صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون اقتصادی استاندار همدان در نشست خبری با خبرنگاران به مروری بر وضعیت اقتصادی استان همدان پرداخت.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، سید مجتبی حسینی در جمع خبرنگاران گفت: 61 پروژه اقتصادی در دهه فجر امسال داشتیم که 60 مورد آن افتتاح و یک مورد کلنگ‌زنی بوده است که برای این پروژه‌ها دو هزار و 392 میلیارد تومان اعتبار صرف شده و برای هزار و 784 نفر اشتغال‌زایی شده است.
حسینی با بیان اینکه همچنین 206 واحد راکد و غیرفعال احیا شده است، افزود: سهم استان همدان در تسهیلات اعطا شده به واحدهای بزرگ در قالب تسهیلات بند الف تبصره 18 در سال 1401 که در سال جاری پرداخت می‌شود هزار و 600 میلیارد تومان بوده است.
حسینی افزود: برای مشاغل کوچک کارگاهی و خانگی نیز حدود هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، در مشاغل فردی نیز 161 میلیارد تومان پرداخت شده است.

  تورم در همدان نزولی است
وی ادامه داد: در خصوص تورم نیز که بخش دوم شعار سال است رصدخانه پایش و کنترل تورم را در استان در تیرماه سال جاری تشکیل دادیم و در همین راستا از مردادماه تورم در استان سیر نزولی داشته است.
حسینی افزود: تورم ماهیانه ماه گذشته استان همدان 1.6 دهم بوده در حالی که تورم میانگین کشور2.2 دهم بوده است.
وی با بیان اینکه شش ماهی است که تورم همدان تفاوت معناداری با میانگین تورم کشور دارد، گفت: ایجاد بازارچه عرضه مستقیم محصولات از جمله اقدامات شاخص در راستای کاهش تورم بوده است که سال گذشته در نظربیگ و در سال جاری در شهرک مدنی احداث شد برای سال آینده نیز 15 مرکز عرضه به اینها اضافه خواهد شد.
حسینی همچنین به وضعیت مطلوب ذخایر استراتژیک استان اشاره کرد و گفت: یکی از مصادیق مردمی‌سازی اقتصاد، استفاده از تعاونی‌ها در اشکال مختلف است که در سال جاری با تشکیل هزار و 316 تعاونی توانستیم رتبه برتر کشور را در برنامه اجرایی تحول مدیریت تعاون کسب کنیم.
وی ادامه داد: همچنین تعاونی توسعه و عمران در عمده شهرستان‌های استان ایجاد شده است.
حسینی با بیان اینکه دو زنجیره ارزش کشمش و سفال در استان شکل گرفته و دو زنجیره پوشاک و مبل و منبت هم در سال آتی شکل خواهد گرفت، گفت: در راستای مأموریت‌گرایی و مسأله‌محوری سیاست‌های استان 9 مسأله اصلی استان به 9 دانشگاه اعطا کردیم که اینها مسأله واگذار شده را مورد پژوهش قرار داده و راهکار رفع آن را به استان ارائه دهند.
حسینی همچنین به موضوع تشکیل کارگروه مبارزه با فرار مالیاتی به عنوان اولین استان در کشور و آورده هزار میلیارد تومانی آن اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری، پردیس نوآوری و فناوری کشاورزی و پارک سلامت که هرکدام ثمرات بی‌شماری برای استان دارند نیز ایجاد شده است.
تعهد اشتغال استان 106 درصد تحقق یافته است
معاون امور اقتصادی استاندار همدان همچنین به بحث اشتغال و ابعاد مختلف آن اشاره کرد و گفت: ایجاد سامانه کارینجا یکی از اقدامات مهم است که در صورت رسیدن به بلوغ ضمن معرفی فرصت‌های شغلی به افراد جویای کار پس از تکمیل بانک اطلاعاتی این سامانه می‌توان برنامه‌ریزی‌های استراتژیک استان در حوزه مشاغل را در این سامانه پیاده‌سازی کنیم.
حسینی گفت: تعهد اشتغال استان 20 هزار و 706 نفر بوده است که تا به امروز 106 درصد تحقق یافته است و تا پایان سال به 110 درصد خواهد رسید.
وی در ادامه به پاسخ به سؤال خبرنگاران پرداخت و گفت: در حوزه خودروی برقی سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری در منطقه جهان‌آباد در حال انجام است و نقاطی در سطح شهر به عنوان ایستگاه‌های شارژ این خودروها مشخص شده است که پس از ایجاد این ایستگاه‌ها خودروها در مرحله اول مونتاژی وارد شده و در مرحله بعدی در منطقه ویژه جهان‌آباد تولید خواهند شد.
مراتب نارضایتی خود به تفاوت قیمت گوشت در همدان و تهران را بارها اعلام کرده‌ایم
حسینی در ادامه با بیان اینکه در حوزه معیشت من به نوبت خودم شرمنده مردم هستم در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص قیمت گوشت قرمز در استان همدان پرداخت و گفت: بارها در مورد گوشت قرمز توضیحاتی ارائه داده‌ایم اما مورد قبول مردم عزیز ما قرار نگرفته است، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تأمین و توزیع کالاهای اساسی از جمله گوشت، برا اینکه ارسالی استان‌ها به ویژه در مورد مرغ و گوشت به تهران پایین بیاید این سیاست را پیش گرفته است که بازار گوشت تهران را با واردات یارانه‌ای تأمین کند و همین باعث می‌شود که قیمت گوشت در تهران به مراتب پایین‌تر باشد و مردم دیگر استان‌ها به این موضوع گلایه دارند که ما مراتب این نارضایتی را مکرراً در جلسات اعلام و ابلاغ کردیم.
حسینی با بیان اینکه قیمت گوشت در استان‌ها قابل دفاع نیست، گفت: پاسخی که به ما داده شده است که این کار در راستای خروج گوشت و مرغ از استان‌ها و تعدیل قیمت بوده است که خود جای بحث دارد که به چه میزان این اتفاق افتاده است.

  گوشت با قیمت دولتی تا پایان سال در همدان عرضه می‌شود
معاون اقتصادی استاندار افزود: شاید در بعضی استان‌ها هم گوشت قرمز با قیمت پایین‌تری عرضه شود که در استان همدان هم وجود دارد و در حال حاضر گوشت نرمه گوساله نر در استان همدان در مراکز خاص سازمان تعاونی روستایی کیلویی به قیمت مصرف‌کننده 440 هزار تومان عرضه می‌شود.
وی افزود: همچنین گوشت گوسفندی منجمد گوسفندی نیز چند روزی است که با قیمت 315 هزار تومان توزیع می‌شود و باز هم به دنبال سهم دولتی و یارانه‌ای وزارت جهاد در همدان هستیم.
حسینی ادامه داد: طبق توافقی که با فراهم‌کننده مرزی انجام داده‌ایم روزانه عرضه حدود 5 تن گوشت گوساله و 5 تن گوشت گوسفند با این قیمت خواهیم داشت و این توزیع تا پایان سال ادامه خواهد داشت که دو سوم میزان گوشت قرمز مورد نیاز روزانه استان به این طریق تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: در همین تهران که گوشت با قیمت پایین در میادین تره‌بار عرضه می‌شود در قصابی‌ها گوشت حتی با قیمت بالاتر از همدان و در رنج قیمتی 600 تا 700 هزار تومان عرضه می‌شود.
وی در ادامه همچنین به ورود هیأت تجاری ازبکستان به استان در هفته جاری اشاره کرد و گفت: در دی ماه هیأتی از همدان به تاشکند اعزام شد و به دنبال این سفر هیأتی از ازبکستان به همدان اعزام خواهد شد و در دو روز هیأت ازبکستان در ایران حضور خواهند داشت.
حسینی گفت: این هیأت 25 و 26 بهمن در همدان خواهند بود و این حضور در حوزه گردشگری و اجرای مفاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی و حوزه تفاهم‌نامه‌های مرتبط با جذب دانشجویان اتفاق خواهد افتاد.
وی در مورد طرح انصاف نیز گفت: یکی از رسانه‌های زرد استان به این حوزه پرداخته بود، ما در سال جاری در خصوص طرح انصاف هم موارد قانونی گذاشتیم یعنی رعایت سقف 25 درصد و یک سری مفاد تشویقی که در حد خودش موفق هم بود، اما اینکه انتظار تحقق 100 درصدی این طرح را داشته باشیم انتظار به‌جایی نیست.
حسینی ادامه داد: با توجه به محوریت‌های منابع آبی و خاکی و ظرفیت‌های موجود گردشگری در استان لازم است که محور اقتصادی استان را به سمت گردشگری سوق دهیم.
گردشگری محور توسعه استان/ جانمایی غرفه‌های استان همدان از 23 تا 26 بهمن ماه در نمایشگاه گردشگری در سالن 27
وی افزود: یکی از مهم‌ترین رویدادها در این زمینه نمایشگاه گردشگری است که فضا برای معرفی استان فراهم است که تأکید استاندار مبنی بر حضور متفاوت و متحد استان در این نمایشگاه بود تا ظرفیت‌های همدان معرفی و سرمایه‌گذار و گردشگر داخلی و خارجی به استان جذب شوند.
حسینی ادامه داد: غرفه‌های استان همدان از 23 تا 26 بهمن ماه در نمایشگاه گردشگری تهران به همراه استان کرمان در سالن 27 جانمایی شده است.
وی به پوشش گسترده رسانه‌ای این نمایشگاه با حضور خبرنگاران همدان اشاره کرد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی مدیران متناظر خود را برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرده‌اند.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دلیل حمایت دولت از افتتاح یک هایپرمارکت در استان چیست؟ گفت: استاندار تأکید داشتند که هرچه سریع‌تر فکری برای فضای بلااستفاده نمایشگاه بین‌المللی سابق همدان شود و حمایت در این راستا بوده است، دلیل انتخاب این مجموعه هم شرکت در یک فراخوان مناقصه عمومی بوده است و هیچ‌گونه حمایت ویژه‌ای از آن صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: استان همدان و استانداری همدان هیچ نقشی در انتخاب سفیر نشان مربوط به این شرکت نداشته است اما ما پس از ایجاد مطالبه مردمی و مطلع شدن از مواضع ایشان نسبت به نظام و انقلاب با شرکت رایزنی کردیم و مراتب اعتراضمان را اعلام کردیم و مقرر شد افتتاحیه به شکل دیگری برگزار شد.
حسینی ادامه داد: دلیل انعکاس این پروژه در شبکه‌های مجازی توسط شخص من نیز به این دلیل بوده است که این پروژه برای 160 نفر اشتغال‌زایی کرده است و انتشار آن صرفاً در راستای امیدآفرینی بوده است نه حمایت از این شرکت خاص.
حسینی همچنین در ادامه گفت: از آذرماه سال گذشته تصمیم گرفتیم بانک‌ها را در حوزه‌هایی چون تسهیلات، برخورد با ارباب رجوع و رضایت مشتری و همراهی با سیاست‌های استان ارزیابی فصلی کنیم که این اتفاق افتاد و مشخص شد که 5 بانک خصوصی وضعیت خوبی در این خصوص ندارند و اخطارهای لازم به آنها داده شد و بازه زمانی تعیین کردیم که اگر در طی این مدت میزان تسهیلات به سپرده را به میانگین 75 درصدی نرسانند مشمول روش‌های قهری استان می‌شوند و باید پاسخگو باشند.
وی همچنین در پایان سخنان خود گفت: از پول خودپرداز بانک‌ها گرفته تا خرمای ماه مبارک رمضان و میوه شب عید همه تدارکات انجام شده است و در این شرایط نیاز به واقعیت‌گویی داریم تا حقایق به مردم گفته شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: