صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

جزئیات جدیدی از زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
هگمتانه، گروه ایران و جهان: رئیس سازمان تأمین اجتماعی گفت: معوقه فروردین ماه در خردادماه اعمال می‌شود و از اردیبهشت ماه مستمری بگیران و بازنشستگان حقوق خود را با افزایش 20 درصدی دریافت خواهند کرد.
میرهاسم موسوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیستم تا سی ام هر ماه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت می‌شود و این فرآیند در فروردین ماه شروع شده است.
وی خاطرنشان کرد: معوقه فروردین ماه در خردادماه اعمال می‌شود و از اردیبهشت ماه مستمری بگیران و بازنشستگان حقوق خود را با افزایش 20 درصدی دریافت خواهند کرد.
به نقل از فارس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: تأمین اجتماعی در حال حاضر ماهانه 25 هزار میلیارد تومان حقوق و مزایا به بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت می‌کند که این رقم در سال جاری با توجه به رشد 20 درصدی افزایش محسوسی خواهد یافت.

چراغ سبز تأمین نهاده به بازار محصولات پروتئینی
هگمتانه، گروه ایران و جهان: مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی از تأمین نهاده دامی مورد نیاز دامداران کشور خبر می‌دهند که پایه اصلی تولید و قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات است.
بالا بون قیمت و کمبود نهاده دامی مهمترین عامل گرانی گوشت و لبنیات در یکی دوسال اخیر از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که 70 درصد هزینه تولید این محصولات را تشکیل می‌دهد.علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، در صفحه ایکس نوشت: نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی تا پایان مرداد امسال تأمین شده است.
به نقل از فارس، پیش از این دامداران می‌گفتند که نهاده‌ دامی از طریق سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به موقع دست آنها نمی‌رسد و مجبورند از بازار سیاه به چند برابر قیمت دولتی بخرند.از نظر کارشناسان، مشکلات نهاده دامی به وابستگی 70 درصدی واردات این محصولات مربوط می‌شود که 14 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای واردات به موقع تأمین نمی‌شود. این رقم معادل درآمد نفتی ایران در سال 1401 است.
به تازگی وزیر جهادکشاورزی هم از تسهیل تخصیص و تأمین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی به بیش از 14 میلیارد در سال جاری توسط بانک مرکزی خبر داده است.مافیای نهاده دامی از دهه‌های گذشته با ارز ارزان 4200 تومانی وارد می‌کردند.

دولت سیزدهم خط قرمزی
در برخورد با فساد ندارد
هگمتانه، گروه ایران و جهان: عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم برخلاف بعضی دولت‌های قبلی برای خود خط قرمزی در برخورد با فساد قائل نیست.
مجتبی یوسفی اظهار کرد: دولت سیزدهم در برخورد با فساد جدی است و در این مسیر خط قرمزی برای خود قائل نیست.
وی اضافه کرد: بعضی دولت‌ها خط قرمزهایی برای خود در برخورد با فساد قائل بودند و به عنوان مثال برادر یا برادرها و نزدیکان برخی مقامات در کشور جزو خطوط قرمز در برخورد با فساد بودند اما در دولت سیزدهم این مسائل مشاهده نشده است.
به نقل از ایرنا، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت سیزدهم مصوبات مجلس در خصوص انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی و صورت‌های مالی شرکت‌های زیان‌ده دولتی را اجرایی کرد در حالی که این مصوبات در دولت‌های قبل اجرا نشد، دولت سیزدهم با اجرای این قوانین گام‌های مهمی در مبارزه با فساد و ارتقای شفافیت برداشت.

تعیین سن فرسودگی جدید برای وسایل نقلیه موتوری
هگمتانه، گروه ایران و جهان: رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه رأی دیوان عدالت اداری درباره ممنوعیت سن فرسودگی رفع شده است، گفت: سن فرسودگی جدید برای وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین با توجه به همه استانداردهای جدید روز دنیا در مرحله بازبینی است.
سردار سید تیمور حسینی درباره بازگشت سن فرسودگی و موضوع اسقاط خودروهای فروسوده در راستای رعایت قانون هوای پاک توضیح داد: در اواسط دهه 90 با شکایت شخصی و رأی دیوان عدالت اداری سن فرسودگی و قانون اسقاط برداشته شد.
وی این اتفاق را ضربه‌ای بزرگ برای جلوگیری از فعالیت خودروهای فرسوده و آلاینده و مانع الزام نوسازی وسائل نقلیه دانست و افزود: این رأی دیوان عدالت اداری سرانجام با پیگیری پلیس و همکاری دولت و مجموعه قضایی رفع شد.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: در موضوع اصلاح ماده 8 قانون هوای پاک، همه دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر بوده است و اکنون منتظر بازگشت سن فرسودگی هستیم.
در ماده (8) قانون هوای پاک آمده است: «همه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.»
سردار حسینی درباره وضعیت اصلاح قانون توضیح داد: اکنون در مرحله بازبینی سن فرسودگی، تعیین سن فرسودگی جدید و شرایط کنونی وسائل نقلیه کشور هستیم تا با اجرای قانون کمترین میزان آسیب به مردم وارد شود.
البته وی تأکید کرد که اجرای این قانون به طور حتم همراه با کاهش آلودگی هوا برای همه مردم مفید و اثربخش خواهد بود به اضافه اینکه نوسازی وسائل نقلیه در سلامت جامعه تأثیر مستقیم دارد.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، همه استانداردهای جدید روز دنیا در تعیین سن فرسودگی دیده خواهد شد و امیدواریم به زودی با تصویب در مراجع ذی‌صلاح اجرایی شود.
تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع ماده 8 قانون هوای پاک (اصلاح شده در سال 1400)، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.
بنابراین ماده قانونی، سن مرز فرسودگی، سنی است که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر هستند؛ این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی می‌شوند.
به نقل از ایرنا، با توجه به سن فرسودگی که در گذشته اعلام می‌شد (25 سال) اکنون بخش قابل توجهی از وسائل نقلیه شخصی و عمومی همچنین حدود 90 درصد موتورسیکلت‌هایی که در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد می‌کنند از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: