صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: وزیر نیرو گفت: آب همدان از نظر سلامتی و بهداشتی مشکلی ندارد اما با نصب دستگاه «اُزُن زنی» طعم و بوی آب بهتر خواهد شد.
به گزارش هگمتانه، علی اکبر محرابیان روز جمعه در بازدید از تصفیه خانه شیخی جان افزود: میزان آرسنیک آب همدان در حد صفر است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه آب شهر همدان دارای استاندارد 10 _53 است و بالاتر از استاندارد بهداشت جهانی است اظهار کرد: اطمینان می‌دهم که آب همدان در آزمایشگاه‌های فنی با دقت بررسی می‌شود و مشکلی از لحاظ آشامیدنی ندارد.
محرابیان با اشاره به اینکه میزان استاندارد سختی آب در حد یک‌هزار است، میزان سختی آب همدان را حدود 400 خواند که کیفیت قابل قبولی به شهروندان ارائه می‌کند.
وزیر نیرو یادآور شد: پیش از این، آب همدان از سد اکباتان و چاه‌های اطراف تأمین می‌شد که پس از کاهش ذخایر آب این سد، تأمین آب این شهر با مشکلاتی مواجه شد.
وی بیان کرد: آب سد تالوار که پس از سال‌ها تنها 30 درصد پیشرفت داشت با همت و تلاش دولت سیزدهم 70 درصد باقیمانده انتقال آب در چند ماه به سرانجام رسید.
محرابیان تأکید کرد: با بروز خشک‌سالی آب سد اکباتان تمام شد و شرایط سختی برای شهروندان همدانی از ابتدای سال 1401 به وجود آمده بود.
وی ادامه داد: در قالب یک طرح اضطراری و ایجاد صدحلقه چاه آب و اجرای ده‌ها کیلومتر خط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن آب را برای همدان تأمین کردیم.
قاسمی‌فرزاد: تغییر طعم و بوی آب در همدان مطابق ذائقه مردم
استاندار همدان نیز از انجام اقداماتی برای تغییر طعم و بوی آب همدان و تطبیق آن با ذائقه مردم خبر داد و گفت: در این راستا به زودی واحد ازن‌زنی در تصفیه‌خانه شیخی‌جان راه‌اندازی می‌شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: پروژه‌ای که در طول 17 سال 32 درصد پیشرفت داشت، در دولت مردمی و با دستور اکید رئیس جمهور و حضور جهادی و انقلابی وزیر نیرو در مدت کمی اجرایی و مشکل انتقال آب حل شد.
وی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه انتقال آب به همدان اعتبارات خوبی تخصیص یافت که در کشور بی‌نظیر بود گفت: بالغ بر یک‌هزار و 700 میلیارد تومان برای این پروژه تاکنون تزریق شده که در ادامه هم قرار است اتفاقات خوبی رخ دهد و خبرهای خوشی در راه است.
استاندار همدان با بیان اینکه در کمتر از 6 ماه کار انتقال آب از تالوار به همدان انجام شد و در مدت کمتر از یک سال کار بزرگ تصفیه‌خانه اجرایی شد عنوان کرد: با تأکید روزانه وزیر نیرو، معاونان وی هر روز در اینجا حضور داشتند، به خصوص در ایام بحران آب، سه نفر از معاونان از وزارت نیرو و آب و فاضلاب کشور در طول دو ماه شبانه روز حضور داشتند و مدیران استان نیز واقعا جهادی کار کردند و در حال حاضر هم اقداماتی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در خصوص منبع آب می‌تواند با توجه به اینکه ذائقه مردم همدان به آب سد اکباتان عادت کرده است، تغییراتی احساس شود گفت: بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی، وزارت نیرو و مجموعه‌های داخلی استان حاکی از سلامت آب همدان دارد.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه استاندارد بین‌المللی آرسنیک 10 است که در آب همدان غالبا با صفر عرضه می‌شود خاطرنشان کرد: به گفته سازمان‌های ذی‌صلاح آب همدان سالم و بهداشتی است اما از اینکه طبق ذائقه مردم نیست و احیانا طعمی دارد، طبق صحبت با وزیر نیرو، ایشان این قول را دادند که واحد ازن‌زنی به زودی راه‌اندازی شود که باید مبلغ قابل توجهی برای آن هزینه کرد.
وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو قبل از ماه مبارک رمضان می‌خواستند به همدان سفر کنند و به این تصفیه‌خانه بیایند و از نزدیک شاهد اقدامات آن باشند افزود: با توجه به این صحبت‌ها امروز صبح در اینجا حضور یافتند که از تمام تلاش‌های جهادی و انقلابی او در طول دو سال برای همدان قدردانی می‌کنم، البته از مدیران استان و سایر کسانی که در کنار ما بودند تا این کار مهم اجرایی شود هم قدردانی می‌کنم.
اخلاص‌مند: افزایش بارندگی‌های همدان نسبت به درازمدت و کوتاه مدت
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه اقدامات اساسی در تصفیه‌خانه شیخی‌جان به اتمام رسیده و ظرفیت تصفیه 1800 لیتر بر ثانیه را داریم گفت: آب طبق استانداردهای 1053 از تصفیه‌خانه وارد شبکه شهری می‌شود.
رضا اخلاص‌مند با بیان اینکه خوشبختانه امسال بارندگی خوبی را در همدان شاهد بودیم اظهار کرد: متوسط بارندگی کل استان تاکنون 277 میلی‌متر بوده که نسبت به دراز مدت متوسط حدود 4 درصد و نسبت به سال گذشته نیز 36 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: امیدواریم با بارندگی‌هایی که خواهیم داشت، بتوانیم در منابع آب سطحی و زیرزمینی تغذیه خوبی داشته باشیم و ذخیره خوبی پشت سدها ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: در حال حاضر با بارندگی‌های اخیر توانستیم طبق مدیریتی که در بالا دست سد اکباتان صورت گرفته و کنترل بندهای کشاورزی، 11.5 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشته باشیم که کل متوسط درازمدت ورودی سد 50 میلیون مترمکعب بوده است.
اخلاص‌مند در ادامه افزود: خوشبختانه پروژه آب‌رسانی از تالوار به همدان و تصفیه‌خانه شیخی‌جان با دستور ویژه رئیس جمهور و تلاش شبانه‌روزی مسؤولان اجرا شد و در حال حاضر ظرفیت انتقال 1800 لیتر بر ثانیه آب را در این تصفیه‌خانه داریم.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با تأکید بر اینکه در حال حاضر آب در تصفیه‌خانه شیخی‌جان طبق استانداردهای 1053 تصفیه و وارد شبکه می‌شود گفت: کیفیت آب همدان توسط دانشگاه علوم پزشکی و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و استان کنترل و نظارت و طبق استانداردها آب وارد شبکه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این مقطع زمانی نیاز ما به آب در محدوده شهر حدود 1900 تا 2000 لیتر بر ثانیه است که ورودی تالوار 1200 لیتر برثانیه بوده و 100 لیتر بر ثانیه نیز از خالقوردی تأمین می‌شود عنوان کرد: بقیه نیاز آب نیز از منابع آب‌های سطحی رودخانه عباس‌آباد، خاکو و دره مرادبیک به میزان حدود 800 لیتر بر ثانیه وارد شبکه می‌شود که اختلاط صورت گیرد.
به نقل از فارس، وی گفت: در حال حاضر اقدامات اساسی در تصفیه‌خانه شیخی‌جان به اتمام رسیده و ظرفیت تصفیه 1800 لیتر برثانیه را داریم و تنها کار محوطه‌سازی مانده که این مورد نیز با نصب تجهیزات در حال انجام است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: