صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



در دنیای امروز، فناوری اطلاعات (IT) و فناوری‌های وابسته، به یکی از مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت جوامع و سازمان‌ها تبدیل شده است. از طرفی با توجه به رشد روزافزون فناوری‌ها و ارتباطات، فهم درست و بهره‌وری از فناوری اطلاعات برای هر فرد و سازمانی امری ضروری و حیاتی است. فناوری اطلاعات با ارائه ابزارها و سامانه‌های مؤثر، امکان برقراری ارتباطات سریع، آسان بین افراد و سازمان‌ها را فراهم می‌کند. از طریق رایانامه، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مشارکتی، افراد می‌توانند به راحتی اطلاعات، ایده‌ها و نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در جهانی بی‌مرز ارتباط برقرار کنند. با استفاده از فناوری اطلاعات، فرآیندهای کسب و کار بهبود یافته و بهره‌وری افزایش می‌یابد.
اتوماسیون فرآیندها، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریتی و ابزارهای هوش مصنوعی، کاهش خطاها، افزایش سرعت عمل و بهبود کیفیت خدمات را ممکن می‌سازد. این امر به نوبه خود منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان و بالا بردن ضریب پیشرفت اقتصادی کشور‌ها می‌شود. صنعت فناوری اطلاعات فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد کرده است. با رشد فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین، نیاز به کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات بیشتر از همیشه احساس می‌شود. این فرصت‌های شغلی می‌تواند به رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی کمک فراوانی کند.
فناوری اطلاعات تحولات اجتماعی و فرهنگی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. ارتباطات برخط و شبکه‌های اجتماعی، امکان برقراری ارتباطات بین فرهنگ‌ها و جوامع مختلف را فراهم می‌کند. این ارتباطات می‌توانند به تبادل دانش و ایده‌ها، فرهنگ‌های جدید و همبستگی بین افراد و جوامع کمک کنند. به طور خلاصه، فناوری اطلاعات به عنوان یک عامل اصلی توسعه و پیشرفت در جوامع و سازمان‌ها، اهمیت بسیاری دارد. از ارتباطات بهتر و بهره‌وری بیشتر تا دسترسی به اطلاعات و منابع، امنیت اطلاعات و ایجاد فرصت‌های شغلی، تأثیرات مثبت فناوری اطلاعات در همه جوانب زندگی قابل مشاهده است. با توجه به این اهمیت، توسعه و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات از اولویت‌های بسیاری برای جوامع و سازمان‌ها به شمار می‌آید.
متأسفانه در سال‌های اخیر استان همدان در حوزه فناوری اطلاعات که دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی می‌باشد از جمله وجود رشته‌های فنی و مهندسی در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های استان، وجود اساتید مطرح و برتر کشوری رایانه، الکترونیک، مخابرات و...، بهرمندی از استعداد هزاران جوان دانشجو و فارق التحصیل نخبه رشته‌های فنی مهندسی، وجود شرکت‌های استارت آپی و دانش بنیان حوزه آی تی، چاپ صدها مقالات علمی بین المللی و اختراعات گوناگون در این حوزه توسط اساتید و... هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در کشور به دست آورد.
باید توجه داشت وظیفه حمایت، راهبری و تدوین راهبردی این حوزه بسیار مهم، برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده است، که البته با یک جستجوی ساده در دیگر استان‌ها متوجه پیشرفته‌های خوبی برای مردم به خصوص قشر جوان آن استان‌ها خواهید شد، به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهره برداری از شبکه سراسری فیبر نوری در تمامی نقاط استان گلستان
- طرح ملی آموزش برنامه نویسی و مهارت‌های دیجیتال دانش‌آموزان در استان کرمانشاه
- کرمانشاه در مسیر دستیابی به شهرک اقتصاد دیجیتال
- ایجاد مرکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال استان کرمانشاه/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای استان
- دسترسی تمام روستاهای بالای بیست خانوار در استان سیستان و بلوچستان به اینترنت پر سرعت
- پوشش خانوارها در خوزستان به فیبر نوری
- آموزش‌های تخصصی حوزه فناوری برای تمام سربازان استان لرستان
- اجرای آخرین مراحل عملیات فیبر نوری در استان گیلان
- ایجاد شعبه‌ای از پارک توسعه فناوری و نوآوری در کرمانشاه
- هدف گذاری و پیشرانی استان قم در اقتصاد دیجیتال کشور
- ایجاد دیتا سنتر برای شبکه‌های داخلی در استان تهران
- تخمین سطح زیرکشت 13 محصول راهبردی کشاورزی کشور با استفاده از هوش مصنوعی و...
اما چرایی عقب افتادگی و عدم پیشرفت استان پر ظرفیت و فناور همدان و کسب رتبه تقریبا پایین در شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات کشوری را هم می‌توان با یک جستجوی ساده در انجام مأموریت‌های تخصصی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان متوجه شد، حال باید دید مسؤولین ارشد و متولیان استان و مدیران تخصصی این حوزه تصمیم جدی برای رفع این عقب افتادگی با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های بومی استان را خواهند داشت.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: