صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان - زهره عباسی صالح: مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان از اجرای طرح فابک (فلسفه اسلامی برای کودکان) همدان خبر داد و افزود: این طرح ملی با هدف تقویت قوه تفکر و خردورزی در کودکان و نوجوانان اجرایی می‌شود.
به گزارش هگمتانه، معصومه ابراهیمی‌هژیر؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان و الهام شهابی؛ مدیر روابط عمومی این مجموعه در دفتر روزنامه هگمتانه حضور یافتند و با سید حامد تروهید؛ مدیر مسؤول و محمد مهدی شیر مهمدی؛ سردبیر این مجموعه به گفت‌وگو نشستند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان اظهار کرد: امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور قرار است روی سه محور مرکز‌محوری، نوجوان‌محوری و مخاطب‌محوری فعالیت کند.
ابراهیمی‌‌هژیر گفت: بهمن و اسفند ماه سال گذشته بیشترین وقت خود را به نوشتن سند راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اختصاص دادیم که یک سند 5 ساله است.
وی با اشاره به اینکه در کنار تدوین سند راهبردی، برنامه روز‌شمار تربیتی ویژه کودکان و نوجوان را تدوین کرده‌ایم عنوان کرد: این برنامه یک ساله تدوین شده که مناسبت‌های ملی، دینی و میهنی را پوشش می‌دهد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان از اجرای طرح «هما» در این راستا خبر داد و افزود: طبق این طرح روی هویت ملی و اسلامی نوجوان کار می‌شود، هر روز از ایام هفته با توجه به یک مناسبت، کودک و نوجوان با ورود به کتابخانه کانون، در آن روز برنامه کاری مشخصی دارد، مثلا نقاشی می‌کشد و یا فیلمی تماشا می‌کند می‌داند که موضوع از پیش تعیین شده دارد.
وی نبود آموزش فلسفه اسلامی« فابک» برای کودکان را یکی از خلاهای موجود در استان دانست و افزود: متأسفانه در این زمینه همدان در کشور عقب است و فلسفه اسلامی به دانش‌آموزان آموزش داده نشده است.
ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه در کنار آموزش‌های فلسفه اسلامی قرار است خردورزی به کودکان آموزش داده شود تا آنها کنشگر تربیت شوند گفت: از دیگر برنامه‌های شاخص، «کانون یاران» است که امسال قرار بوده شبکه‌سازی با این برنامه انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه کانون یاران، شناسایی یک کودک و یا نوجوان به ویژه نوجوانان دوره متوسطه را برعهده دارد تا آموزش‌هایی به آنها با تشکیل کارگروهی ارائه شود ادامه داد: در این راستا ما به دنبال این هستیم که نوجوانان و کودکانی را پرورش دهیم که استعدادهای آنها شناسایی شده و بتوانند یک کارآفرین، ثروت‌آفرین و مرجعی برای پیشرفت سایر کودکان و نوجوانان و... باشند.
 اجرای برنامه بهشتیان کوچک
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر متناسب با ماه مبارک رمضان برنامه «بهشتیان کوچک» در کانون اجرایی می‌شود خاطرنشان کرد: این برنامه یک اعتکاف کودکانه است که بسته به زیست‌بوم هر مرکز و کتابخانه‌ای، کودکان از ظهر تا نماز مغرب در کتابخانه کانون حضور می‌یابند و در این بین احکام، مسائل دینی و جمع‌خوانی قرآن کریم را در قالب هنر، آموزش می‌بیینند که این آموزش می‌تواند در قالب کاردستی، نقاشی، کتاب‌خوانی و... باشد.
وی با بیان اینکه آموزش‌ها تا نماز مغرب ادامه دارد و بعد از آن کودکان افطاری ساده‌ای را در کنار یکدیگر خواهند داشت افزود: کودکان و نوجوانانی که در این برنامه حضور می‌یابند امکان دارد روزه کله‌گنجشکی یا کامل هم بگیرند.
ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه پنج‌شنبه هفته گذشته برنامه ایتام را در مجتمع شهرک مدنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار کردیم ادامه داد: برنامه‌های مختلف متناسب با اعضای کانون در هر مناسبت برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مورد توجه کانون طی امسال تربیت مربی است افزود: هر استان قرار شده به مرجعی به عنوان تربیت معلم در دو محور تبدیل شود که یکی مربیان کانون است و نسبت به نحوه ارتباط با کودک و نوجوان آموزش می‌بینند و دیگری مجموعه‌های بیرونی بوده که مثلا مربی پیش‌دبستانی، نیروهای مردمی، سازمان‌ها و حتی نوجوانان که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند و تمایل دارند خود‌جوش اقداماتی را انجام دهند، دوره‌های آموزشی تخصصی ببینند.
  14هزار کودک و نوجوان همدانی زیرپوشش کانون
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به اینکه تمام کودکان و نوجوانان دانش‌آموز می‌توانند زیر پوشش کانون باشند گفت: در استان همدان این تعداد 230 هزار نفر می‌شود که تاکنون 14 هزار نفر را پوشش دادیم و به دنبال این هستیم تعداد را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه در برنامه کانون مدرسه و کانون یاران امسال بیشترین اعضا را پوشش خواهیم داد خاطرنشان کرد: در طرح کانون مدرسه، تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری نوجوانان و کودکان استان منعقد شده، معلمان و مدیران مدارس موظف هستند ساعتی از کلاس‌های دانش‌آموزان را به برنامه‌های کانون اختصاص دهند.
ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه این معلمان و مدیران دانش‌آموزان به کانون پرورش فکری می‌آورند یا مربی ما در مدرسه حضور می‌یابد و آموزش‌هایی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود گفت: امیدواریم بدین ترتیب نیمی از دانش‌آموزان استان را پوشش دهیم و به شکل آماری عنوان کنیم که تمام آنها زیرپوشش هستند چرا که در حال حاضر برای تمام دانش‌آموزان برنامه داریم اما اینکه از لحاظ آماری زیر پوشش باشند، اینطور نبوده است.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم کانون توجه به نوجوان است چرا که با توجه به دنیای ارتباطات و فضای مجازی، آنها روز به روز در حال تغییر هستند و علایق متفاوت دارند و در معرض خطرهایی هستند که متناسب با آن آگاهی‌بخشی و آموزش‌هایی مورد توجه قرار گرفته است افزود: کار با نوجوان نباید محدود به یک یا دو ساعت آموزش باشد و باید تخصصی برنامه‌هایی برای آنها در نظر گرفت.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به اینکه مربیان ما هر هفته یا دو هفته یک بار وارد مدارس می‌شوند و گفت‌وگوهایی را با دانش‌آموزان دارند گفت: تا پای صحبت قشر نوجوان ننشینیم، متوجه خواسته‌ها و علایق آنها نشده و شناخت کافی نخواهیم داشت تا متناسب با آنها برنامه‌هایی را در نظر بگیریم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان تصریح کرد: نمی‌توان در کانون انتظار داشت که تمام دانش‌آموزان را زیر پوشش قرار دهیم و آن هم به سه دلیل برمی‌گردد یکی اینکه کودک و نوجوان خود انتخاب می‌کند، دوم اینکه کار در کانون تخصصی انجام می‌شود و سوم اینکه برنامه‌های کانون جنبه تربیتی دارد و آموزشی نیست.
 افزایش 500 برابری اعتماد خانواده‌ها به کانون پرورش فکری
وی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفتیم افزود: سال گذشته کارگاه‌های تخصصی500 برابر افرایش یافت، این یعنی500 برابر افزایش اعتماد خانواده‌ها به کانون پرورش فکری است. وی با بیان اینکه در حال حاضر روزی سه عنوان کتاب از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان چاپ می‌شود که رکورد بسیار خوبی بعد از 40 سال است ادامه داد: سال گذشته به یک‌باره 17 هزار کتاب تنها به استان همدان تزریق شد که در 20 سال اخیر بی‌نظیر بوده است و این یعنی پیشرفت و تقاضا و مطالبه‌گری وجود دارد و متقابل از سوی کانون پاسخ داده می‌شود.
ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه رسالت اصلی کانون کتاب و کتاب‌خوانی است اما سرانه مطالعه در کشور پایین بوده و باید مسؤولان دست به دست هم دهند و اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود افزود: تا آمارها واقعی نباشد کسی نگران نخواهد شد و کمک هم نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: جشنواره هنرهای تجسمی کانون 16 سال بود که در تهران برگزار می‌شد اما سال گذشته برای نخستین بار به استان دیگری سپرده شد و همدان به خاطر قابلیت‌های موجود آزمونه شد.
 ظرفیت بالای همدان برای انتخاب پایگاه کشوری و بین‌المللی هنرهای تجسمی
وی با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای تجسمی به خوبی در استان برگزار و از سوی مرکز عنوان شد که همدان این ظرفیت را دارد که پایگاه کشوری و حتی بین‌المللی هنرهای تجسمی آن هم در چهار رشته نقاشی، خوشنویسی، سفال‌گری و عکاسی باشد گفت: تحقق این مهم در دستور کار جدی ماست.
ابراهیمی‌هژیر از فعالیت 44 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در استان همدان خبر داد و افزود: با توجه به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، 31 کتابخانه ثابت، 10 کتابخانه سیار و سه کتابخانه پستی در سطح استان فعال است.
وی بیان کرد: در روستاهایی که دسترسی لازم به کتاب ندارند، مانند سال‌های گذشته برای کودکان و نوجوانان کتاب پست و رایگان هم برگشت داده می‌شود و هزینه‌ای برای کودکان و نوجوانان ندارد.
همدان سومین استان از لحاظ وجود کتابخانه‌های سیار
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به فعالیت 10 کتابخانه سیار در سطح استان گفت: سومین استان کشور از لحاظ تعداد کتابخانه‌های سیار در سطح کشور شناخته می‌شویم.
وی با بیان اینکه هر مربی کتابخانه سیار 20 روستا را پوشش می‌دهد اظهار کرد: این مربی هر 15 روز یک بار به یک روستا می‌رود و کتاب‌هایی را به کودکان و نوجوانان امانت می‌دهد و نمایش فیلم و انیمیشن را نیز در صورت وجود دیتا پروژکتور در برنامه دارد، همچنین ساخت کاردستی و سفال هم انجام می‌شود.
ابراهیمی با بیان اینکه کتابخانه شهری سیار در مناطق کم‌برخوردار فعال است و کتاب و دیگر امکانات در اختیار کودکان و نوجوان این مناطق قرار می‌گیرد افزود: عشایر استان در بخش عشایر و روستایی زیرپوشش قرار دارند و بیشتر برنامه‌های عشایر در فصل تابستان است اما زمستان نیز برای آنها برنامه داشتیم که سال گذشته در فامنین و بخش جوکار ملایر اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه تعداد پوشش کانون در شهرستان‌ها بستگی به جمعیت شهری و تعداد مدارس دارد که در این راستا شهرستان ‌و شهرهای کوچک به صورت صد درصد زیرپوشش قرار گرفتند گفت: مدارس ابتدایی بیشترین رغبت را به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با بیان اینکه در شهر همدان در مدارسی که مدیران فعالی دارند، بیشترین دانش‌آموزان زیر پوشش کانون قرار گرفتند تأکید کرد: نقش مدرسه و مدیر بسیار حائز اهمیت است، مدیری که بداند کار هنری و حوزه تربیت، رشد و استعدادیابی چیست، استقبال خوبی از برنامه‌ها خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه کانون‌های زبان نیز زیر مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعال هستند گفت: در این کانون‌ها، زبان‌های آلمانی، فرانسوی، چینی، عربی، روسی، انگلیسی و... تدریس می‌شود.
صحبت از سردار سلیمانی و شخصیت‌های اساطیری در کانون‌های زبان
ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه محتواهای کانون زبان به نحوی است که سبک زندگی غربی منتقل نشود و زندگی ایرانی اسلامی ترویج یابد تصریح کرد: کتاب‌های تدریس زبان متعلق به خود کانون است که به عنوان نمونه از سردار سلیمانی و شخصیت‌های اساطیری در این کتاب‌ها صحبت شده است و مربی مؤسسه زبان کانون نیز از هفت فیلتر عبور می‌کند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: