صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت - زهرا ذوالفقاری: طب ایرانی با ارائه راهکارهای درمانی غذایی و دارویی و زالودرمانی می‌تواند بیماران قلبی که دچار گرفتگی بالای عروق قلبی هستند را درمان کند و به بیمار عمری دوباره ببخشد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، قلب از اندام‌های حساس بدن است که وظیفه تغذیه بخش‌های مختلف بدن از طریق خون‌رسانی را بر عهده دارد و در صورت نارسایی آن، سلامت سایر اندام‌ها نیز با تهدید جدی مواجه می‌شود، قلب مسؤولیت ایجاد جریان خون در حدود 64 کیلومتر رگ خونی را بر عهده دارد تا از این طریق ارگان‌ها و بافت‌های بدن تغذیه شوند. می‌توان گفت که سلامت قلب، پیش‌نیاز سلامت تمام اندام‌ها است، طب ایرانی برای سلامت قلب، تقویت قلب و درمان بیماری‌های قلبی راهکارها و غذاهایی را توصیه می‌کند که مانند معجزه برای قلب است.
 اساس دیدگاه ایرانی در درمان بیماری‌های قلبی، تقویت قلب است
دکتر علی‌اصغر زنده‌دل، متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با برنامه انارستان در خصوص بیماری‌های قلبی و طب ایرانی اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر در دنیا و ایران بیماری‌های قلبی است و از همین‌رو قلب عضو بسیار مهمی است و تعداد زیادی متخصص و فوق تخصص در این زمینه فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه قلب دنیای بسیار باعظمتی است، عنوان کرد: قلب از دو قسمت تشکیل شده است در واقع ما انسان‌ها دو قلب داریم، یکی قلب راست و دیگری قلب چپ و هریک کار مجزا انجام می‌دهد، قلب راست خون اشباع شده از غذا را که هیچ اکسیژنی در آن نیست می‌پذیرد و آن را وارد ریه می‌کند که در ریه اکسیژن‌گیری می‌شود و از مسیری دیگر وارد قلب چپ می‌شود که قلب چپ هم با مهارت ویژه آن را وارد کل بدن می‌کند.
دکتر زنده‌دل تصریح کرد: در دیدگاه طب ایرانی قلب در هضم چهارم غذا، غذای لطیف و دارای اکسیژن را به سلول‌ها می‌رساند.
وی با بیان اینکه قلب از نظر آناتومی دارای چهار حفره دهلیزی و بطنی است و حفره‌های دهلیزی وظیفه آماده‌سازی خون برای رسیدن به بطن را دارند و از بطن نیز خون به بدن می‌رسد.
این متخصص طب ایرانی تأکید کرد: تمام خونی که وارد قلب می‌شود باید به طور کامل از آن خارج شود و حتی یک قطره آن نیز نباید در داخل قلب بماند و اگر این‌طور شود آن قلب دچار نارسایی و مشکل می‌شود.
زنده‌دل به تقسیم‌بندی بیماری‌های قلبی از دیدگاه پزشکی پرداخت و افزود: کل بیماری‌هایی که مربوط به قلب است 5 دسته است، نخست گرفتگی عروق قلب بوده که مهم‌ترین عامل و شایع‌ترین عامل بیماری‌های قلبی است.
این متخصص ایرانی ادامه داد: دسته دوم آریتمی و مشکلات عصبی قلب است که در واقع قلب یک باتری طبیعی در دهلیز راست قلب دارد که تپش قلب را تنظیم می‌کند و اگر دچار اختلال بشود فرد بیماری قلبی عصبی دارد.
زنده‌دل تصریح کرد: دسته سوم نارسایی قلبی است که قلب توانایی پمپاژ خون به بدن را ندارد و دسته چهارم بیماری‌های دریچه‌ای قلب است که همه خون باید از قلب خارج شود و کمترین اختلال در دریچه قلب فرد را دچار مشکل می‌کند و دسته پنجم بیماری‌های مادرزادی قلب است که در همان نوزادی خود را نشان می‌دهد.
وی به دیدگاه طب ایرانی در خصوص بیماری‌های قلبی پرداخت و افزود: اساس دیدگاه طب ایرانی برای نگاه به قلب و درمان آن میزان توان قدرت و شادابی قلب است در صورتی که طب مدرن ممکن است به فردی بگوید سریع باید عمل باز انجام بدهید و اگر انجام ندهید 20 درصد زنده هستید و شاید هم اگر انجام بدهید 50 درصد احتمال زنده بودن شما وجود دارد، اما طب ایرانی این‌طور نیست.
 طب ایرانی به شادابی و قدرت قلب توجه دارد
این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: در طب ایرانی به سلامت دریچه‌های قلب، توانمندی و شادابی قلب و پمپاژ قلب توجه شده است و با این سه دیدگاه در طب ایرانی برخورد می‌شود هر بیماری که با نارسایی قلب و اختلال قلب و... به طب ایرانی مراجعه می‌کند، پزشکی درصدد است تا قلب را تقویت کند.
دکتر زنده‌دل تصریح کرد: وقتی که قلب تقویت شود، خودش خودش را ترمیم می‌کند و مثلاً نیاز به تعویض دریچه قلب نیست و بیمار امیدش را برای زندگی از دست نمی‌دهد.
وی با اشاره به سخن شیخ‌الرئیس در مورد سلامت قلب مبنی بر اینکه سلامت قلب بسته به میزان صفرای لطیف در بدن است، گفت: کار صفرا در بدن انسان عبور دادن مواد از مجاری تنگ است و در واقع صفرا بزرگ‌ترین وظیفه‌اش نرم کردن این مجاری است.
این پزشک در ادامه عنوان کرد: اعضای بدن ما، اعضای گرم هستند و برخی اعضا گرم‌تر و برخی اعضا گرمی کمتری دارند و در واقع هیچ یک از اعضای ما سرد نیست، قلب پرتحرک‌ترین و حرارت بارترین عضو بدن است و طبع سلامت آن گرم و خشک است و اگر قلبی مرطوب شود دچار مشکل شده است.
 زالودرمانی، روش معجزه‌آسا در درمان گرفتگی عروق قلبی
دکتر زنده‌دل در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: شیرازه درمان بیماری‌های قلب در طب ایرانی تقویت قلب است که این تقویت از جهات مختلفی چون تقویت اعصاب قلب و پمپاژ قلب انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در طب ایرانی بدون دخالت مستقیم در قلب، بیماری آن را درمان می‌کند، گفت: طب ایرانی راهکارهای پایداری را برای بیمار می‌دهد تا سلامت قلب را به دست آورد، بیماری داشتیم که طب مدرن به وی توصیه عمل قلب باز کرده و به او گفته‌اند که در غیر این صورت زنده نمی‌ماند، اما با دیدگاه طب ایرانی با روش‌های مختلف تقویت قلب انجام شده و بهبود یافته است.
دکتر زنده‌دل به استفاده از زالودرمانی در درمان بیماری‌های قلبی اشاره و بیان کرد: زالودرمانی در بسیاری از کشورها رواج یافته است به طوری که زالوها در بسته‌های مختلف برای هر بیماری پرورش یافته است، طب ایرانی این زالوها را در کانون‌های اصلی قلب چه در جلوی بدن یا پشت بدن استفاده می‌کند و زالو تزریق بزاق خود را شروع می‌کند و می‌بینیم بیماری که گفته شده بود تا دو ماه دیگر زنده نمی‌ماند، ده سال دیگر هم دارد زندگی می‌کند و شاداب است.
وی در ادامه اضافه کرد: تنگی نفس، درد قفسه سینه در هنگام راه رفتن و ناتوانی در بالا رفتن از پله‌ها از جمله نشانه‌های گرفتگی عروق قلب است.
این متخصص طب ایرانی اظهار کرد: بیماری داشتم که با چهره‌ای مضطر و غمگین نزد من آمده که بسیار ضعیف و نحیف و لاغر بوده و پزشک به وی گفته بود که تا دو ماه دیگر زنده نیستی و باید جراحی قلب باز انجام دهد و خودم با گرفتن نبض متوجه شدم که دو تا از رگ‌های قلب وی کاملاً گرفته بود و باید ابتدا قلب را تقویت می‌کردیم و سپس از زالودرمانی استفاده می‌کردیم.
دکتر زنده‌دل توضیح داد: خیلی از منشأ افسردگی‌ها اعصاب نیست، نوک قلب که رو به پایین است را آپکس می‌گویند در این قسمت چندین رگ وجود دارد در کنار عروق اصلی قلب، این رگ‌ها هم ممکن است بگیرد که البته خود جوهره قلب را تهدید نمی‌کند اما افسردگی شدید ایجاد می‌کند و اینکه می‌شنویم کسی می‌گویم دلم گرفته است در واقع همین گرفتگی رگ‌های آپکس است.
 زعفران مهم‌ترین غذا برای تقویت قلب
وی اظهار کرد: همان‌طور که گفتیم اساس درمان بیماری‌های قلبی تقویت قلب است که در همین خصوص گیاهان و داروهای طب ایرانی نیز وجود دارد که بسیار رایج است.
دکتر زنده‌دل در ادامه سخنانش گفت: مهم‌ترین غذایی که اکنون برای تقویت قلب از آن استفاده می‌شود، زعفران است، زعفران یک غذای با طبیعت گرم و خشک و لطیف است و یک نرم‌کننده بوده و عروق را باز می‌کند و کمک می‌کند تا غذا و دارویی که بیمار می‌خورد به قلب برسد.
 غذاهای مفید برای قلب شامل زیتون، انجیر، ارده شیره و شربت گلاب زعفران
این متخصص طب ایرانی بیان کرد: زعفران در شادابی قلب بسیار کمک‌کننده است و خون‌رسانی قلب را زیاد می‌کند و خوردن زعفران تکرار می‌شود.
دکتر زنده‌دل با اشاره به غذاهای مفید برای تقویت قلب گفت: خوردن عسل ناشتا به اضافه زنجبیل یکی از بهترین غذاها برای تقویت قلب است.
وی اضافه کرد: زیتون و یا روغن زیتون نیز برای قلب بسیار مفید است و از دیگر خوراکی‌های مفید برای تقویت قلب، انجیر است و می‌توان روغن زیتون را با انجیر مخلوط و میل کرد.
این متخصص طب ایرانی عنوان کرد: ترکیب شیره انگور و ارده که طبیعت گرم و خنک است نیز برای تقویت قلب مفید است، دیگر نوشیدنی شربت عسل و زعفران است.
 مصرف گوشت زیاد، نمک و چربی و قند دشمن سلامتی قلب
دکتر زنده‌دل در ادامه سخنان خود به غذاهای مضر برای قلب نیز اشاره و بیان کرد: چهار نوع غذا اگر زیاد مصرف بشود برای قلب مضر است که از آن جمله می‌توان به قند، نمک، چربی و پروتئین اضافه اشاره کرد.
وی گفت: کسانی که گوشت زیاد مصرف می‌کنند بدانند که این دوست قلب نیست و دشمن قلب است و بدانیم که گوشت خالص برای قلب خوب نیست.
این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: کسانی که گوشت زیاد مصرف می‌کنند و هر روز کباب می‌خورند قلب سالمی ندارند و حتی ممکن است در جوانی دچار مشکل شوند.
دکتر زنده‌دل با بیان اینکه آبنبات و شکلات زیادی برای قلب مضر است، تصریح کرد: آبنبات و شکلات قند اضافه وارد بدن می‌کند و این بسیار مضر است.
وی با اشاره به اینکه خوردن چیپس برای قلب بسیار مضر است، عنوان کرد: برخی هر روز برای کودکشان چیپس می‌خرند و این خوب نیست سیب‌زمینی خود گلیکوژن دارد و حالا نمک و چربی هم کنار آن می‌آید و یک ترکیب مضر درست می‌شود.
 گیاهان مفید برای قلب
این متخصص طب ایرانی در خصوص گیاهان مفید برای قلب نیز اظهار کرد: زالزالک، سیر، دارچین و زنجبیل گیاهان اختصاصی قلب بوده و برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.
دکتر زنده‌دل عنوان کرد: شیخ‌الرئیس می‌فرماید که مفیدترین و باارزش‌ترین و مؤثرترین گیاه برای سلامت قلب دارچین است که حتی چربی خون و قند خون را هم کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه بعد از دارچین، هل برای قلب بسیار مفید است، تصریح کرد: یکی از تأثیرات بسیار خوب هل این بوده که جلوی لخته شدن خون را می‌گیرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: