صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه شهرستان: آبادانی، توسعه و محرومیت‌زدایی روستاها، سرمشقی است که رئیس جمهور شهید از همان ابتدای شروع به کار دولت مردمی و انقلابی سیزدهم برای همه استان‌ها و شهرها دیکته کرد تا امروز پویایی روستاها را حتی در دورترین نقاط شهرستان ملایر شاهد باشیم.
به گزارش هگمتانه، امروز که بیش از چهار دهه از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، راه آبادانی روستاهای شهرستان ملایر با نگاه عدالت‌محور دولت مردمی سیزدهم بیش از گذشته هموارتر شده تا واژه محرومیت برای همیشه از آبادی‌های این مرز و بوم خط بخورد و روستاها مسیر پیشرفت را پیش بگیرند.
شهرستان ملایر با دارا بودن 208 روستای دارای سکنه، در بسیاری از شاخصه‌های توسعه روستایی همچون مقاوم‌سازی و بهسازی از میانگین استانی و کشوری بالاتر است و با نگاه عدالت‌محور شهید آیت‌الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم رکوردهای خوبی را در این زمینه به نام خود ثبت کرده است.
ضرب‌آهنگ توسعه روستاهای شهرستان ملایر اگرچه در راستای اجرای منویات رهبر فرزانه انقلاب و هدف‌گذاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال‌های دور آغاز شده، اما طی حدود سه سال اخیر با اجرای هر چه بهتر سیاست‌های ابلاغی دولت مردمی سیزدهم در اجرای طرح هادی و بهسازی، مقاوم‌سازی مسکن، جدول‌گذاری و صدور سند مالکیت، این توسعه شتاب بیشتری گرفت و در سایه حمایت‌های دولت، انقلاب عمرانی در روستاهای ملایر به راه افتاده است.
آبادانی روستاها پیشه متولیان امر در دومین شهر بزرگ استان همدان است، آنجا که دست‌اندرکاران عمرانِ آبادی‌های شهرستان ملایر در پیشرفت و توسعه 208 روستا سنت‌شکنی کردند و روستانشینان را از بُن‌بست محرومیت خارج و حیات دوباره به روستاها بخشیدند و امروز نهضت خدمت‌رسانی به روستاییان باصفا و همیشه همراه انقلاب و عمران و آبادانی در روستاهای جهان شهر ملایر به راه افتاده و توسعه مهمان روستا به روستای این شهرستان شده و مردم طعم شیرین خدمت را به خوبی می‌چشند.
مقاوم‌سازی 20200 واحد مسکن روستایی ملایر
در همان اوایل انقلاب با شروع جنگ تحمیلی و نیاز به بازسازی مناطق جنگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار خود را در شهرها و روستاها برای بازسازی مناطق جنگی و توزیع مصالح در دستور کار قرار داد، پس از بازسازی مناطق جنگی و عبور از جنگ تحمیلی، فعالیت‌های خود را در حوزه کمک به مناطق سیل و زلزله زده آغاز و توفیقات خوبی در این حوزه‌ها کسب کرد.
گواهِ روشن آبادانی روستاها، ساخت مسکن روستایی است که ملایر با عبور از شاخص کشوری به 78 درصد شاخص ساخت مسکن رسیده و بیش از 70 درصد از مساکن روستایی خود را نوسازی و مقاوم‌سازی کرده، در حالی‌که شاخص مقاوم‌سازی و ساخت مسکن روستایی در کشور 51 درصد و در استان همدان 64 درصد است.
به گفته مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر؛ در این شهرستان 32 هزار و 183 خانوار در 25 هزار و 616 واحد مسکونی زندگی می‌کنند که تاکنون، 20 هزار و 200 واحد مسکونی بازسازی و بهسازی شده و پنج هزار و 416 واحد غیرمقاوم است و 6 هزار و 567 واحد نیاز داریم تا هر خانوار در یک واحد زندگی کنند.
بر اساس این گزارش؛ در مجموع 11 هزار و 983 واحد مسکن روستایی باید در این شهرستان نوسازی و مقاوم‌سازی شود که اگر این تعداد بهسازی شود، صد درصد برنامه مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی ملایر محقق خواهد شد و با جمع واحدهای مورد نیاز و واحدهای غیرمقاوم، در مجموع 12 هزار و 133 واحد مسکن روستایی باید در سطح این شهرستان احداث، نوسازی و مقاوم‌سازی شود و با تحقق این هدف، صد درصد بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در این شهرستان به اتمام خواهد رسید.
شاخص 92 درصدی اجرای طرح هادی روستاهای ملایر
امروز به واسطه خط و مسیر روشنی که سید محرومان در آبادانی روستاها، خدمت‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی از چهره روستاها ترسیم کرد، عمران روستاهای شهرستان ملایر رشد شتابانی به خود گرفته و در سایه حمایت‌های دولت و همت دولتمردان این شهرستان، انقلاب عمرانی در روستاهای ملایر به راه افتاده است.
طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر، از 163 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان، تاکنون در 147 روستا اجرای طرح هادی آغاز شده که در برخی روستاها نیمه‌تمام و در برخی خاتمه یافته است، همچنین طرح هادی در 71 روستا به اتمام رسیده و در 76 روستا نیز نیمه‌تمام است که ممکن است در حال اجرای فازهای یک، 2 و سه باشند.
در همین راستا؛ شهرستان ملایر از نظر اجرای طرح‌های هادی، نمره قابل قبولی را در کشور و استان دارد، این در حالی است که شاخص اجرای طرح هادی در کشور 62 درصد، در استان همدان 93 درصد و در شهرستان ملایر 92 درصد است و این امر نشان دهنده ثبت رکورد ملایر در توسعه و عمران روستایی است.
«محمدحسین» یکی از اهالی روستاهای ملایر است که با ابراز خرسندی از مقاوم‌سازی مسکن روستایی، تشدید نظارت‌های بیشتر را بر فرآیند بازسازی منازل مسکونی روستاییان ضروری می‌داند و می‌گوید: رونق روستاها مبنای توسعه پایدار هر منطقه است که در این زمینه بنیاد مسکن ملایر تاکنون به خوبی عمل کرده است.
مهاجرت معکوس؛ دستاورد خدمات دولت سیزدهم در روستاها
او که جوانی 19 ساله است و ماندگاری در روستا را به برکت نگاه عادلانه شهید جمهور و دستاوردهای دولت سیزدهم در روستاها عنوان می‌کند که مهاجرت معکوس را رقم زده و مسکن روستایی در مقایسه با مسکن شهری، به دلیل نیروی کار ارزان و زمین ارزان، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد.
محمدحسین با بیان اینکه بهسازی مسکن روستایی زمینه اشتغال بسیاری از بیکاران به ویژه جوانان را فراهم کرده تا از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگیری شود، تأکید می‌کند: به واسطه خدمات ماندگار دولت، بسیاری از خدمات و امکانات امروز در روستاها قابل دسترسی است و از این بابت قدردان زحمات خستگی‌ناپذیر شهید جمهور هستیم.
«راحله» دیگر روستانشین ملایری ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی دولت شهید آیت‌الله رئیسی، می‌گوید: از بعد از پیروزی انقلاب تاکنون ما در گرد و خاک و زباله زندگی می‌کنیم، به همت دولت سیزدهم روستای ما پارسال آسفالت و جدول‌کشی شد و مردم این روستا گویا از دوباره زنده شده‌اند و زندگی جدیدی برای آنها در جریان است.
این در حالی است که اواخر سال گذشته و امسال، در اقدامی کم‌سابقه 52 روستای ملایر به مساحت 245 هزار مترمربع آسفالت و از این تعداد معابر 13 روستا به مساحت 52 هزار مترمربع برای نخستین بار طی بیش از چهار دهه آسفالت شد، آرزو و مطالبه‌ای دیرین و چند ده ساله که دولت مردمی سیزدهم به آن رنگ واقعیت بخشید.
اختصاص 500 میلیارد ریال اعتبار برای عمران روستاهای ملایر در سال 1403
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر نیز در این باره اظهار کرد: در بحث اجرای طرح‌های هادی از 163 روستای بالای 20 خانوار، در 147 روستا اجرای طرح هادی شروع شده و سال گذشته توانستیم 134 طرح را در قالب 79 روستا با اعتبار 720 میلیارد ریال تعریف کنیم.
«محمدمهدی عبدالملکی» گفت: از این تعداد آسفالت 52 روستا انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر بود، این در حالیست که در سطح معابر روستایی کل استان همدان، یک میلیون و 100 هزار مترمربع آسفالت‌ریزی انجام شده که از این میزان، 245 هزار مترمربع آسفالت به تُناژ 40 هزار تُن با اعتباری بیش از 560 میلیارد ریال در شهرستان ملایر اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم 13 روستا را برای اولین بار در مساحتی بالغ بر 52 هزار مترمربع، بعد از 45 سال آسفالت‌ریزی انجام دهیم که مطالبه 45 ساله مردم بود و دولت سیزدهم این مطالبه را محقق کرد، در حالی‌که هیچ عملیات عمرانی در این 13 روستا انجام نشده بود.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر اجرای بیش از 11 هزار مترطول جدول‌گذاری، بیش از 210 مترطول اجرای کانال سنگی، بیش از 650 هزار مترمکعب سنگ‌کاری و احداث یک دهنه پل 9 متری در روستای «توسک سفلی» را از دیگر اقدامات عمرانی در روستاهای این شهرستان برشمرد که در تاریخ روستاها کم‌نظیر بود.
آسفالت هفت روستا در سال 1403؛ مطالبه 45 ساله
عبدالملکی شاخص کشوری در اجرای طرح هادی را 62 درصد، در استان همدان 93 درصد و در شهرستان ملایر 92 درصد عنوان کرد و گفت: این شهرستان توانست نمره قابل قبولی در اجرای طرح‌های هادی به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌های هادی در سال 1403 برنامه‌های متعددی در دستور کار داریم، بیان کرد: آنچه تاکنون به این شهرستان تخصیص داده شده، حدود 500 میلیارد ریال اعتبار است که 121 طرح را با این رقم اعتباری تعریف کردیم و در تلاش هستیم اعتبار بیشتری را جذب کنیم.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر اظهار کرد: در همین راستا 41 روستا را برای آسفالت، در 19 روستا اجرای ابنیه، در 49 روستا اجرای زیرسازی را در دستور کار داریم و 12 طرح بازنگری و 109 طرح بهسازی را در سطح روستاها خواهیم داشت و امیدواریم مردم روستاهای ملایر از خدمات نظام و دولت بیشتر منتفع شوند.
عبدالملکی تأکید کرد: برای طرح‌های عمرانی 1403 نیز به دنبال این هستیم اولویت را برای روستاهایی بگذاریم که تاکنون هیچ کار عمرانی و اجرایی در آنها انجام نشده و در این راستا، هفت روستا را در سال‌جاری در دستور کار قرار دهیم و مانند همان 13 روستا عملیات عمرانی و آسفالت آنها در برنامه است و برای نخستین بار در این هفت روستا پروژه عمرانی اجرا خواهد شد.
به نقل از ایرنا؛ شهرستان با جمعیتی بیش از 300 هزار نفر و 208 روستای دارای سکنه در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: