صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه ورزش: پیست اسکی تاریکدره همدان به عنوان کوچکترین پیست کشور پس از گذشت 13 ماه، بازگشایی شد.
تاریکدره نزدیک‌ترین پیست به لحاظ موقعیت مکانی تا مرکز شهر به شمار می‌رود و کمتر از 10 کیلومتر تا مرکز همدان فاصله دارد.
رئیس هیأت اسکی همدان اظهار کرد: پیست اسکی تاریکدره از ساعت 9:30 روز گذشته آماده ارائه خدمت به ورزشکاران و دوستداران ورزش اسکی است.
فاطمه آهنبر افزود: به جز تله سی یژ که غیرفعال است، سایر امکانات پیست همچون تله اسکی، مدرسه اسکی و پیست مبتدی این مجموعه فعال است.
وی بیان کرد: البته تردد در مسیر جاده گنجنامه به پیست تاریکدره با تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است و انتظار می‌رود به هشدارهای رانندگی توجه جدی شود.
آهنبر خاطرنشان کرد: پیست تاریک‌دره یکی از پیست‌های منحصر به فرد در کشور است که دسترسی آن تا مرکز شهر بسیار نزدیک بوده و اسکی بازان می‌توانند در کمترین زمان ممکن به این منطقه عزیمت کنند.
رئیس هیأت اسکی همدان افزود: این پیست از امکانات لازم از جمله پناهگاه و دستگاه برف کوب برخوردار است و می‌تواند با حمایت مسؤولان به یکی از کمپ‌های مهم گردشگری ورزشی تبدیل شود.
پیست اسکی تاریک دره همدان بعد از پیست دیزین و شمشک به عنوان سومین پیست مطرح و مجهز کشور در سال 1364 تاسیس و به بهره برداری رسید.

 تیوپ سواری، نه ورزش است نه بازی جالب!
رئیس هیأت اسکی همدان در خصوص تیوپ سواری برخی خانواده‌ها در دامنه‌های کوهستانی گفت: تیوپ سواری به نظرم نه ورزش است و نه بازی جالبی!
دامنه کوه‌ها و ارتفاعات شهر کوهستانی همدان در این روزها و همزمان با تعطیلی جمعه میعادگاه بازی عصرگاهی و شبانه انبوه جوانان و نوجوانانی است که با همراه داشتن تیوپ‌های باد کرده بزرگ و کوچک بدون توجه به خطرات احتمالی، به سوی حوادث ناخوشایند می‌شتابند.
در این روزهای سرد و برفی، تیوپ سواری یکی از بازی‌های پرهیجان و پرطرفدار جوانان همدانی در دامنه کوه‌ها و تپه ماهورهای شیب دار است هر چند با وجود هیجانات این بازی مهیج، چندان هم بی‌خطر نیست.
دلخوشی جوانان و نوجوانان برای تیوپ سواری و لیز خوردن پر شتاب در مسیرهایی است که براثر استفاده زیاد لغزنده و وسوسه کننده است.
مسیرهایی که ناگزیر فاقد ایمنی لازم است و در طول مسیر تحته سنگ، درخت و حتی اشیا رها شده مانند تکه‌های برنده شیشه و چوب مانع تیوپ سواری راحت و بی درد می‌شود، اما چه می‌شود کرد که تیوپ سواران لذت لحظه‌ای را به خطرات آن ترجیح می‌دهند.
جذابیت و هیجان این بازی باعث شده تا خانواده‌ها اغلب در مقابل اصرار و پافشاری فرزندان خود کوتاه آمده و در برای این بازی خطرناک و پرمخاطره تسلیم شوند.
در واقع اصرار فرزندان باعث می‌شود تا والدین ناگزیر آن‌ها را به مناطق برفی واقع در دامنه کوه‌ها ببرند و شاهد یک روز پراسترس باشند.
در این بین برخی والدین زودتر از پیشنهاد فرزندان به استقبال این بازی پرخطر می‌روند و معتقدند: در این ایام ترجیح می‌دهیم به صورت خانوادگی و گروهی به تیوپ سواری بپردازیم.
برخی نیز خواستار ایجاد فضایی استاندارد برای برف بازی‌های مردم در همدان هستند و می‌گویند: تیوپ سواری خیلی طرفدار دارد و بهتر است مسؤولان اجرایی فضای استانداردی را برای فعالیت در این بازی فراهم کنند چرا که نمی‌توان مردم را از این تفریح منع کرد.
برخی نیز خواستار ایجاد فضایی استاندارد برای بازی‌های برفی مردم در همدان هستند و می‌گویند: تیوپ سواری خیلی طرفدار دارد و بهتر است مسؤولان اجرایی فضای استاندارد را برای فعالیت در این بازی فراهم کنند چرا که نمی‌توان مردم را از این تفریح لذت بخش منع کرد.
اغلب جوانان اواخر وقت برای پرداختن به این بازی به مناطق دامنه الوند همدان می‌روند و همین حضور دسته جمعی به جذابیت بازی افزوده است.
تیوپ سواری همانند اسکی نیاز به تخصص و آموزش ندارد و خانواده‌ها از هر طبقه‌ای می‌توانند بدون هزینه در این ورزش فعالیت کنند.
آهنبر با تأکید بر اینکه قانونی مبنی بر منع مردم برای تیوپ سواری وجود ندارد، گفت: تیوپ سواری روی برف هر چند پرهیجان و لذت برانگیز، اما فعالیت غیراستانداردی است و خانواده‌ها باید مراقب خطرات احتمالی این هیجان زمستانی باشند.
وی افزود: همه ساله با شروع فصل زمستان شاهد فعالیت خانواده‌ها به ویژه جوانان در تیوپ سواری هستیم که این تفریح با خطرات زیادی نیز همراه است.
به گفته وی، این فعالیت هیچ گونه ایمنی ندارد و فعالیت در آن خودجوش بوده و هیچ نهادی نیز آن را تأیید نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه تیوپ سواری ورزش محسوب نمی‌شود، یادآور شد: این فعالیت از گذشته ایجاد شده و حتی اگر هم جوانان اصرار دارند ابتدا باید شرایط ایمنی آن را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: تیوپ سواری روی برف قابل مهار و ایمنی لازم نیست و ممکن است در مسیر با اشیا برنده یا سنگ برخورد کنند.
آهنبر با بیان اینکه اغلب مسیرها در شیب دامنه‌های کوهستانی همدان ایجاد می‌شود و هیچ گونه امنیتی در آن فراهم نیست، توصیه کرد: خانواده‌ها اگر اصرار به تیوپ سواری دارند بهتر است از مسیرهایی استفاده کنند که حداکثر ایمنی لازم را داشته باشد.
تیوپ سواری از رشته‌های ورزش زمستانی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل اجازه استفاده به افراد از این وسیله خطرناک و حادثه آفرین در پیست اسکی تاریکدره همدان داده نمی‌شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: