صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۲۲
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۱

امروز: ۲۳ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (May) 12

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه نیمه اول سال جاری رفع نقاط حادثه‌خیز همدان به اتمام می‌رسد گفت: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان در استان همدان در حوزه ایمنی هزینه شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه؛ روز گذشته همایشی به مناسبت هفتم اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل و به منظور فرهنگ‌سازی در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات در مرکز آموزش و پژوهش استانداری توسط اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان همدان برگزار شد.

  آهکی: نصب 14کیلومتر نیوجرسی در گردنه اسدآباد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در این مراسم با بیان اینکه کاهش سوانح جاده‌ای از وظایف اصلی ماست و در این راستا باید کوشا باشیم اظهار کرد: طی یک سال اخیر اقداماتی در این حوزه انجام شده که می‌توان به 504 کیلومتر روکش آسفالت راه‌ها اشاره کرد.
مهرداد آهکی با اشاره به حذف نقاط حادثه‌خیز استان عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته رتبه پنجم کشوری را در حوزه منتفع شدن از ردیف اعتباری نقاط پرحادثه کسب کردیم و بر این اساس اقداماتی در استان صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه 52 نقطه حادثه‌خیز استان از ردیف اعتباری لازم برخوردار بوده و حمایت‌های دولتی صورت گرفته است گفت: قرار بود سال گذشته 21 نقطه و امسال 31 نقطه را رفع حادثه کنیم که با تلاش‌ها و همت استان علاوه بر اینکه 21 نقطه‌ای که سال گذشته رفع حادثه شد، 10 نقطه هم بیشتر انجام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان درباره مابقی نقاط حادثه‌خیز برای سال 1403 افزود: این نقاط نیز بالغ بر 40 درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم در نیمه اول سال جاری نقاط پرحادثه را در استان همدان ببندیم.
وی با اشاره به انجام اقداماتی نظیر خط‌کشی 3 هزار و 800 کیلومتر جاده‌ها ادامه داد: در گردنه اسدآباد 14کیلومتر نیوجرسی نصب شده و روشنایی انجام شده و در گردنه زاغه نیز کارهایی صورت گرفته است.
آهکی با بیان اینکه خوشبختانه همدان در حوزه کاهش تصادفات و مجروحان حائز رتبه برتر شده است گفت: همدان سال گذشته و ایام نوروز امسال رتبه مناسبی در کاهش تصادفات به دست آورد اما هدف نهایی نیست و با وجود اینکه جزو استان‌های برتر در کاهش تصادفات شناخته شده‌ایم، آمار تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن در کشور نگران کننده است و باید اقدامات بیشتری در دستور کار باشد.
وی با بیان اینکه سالی بیش از 20 هزار کشته و 30 برابر مجروح در جاده‌‎ها نشان دهنده وجود مشکلاتی در انجام کارهاست خاطرنشان کرد: زحمات مسؤولان مربوطه فراوان است اما چرا به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، جای سؤال است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که در زمینه تصادفات جاده‌ای غصه دارم و برای ما مشخص کردند که این 20 هزار کشته باید به 10 هزار برسد و بعدا هدف‌های بعدی اعلام خواهد شد افزود: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان در استان همدان در حوزه ایمنی تنها در اداره راهداری هزینه شده و با زحمات سایر دستگاه‌ها نظیر راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و بخش خصوصی نیز چند همت هزینه شده است.

 دهقانی: قوانین جامعه را به سمت انضباط نمی‌برند
رئیس بیمه ایران نیز ضمن تبریک روز ایمنی و ترافیک اظهار کرد: دولتمردان هر کدام در حوزه‌های مختلف خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند اما گاهی فراموش می‌کنیم که یک تیم هستیم که هر کدام اگر نقش خود را خوب بازی نکنیم تیمی خوب عمل نخواهد کرد.
دهقانی با اشاره به اینکه اداره راهداری در موقعیت‌های مختلف در سرما و گرما اقدامات خوبی ارائه می‌دهد اما نکته حائز اهمیت این است که چرا خوب بازی می‌کنیم اما نتیجه رضایت‌بخش نیست و چرا آمار کشته‌های ما همچنان آمار نگران کننده‌ای است گفت: این موضوع یک شاه کلید دارد اینکه بیش از حد پدر و مادر مهربان برای فرزندانمان هستیم؛ دولتمردان ما در تمام دوره‌ها حمایت‌گرانه رفتار کردند و حتی قوانینی که در مجلس وضع می‌شود بیشتر حمایت‌گرایانه است و جامعه را به سمت انضباط نمی‌برد.
وی با بیان اینکه نباید جزو پنج کشوری باشیم که تلفات بالایی در تصادفات دارد ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد سخت‌گیرانه عمل نکردیم، دلسوزی ما طوری نباشد که به راحتی از جلوی تخلفات بگذریم.
رئیس بیمه ایران با اشاره به اینکه سخت‌گیرانه عمل کردن در حوزه قوانین تنها جریمه نیست و آن یکی از ابزارهاست گفت: اما با کسانی که تخلفاتی مرتکب می‌شوند خیلی مماشات می‌کنیم و اقدامات سطحی است.
وی با طرح این سؤال که آیا با کسانی که در وضعیت مناسب رانندگی نمی‌کنند و مست هستند، برخورد مناسب شده است؟ افزود: قانون وجود دارد اما برخوردها بازدارنده نیست.
دهقانی با اشاره به اینکه در تصادفات افراد زیر 25 سال و بالای 70 سال خطرپذیری بالایی دارند و برخورد ما با این قشر سنی چگونه است؟ گفت: افراد بالای 70 سال شاید 25 سال است که گواهی رانندگی خود را تمدید نکرده‌اند که قانون باید سخت‌گیرانه با این افراد برخورد کند.
وی با بیان اینکه سال گذشته قریب به 2 هزار همت خسارت پرداخت شد افزود: این خسران مادی است و جبران خسارت معنوی نیز قابل بیان نیست.
رئیس بیمه ایران با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم انضباط اجتماعی شکل گیرد باید قوانین سخت‌گیرانه باشد گفت: ما حتی در صنعت بیمه نیز نمی‌توانیم قوانین سخت‌گیرانه داشته باشیم چون اقتصاد ما دستوری است؛ برای هر خودرو پراید باید 70 میلیون تومان حق بیمه ثالث دریافت کنیم و برای یک خودرو خارجی یک میلیون تومان اما آیا این کار را می‌کنیم؟ خیر چون دستور می‌دهند که چه کاری کنیم.
وی با بیان اینکه در طول 29 سال خدمتم تصادف منجر به فوت در خودرو خارجی، در داخل خودرو ندیدم افزود: این موضوع بسیار مهم است و امیدواریم در جلسات آتی همه دولتمردان به این مهم بپردازند، البته گزارش‌های اخیر خیلی بهتر شده است.
دهقانی با اشاره به اینکه قوانین موجود مشکل دارد و باید اصلاح شود و به شکلی باشد که مردم قوانین رعایت کنند خاطرنشان کرد: ‌خدمات بزرگی در کشور صورت گرفته و تونل و بزرگراه زده شد اما عجیب است که خیلی تصادفات تفاوت نکرده است.
وی با بیان اینکه از همدان به تهران تردد دارم و امکان ندارد در این مسیر چندین خودرو بین دو باند واژگون نشده باشند گفت: عوامل انسانی، خودرو و جاده در تصادفات مؤثر است اما عامل انسانی می‌تواند عامل جاده‌ای و خودرویی را به شدت کاهش دهد.
رئیس بیمه ایران عنوان کرد: در دانشگاه‌ها از طریق رساله‌هایی بررسی کنید چقدر افراد بی‌انضباط برای کشور هزینه دارند، بخشی از کار را می‌توان با آموزش حل کرد و ما آمادگی آموزش رانندگان را داریم اما موضوع این است برخی آموزش پذیر نیستند.

  سرهنگ فکری: ده‌ها شرکت خودروساز در تصادفات همدان مقصر شناخته شدند
رئیس پلیس راه استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه امروز آمار جان باختگان تصادفات است اظهار کرد: امروز تصادفات جزو چالش‌هایی است که بعد از بیماری‌ها بیشترین تلفات را دارد.
علی فکری با اشاره به اینکه سن جان باختگان بیماری‌ها بالای 60 سال است و در یک مقطع چند ساله اتفاق می‌افتد اما تصادفات آنی اتفاق می‌افتد و شوک عظیم به خانواده وارد می‌شود گفت: بیماری‌ها مقطعی هستند مانند کرونا اما تصادفات به صورت مستمر و پایدار تلفات می‌گیرند.
وی با بیان اینکه تفاوت دیگر سوانح رانندگی با بیماری‌ها این است که 90 درصد جانباختگان جوان هستند افزود: طی سه سال اخیر یک هزار و 8 نفر در جاده‌های همدان جان باختند که از این میزان 852 نفر زیر 50 سال سن داشتند یعنی شاخص بالای 85 درصد است.
رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه از یک هزار و 8 نفر 784 نفر مرد بودند افزود: طی سه سال اخیر 5 هزار و 538 نفر مصدوم و معلول جاده‌ای داشتیم که 74 درصد مربوط به آقایان است و 75 درصد نیز زیر 50 سال و نیروی مولد بودند و این یک تهدید جدی است.
فکری با بیان اینکه تصادفات معضلاتی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند گفت: در حال حاضر 10 درصد تولید ناخالص ملی در حوزه تصادفات هزینه می‌شود و نیز 10 تا 12 درصد بودجه سالانه کشور صرف حوزه تصادفات می‌شود و باید نگاه جدی به این مسأله داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه «امید به زندگی» شاخص توسعه هر کشوری محسوب می‌شود و هر آنچه متوفیان یک کشوری کمتر باشد به معنای این بوده که در آن کشور امید به زندگی بیشتر است افزود: حال ببینید سن جانباختگان تصادفات کشور چقدر است.
رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه توجه به معلولان جاده‌ای مورد توجه است و با معلولیت افراد نیروی کار را از دست می‌دهیم اضافه کرد: افرادی که دچار معلولیت می‌شوند از کار و تحصیل و... دور می‌شود و این ضربه‌ای سخت به خانواده است.
فکری با تأکید بر اینکه دنیا طرح ایزو را تعریف کرده و افق نگاه آن به تصادفات صفر است افزود: در برخی کشورها با توجه به این مسأله تصادفات جاده‌ای به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه خیلی کشورها در ایمنی خودروها مشکلی ندارند و در خودروهای ایمن خارجی کمتر کسی فوت می‌کند اما در مقاوم بودن خودروهای داخلی مشکل داریم گفت: باید نگاه دلسوزانه در حوزه حمل و نقل داشته باشیم؛ وقتی وضعیت جانباختگان را می‌بینیم، باید به دنبال حل مشکل باشیم که تصادفات ما را پایدار کند.
رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه ایمن‌سازی و آموزش موضوعاتی است که باید به آنها بپردازیم خاطرنشان کرد: امروز نگاه دنیا این است راننده‌ای که تصادف کرده صددرصد مقصر نیست، می‌گویند اولین مقصر مسؤولان حوزه کلان هستند، کسانی که باید تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم در حوزه ترافیک چندین جلسه برگزار شده و اخیرا به این مهم اهمیت داده می‌شود گفت: مسؤولان باید بخواهند و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند، روزی 60 تا 70 نفر در حوزه تصادفات جان خود را از دست می‌دهند چرا که تصمیمات درست و کلان نداریم.
فکری فرهنگ‌سازی و آموزش را در کاهش تصادفات مهم دانست و افزود: هر دستگاهی بودجه فرهنگی دارد اما کجا هزینه می‌کنند؛ بودجه فرهنگی در جای دیگر هزینه می‌شود و بعد موقع تصادف است که مشکلات بعدی پیش می‌آید.
رئیس پلیس راه استان همدان موضوع مهم دیگر را در کاهش تصادفات ایمنی راه‌ها دانست و افزود: باید راه‌هایمان ایمن باشد، متأسفانه تجهیزاتمان متناسب با راهمان نیست و نیاز به توسعه دوربین‌ها داریم و اینکه پلیس و سایر دستگاه‌ها تجهیزات هوشمند داشته باشند تا بتوانند به خوبی مدیریت کنند.
وی با اشاره به اینکه ایمنی وسیله نقلیه از موضوعات مهم است گفت: متأسفانه خودروهای ما استاندارد نیستند، طوری که در تصادفات، خودرو تا ستون وسط جمع شده و ایربگ عمل نکرده است.
فکری با بیان اینکه ما دغدغه‌مند و پیگیریم که ایمنی خودروها مدنظر قرار گیرد افزود: ده‌ها شرکت خودروساز را در تصادفات مقصر کردیم و این روال ادامه می‌دهیم چون با کسی تعارف نداریم.
وی تأکید کرد: جورچین تصادفات چند وجهی است و تا آموزش درست نباشد، تجهیزات پلیس کامل نباشد و خودرو ایمن نباشد نباید انتظار داشته باشیم این تصادفات کاهش یابد.

  قلی‌نیا: امیدواریم فعالیت‌ها در حوزه ایمنی بیشتر شود
معاون عملیاتی پلیس راه کشور نیز در این خصوص اظهار کرد: تقریبا 14 درصد تصادفات جاده‌ای در اثر سوانح حمل و نقل یعنی در حوزه حمل بار و حمل مسافر اتفاق می‌افتد که امیدواریم فعالیت‌ها در حوزه ایمنی بیشتر شود.
ناصر قلی‌نیا با بیان اینکه گزارش‌های ارسالی از استان همدان به مرکز نشان می‌دهد همدلی و وفاق خوبی در حوزه ایمنی در استان اتفاق افتاده است گفت: همدان جزو استان‌های خوب در این حوزه محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قدردان همه دستندرکاران ایمنی کشور هستیم افزود: ‌امروز اولویت ما اقتصاد است اما طبق گفته اقتصاددانان 7 درصد تولید ناخالص در حوزه سوانح هزینه می‌شود و می‌طلبد بیشتر به این موضوع بپردازیم.
معاون عملیاتی پلیس راه کشور بیان کرد:20 هزار کشته سوانح رانندگی کشور در سال شایسته نیست و باید اقدامات جدی کنترلی انجام داد.

  اسداللهی: متأسفانه دستگاه‌هایی می‌توانستند در حوزه ایمنی کار کنند و نکردند
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استان همدان نیز با اشاره به اینکه طی 40 روز اخیر قریب به 6 جلسه در حوزه حمل و نقل و تراقیک برگزار کردیم و سال گذشته نیز قریب به 40 جلسه داشتیم و این نشان از همت استان است تا حوزه تصادفات کاهش یابد.
ایوب اسداللهی با اشاره به اینکه وقتی یک نفر در اثر تصادفات فوت می‌کند حداقل سه خانواده متلاشی می‌شوند گفت: متأسفانه دستگاه‌هایی می‌توانستند در حوزه ایمنی کار کنند و نکردند، مدیری می‌توانست یک کمربندی را با یک میلیارد تومان اجرایی کند و انجام نداد؛ همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند تا در حوزه ایمنی فعالیت قابل توجهی انجام شود.

 سنجربگی: اولویت؛ پیشگیری
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز اظهار کرد: در مدیریت بحران اگر به سوانح جاده‌ای نگاه کنیم، مدیریت بحران را در چهار مرحله آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی تعریف می‌کنیم.
سنجربگی با بیان اینکه همکاران ما در راهداری کار پیشگیری از سوانح جاده‌ای را بر عهده دارند گفت: ما در حوادثی مثل زلزله و سیل تأکید به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و پرهیز از صدمات زیانبار داریم و اینکه پیشگیری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر در حوادث پیگشیری لازم را داشته باشیم مجبور به آسیب‌های مخرب و زیان بار نیستیم؛ مقابله با برف‌روبی اداره راهداری نیز به نوعی پیشگیری از حوادث جاده‌ای و ترافیکی است و باید قدردان اقدامات باشیم.
در پایان از فعالان حوزه ایمنی راه تجلیل شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: