌یابند.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن ادامه داد: خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده‌اند و اگر ما می‌خواهیم فرزندمان از ظلمات به سمت نور برود باید به او بیاموزیم که ولایت خدا را قبول کند.
 فرزندانی ذیل ولایت الله
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین یادآور شد: در بحث تربیت دینی تمام سعی و تلاشمان این است که فرزندمان را از ولایت طاغوت بیرون بکشیم و ذیل ولایت الله ببریم.
وی اضافه کرد: برای رسیدن به خدا یک سری تمرین‌ها وجود دارد که در آن اول باید ولایت رسول را قبول کنیم و برای رسیدن به ولایت رسول باید از ولایت امام شروع کنیم همچنین برای رسیدن به ولایت امام، ولایت فقیه را باید بپذیریم و همین‌طور تا پایین‌ترین مرحله به ولایت والدین می‌رسیم.
وی با اشاره به آیه 23 و 24 سوره اسراء گفت: خداوند دستور محکم داده است که فقط خودش را بپرستیم و بلافاصله می‌فرماید که به پدر و مادر نیکی کنید.
این استاد اخلاق ادامه داد: خداوند می‌فرماید اگر یکی یا دو تا از والدین پیش شما سنش بالا رفت به آنها اُف نگویید.
وی افزود: از این آیه‌ها برمی‌آید که از نگاه قرآن والدین باید با فرزندانشان زندگی کنند و سالمندیشان را پیش بچه‌هایشان باشند.
وی ادامه داد: طبق تحقیقات متوسط عمر والدینی که دوره سالمندی را پیش فرزندانشان طی کرده‌اند نسبت به آنها که تنها بوده‌اند، بین 5 تا 10 سال بیشتر است.
 نقش مهم پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت دینی فرزندان
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین تصریح کرد: معمولاً عنوانی به اسم عروس نمی‌گذارد که والدین دوره سالمندی را کنار فرزندشان بگذرانند، در حالی که چشم به هم بزنید عروس هم مادرشوهر می‌شود.
وی تأکید کرد: پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت فرزندان بسیار مؤثر هستند و به علت محبت زیادشان تأثیرگذاری بالایی بر بچه‌ها دارند و در تربیت دینی آنها بسیار مؤثرند.
سخنران همایش به سوی قله‌ها خاطرنشان کرد: وقتی قرآن تأکید می‌کند که به پدر و مادر حتی اُف نگویید یعنی صدای فرزند از صدای والدین بالاتر نرود.
وی ادامه داد: یک روش برای رسیدن به این جایگاه این است که فرزند ما شاهد رفتار درست ما با والدینمان باشد و با این روش، فرزندمان بدون گفتن، آموزش می‌بیند.
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین یادآور شد: اگر پسر خانواده به همراه خانواده‌اش به مشهد سفر کند اما با رضایت والدینش نباشد، سفر، سفر معصیت است.
وی تأکید کرد: قرآن می‌فرماید که والدین را از خود نرانید و این نکته‌ای است که باید در روابط با پدر و مادر مورد توجه قرار گیرد، مثلاً اگر سفری در پیش است باید از قبل با والدین مطرح شود نه اینکه بعد از شروع سفر به آنها خبر دهیم، تا اگر تمایل داشتند با ما همسفر شوند.
با پدر و مادر کریمانه صحبت کنید
وی تصریح کرد: قرآن می‌فرماید که با پدر و مادر کریمانه صحبت کنید، واژه‌ای که به معنای باارزش است و من به فارسی اینگونه ترجمه‌اش کرده‌ام: مثل آدم با پدر و مادر خود صحبت کنید.
این استاد اخلاق گفت: قرآن همچنین فرزندان را به تواضع داشتن و فروتنی نزد والدین توصیه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: والدین ما برای بزرگ کردنمان بسیار بیشتر از ما سختی کشیده‌اند به خصوص مادرها که زحمات خیلی زیادی می‌کشیدند و رفاه این روزهای ما را نداشتند. پس اگر فرزندان ما باید 10 واحد به ما احترام بگذارند ما باید هزار واحد به والدینمان احترام بگذاریم.
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین با اشاره به آیات 14 و 15 سوره لقمان گفت: خداوند می‌فرماید ما انسان را توصیه کردیم به پدر و مادرش که این آیه تأکید بیشتری روی احترام به مادر دارد، زیرا مادر او را حمل کرده با سختی روی سختی، سستی روی سستی و همان‌گونه که می‌دانید دو ماه آخر یک مادر بین 10 تا 14 کیلو را با خود حمل می‌کند که کار بسیار دشواری است.
 شکرگزاری نسبت به خداوند و والدین
وی افزود: یک مادر 2 سال به فرزندش شیر می‌دهد و اینها همه در حالی است که آقایان خواب هستند که باید بیشتر به این مسأله توجه شود و پدر متوجه این شرایط باشد.
وی تأکید کرد: خداوند در ادامه ما را دعوت به شکرگزاری می‌کند که شکر مرا به جا بیاور و در عرضش شکر والدینت را هم به جا بیاور.
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین با بیان اینکه به جز یک مورد همیشه باید از پدر و مادر اطاعت کرد، یادآور شد: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر خواستند تو مشرک شوی با اینکه علمی هم نداری که خدا شریک دارد از پدر و مادر اطاعت نکن.
وی افزود: خداوند می‌فرماید با آن دو نفر شایسته معاشرت کنید. یعنی در هر مکان و زمانی با والدین شایسته رفتار کنیم.
وی با اشاره به دعای امام سجاد(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند خدایا هیبت پدر و مادر پیش من را مثل هیبت سلطان ستمگر قرار بده و نیکی من به آنها را مثل نیکی مادر به فرزند قرار بده.
سخنران همایش به سوی قله‌ها خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در تربیت فرزندان ما مؤثر است، اقتدار پدر و مادر است و ما نیاز داریم که پدر و مادر در تربیت دینی مقتدر باشند.
وی افزود: همان‌گونه که شما خانم‌ها از پدرتان حساب می‌بردید، اکنون هم فرزندتان باید از پدرش حساب ببرد و این یک مسأله آموزشی است.
 اقتدار بر پایه محبت
وی تأکید کرد: اقتدار نحوه منشی است که ایجاد حساب بردن می‌کند و جزء تربیت است، البته اقتدار غلط و خشونتی مورد نظر ما نیست، بلکه اقتدار بر پایه محبت است که مد نظر تربیت دینی قرار دارد.
حجت‌الاسلام حسینی‌یمین اضافه کرد: اقتدار به عنوان شکل‌گیری تکیه‌گاه برای فرزند تعریف می‌شود و در تربیت دینی خیلی اهمیت دارد.
 90 درصد اقتدار پدر در دست مادر است
وی خاطرنشان کرد: 10 درصد اقتدار مرد دست خودش است و 90 درصد اقتدار پدر، مادر است. یعنی مادر می‌تواند اقتدار پدر را با رفتار درست حفظ کنند.
وی ادامه داد: به همین علت است که شهید مطهری می‌گوید خانه دو مدیر دارد؛ یکی مدیر ظاهری (پدر) و دیگری مدیر باطنی (مادر).
این مدرس اخلاق گفت: عواملی باعث از بین رفتن اقتدار پدر توسط مادر می‌شود که جر و بحث یکی از آنهاست.
وی ادامه داد: مادران می‌توانند با سه کار جلوی این مسأله را بگیرند؛ اول اینکه به پدر بگویند چشم، دوم اینکه با پیشنهاد و خواهش حرفشان را با پدر مطرح کنند و سوم اینکه در آخر بگویند که باز هر چی شما بگویید.
وی افزود: با این روش خانم‌ها می‌توانند حرفشان را بدون جر و بحث به همسرشان بقبولانند.
در پایان جلسه نیز سؤالاتی از سوی حضار و والدین دانش‌آموزان مطرح شد که توسط حجت‌الاسلام حسینی‌یمین پاسخ داده شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: