صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: توسعه راه‌های ارتباطی و تکمیل پروژه‌های ناتمام این حوزه، یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم بود که در این راستا با دستور شهید آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی اعتبارات مورد نیاز تکمیل پروژه راه آهن همدان-سنندج تأمین شد و این طرح ملی پس از سال‌ها انتظار مردم دیار الوند با دستان رئیس جمهور شهید مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به گزارش هگمتانه، یکی از خدمات ماندگار دولت سیزدهم به مردم تقویت و توسعه خطوط ارتباطی اعم از ساخت و توسعه آزادراه ها، بزرگراه‌ها و خطوط راه آهن است که توانسته ضرباهنگ پیشرفت و توسعه در مناطق مختلف میهن اسلامی را تندتر کند.
اجرای 2 خط آهن جداگانه در همدان شامل همدان-سنندج و همدان-ملایر-کرمانشاه این استان را به شاهراه ارتباطی ریلی غرب کشور بدل کرده است، خط آهن همدان-سنندج پس از سال‌ها به همت دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری رسید و مسیر ریلی دوم این استان یعنی ملایر-همدان نیز با سرعت قابل قبولی در دست اجرا قرار دارد.
پروژه راه آهن همدان-سنندج که تا پیش از دولت سیزدهم نزدیک به 60 درصد پیشرفت داشت آبان ماه سال 1402 هم زمان با سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان کردستان به بهره برداری رسید تا بخش بزرگی از جورچین خط ریلی غرب کشور تکمیل شود.
تکمیل و بهره برداری از خطوط ریلی در غرب کشور علاوه بر مزیت‌های نسبی در ابعاد مختلف، اهمیت فراوانی نیز در صحنه بین المللی دارد؛ به گفته کارشناسان تکمیل خطوط ریلی غرب کشور می‌تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه‌های مدیترانه متصل کند و خود یک محور ارتباطی مطمئن و توسعه مدارانه به دیگر نقاط دنیا هم محسوب شود.
هم اینک به واسطه این خط آهن، استان‌های غربی کشور که سالیان سال در انتظار شنیدن سوت قطار بودند ارتباط ریلی شان با پایتخت برقرار شده است به گونه‌ای که استان کرمانشاه به واسطه راه آهن جنوب همدان و استان کردستان نیز به واسطه راه آهن مرکزی همدان به شبکه ریلی کشور متصل شده است.
خط آهن می‌تواند در کنار فرودگاه نقش اساسی در تکمیل جورچین ارتباطی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ایفا کند.
علاوه بر جابجایی مسافران، انتقال و حمل و نقل بار نیز یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های احداث این خطوط ریلی محسوب و موجب کاهش قابل توجه هزینه‌های جابجایی کالا می‌شود که این موضوع می‌تواند منجر به تقویت و توسعه بخش تولید و صنعت در همدان شود.
طرح راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان به ملایر به طول 75 کیلومتر را شامل می‌شود؛ در حالی‌که به تازگی خطوط راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و تعداد 13 ایستگاه در این مسیر پیش‌بینی شده است.
در این میان خطوط ریلی از ایستگاه ملایر - فیروزان - کرمانشاه به طول 177 کیلومتر در مدار بهره برداری قرار دارد و همچنین با ساخت راه آهن ملایر-همدان، مناطق غرب کشور به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور را با تهران و شبکه راه آهن سراسری فراهم خواهد کرد.
اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از محور ارتباطی ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌ مندی زائران عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌ مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی، از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این طرح بزرگ ملی ریلی است.
طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود 420 کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول 270 کیلومتر بوده و به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز 151 کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود 64 کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ که آبان پارسال در مدار بهره برداری قرار گرفت.
پروژه راه آهن همدان-سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
طول قطعه یک این پروژه 64.5 کیلومتر، قطعه دوم 56 کیلومتر و قطعه سوم 29.5 کیلومتر است، این خط راه آهن یک خطه، دارای 6 متر مسیر عرضی بوده و طول پل‌های موجود در آن 2 هزار و 524 متر است.
ظرفیت انتقال مسافر این مسیر در سال 300 هزار نفر و باری 500 هزار تُن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال 1420 به 600 هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.
برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال 1397 فقط 50 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود اما دولت سیزدهم 14 هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داد که تلاش مدیران اجرایی دولت مردمی را در به سرانجام رساندن این پروژه نشان می‌دهد.
به نقل از ایرنا، بی شک بهره برداری از این پروژه که آرزوی دیرینه مردم استان‌های غرب کشور را محقق کرد می‌تواند توسعه جهشی در بخش‌های مختلف را برای استان همدان به همراه داشته باشد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: