صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: اولویت کار تعزیرات پاسخ به شکایت‌ مردم از بازار و واحدهای صنفی است.
به گزارش هگمتانه، مرضیه یونسی؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان و حمید رنجبران؛ مسؤول روابط عمومی این مجموعه در تحریریه هگمتانه حضور یافتند و با سید حامد تروهید؛ مدیر مسؤول و محمد مهدی شیرمحمدی؛ سردبیر این روزنامه به گفت‌وگو نشستند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه بیشترین پرونده‌های قاچاق استان همدان در حوزه لوازم جانبی موبایل، پارچه و لوازم خانگی است اظهار کرد: اخیرا پرونده سنگینی مربوط به لوازم جانبی موبایل و قطعات خودرو به ارزش 122 میلیارد ریال تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در یکی از شهرستان‌های استان در قالب لوازم جهیزیه قاچاق انجام می‌شد گفت: قاچاقچی مذکور با خانواده‌هایی که فرزندانشان به تازگی عقد کرده بودند، هماهنگ شده و در قالب جهیزیه اقلامی به استان منتقل می‌کرد.
یونسی بیان کرد: در این پرونده فرد خاطی با خانواده‌ها هماهنگ شده بود که با ورود اجناس از بندر گناوه و بروز مشکل، اعلام کنند جهیزیه به متعلق به آنها است، اما حجم کالا بالا بود و از طرفی تمام کامیون‌ها از یک جا منتقل می‌شدند و اجناس دارای یک نشان تجاری و تعداد بی‌شمار بود که می‌شد به قاچاق بودن آنها شک داشت.
وی در خصوص محموله قاچاقی که چهار سال پیش با جعل عنوان بیت رهبری به همدان منتقل شد هم گفت: فردی در یکی از شهرستان‌های استان با جعل عناوین دفتر مقام معظم رهبری و مجوزهای سازمان‌ها و نهادهای مختلف قاچاق کرده بود که پرونده به تهران ارسال شد اما چون پرونده جعل اسناد و عناوین بود و تعزیرات حکومتی صلاحیت بررسی این مورد را ندارد ما نیز آن را به دادسرا منتقل کردیم.
وی با اشاره به اینکه پرونده‌های قاچاق با ارزش بالا در استان وجود دارد که در این زمینه موضوع سوخت مهم است، در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با شرایط امروز و سهمیه‌بندی، امکان قاچاق سوخت وجود دارد؟ افزود: بله؛ در بخش‌های مختلف قاچاق اتفاق می‌افتد که می‌توان به جایگاه‌‌های عرضه سوخت اشاره داشت و موضوع تخلف سهمیه ون‌ها و تاکسی‌ها هم بوده اما تخلف آنها عمده نیست.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به اینکه نوعی از قاچاق سوخت اتفاق می‌افتد به نحوی که زیر زمین مخزن سوخت جاساز می‌کنند و معمولا سوخت کشاورزان به آنجا منتقل می‌شود که کشاورز هم اطلاعی پیدا نمی‌کند گفت: در همدان تقریبا چهار پرونده سنگین در حوزه قاچاق سوخت داشتیم که به طور مثال پرونده‌هایی با 25 هزار و 12 هزار لیتر قاچاق سوخت تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در جلسات تنظیم بازار موضوع آگاهی‌بخشی به کشاورزان در مورد قاچاق سوخت مورد تأکید ماست افزود: گاهی سوخت حتی به زمین کشاورز هم نمی‌رسد و در جای دیگر جابه‌جا می‌شود.
یونسی با بیان اینکه گاهی ظاهرسازی در حوزه قاچاق جالب است ادامه داد: مواردی را برخورد کردیم که مخزنی در داخل مخزن اصلی بوده و مخزن رویی آن ماکت بوده و داخل مخزن اصلی کالای قاچاق جاساز شده است.
وی بیان کرد: در یک پرونده، سوخت زیر شیشه‌های نوشابه جاسازی شده بود به نحوی که جلوی ماشین شیشه‌های نوشابه و عقب سوخت بود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در پاسخ به این سؤال که آیا احکام موجود برای جلوگیری از قاچاق سوخت بازدارنده است؟ گفت: قانون قاچاق خیلی سخت‌گیرانه است اما چون قاچاق سودش بالاست، بارها تکرار می‌شود و البته کسانی هم که قاچاق می‌کنند برای ما رفتار شناخته‌شده‌ای دارند و زودتر شناسایی می‌شوند.‌
وی در خصوص اینکه چگونه قاچاق از طریق فضای مجازی کنترل می‌شود افزود: قانون قدیمی قاچاق در حوزه فضای مجازی ماده و قانونی ندارد اما قانون جدید اصلاح شده و اساس کار نیز به پلیس فتا محول شده است.
یونسی با اشاره به اینکه در حوزه فضای مجازی شکایت مردم زودتر به نتیجه می‌رسد و می‌طلبد مردم خود پیگیر باشند در ادامه از نظارت بر کار رستوران‌ها سخن گفت و بیان کرد: طرح گشت‌های شبانه تعزیرات حکومتی طرح ابتکاری استان همدان بوده و این طرح به تهران نیز اعلام شده و مورد توجه قرار گرفته که به صورت کشوری هم در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این طرح به خصوص در ایام شب یلدا جنبه بازدارندگی داشت و برای نوروز و ماه رمضان نیز آن را در دستور کار قرار خواهیم داد افزود: در این گشت‌ها جالب بود که منوی برخی رستوران‌ها با منوی اتحادیه متفاوت بود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به اینکه رستورانی منویی را با خودکار دست‌نویس کرده و روی منو اتحادیه چسبانده بود که هر دو منو دارای قیمت متفاوت‌ بودند که برخورد لازم با آن صورت گرفت گفت: بسیاری از شیرینی‌فروشی‌ها هم در شب یلدا خالص‌فروشی را رعایت نمی‌کردند؛ و جعبه را با قیمت شیرینی می‌فروختند در حالی که طبق نرخ‌نامه اتحادیه هزینه جعبه در نرخ کلی لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه در یک رستوران اخیرا خرچنگ کشف شد که بررسی این موضوع در صلاحیت دادگستری است هرچند ما نیروی نظارتی فرستادیم اما رسیدگی به این پرونده به عهده ما نبود گفت: در حال حاضر گشت شبانه تعزیرات حکومتی استان پابرجاست.

  بالاترین آمار تخلف عدم درج قیمت و گران‌فروشی
یونسی بالاترین آمار تخلف در استان را عدم درج قیمت و گران‌فروشی دانست و افزود: واحدها همه موظفند پروانه کسب دریافت کنند و به درج قیمت توجه داشته باشند.
وی در خصوص نظارت بر کار دست‌فروشان و گران‌فروشی آنها گفت: برخورد با سدمعبر در سطح شهر در حوزه صلاحیت ما نیست چرا که واحد صنفی به شمار نمی‌آید، تعزیرات بر گران‌فروشی دست‌فروشان نمی‌تواند ورود کند هرچند اگر زیرساخت قانونی باشد، ما نظارت خواهیم کرد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر بازار مرغ در استان وضعیت خوبی دارد عنوان کرد: ایام کمبود مرغ در استان تخلف‌هایی از سوی کشتارگاه‌ها صورت گرفته بود که پرونده‌های آنها به تعزیرات حکومتی آمد و جریمه‌های سنگین برای آنها لحاظ شد که بازدارنده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از صاحبان کشتارگاه‌ها اقدام به تجهیز واحد خود کرده است که در بالا رفتن کیفیت مرغ مؤثر بوده گفت: استان در حوزه ارتقای کیفیت مرغ تخصصی ورود کرده و خروجی آن این بوده که در سطح بازار نیز نمود داشته است.
یونسی با تأکید به اینکه اخیرا یکی از کشتارگاه‌ها تجهیز شد و چهار کشتارگاه تجهیرات خوبی دارند و سه کشتارگاه هم درصددند تجهیز شوند در ادامه در خصوص اینکه چرا نرخ تورم استان همدان بالاست و چرا قیمت‌ها را در همدان بالا می‌برند و برای نظارت بر آن چه باید کرد، برای نمونه قیمت گوشت حتی در شهرستان‌های استان پایین‌تر از مرکز استان است پاسخ داد: در مقام دفاع نیستم اما یک استدلالی است که در مرکز استان گوشت پاک‌شده عرضه می‌شود و درصد چربی و ضایعات آن کمتر است.
وی در پاسخ به این سؤال که در تهران هم کیفیت گوشت بالاست و قابل مقایسه با همدان نیست، اما چرا باید قیمت آن در همدان و نیز تورم بالا باشد؟ گفت: یک بخشی از تورم به قیمت کالا برمی‌گردد و سایر موارد نیز نظیر سلیقه مردم و قیمت ملک و اجاره‌بها را هم باید در نظر بگیریم.
مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان با اشاره به اینکه دو بعد نظارتی، یکی به ضابطین و دیگری به گشت‌های تعزیزات حکومتی برمی‌گردد اضافه کرد: نیروهای ما با دلسوزی تمام گشت‌های نظارتی را انجام می‌دهند و خود نیز سعی می‌کنم در گشت‌ها حضور داشته باشم اما بخش اصلی کار هم به مراجع نظارتی برمی گردد و برعهده ضابطین است.‌
وی با بیان اینکه دو سال است مبنای کار خود را شکایت‌محوری و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها قرار دادیم گفت: تعزیرات مجوزی برای ضابط‌پروری ندارد که اگر این امکان بود، کار نظارت بهتر پیش می‌رفت.
یونسی با اشاره به اینکه کار نظارت باید به صورت خودجوش و مردمی، پیش رود افزود:‌ سامانه 135 ما فعال است و مردم می‌توانند با شماره 08132524484 تعزیرات حکومتی نیز تماس گرفته و ما را در جریان گران‌فروشی و تخلف‌های صنفی واحدها قرار دهند تا به موقع رسیدگی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه به واحدها اطلاع داده شده که در ایام شب عید نوروز افزایش قیمتی نداشته باشند گفت: برای کنترل بازار شب یلدا گشت‌هایی را 10 روز پیش از یلدا در بازار آغاز کردیم و بازتاب خوبی داشت و آرامش ما نیز در همین بازخوردهاست.

تشدید کنترل بازار در شب عید
مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان با تأکید به اینکه امروز دغدغه‌مندیم شب عید نوروز مردم راحت خرید کنند و آرامش داشته باشند افزود: امیدواریم مشکلات و دغدغه مردم کم شود و ما بتوانیم قدمی در این راستا برداریم.
وی در ادامه به یکی از پرونده‌های خاص تعزیرات حکومتی هم اشاره داشت و گفت: یک پرونده‌ ارزی داشتیم که 11 سال بلاتکلیف در مجموعه تعزیرات مانده بود.
یونسی با اشاره به اینکه رای این پرونده 11 سال پیش صادر شده بود ادامه داد: فردی از یکی از بانک‌های استان ارز گرفته و به کشور خارجی برده بود تا میوه وارد کند اما به تعهدش عمل نکرده بود.
وصول 60 میلیارد تومان از متخلف ارزی در همدان
یونسی با بیان اینکه با بانک مرکزی در تهران مکاتباتی داشتیم و میانگین تعهد ارز را اعلام کردند گفت: یک سال و نیم روی این پرونده که به خاطر نقص مدرک مسکوت مانده بود، کار کردیم و توانستیم 60 میلیارد تومان وصول کنیم؛ طبق استعلام از بانک مرکزی ارز را به ریال محاسبه کرده و وصول انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه برای فرهنگ‌سازی و کنترل تخلفات، آموزش آن هم از پایه مهم است افزود: آموزش در بخش‌های مختلف حرف اول می‌زند و هرآنچه اطلاع و آگاهی مردم بیشتر باشد، تخلف کمتر خواهد بود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به اینکه تحولات خوبی را در این دولت در حوزه تعزیرات حکومتی شاهد هستیم گفت: ما این روزها با توجه به نزدیکی عید نوروز و ماه رمضان و نیاز نظارت بر بازار و قیمت‌ها، بیشترین انرژی را صرف می‌کنیم و تا پاسی از شب مشغول به خدمت بوده‌ایم چرا که حیطه‌های کاری متنوع است و نیاز به کار شبانه‌روزی دارد.
وی با بیان اینکه ابتدای هر ماه برنامه‌ریزی خاصی را با توجه به نیاز مردم انجام می‌دهیم عنوان کرد: به مانند دادگستری در تعزیرات حکومتی استان قاضی کشیک فعال است و حتی روزهای تعطیل هم نیروهای ما فعال و آماده خدمتگزاری به مردم هستند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: