صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه شهرستان: معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همدان دارای 27 تالاب طبیعی و مصنوعی است، گفت: رویکرد این سازمان بهره گیری از توان و ظرفیت سمن ها، بخش خصوصی و جوامع محلی برای حفظ و احیای تالاب‌ها است و مدیران پیگیر حق‌آبه تالاب‌ها هستند؛ چراکه بر اساس قانون بعد از تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم، تأمین حق آبه تالاب‌ها مورد تأکید است.
به گزارش هگمتانه، مجتبی ذوالجودی در جریان بازدید از تالاب‌های همدان افزود: در چارچوب قوانین هم بهره گیری از توان بخش خصوصی به ویژه سازمان‌های مردمی برای حفظ و احیای تالاب‌ها مورد تأکید است.
وی با بیان اینکه در مباحث محیط زیستی مردم اولویت اول و شاخص هستند اضافه کرد: جوامع محلی ساکن در حاشیه تالاب در حوزه تولید ورود کرده و پیشرفت‌های خوبی را با همراهی تشکل‌های مردمی به ویژه بانوان داشتند.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: بخش خصوصی در چارچوب قانون و مقررات می‌تواند برای حفظ و احیای تالاب ورود کند تا علاوه بر آن در رشد تولید سهیم شده و حتی صنایع محلی را در حاشیه این مناطق عرضه کند.
تابستان امسال تالاب‌های کمتری کانون گرد و غبار می‌شود
ذوالجودی با بیان اینکه بارش‌های اخیر، آب موجود در تالاب‌ها را تقویت کرد افزود: پیش از این بارش‌ها نیز با توجه به تدوین مدیریت زیست بوم تالاب‌ها و هماهنگی بین سازمان حفاطت محیط زیست و معاونت آب وزارت نیرو، نسبت به اختصاص حق آبه‌ها اقدام شد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به علت توزیع مناسب بارندگی ها، شرایط کلی تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل قابل قبول است و مدیران استانی نیز با پیگیری حق آبه تالاب‌ها دنبال استمرار برخورداری تالاب‌ها از حق آبه هستند و بر اساس قانون بعد از آب آشامیدنی و شرب، تخصیص حق آبه تالاب‌ها در اولویت است.
ذوالجودی بیان کرد: وضعیت موجود گویای این است که تابستان امسال تالاب‌های کمتری در کشور منشا گرد و غبار می‌شود چرا که بیشتر آنها دست کم نمناک شدند و برنامه داریم به گونه‌ای مدیریت شود که تابستان این تالاب‌ها منبع ریز گرد نشود.
کشاورزی سنتی و کشت‌های پر آب بر چالش اصلی محیط زیست
وی گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد بنابراین با توجه به بالا بودن تبخیر آب، مدیریت منابع آبی با همکاری جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، جوامع محلی، تخصصی و همراهی کشاورزان در رعایت الگوی کشت با هدف روانه کردن این منابع به سمت تالاب‌ها ضروری است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بزرگ‌ترین چالش محیط زیست مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی است چرا که همچنان با بهره گیری از روش سنتی، کشت در حوزه آبخیز تالاب‌ها صورت می‌گیرد.
ذوالجودی افزود: این شیوه موجب هدر رفت مقدار زیادی از آب شده بنابراین وقتی این آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود آب کمتری به تالاب‌ها می‌رسد.
عبور از بحران آب با صرفه‌جویی 20 درصدی در بخش کشاورزی
وی گفت: اگر با برنامه‌ریزی اصولی 15 تا 20 درصد آب در حوزه کشاورزی صرفه‌جویی شود به طور حتم به شرایط بحرانی سال گذشته نمی‌رسیم.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ستاد ملی احیای تالاب‌ها به ریاست معاون اول رئیس جمهور، این موضوع را با دقت و حساسیت بالا پیگیری می‌کند.
ذوالجودی ادامه داد: مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی اولویت اول این ستاد است تا با مدیریت وزارت کشاورزی و نیرو بتوان میزان آب مصرفی بخش کشاورزی سپس صنایع را کاهش داد.
وی تأکید کرد: بر اساس قانون بعد از تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم، تأمین حق آبه تالاب‌ها مورد تأکید است و با عمل به این قانون بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در پروژه مشترکی که با برنامه عمران ملل متحد و کشور ژاپن داشتیم در حوزه‌هایی کار کردیم که منجر به کاهش 27 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی شد.
ذوالجودی ادامه داد: در این طرح مناطقی که بهره وری و مصرف آب کشاورزی بالایی داشتند انتخاب شدند و قرار است این طرح به کل کشور تسری یابد.
به نقل از ایرنا، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب طبیعی آق گل ملایر و شیرین سو کبودراهنگ بازدید کرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: