صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: بزرگراه همدان که قرار است به جای کنارگذر غربی ساخته و راه‌اندازی شود، در کاهش تصادفات رانندگی مؤثر خواهد بود و باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
به گزارش هگمتانه، چند هفته پیش همایشی به مناسبت روز ملی ایمنی حمل‌و‌نقل در همدان برگزار شد که سخنرانان این مراسم از مسؤولان کشوری تا استانی به مسأله ایمنی راه در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، کنار عوامل انسانی و خودرویی تأکید داشتند.
در این مراسم به این اشاره شد که امروز تصادفات جزو چالش‌هایی است که بعد از بیماری‌ها بیشترین تلفات را دارد و طی سه سال اخیر در استان همدان بیش از یک‌هزار نفر در جاده‌های همدان جان باختند که از این میزان 852 نفر کمتر از 50 سال سن داشتند یعنی شاخص در این مورد بالای 85 درصد است.
همچنین عنوان شد که از یک‌هزار و 8 نفر فوتی‌های تصادفات، 784 نفر مرد بودند، یعنی نیروی مولد و کار که باید توجه اساسی به این مسأله شود.
در این همایش عنوان می‌شد که در سه سال اخیر 5 هزار و 538 نفر مصدوم و معلول جاده‌ای داشتیم که 74 درصد مربوط به آقایان بوده و 75 درصد نیز زیر 50 سال و نیروی مولد بودند و این هم یک تهدید جدی است.
تصادف جدای از خسارت‌های جانی معضلات بسیاری را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند که در حال حاضر10 درصد تولید ناخالص ملی در حوزه تصادفات هزینه می‌شود و 10 تا 12 درصد بودجه سالانه کشور نیز صرف این حوزه است.
یکی از معضلات شبکه راه‌های کشور و استان همدان، عدم کیفیت جاده‌هاست که نقش پررنگی در وقوع تصادفات منجر به مرگ دارد؛ به همین خاطر سرمایه‌گذاری صحیح در بهبود کیفیت جاده‌ها، خسارات و تلفات ناشی از تصادفات را تا مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.
سال‌هاست موضوع ایجاد کنار‌گذر غربی و شرقی در راستای کاهش تصادفات در شهر همدان مطرح است اما هنوز این پروژه‌ها به نتیجه نرسیده است تا مردم اثرات آن را در کاهش خسارت‌های ناشی از تصادفات ببنند؛ ضمن اینکه سال گذشته از سوی نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که کنارگذر سید جمال‌الدین اسدآبادی(غربی) به بزرگراهی به طول 38 کیلومتر تا پلیس‌راه کرمانشاه تبدیل شده است.
تقریبا 14 سال پیش وقتی معاون وزیر راه و شهرسازی وقت و رئیس شرکت ساخت و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های وزارتخانه، به همدان آمدند، کلنگ ساخت دو کنارگذر شرقی و غربی در همدان بر زمین خورد.
این کنار‌گذر‌ها نه تنها برای همدان بلکه برای استان‌های مجاور اهمیت فراوانی داشت و راه عبوری کسانی را تعریف می‌کرد که قصد داشتند از مسیر تهران وارد همدان شوند و به کرمانشاه و استان‌های غربی بروند و یا به سمت ملایر رفته و راهی استان‌های جنوبی شوند.
اما در این سال‌ها این پروژه‌ها به دلایلی روند خوبی را طی نکردند به طوری که تکلیف کنار‌گذر شرقی همچنان مشخص نیست و کنار‌گذر غربی هم به بهره‌برداری نرسیده و کار نهایی نشده است در حالی که تداخل ترافیک برون‌شهری و درون‌شهری همدان یکی از معضلات موجود است و کنار‌گذرها می‌توانند در جداسازی ترافیک نقش مهمی داشته باشند.
می‌توان گفت که راه‌بندان در معابر درون‌شهری، افزایش آلودگی زیست‌محیطی، سلب آسایش ساکنان شهرها و وقوع تصادفات ناگوار به‌ویژه در اثر تردد وسایل نقلیه سنگین از جمله مشکلات ناشی از این معضل است که ضرورت راه‌اندازی این کنارگذرها یا آزادراه( بزرگراه) را بیش از پیش می‌کند.
همدان محور ارتباطی پنج استان در غرب و جنوب کشور است و از آنجا که تردد خودروهای سنگین از داخل شهر باعث مشکلاتی شده است، نیاز به راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها وجود دارد.
در این خصوص عوامل پلیس‌راه و پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت‌وگویی با هگمتانه داشتند و بر این موضوع تأکید کردند که در ادامه می‌خوانیم.
رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه کنار‌گذر غربی یا بزرگراه اقدام مهمی است که جدای از کاهش تصادفات باعث کاهش سوخت و کاهش آلایندگی در شهر همدان خواهد شد اظهار کرد: خطر انتشار آلایندگی محیط زیستی در شهر همدان توسط تردد تریلی‌‎ها، کامیون‌ها، کامیونت‌ها و دیگر وسایل نقلیه سنگین وجود دارد و راه‌اندازی کنارگذر و یا آزاد‌راه می‌تواند آن را کاهش دهد.
علی فکری با اشاره به اینکه اجرای این پروژه‌ها کاهش ترافیک شهر همدان را به دنبال دارد و مسافت مسیر مرکز به سمت غرب کشور نیز کوتاه‌تر خواهد شد گفت: این مهم باعث جلوگیری از تداخل خودروهای سنگین و سواری در داخل شهر همدان می‌شود و در نتیجه عبور و مرور سبک و روان خودروها را در داخل شهر شاهد خواهیم بود.

بزرگراه به نفع همدان است
رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه بزرگراه یا کنارگذر غربی تفاوتی ندارد و هر دو می‌تواند در راستای کاهش تصادفات مؤثر باشد افزود: البته اگر ادامه آزاد‌راه (بزرگراه) را شاهد باشیم و به آزادراه کشور متصل شود، به نفع است، چون نگهداری، تعمیر و تجهیز مسیر به عهده شرکت متولی خواهد بود و قطعا خدمات بهتری را به دنبال خواهد داشت.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز با بیان اینکه در راستای کنترل ترافیک باید کنار‌گذر غربی یا بزرگراه هرچه سریع‌تر در همدان احداث شود اظهارکرد: در حال حاضر حجم ترافیک برون شهری را به داخل معبر درون شهری آوردیم، در حالی نوع کار در هرکدام از معابر درون‌شهری و برون‌شهری متفاوت است.

زیرگذر یا بزرگراه هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود
ابراهیم فارسی با بیان اینکه در حال حاضر ورودی شهرک فرهنگیان با تردد کامیون‌ها احاطه شده است و باید زیرگذر یا بزرگراه هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا ترافیک شهر در محدوده رینگ موجود ساماندهی شود گفت: طبق گفته مسؤولان استانی ظاهرا قرار است آزادراه در همدان راه‌اندازی شود و این معضلات را بتوان کنترل کرد که امیدواریم هرچه سریع‌تر اجرایی شود و به نتیجه برسد.

دولت بزرگراه همدان را بسازد
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با هگمتانه اظهار کرد: کنار گذر باید بزرگراه شود و دولت باید مانند پروژه‌های دیگر پیگیر اجرای آن باشد؛ این پروژه نیز مانند پروژه راه‌آهن مشهد و بزرگراه کربلا بوده و دولت باید آن را بسازد.
حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه دولت این پروژه را بزرگراه کرده است و بزرگراه هم مشارکتی است که باید مشاع ساخته شود افزود: چطور بزرگراه قبلی از تهران تا همدان پیش رفته است، این بزرگراه را هم باید بسازند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: