صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

40 سال خدمت
به مردم همدان

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در پنجم اردیبهشت سال 1326 در روستای آقاج شهرستان فامنین در یک خانواده مذهبی و متدین متولد شد و با توجه به استعداد فوق‌العاده و علاقه‌مندی وی به روحانیت و برخورداری از نبوغ خاص در همان اوایل زندگی به دعوت برادر بزرگوار خویش حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج میرزا علی محمدی در سن 12 سالگی جهت تحصیل در حوزه مقدسه علمیه قم رهسپار آن دیار شد.
وی درس مقدمات را نزد برادر خویش و سطوح عالی را نزد حضرات آیات مشکینی، نوری‌همدانی، خزعلی و سید محمد باقر سلطانی طباطبایی و... طی کرده  و جهت فراگیری دروس خارج فقه و اصول سال‌ها در محضر آیات عظام و علمای اعلام، امام خمینی(ره)، میرزا‌هاشم آملی، شیخ مرتضی حائری تلمذ کرد و با توفیقات الهی منظومه حکمت، را نزد شهید مفتح و حکمت متعالیه، مباحث عرفانی و تفسیری را در خدمت علامه بزرگوار طباطبائی، جوادی آملی، حسن‌زاده‌آملی و شهید مطهری فرا گرفت.
وی که با اشتیاق فراوان مباحث حوزوی را طی می‌کرد، در سن 28 سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاد از آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی(ره) شده و نیز از حضرات آیات، محمدعلی اراکی، سید شهاب‌الدین مرعشی‌نجفی و محمدتقی بهجت اجازه نقل حدیث دریافت کرد.
در سایه این رشد روز افزون، سال‌ها تدریس مقدمات و درس خارج فقه، دروس فلسفی، عرفانی، تفسیر و نهج البلاغه در حوزه علمیه قم و شهرستان و تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران الزهرا(س) و امیرالمومنین(ع) فامنین و تربیت صدها طلبه موفق در عرصه‌های مختلف مدیریتی، علمی و تبلیغی را برای وی رقم زد. تدریس در حوزه‌های علمیه شهرهای مختلف و دانشگاه و نیز تأسیس و تکمیل بسیاری از حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در شهرهای مختلف استان از افتخارات وی است. آیت‌الله محمدی از بیشتر مراجع عظام تقلید دارای اجازه تصدی امور حسبیه بود.
آیت‌الله محمدی در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حضور فعال و پر‌ثمر داشته و پیش از 15 خرداد سال 1342 شمسی به فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها بازداشت شد و در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. همچنین در بیشتر راهپیمایی‌های طلاب حوزه علمیه قم حضور داشتند و در سفرهای تبلیغی و سخنرانی‌هایشان چند مرتبه از سوی ساواک دستگیر و زندانی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی مدتی در دفتر حضرت امام خمینی(ره) در قم به فعالیت پرداخته و در دوران جنگ تحمیلی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشته و همچنین مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت رزمندگان اسلام در استان بود.
تقدیم چهار شهید و دو جانباز از افتخارات این خانواده متدین و انقلابی است. کارنامه 50 ساله فعالیت انقلابی، فرهنگی و علمی این معلم اخلاق، فلسفه، عرفان و مدافع همبستگی، وحدت و برادری همواره درخشان و تابناک است.
///////////////////////

پیام تسلیت رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت عالم بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ غیاث‌الدین طاهامحمدی رحمت الله علیه را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ غیاث‌الدین طاهامحمدی رحمت الله علیه را به خاندان و بازماندگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. امامت‌جمعه‌ی همدان همراه با فعالیتهای علمی و اجتماعی و سپس امامت‌جماعت در تهران همزمان با عضویت در مجلس خبرگان از جمله‌ی سوابق و فعالیتهای این عالم متعهّد و صبور است که مایه‌ی علوّ درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
      20/۳/۱۴۰۳  

/////////////////////

پیام تسلیت مرجع عالیقدر
حضرت آیت الله نوری همدانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ارتحال آیت‌الله آقای حاج شیخ غیاث الدین طه محمدی «رحمت الله علیه» موجب تأسف و تأثر گردید .
این روحانی پرتلاش بعد از سپری کردن دوران تحصیل، پا به عرصه خدمت نهاد و سالیان طولانی به خدمتگزاری در مناصب مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با روحیه انقلابی مشغول بود که مهمترین آن امامت جمعه فامنین و سپس نمایندگی ولی فقیه و مجلس خبرگان در دارالمومنین همدان بود و توانست در ترویج فرهنگ اهلبیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» گام بردارد .
اینجانب درگذشت این شخصیت محترم را به کلیه هم استانی های خود بویژه حوزه علمیه و وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

حسین نوری همدانی

////////////////////////////////

پیام تسلیت رئیس مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله موحدی کرمانی در پیامی درگذشت آیت‌الله طه محمدی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.
متن پیام رئیس مجلس خبرگان رهبری بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
"إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ"
رحلت عضو سابق مجلس خبرگان رهبری مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ غیاث الدین طه محمدی «رحمت الله علیه» موجب تأثر و تألم گردید.
آن فقید سعید چه در مسؤولیت نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و چه در جایگاه امامت جمعه همدان و چه در کرسی تدریس دروس مختلف حوزوی، ایشان را فردی متین، با اخلاق و مهذب دیدم که با سلوک معنوی در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمتگزاری به مردم و تربیت شاگردان مکتب امام صادق(ع) فروگذار نکرد و در ترویج معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام تلاشی وافر از خود نشان داد عاش سعیداً و مات سعیداً.
اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان این عالم پرهیزگار، از خداوند متعال برای خانواده و آشنایان آن مرحوم صبر و اجر و برای ایشان غفران و رحمت الهی را مسئلت دارم.
محمدعلی موحدی کرمانی

//////////////////////////////

پیام تسلیت آیت‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان

آیت‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان، در پیامی ارتحال آیت‌الله غیاث الدین طه‌محمدی نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و نماینده سابق مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:‌

بسم الله الرحمن الرحیم
اذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
ارتحال عالم بزرگوار مرحوم حضرت آیت‌الله غیاث الدین طه‌محمدی رحمت‌الله‌علیه که عمر با برکت خویش را صرف مبارزه و دفاع مخلصانه از آرمان‌ها و اهداف مقدس انقلاب و جمهوری اسلامی، ترویج معارف دینی و اهل بیت علیهم السلام و خدمت به مردم شریف نمود، موجب تأسف و تأثر شدید اینجانب گردید.
این عالم فرهیخته، متقی و خدوم، شخصیتی خدمتگذار در حوزه و جامعه بود و در طول سال‌های متمادی، چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن در سنگرهای مختلف و البته حساس مانند نمایندگی ولی فقیه در استان همدان، امامت جمعه‌ همدان و فامنین و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، منشأ خدمت به استان، کشور و نظام جمهوری اسلامی بودند. مردم همدان تلاش‌ها، خدمات و خطبه‌های روشن و درخشان ایشان را که راهنمای مجاهدان و رهروان راه حق بود، فراموش نخواهند کرد.
مرحوم طه‌محمدی هرگز از حال مردم مستمند و تلاش برای کمک به آنان غافل نمی‌ماند و عمر پر برکت خود را برای خدا و در راه خدا و در خدمت به بندگان خدا گذرانید.
فقدان این عالم ربانی و این روحانی جلیل‌القدر، ضایعه‌ای بزرگ است، از خداوند متعال علوّ درجات و مغفرت و رحمت واسعه‌اش را برای روح مطهر ایشان مسألت می‌کنم و به رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و مراجع عظام و علمای اعلام و مردم شریف استان همدان و به‌ویژه به خاندان مکرم و بازماندگان محترم و همه‌ ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
////////////////////////

مجاهد فاضل
متن پیام تسلیت دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در پی در گذشت آیت‌الله حاج شیخ‌ غیا‌ث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان‌ و امام جمعه همدان و نماینده سابق مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری
بسم‌الله الرحمن الرحیم
إذا مات الْعالم ثلم فی الْإسْلام ثلْمةٌ لا یسدّها شیْءٌ
ارتحال عالم وارسته و مجاهد فاضل، آیت‌الله حاج شیخ‌ غیا‌ث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان‌ و امام جمعه همدان و نماینده سابق مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری موجب تأسف و تأثر شد.
این روحانی پارسا و مهذب از مبارزان فعال و پرتلاش دوران روشنگری مردم‌ و قیام اسلامی علیه حکومت ستم‌شاهی بودند که در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم‌ قرار گرفتند و با پیروزی انقلاب چه در دوران دفاع‌مقدس با حضور در جبهه‌ها و پس از آن نیز در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی، ترویج شعائر مذهبی و معارف‌ دینی و تربیت طلاب و نیز امور خیریه و عام‌المنفعه، خدمات شایان و کارنامه ارزشمندی از مجاهدت خویش برجای گذاشتند.
ضمن عرض تسلیت به روحانیت و حوزه‌های محترم علمیه، مردم شریف استان همدان و بیت معزز، علو درجات و رضوان‌ الهی برای این عالم جلیل‌القدر و صبر و اجر برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
////////////////////////

روحانی انقلابی
سرپرست ریاست جمهور در پیامی رحلت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده پیشین ولی فقیه و مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق همدان را به حوزه‏‌های علمیه، شاگردان و علاقه‏‌مندان، به‌ویژه مردم شریف استان همدان و بیت مکرّم ایشان تسلیت گفت.
متن پیام سرپرست ریاست جمهوری به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء
رحلت عالم پارسا حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده پیشین ولی فقیه و مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق همدان، موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.
این روحانی انقلابی که خود از مجاهدان و مبارزان نهضت امام خمینی(ره) بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور فعال در سنگرهای مختلف خدمتگزاری از جمله در سنگر عبادی-‌سیاسی نماز جمعه، حیات پربار خود را صرف اعتلای ارزش‏های مکتب اهل بیت (ع)، تبیین معارف اسلامی و انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی کرد و آثار ارزشمندی بر جا گذاشت که در خاطر مردم قدرشناس استان همدان ماندگار خواهد بود.
اینجانب این ضایعه را به حوزه‏‌های علمیه، شاگردان و علاقه‏‌مندان، به‌ویژه مردم شریف استان همدان و بیت مکرّم ایشان تسلیت می‌‌گویم و از درگاه خدای رحمان برای آن فقید سعید علو درجات و همجواری با اولیاء الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت ‌دارم.
///////////////////////

منشأ خدمات
فرهنگی ماندگار
دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی  در پی رحلت حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است:
با نهایت تاسف و تاثر با خبر شدم
عالم ربانی، فقیه برجسته حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان و امام جمعه و نماینده ادوار در مجلس خبرگان رهبری، پس از تحمل یک دوره رنج بستری ناشی از سانحه رانندگی دعوت حق تعالی را لبیک  گفت، ضمن عرض تسلیت این ضایعه محضر مقام معظم رهبری(حفظه الله)، مردم ولایتمدار استان همدان، روحانیت معزز و بیت آن عالم اندیشمند و معلم اخلاق، از درگاه خداوند سبحان برای آن عالم ربانی که خدمات  فرهنگی ماندگارشان همواره منشاء خیر و برکت بوده است، رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان و منسوبین صبر جمیل مسألت دارم.
/////////////////////

عمری با برکت در راه ترویج فرهنگ اهل بیت(ع)
مهندس عباس صوفی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی  در پی رحلت حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است:
با تأثر و تألم فراوان، درگذشت عالم جلیل‌القدر و پرهیزگار، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده سابق ولی‌فقیه در همدان را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیت شریف آن فقید سعید، و مردم انقلابی همدان که عزادار از دست دادن نماینده سابق خود در مجلس خبرگان رهبری شده‌اند، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی عمر شریف خود را در راه تبلیغ و ترویج فرهنگ غنی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) سپری کرد و اینجانب علو درجات ملکوتی ایشان را از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.
/////////////////////////

مجاهد نستوه و ولایی
دکتر زلفی گل درگذشت آیت‌الله "غیاث‌الدین طه‌محمدی" را تسلیت گفت:
در این پیام آمده است:
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ
إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ راجعون
خبر درگذشت عالم ربانی، مجاهد نستوه و ولایی آیت‌الله "غیاث‌الدین طه‌محمدی" نماینده سابق ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سابق همدان موجب تاثر و تالم شد.
این برادر عزیز که پس از سپری کردن دوره بیماری در شهر قم دار فانی را وداع گفت؛ همه عمر بابرکت خود را در راه اسلام و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و خدمت خالصانه و مجاهدانه در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی صرف کرد.
درگذشت این عالم فرهیخته و ولایی را به محضر مقام معظم رهبری، جامعه روحانیت و مردم فهیم استان همدان و همچنین خانواده مکرم ایشان، تسلیت می‌گویم و برای آن بزرگ‌مرد آسمانی از درگاه پروردگار مهربان غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم. روح پاکش با انبیا و اولیا الهی محشور و جایگاهش رضوان الهی باشد ان‌شاءالله.
/////////////////////

عالم پرتلاش
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:
« بسم‌الله الرحمن الرحیم، انالله و اناالیه راجعون،‌ با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم ربانی آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی (ره) نمایندۀ سابق ولی فقیه در استان همدان و مدیرعامل بنیاد بوعلی‌سینا را دریافت کردم. این عالم مجاهد و پرتلاش، سهم مهمی در گسترش نهضت اسلامی مردم ایران، قبل و بعد از انقلاب اسلامی در استان همدان داشت.  حقیر به سبب رفاقت مرحوم پدرم و اخوی شهیدم با ایشان توفیق آشنایی و استفاده از محضرشان را از دوران کودکی داشتم و در تمام این سال‌ها، از مهر و محبت این روحانی وارسته برخوردار بودم. اینجانب فقدان این دانشمند گرامی را خدمت رهبر عزیز انقلاب اسلامی، مردم عزیز استان همدان و شهرستان فامنین و خانوادۀ گرامی و عموم علاقه‌مندان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال علو درجات و همنشینی با اولیا و شهدا را برایشان مسئلت می‌نمایم.»
////////////////////////

مجاهدی با فهم عمیق از اسلام
دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان در پی رحلت حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
الذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (سوره نحل آیه 32)
خبر ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان و نماینده سابق مردم شریف همدان در مجلس خبرگان رهبری موجب تأسف و تألم فراوان گردید.
ایشان که عمر با برکت خود را در طریق نشر معارف اسلامی و خدمت به مردم صرف نمودند، همواره منشأ خیر و برکات فراوانی برای جامعه بودند.
خدمات ارزشمند آن فقید سعید در عرصه‌های مختلف، به ویژه ترویج معارف دینی و اخلاقی، تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت به مردم استان همدان، هرگز از یاد و خاطره مردم قدرشناس این دیار پاک نخواهد شد.
او عالم مجاهدی بود که با فهم عمیق از اسلام، عرفان را در التزام عملی به احکام الهی و فداکاری در راه آرمانهای بلند اسلام یافته و راه سعادت ابدی را در عرصه خدمت به بندگان خدا جستجو می‌کرد. اینجانب فقدان این عالم پارسا و متعهد را به محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، علما و حوزه‌های معزز علمیه، خانواده محترم ایشان و مردم شریف دارالمؤمنین و دارالمجاهدین استان همدان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال، مغفرت و رحمت واسعه‌ برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم مسألت می‌نمایم.
/////////////////////////

مدافع آرمان‌های انقلاب
سید مسعود حسینی شهردار همدان به مناسبت درگذشت حضرت آیت الله طه محمدی  نماینده پیشین استان در مجلس خبرگان و امام جمعه سابق همدان  پیام تسلیتی صادر کرد:
 قال الصادق (ع)
اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‌ای ایجاد می‌شود که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را پر کند.
بی تردید رحلت  عالم مجاهد و برجسته حضرت آیت الله طه محمدی؛ ضایعه ای جبران ناپذیر است.ايشان شخصیتی بزرگوار و از شاگردان شهید مطهری و علامه طباطبایی بودند که عمر با برکت خویش را در راه دفاع از آرمان های اسلام و انقلاب و همراهی با نهضت حضرت امام خمینی (ره) گذارند. این روحانی فقید و انقلابی که در عرصه های مختلف محور وحدت بودند؛ تلاشهای سازنده ای را در مسیر ترویج و تبیین مبانی و احکام شریعت اسلام و‌انقلاب ،  پیگیری امور مردم، خدمت‌گزاری صادقانه و بی‌منت به جامعه و مردم انجام داده و در دورانی که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان و‌ نماینده سابق در مجلس خبرگان رهبری بودند ، منشأ خیرات و برکات زیادی بودند.    
اینجانب ارتحال  عالم برجسته و استاد اخلاق حضرت آیت الله غیاث الدین طه محمدی را محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین استان همدان تسلیت عرض نموده ، از درگاه ایزد متعال غفران و رحمت واسعه الهی برای  آن فقید عزیز و صبر جمیل و اجری جزیل برای بازماندگان محترم  مسئلت می نمایم.
////////////////////////

محور وحدت در استان

محمود مسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان به مناسبت درگذشت نماینده سابق استان همدان در مجلس خبرگان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا پیام تسلیتی صادر کرد
ارتحال جانسوز عالم دینی و مردمی، استاد اخلاق و فیلسوف معاصر، مجاهد و مبارز خستگی ناپذیر نهضت امام خمینی(ره) و چهره ماندگار دارالمجاهدین همدان؛  "حضرت آیت‌الله حاج شیخ غیاث‌الدین طه محمدی" نماینده سابق استان همدان در مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان موجب تألم و تأثر خاطر گردید. مرحوم آیت‌الله محمدی شخصیت بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در هر مسئولیتی که بر عهده داشتند از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نبودند و برای اعتلای انقلاب اسلامی همواره در صحنه بودند و درخشیدند. آن عالم ربانی به عنوان چهره‌ای محبوب، محجوب و مردمی در طول ١۴ سال فعالیت در مقام نماینده ولی فقیه در استان همواره محور وحدت در استان بودند و ضایعه فقدان این پدر معنوی استان بسیار ناگوار و غیرقابل جبران است.
آن عزیز سفرکرده، عمر پربرکت خود را در راه رضای الهی و خدمت به مردم سپری نمود و در سلوک مؤمنانه و تقوا، زبانزد دوستان، آشنایان و شاگردان خود بود. بی‌شک خدمات شایان وی و رنج‌های دوران سخت جهاد و مبارزه آن فقیه پارسا در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار باقی است و در نزد خدای سبحان، مأجور به ثواب حسن و پاداش عظیم خواهد بود.
اینجانب این مصیبت وارده را به محضر رهبر معظم انقلاب، نماینده محترم ولی فقیه در استان، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه سراسر کشور و به ویژه بیت مکرم آن مرحوم و مردم شریف استان همدان تسلیت و تعزیت عرض نموده، رحمت و مغفرت واسعه حق را برای روح مطهر ایشان مسألت می‌نمایم.

//////////////////////////

باز خوانی آخرین مصاحبه آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی با حضور در تحریریه روزنامه هگمتانه
حضور در انتخابات جزو واجب‌ترین واجبات است
آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه جمعه 18 خرداد ماه 1403 دار فانی را وداع گفت. نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان 16 دی‌ماه 1402 در نشستی در تحریریه هگمتانه حضور یافت و با مدیرمسؤول و سردبیر این رسانه به گفت‌وگو پرداخت که به مناسبت درگذشت این عالم ربانی، روزنامه هگمتانه بار دیگر آخرین مصاحبه ایشان را بازنشر می‌کند. آیت‌الله محمدی در این گفت‌وگو به مسائل مهمی مانند انتخابات، لزوم توجه به بانک ملی به عنوان یکی از موقوفات شاهزاده حسین(ع) و وضعیت جبهه مقاومت پرداخته است. متن این گفت‌وگو به این شرح است:
  مظلوم‌تر از دین خدا و حامیان آن نیست
آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی در این دیدار ضمن تبریک ولادت بزرگ‌بانوی عالم هستی حضرت فاطمه زهرا(س) به موضوع موقوفه شاهزاده حسین(ع) و حواشی مطرح شده در شهر در خصوص فروش ملک موقوفه این امامزاده به بانک ملی پرداخت و اظهار کرد: در جهان هستی، مظلوم‌تر از دین خدا و مظلوم‌تر از حامیان دین خدا وجود ندارد و در سراسر دنیا، در حق بچه‌های حضرت زهرا(س) ظلم بسیار شده است.

 حق شاهزاده حسین (ع) را ناحق کرده‌اند
وی ادامه داد: بانک و هتل‌سازان، حق شاهزاده حسین را ناحق کرده و نمود بیرونی این امامزاده عزیز را از آن سلب کرده‌اند و اوقاف در این موضوع واگذاری ملک کاره‌ای نیست و نباید در این زمینه کوتاهی کند.

  مکان شاهزاده حسین‌(ع) غصب شده است
وی با اشاره به اثرات مخرب یهودیان بر اماکن مذهبی ایران و همدان افزود: در گذشته و به‌خصوص در دوران یهودیان، این مکان مقدس توسط آنها غصب شده و بانک باید اجاره‌بهای عادلانه این مدت زمان غصب شده را به امامزاده بپردازد.

  بانک در این موضوع ضرر مادی و معنوی بسیاری زده است
آیت‌الله محمدی با بیان اینکه ایشان از لحاظ نسبت به طور مستقیم به امام معصوم می‌رسند و نسبت ایشان از امامزاده عبدالله به امام نزدیک‌تر است اظهار کرد: باید بارگاه متناسب با شأن و مقام پاره جگر فاطمه(س) ساخته شود و باید از مظلوم دفاع کرد؛ بنده معتقدم حتی نماز کارمندان بانک در مکان غصبی درست نیست و ادامه فعالیت این بانک، ضرر‌های مادی و معنوی بسیاری به مردم می‌زند.

 اوقاف برای احقاق حقوق امامزاده‌ها اقدام کند
وی گفت: حق را باید به هر قیمتی گرفت و تمامی کارکنان اوقاف از مدیر گرفته تا پایین‌ترین افراد این اداره در این مسأله، مسؤول‌اند.
وی افزود: امامزاده‌هایی همچون اهل بن علی و سهل بن علی زیر آسفالت خیابان‌های شهر مانده‌اند و در حق آنها اجحاف شده است؛ همچنین امامزاده اسماعیل نیز از امامزاده‌هایی است که در حق آن، جفا شده و تمام ملک آن را گرفته‌اند و یک اتاق کوچک برای امامزاده باقی مانده است.

  حضور در انتخابات جزو واجب‌ترین واجبات است
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: دشمن، با تمام قدرت سعی بر تضعیف انتخابات داشته و تمام تلاشش را برای کم کردن مشارکت مردم در انتخابات انجام می‌دهد؛ و به همین خاطر حضور مردم، جزو واجب‌ترین واجبات برای مردم شریف ایران اسلامی است.
وی افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر کس مخاطب دارد باید داد بزند؛ مردم، انتخابات جزو واجباتتان است؛ آن کس که برای خدا آمده و رأی می‌دهد و به فرد اصلح و به فرد ارجح رأی می‌دهد، قطعاً بهشتی است و آن کس که برای غیر آن آمده باشد، جهنمی خواهد بود؛ این از ویژگی‌های اسلام است که شایسته‌سالاری دارد و هر کس که حقش است باید رای آورده و به حق خود برسد.

  پیروزی از آن غزه خواهد بود/ دشمنان انقلاب روز به روز رسواتر می‌شوند
آیت‌الله طه محمدی همچنین با اشاره به مظلومیت مردم غزه و جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب می‌شود عنوان کرد: هیچ درنده‌ای هم مانند اینان نیست؛ بعضی افراد صورت انسانی و باطن حیوانی و درنده دارند؛ ما برای این مردم مظلوم دعا می‌کنیم که ان‌شاءالله و قطعا پیروزی از آن غزه خواهد بود.
وی با اشاره به بیدارگری انقلاب اسلامی ایران در همه ملت‌ها و الگو شدن این انقلاب بزرگ برای همه آزادی‌خواهان جهان اظهار کرد: بیداری امروز ملت‌های مختلف، از بیداری ملت ایران در انقلاب اسلامی نشأت گرفته است؛ با انقلابی که امام خمینی(ره) بنا نهاد، دشمنان این انقلاب روز به روز رسواتر شده و امروزه همه دنیا می‌دانند که اینان، در پی غارت مردم و ملت‌های مختلف جهان هستند.
نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: در گذشته، دنیا به آمریکا سجده می‌کرد؛ اما امروزه، همه ملت‌های جهان از نیت‌های شوم و پلید این مستکبران اطلاع و آگاهی دارند.
آیت‌الله محمدی در ادامه افزود: الان می‌بینیم چه جنایت‌های وحشتناکی توسط انسان به‌ظاهر متمدن اتفاق می‌افتد؛ کودکانی که پدر و مادر خود را از دست داده‌اند، خانواده‌ای که جوان از دست داده، مادری که فرزند یا فرزندانش را از دست داده است همه و همه نشان از آنهایی دارد که به حدیث پیامبر اکرم(ص) یعنی حدیث "وُجُوهُهُمْ وُجُوهُ اَلْآدَمِیِّینَ وَ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ اَلشَّیَاطِینِ" جامه عمل پوشانده‌اند.
یعنی چهره آنها چهره انسان، اما قلب‌هایشان قلب‌های شیطان است و دشمن بشریت‌اند. حال در این فضای خشن و بی‌رحم و بی‌عاطفه، شما باید هدایت‌گر هر چند نفر از انسان‌ها که می‌توانید باشید و فقط خداوند از ارزش و اهمیت این موضوع باخبر است.

  در طول سی چهل سال گذشته هیچ کاری برای بنیاد بوعلی انجام نشده است
آیت‌الله محمدی در ارتباط با بنیاد بوعلی که ریاست آن را عهده‌دار است هم گفت: در طول این ده‌ها، هیچ کاری برای بنیاد بوعلی انجام نشده است.

  کوچکترین امکاناتی برای بنیاد بوعلی سینا نداریم
وی با بیان اهمیت جایگاه بوعلی‌سینا افزود: اتریش، آلمان، روسیه، تاجیکستان و همه کشورهای جهان، در تلاش برای مصادره این شخصیت بزرگ هستند، اما ما در همدان متأسفانه حتی محلی برای مراجعه دانشمندان به بنیاد بوعلی نداریم و متأسفانه حتی از کوچکترین امکانات هم بی‌بهره‌ایم.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: یکی از حقیقت‌های گمنام و کشف نشده، حقیقت انسان است و یکی از بدی‌های این موجود، تلاش برای شناختن همه هستی است در صورتی که از حقیقت خود شناخت چندانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه اندیشمندان نیز متوجه این نیاز شده‌اند و به عنوان نمونه دکتر کارل در کتاب انسان موجود ناشناخته به این مهم می‌پردازد افزود: حقیقت این است که انسان، به عنوان برترین و بزرگ‌ترین مخلوق خدا، آنقدر فراموش شده است که امروزه شأنیت انسان، به قطعه یک ماشین تنزل پیدا کرده است و این موضوع بسیار دردناک است. نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اهمیت جایگاه شناخت انسان عنوان کرد: اینکه انسان‌ها برای شناخت خود قدمی بر نداشته‌اند مایه تأسف است.
وی در ادامه اظهار کرد: کار فرهنگی و رسانه‌ای، یکی از بهترین کارهایی است که انسان‌ها را به جایگاه حقیقی خود و شناخت از خود می‌رساند.
نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان با اشاره به انتقال مفاهیم مختلف به وسیله داستان‌سرایی در زمان‌های گذشته عنوان کرد: حدیثی از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که به امام علی(ع) می‌فرمایند با نصیحت و موعظه و بیان نرم و ترسیم خوب مردم را هدایت کن؛ قرآن کریم، بهترین داستان‌ها را در خود جای داده و ما نیز باید از این موضوع بهره بگیریم و روشن‌گری‌ها را به وسیله روایت‌ها و داستان‌های زیبا بیان کنیم.
آیت‌الله محمدی ادامه داد: نویسندگان ماهر و باتجربه، با خالص کردن نیت‌هایشان برای رضای خدا بنویسند و مردم را به وسیله آمیخته‌ای از حکایت و داستان‌هایی مانند گلستان سعدی، هدایت کنند و همچنین در کنار این موارد، باید مشکلات مردم را نیز منعکس کرده تا حق مردم هم داده شود و این کار شما، یکی از خدمات بسیار ارزشمند رسانه‌ها است.

  هدایت معنوی انسان‌ها، یکی از خدمات ارزشمند رسانه‌ها است
وی هدایت یک انسان را از مهم‌ترین اهداف معنوی انسان‌ها برشمرد و عنوان کرد: اگر ثواب هدایت یک انسان را در یک کفه ترازو قرار داده و طلوع و غروب خورشید را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم، این هدایت یک انسان است که سنگینی می‌کند و از درجات بالاتری برخوردار است.
آیت‌الله محمدی ادامه داد: هرچند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم زیاد شده و در سختی قرار دارند، اما مسیر و هدف اصلی آفرینش انسان‌ها همین هدایت‌گری و روشن کردن راه درست برای دیگران است و هدایت معنوی انسان‌ها، یکی از خدمات ارزشمند رسانه‌ها است.
وی همچنین با اشاره به تفاوت فاحش و بسیار زیاد طبقات اجتماعی در دوران حکومت طاغوت افزود: خاطرم هست در سالی که امام خمینی(ره) تبعید شده بودند، یعنی حدود سال 1345، شخصی در تهران به دلیل نگرانی از عدم دانش کافی دکتر دندانپزشک در معالجه دندان سگ خود، این حیوان را با هواپیما برای معالجه به آمریکا فرستاد و دقیقا خاطرم هست جوانی که در سفری در کنار بنده بود، برایم تعریف کرد که در حدود همان ایام، به عنوان سرباز معلم در سیستان‌و‌بلوچستان تدریس می‌کرده و روزی یکی از دانش‌آموزان این جوان، گلو‌درد شدیدی گرفته بود و این معلم از سر دلسوزی برای آن دانش‌آموز شربت تهیه می‌کند؛ بعد از گذشت چند روز، هنگامی که معلم برای احوال‌پرسی به منزل دانش‌آموز می‌رود، مشاهده می‌کند که خانواده این دانش‌آموز، از شدت فقر، این شربت را با آب مخلوط کرده و با نان به عنوان وعده اصلی غذایی می‌خورند؛ و این درد اختلاف بالای طبقات مختلف اجتماعی در دوران طاغوت بود.
نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان حل کردن مشکلات مردم و پرداختن به این مشکلات را از مهم‌ترین رسالت‌های هر فردی دانست و عنوان کرد: حدیثی داریم که یک تخته سنگ، دو نفر را بهشتی کرد و این موضوع اینگونه اتفاق افتاد که رودی بود که مردم به سختی از آن عبور می‌کردند؛ شخصی یک تخته سنگ در وسط این رود انداخت و مردم از آن پس به کمک این تخته سنگ، راحت‌تر از رود عبور می‌کردند؛ پس از مدتی که بارش کم شده و رود خشک شد، این تخته سنگ در وسط راهی قرار گرفت و شخص دیگری آن را از سر راه مردم کنار گذاشت و به وسیله این یک تخته سنگ، دو نفر بهشتی شدند.

 



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: