صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

شهید محمدمهدی درخشان از فعالان فرهنگی رسانه‌ای استان بود که به دلیل شایستگی‌ها و لیاقت‌ها و جسارت و ذکاوتی که داشت بلافاصله با اتمام دوران خدمت سربازی‌اش از وی می‌خواهند تا در همان پایگاه محل خدمتش بماند و در قسمت عقیدی سیاسی فعالیت کند اما گویا خدمت را در جای دیگر دوست داشت و لذا علی‌رغم مخالفت‌های مسؤولین پادگان، او خود را به جبهه‌ها و مناطق عملیاتی می‌رساند و در تاریخ 62/12/16 روز جمعه ساعت سه بعداز‌ظهر در منطقه جنوب جفیر عراق در عملیات خیبر به فیض عظیم شهادت نائل می‌شود.
لذا این هفته در صفحه رفیق شهیدم میهمان این شهید بزرگوار از دیار صالح‌آباد هستیم که محل تولد شهید محمدمهدی درخشان بوده و مزار مطهر ایشان هم در همین شهر میعادگاه عاشقان و ادامه‌دهندگان راه پر‌فروغ شهدا است.
و برادر شهید از ایشان گفت.

هگمتانه، گروه رفیق شهیدم - اعظم مرادی صالح: برادر شهید در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه از تولد برادرش گفت و اظهار کرد: محمد‌مهدی در یکی از سحرگاهان نسیم پاییزی همزمان با اولین روز بازگشایی مدارس و روزهای علم‌آموزی سال تحصیلی جدید یعنی اول مهرماه 1340 در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود.
هادی درخشان افزود: از آنجایی که اجداد ما از سلسله جلیله روحانیت بودند نامش را محمد‌مهدی گذاشتند.
وی با بیان اینکه شهید در یک محیط و فضای مذهبی و آکنده از معنویت دوران طفولیت را آغاز کرد گفت: محمدمهدی از همان دوران کودکی و نوجوانی از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود و وقتی که به مدرسه رفت و قدم در راه کسب علم و دانش گذاشت مقاطع تحصیلی را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذاشت.
درخشان با اشاره به اوضاع اقتصادی زمان پهلوی و نیاز به کار و تلاش همه اعضای خانواده گفت: از آنجایی که در سالیان متمادی در کنار سایر هموطنانمان در اثر بی‌عدالتی و تبعیض رژیم پهلوی دچار مشکلات مالی و تنگناهای اقتصادی شده بودند، لذا محمد‌مهدی هم در کنار کارهای روزمره، به کمک خانواده نیز می‌پرداخت.
وی افزود: لذا شهید برای تأمین نیازهای اساسی در فصول بیکاری و تابستان و ایام تعطیلات مدارس کار می‌کرد و برای امرار‌معاش و درآمد حلال و زلال تلاش می‌کرد.
درخشان همچنین گفت: شهید در کنار کمک به خانواده‌ و همسایه‌ها، علاقه زیادی به رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، کوهنوردی، شنا، کاراته و ورزش‌های رزمی داشت.
فعالیت‌های انقلابی شهید محمدمهدی درخشان
برادر شهید در ادامه از فعالیت‌های انقلابی شهید گفت و اظهار کرد: تا اینکه در سال‌های 1356 تا 1357 که قیام مردم ایران به رهبری امام عزیز به اوج خود می‌رسد و محمدمهدی در سال 1357 با الهام از قیام 15 خرداد سال 1342 به رهبری امام خمینی در تمامی تظاهرات علیه نظام شاهنشاهی در شهر همدان حضور فعال پیدا می‌کند به طوری که یکی از افراد فعال انقلاب شهر صالح‌آباد شد و اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌ها را از دیگر دوستان و همکلاسی‌های خود بین مردم پخش می‌کرد.
فعالیت در کتابخانه شهر و اقدامات فرهنگی و جهادی شهید
برادر شهید درخشان در ادامه گفت: شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ادامه تحصیل، دیپلم فنی خود را از هنرستان شهیدان دیباج همدان اخذ کرد و همچنان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی حضور فعال داشت به طوری که در جهاد سازندگی برای کمک به محصولات کشاورزان تلاش می‌کرد.
درخشان افزود: علاوه بر این‌ها شهید به مدت 2 سال مسؤول کتابخانه عمومی شهر بود و در همین ایام در کنار سایر جوانان، معلمان، کارگران، کارمندان و کسبه با پیروی از صدور فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی برای یاری رساندن و کمک به روستاییان نقش بسزایی ایفا نمود و در ادامه به خدمت سربازی رفت و در پایگاه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در منطقه هاشم‌آباد اصفهان مشغول به گذراندن دوره آموزشی و خدمت سربازی شد.
وی در ادامه از فعالیت‌های شهید محمدمهدی در دوران خدمت سربازی گفت و اظهار کرد: فرماندهان آن پایگاه با دیدن جسارت، رشادت، شهامت، خلوص نیت و هوش و ذکاوت این سرباز، وی را در همان پایگاه هاشم‌آباد و در قسمت عقیدتی و سیاسی به کار می‌گیرند که در آنجا هم از خود فعالیت‌های چشمگیری نشان می‌دهد تا جایی که با داوطلبی ایشان برای رفتن به خط مقدم و جبهه‌های نبرد حق علیه باطل مخالفت می‌کنند و از آنجا که شهید اصرار داشت با دیگر همرزمان خود به جبهه برود مجبور می‌شوند با تقاضای شهید برای عزیمت به مناطق جنگی موافقت نمایند.
درخشان افزود: این در صورتی است که شهید می‌توانست پس از سپری شدن نزدیک به 18 ماه از خدمت سربازی تقاضای عزیمت به منطقه را نداشته باشد و چند ماه باقیمانده را به اتمام برساند و به آغوش گرم خانواده برگردد.
وی با بیان اینکه شهید فردی با‌اخلاق و خوش‌رفتار و مظلوم و در عین حال شجاع بود و با عنایت به فرمان حضرت امام و تشکیل ارتش بیست‌میلیونی او نیز به عضویت بسیج پیوست و با شروع جنگ به صورت داوطلبانه به جبهه‌های نور علیه ظلمت اعزام شد افزود: پس از چند ماه خدمت و جهاد در جبهه‌های اسلام و بعد از 22 ماه خدمت سربازی در بعدازظهر روز جمعه 16 اسفند‌ماه 1362 در مناطق جنوب کشور در عملیات بزرگ خیبر در منطقه جفیر عراق به وسیله ترکش گلوله‌های دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در راه دفاع از جان و مال و نوامیس و دین و میهن به شهادت رسید.
وی گفت: محمد‌مهدی شخصیتی آگاه و روشنفکر بود و فعالیت‌های فرهنگی بسیاری انجام می‌داد و مقاله‌هایی می‌نوشت و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و نمایشگاهی شهید، در زمانی که مسؤولیت کتابخانه‌ را، عهده‌دار بودند و به صورت روزنامه‌دیواری درباره دفاع مقدس و به تصویر کشیدن چهره محرومیت در سطح روستاها، تصاویر روزنامه دیواری دکتر علی شریعتی و مرحوم آیت‌الله طالقاتی، چهره‌های انقلابی، انقلاب اسلامی را تنظیم می‌کرد و آثار این فعالیت‌ها تا به امروز، نزد بنده، به امانت نگهداری می‌شود.
یادشان جاودان و راهشان پر رهرو باد



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: