صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان - زهره عباسی صالح: پیاده‌راه باباطاهر طبق برنامه مدیریت شهری در راستای بهره‌مندی شهروندان از فضای بهتر شهری به قوت در حال اجراست.
به گزارش هگمتانه، سال‌های اخیر اجرای پیاده‌راه‌ در شهر همدان با اهدافی نظیر کمک به رونق گردشگری و نشاط و تندرستی شهروندان، حفظ محله‌های میراثی، کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و کم کردن ترافیک هسته مرکزی شهر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.
شهرداری همدان درصدد است براساس طرح جامع شهر همدان در آینده چهار خیابان دیگر منتهی به میدان امام خمینی(ره) را نیز مانند خیابان‌های اکباتان و بوعلی به پیاده‌راه تبدیل کند و اخیرا پیاده‌راه سازی خیابان باباطاهر را آغاز کرده است.
این دوره از مدیریت شهری به دنبال این است که در پیاده‌راه سازی خیابان باباطاهر همه جوانب و ابعاد از حیث مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سنجیده و پیاده‌راهی تحویل شهروندان شود که بیشترین رضایت آنها را به دنبال داشته باشد، به همین خاطر همفکری با اساتید دانشگاهی از ابتدای آغاز این طرح از سوی شورای اسلامی شهر همدان و شهرداری مورد توجه قرار گرفته و با پایه‌ریزی طرح و برنامه‌ روند کار در حال اجراست.
اخیرا بنا و آثار قدیمی در حین پیاده‌راه سازی باباطاهر کشف شد و به همین دلیل باستان‌شناسان ورود کردند تا کار کاوش انجام و در صورت وجود به باقی آثار میراثی دست یابند و قدمت آنها مشخص شود. برای اینکه از روند کار مطلع شویم به سراغ مدیران شهرداری و میراث فرهنگی همدان رفتیم و گفت‌وگویی در این زمینه داشتیم که با هم می‌خوانیم.

پیاده‌راه‌سازی با حفظ میراث فرهنگی و توجه به ثبت جهانی
مدیر شهرداری منطقه چهار همدان با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را با حفظ میراث فرهنگی و اهمیت ثبت جهانی پیش می‌بریم اظهار کرد: از 10 اردیبهشت ماه که فاز اول عملیات پروژه پیاده‌‌راه‌سازی خیابان باباطاهر آغاز شد، شهرداری همدان همکاری مدام و مستمری را با سازمان میراث فرهنگی داشته و کارشناسان این سازمان نظارت لازم را بر اجرای پروژه داشتند.
علی طهماسبیان بیان کرد: احتمال کشف آثار تاریخی در حین اجرای کار وجود دارد و شهرداری همدان تا امروز همکاری لازم را با اداره میراث فرهنگی در اجرای پروژه داشته و همسو و هم‌جهت با این سازمان حرکت می‌کند.
وی گفت: تاکنون در حین اجرای پیاده‌راه‌سازی طبق آنچه مد‌نظر سازمان میراث فرهنگی بوده، پیش رفتیم؛ خصوصا در ابتدای سبزه میدان و بازار مظفریه هیچ‌گونه اقدام عمرانی انجام نداده‌ایم.
مدیر شهرداری منطقه چهار همدان با تأکید بر اینکه پیاده‌روسازی خیابان باباطاهر را با همکاری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی پیش می‌بریم عنوان کرد: در صورت کشف بنا و یا آثار واجد ارزش در اجرای این کار، شهرداری مانند سایر پروژه‌ها که ثابت کرده حافظ میراث فرهنگی بوده و همچنین در راستای اهمیت کار گردشگری و ثبت جهانی حرکت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری آمادگی این را دارد که با سازمان میراث فرهنگی همکاری لازم و مؤثر را در حفظ آثار تاریخی خیابان باباطاهر در صورت کشف داشته باشد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با اشاره به کاوش‌های خیابان باباطاهر اظهار کرد: فرایند اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی و دیگر موارد حداقل دو ماه زمان‌بر است اما اداره کل میراث فرهنگی برای تسریع در امور شهرداری، 10 روزه کار را انجام داد که حتی قبل از صدور مجوز اقدامات اولیه صورت گرفت.
محسن جانجان با بیان اینکه مجوز کاوش انجام شد و کار پیش رفت که هنوز اقدامات علمی ادامه دارد گفت: اصولا کار باستان‌شناسی در ساختار شهری کندتر پیش می‌رود چرا که مزاحمت‌هایی در محدوده شهری وجود دارد اما نیروها با تمام قوا کار خود را پیش می‌برند که به محض نهایی شدن اطلاعات کاوش، مطالبی را به سمع مردم خواهیم رساند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این زمینه همکاری بین میراث فرهنگی و شهرداری بسیار خوب بوده است افزود: هم‌افزایی بین میراث فرهنگی و شهرداری باعث شده اقدامات به خوبی روند خود را طی کند.
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه همدان ظرفیت بالایی در حوزه تاریخ، تمدن، فرهنگ گذشته و باستان‌شناسی دارد گفت: با کاوشی که در میدان امام(ره) در حین پیاده‌راه سازی انجام شد، سایت‌موزه‌ای تشکیل شده که به غنای تاریخی بودن شهر همدان افزوده شد.

 پیاده‌راه‌ها اقدام مؤثری در جذب گردشگر
وی با اشاره به اینکه در خیابان باباطاهر نیز کاوش‌هایی انجام می‌شود که اگر شرایط لازم برای ایجاد سایت موزه فراهم بود، کار انجام شود افزود: می‌توان با ایجاد این فضا که خللی هم در پیاده‌راه‌ نباشد، به جذب گردشگر پرداخت.
جانجان ادامه داد: خوشبختانه ظرفیتی فراهم شده که همدان کاندیدای ثبت جهانی شود و ارزیابی توسط یونسکو صورت گیرد و آن اتفاق مهم را در شهر همدان شاهد باشیم که باید منتظر بمانیم ببینیم کار به چه نحوی پیش می‌رود.
وی با تأکید بر اینکه همدان ظرفیت ثبت جهانی را دارد گفت: کار ثبت جهانی و در کنار آن اقدامات عمرانی و نیز انجام‌ کارهای پژوهشی برای ایجاد و رونق سایت موزه، در جذب گردشگر تأثیرگذار است و تأثیر آن در اقتصاد شهر نیز مؤثر خواهد بود.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌ها اقدام مؤثری در جذب گردشگر هستند که شهردار همدان این پروژه را پیگیری می‌کند افزود: پیاده‌روی و عدم ورود وسیله نقلیه به مرکز شهر و بافت تاریخی همدان حسن‌های زیادی دارد و پیاده‌راه فرصت را به گردشگر می‌دهد تا مسیر گردشگری را بهتر طی کند.

شهردار همدان با پیاده‌راه سازی آینده‌گری می‌‎کند
وی با تأکید بر اینکه شهردار همدان با پیاده‌راه سازی آینده‌گری می‌‎کند که گردشگر وارد شهر شود عنوان کرد: پیاده قدم زدن گردشگران در خیابان‌های اصلی و مرکز شهر باعث می‌شود زمان بیشتری را صرف بازدید بناهای تاریخی کنند و خریدهای بیشتری در سطح شهر داشته باشند.
جانجان با اشاره به اینکه یک گردشگر با وسیله نقلیه کمتر فرصت بازدید از مکان‌های گردشگری را دارد اما با پیاده‌روی بهتر از خیابان‌های قدیمی و بافت تاریخی شهر بازدید خواهد کرد و ارتباط خواهد گرفت گفت: از طرفی بافت تاریخی نیز آسیب کمتری خواهد دید و از لحاظ اقتصادی نیز باعث می‌شود گردشگر زمان بیشتری صرف دیدن مکان‌های تاریخی و گردشگری و خرید اقلام سوغاتی، صنایع دستی و... کند.
وی بیان کرد: در مجموع پیاده‌روی روی اقتصاد، فرهنگ، شناخت شهر و معرفی همدان تأثیرگذار است و حرکت شهرداری در این زمینه قابل تحسین بوده است.
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کار کاوش خیابان باباطاهر به کجا کشیده شد و می‌توان گفت چه آثاری کشف شده است؟ گفت: برای کاوش‌های باباطاهر زود است و کار علمی باید به اتمام برسد تا داده‌ها تجزیه و تحلیل شود و خروجی داشته باشد.
وی بیان کرد: کاوش با کار عمرانی متفاوت است، در کار عمرانی هر روز پیشرفت‌ها مشخص می‌شود اما کار علمی و کاوش باید به اتمام برسد و بعد تجزیه و تحلیل، آن موقع خروجی در قالب پژوهش‌های علمی ارائه شود که این اتفاق به زودی میفتد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: